• Minna72

    minnas xiii

    Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

    I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

  • Svar på tråden minnas xiii
  • Kun

    Rossy, Men stackars Tim! Blir alldeles tårögd! Förstår att det känns jobbigt. Pussa honom från mig!!!


    Trion har blivit en kvartett!
  • Kun

    Maja, Välkommen hem med Elsa! (superduper fint namn tycker jag med!)

    Naffe, Julian är  väldigt bra namn och fint!

    Ang namnlappar, har köpt http://www.namnlappar.se/namnlappar.se/ helt värdelösa! Lossnar snabbt!
    Jag kör nu med en Penna (laundry pen) det funkar bäst!!!


    Trion har blivit en kvartett!
  • Kun
    JJ 75 skrev 2009-10-05 07:47:27 följande:
    Hua - gipsade killen, aj,aj,aj - hoppas de två veckorna springer på fort!Maja - vilken dröm, fuktanskvärt - vad skönt att få vakna och inse att det bara var en dröm... usch - ryser verkligen, tre månader, ushc!Namnband - vi beställde från www.minanamnband.se/ har varit jättenöjda! Här är allt ok, helgen har varit lite upp och ned, min mamma åkte in akut i fredags med misstänkt hjärtinfarkt. Varit mycket utredningar och inte klara besked, hon ligger kvar fortfarande men flyttades från hjärtiva igår, ser det som positivt. Samtidigt hade min lillebror 30-årskalas i lördags och igår var det djurparksstängning planerad - både två blev ganska avslaget och tankarna flög väll omkring lite, samtidigt som jag varit själv med barnen så försökt att vara lite "normal". Först igåreftermiddag fick möjlighet att besöka henne sjukhuset, med två gallskrikande barn som inte fått den sömn de normalt behöver... Var dock jätteskönt att få lite mera info och se att hon själv var lite lugnare. Stannade ett par timmar och hjälpte henne med lite praktiska saker också. Sedan käkade jag och lillfröken j en middag från max i bilen medan jag körde hem, var hemma sent och var ganska slut efter två timmars körtid också, men samtidigt imponerad över mig själv, vad man klarar av även under ontrolig mental press! Trode också jag skulle ligga utslagen i migrän idag, men peppar, peppar - tycks bli en ganska bra dag. Två småsötisar attackerar duplot i j:s rum nu, verkligen j:s favorit, hon kan sätta sig upp i sängen på morgonen, "mamma-jag vill leka lite lego" - o nöjer sig med att tugga på en bit eller två, men helt underbart att de "leker" lite tillsammans och lite själva... Hoppsa alla har det bra och får en bra start på veckan, kramar!
    JJ, så jobbigt med din mamma! Hoppas hon mår bättre nu. Ja du har rätt, tänk vad man klarar av under press! Helt otroligt! Du var duktig!
    Trion har blivit en kvartett!
  • Kun

    Har precis kommit hem från naprapaten, hade sååå mycket låsningar i bröstryggen! Känns faktiskt lite lättare att andas nu.
    Jag har däremot skitont i höfterna och ryggslutet (typ värk, alltså inte någon låsning) när jag har suttit och ställer mig upp, naprapaten sa att det kan sitta i upp till 1/2 år efter förlossningen (hormonellt...). Har det inte släppt efter 1/2 år så ska han behandla detta med.
    Imorgon ska jag äntligen börja om med yoga, längtar! 
    Nu ska jag passa på att laga och äta tidig lunch medans Meja sover ute i vagnen och Stor-M är på dagis fram till 11.45 (har ju sagt upp dagisplats, men det är 3 månaders uppsägning så han får vara där fram till jul).
    Mot en smarrig sallad!
    Kram!


    Trion har blivit en kvartett!
  • Joffe

    Stackars kille med benet i gips Vilken omställning det måste vara för honom och jag kan tänka mig att han blir frustrerad, hoppas han slipper ha ont mer i alla fall.

    JJ, vad jobbigt med din mor! Hoppas på snabb förbättring och att hon ej får ont av detta mera.

    Jag hade en liten depp på tredje dagen efter Leons födelse men inte efter Eddie, i stället hade jag eftervärkar från hell efter eddies förlossning.
    Eddies förlossning (och graviditet för den delen) många ggr värre än Leons, jag har inte ens kommit mig för att skriva om den.

    Jag beställde mina namnlappar från namnlappen/filur men inte en enda har trillat av, varken de man stryker eller klistrar.

