• TBS

    Romer

    Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

    Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

  • Svar på tråden Romer
  • romani beauty

    okej. Vi har ju en slags domstol som består av äldre respekterade män i gruppen som samlas o man får reda ut olika problem som uppstått inom gruppen. Rent i familjerna så är det männen som har sista ordet, jag har ju en talan och får ha åsikter men det är min man som bestämmer.


    Gizzie skrev 2009-01-17 23:20:26 följande:
    Jag vet faktiskt inte om dom har nån slags egen domstol, det kan ju vara religiösa som går i nån förening eller sånt..Men i min mosters familj var det pappan som bestämde det mesta.. Min moster hade ju talan men det var han som bestände ganska sent på deras äktenskap..
  • Gizzie

    jag vet inte riktigt ifall han vände sig till nån grupp då han var den största problemet i deras familj och höll sig inte till lagen

  • romani beauty

    aha okej. Måste varit allvarliga saker han gjort då?


    Gizzie skrev 2009-01-17 23:27:58 följande:
    jag vet inte riktigt ifall han vände sig till nån grupp då han var den största problemet i deras familj och höll sig inte till lagen
  • Familjetrollet

    det verkar vara svårt att vara romer/zigenare med alla regler.det verkar vara mycket som är tabu och renligheten verkar nästan vara "sjuklig"inget illa ment.men ni har regler för handdukar för kroppen och ansiktet och hur män och kvinnors kläder ska tvättas

    min man har umgåtts mycket med zigenare förr och han har berättat mycket om era regler osv.

    han har även sagt att en kvinna inte får dra sin kjol över huvudet,vissa sitt kön osv.stämmer det?

    säg längre bak att ni anser hundar/katter är smutsiga då de slickar sig om jag minns ordet rätt.vad tycker ni om kaniner,marsvin osv?

    hur vet ni att ex att ett glas,tallrik inte har stått på en butiks golv innan ni ex köper det?

    stämmer det att om en make är borta att det då är äldsta sonen i huset som bestämmer över sin mamma?sen har jag hört att om en romerskk/zigensk familj bor i en tvåplans lgh/villa så får inte tjejerna vara på andra våningen för då blir huset orent,stämmer det verkligen?

    man hör så mycket om romer/zigenare

    tyvärr har jag inte så mycket gått att säga då jag ser en del nästan dagligen hur de begår butiksbrott osv.kände en som berättade hur de blåste svenskar hur lätt som helst.

    nu är ju som är inte alla romer/zigenare hemska tjuvar osvGlad

    ni romer/zigenare i tråden hur behandlas ni av samhället?får ni glåpord efter er osv?blir uttittade i affären osv?


    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • Oklok

    Jag är inte här för att döma någon utan av ren nyfikenhet höra om denna myt stämmer,
    De finska zigenarna som har såna där stora kjolar är det sant att de har nån ställning under som de sitter korgar i? och att de går in och snattar i affärerna, gärna i "stora" grupper? sant eller inte?

  • romani beauty

    Visst verkar det väl konstigt för utomstående, men de finns mycke som svenskar gör som jag tycker är konstigt och dåligt så det jämnar väl ut sig.

    Klar man inte får visa sitt kön, det gör väl inte svenskar heller hur som helst hahahahaha?????

    det är inte bra o ha djur alls hemma, men ute går det ju bra. Kaniner kan man ha ute. Fast för mig är kaniner mer mat än keldjur haha.

    tja, det kan man väl inte veta, men det är ju bäst om man kan köpa sånt som är förpackat, inplastat.

    ja, mannen bestämmer, därefter äldste sonen, då han är vuxen.

    Ang tvåplanshus, så får yngre inte vara ovanför äldre, och kvinnor inte ovanför män, undantaget då flickor och gamla kvinnor.

  • romani beauty

    hur man blir behandlad är ett kapitel för sig..sverige är ju bra om man jämför med resten av europa där många romer bor i läger, blir diskriminerade hela tiden, får inte gå i skolan, blir förföljda, råkar ut för våld etc. Här är det största problemen diskriminiering då det gäller jobb, bostäder och i affärer. J

  • Familjetrollet
    romani beauty skrev 2009-01-17 23:44:08 följande:
    Visst verkar det väl konstigt för utomstående, men de finns mycke som svenskar gör som jag tycker är konstigt och dåligt så det jämnar väl ut sig. Klar man inte får visa sitt kön, det gör väl inte svenskar heller hur som helst hahahahaha?????det är inte bra o ha djur alls hemma, men ute går det ju bra. Kaniner kan man ha ute. Fast för mig är kaniner mer mat än keldjur haha.tja, det kan man väl inte veta, men det är ju bäst om man kan köpa sånt som är förpackat, inplastat. ja, mannen bestämmer, därefter äldste sonen, då han är vuxen. Ang tvåplanshus, så får yngre inte vara ovanför äldre, och kvinnor inte ovanför män, undantaget då flickor och gamla kvinnor.
    tack för svaren.er sammanhållning verkar underbar med alla vänner och stora släkter.villket vi svenskar saknar.

    har ni giftemål inom släkten som ex muslimer?
    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • Tulipanen

    hej

    jag undrar är det så att den först födde sonen alltid gifter sig med en först födde dottern i en annan familj eller är detta myt!!!

  • Jomppelina
    Oklok skrev 2009-01-17 23:41:51 följande:
    Jag är inte här för att döma någon utan av ren nyfikenhet höra om denna myt stämmer,De finska zigenarna som har såna där stora kjolar är det sant att de har nån ställning under som de sitter korgar i? och att de går in och snattar i affärerna, gärna i "stora" grupper? sant eller inte?
    Här kan du läsa lite om de finska zigenarkvinnornas kjolar. Som du ser på bilden så får det knappast plats några korgar eller annat.
    www.nba.fi/sv/manadensfm_zigenardrakt

    Jag ger mig tusan på att brett mellan höftbenen är ett vanligt anlag bland finska zigenska kvinnor....? No offense, men jag hade inte behövt några kuddar för att fylla upp om jag hade haft kjol, det kan jag garantera.