    I dag gick lämningen på förskolan kanonbra!! Han såg tom framemot att gå dit, känns som att det rättade till sig när han fick byta tillbaka till sin urspr avdelning.
    De har dessutom en vik som verkar ta honom jättebra, tänk om man kunde byta till sig henne så hon jobbade där jämt!!

    Jag har också bestämt mig för att sluta amma och tänker inte truga mer, han vill helt enkelt inte.
    Ammade sista gången (en pyttestund) natten mellan fre-lör)
    I lördags var jag på fruhippa hela dagen och var inte helt nykter när jag kom hem så då skippade jag att amma och i morse vägrade han, vänder bort sitt huvud och kniper med munnen
    För mig känns det helt ok, fast planen var att amma ett tag till men men.

    Nu from i dag så måste jag verkligen ta tag i min vikt, har sagt det förr men nu Jäv..., jag går ju ständigt upp upp upp och jag mår skit av det!!
    Måste detoxa mig själv från socker, kommer trol må skit men det är ett måste.
    Känns som att jag har ett sorts matmissbruk, måste komma bort från den dåliga vanan och jag hoppas att jag klarar detta själv annars vet jag inte vart jag ska vända mig.

    I kväll är det bokföringskurs och jag har precis gjort min läxa, får passa på när Eddie ligger ute och sover och Leon är på förskolan

    Kram alla

  • Özlem

    JJ:Kram till er.Vad jobbigt med din mamma. Skönt att hon e på bättringsväg

    Rossy:Stackart T

    Maja:Fint namn

    Joffe:Skönt att de känns ok med att sluta amma.

    3e dagen depp vad e det????Här kör vi med varje dag depp

  • cirkel

    Stackars lille Tim, HELgipsat ben?! Hoppas att ni kan hitta några roliga saker han kan sysselsätta sig med.

    JJ: Usch, vad oroligt med din mamma. Hoppas att hon blir friskförklarad.

    Julian är ett fint namn!

    Idag gick lämningen av Emma toppen. Hon kramade och pussade mig och tog sedan fröken i handen och gick in utan att se sig om.

    Idag är mormor och morfar här och jag har börjat räkna points... Nu så! NU ska jag gå ner i vikt! Jag hade som mål förut attgå ner 7 kg till jul, men vi får väl se hur mycket jag hinner nu när jag har slarvat bort flera månader...

  • Joffe

    Öz, det är nått som i bland kallas baby blues, vet inte anledningen till att detta händer just då men kan tänka mig att det är när mjölken rinner till och alla hormoner.

    Sneglade på mitt "förlossningspapper" och där står det att mina krytvärkar startade 21,02 och han var ute 21,07, tyckte mig höra att hon att jag inte skulle trycka på men för mig var det alternativet uteslutet just då
    Var öppen 8 cm kl 20,45 så det gick fort i slutet och jag kommer bara ihåg "ONT ONT ONT"
    När jag födde Leon så avstannade värkarna och det tog en bra stund och ett gäng ökade doser av värkstim innan han kom ut, han satt ju med huvudet halvvägs ute en bra stund.

  • Joffe

    Kopia från 1177

    Baby blues eller förlossningsdepression?


    Så många som varannan nybliven mamma blir tillfälligt nedstämd efter förlossningen. Det kallas ibland för baby blues. De vanligaste symtomen är humörsvängningar, gråtattacker och ibland ångest och sömnsvårigheter. Baby blues brukar komma en till två dagar efter att barnet har fötts och går vanligtvis över inom två veckor. Det är inte klarlagt vad som är orsaken, men det kan bland annat bero på att mängden östrogen minskar kraftigt efter förlossningen. En annan tänkbar orsak är att man ofta är utmattad och lider av sömnbrist. För många nyblivna föräldrar har anspänningen inför förlossningen varit stor. Det, tillsammans med den stora förändring som det innebär att bli förälder, kan ibland göra att man känner sig otillräcklig.

    Om den här känslan inte går över, eller blir mycket kraftig, kan det vara tecken på en begynnande förlossningsdepression

  • cirkel

    Oj, det hann bli en hel del inlägg innan jag fick iväg mitt.

    Joffe: Lycka till med viktminskningen! Vi får kämpa tillsammans!
    Jag var också sockerberoende ett tag. Sen tog jag popcorn istället när jag blev sugen för att åtminstone bli av med sockerbehovet. Nu är jag inte lika sockerberoende, men har ätit för mycket ändå...
    Skönt att lämningen gick bra för er också!

    Öz: Hur är det med dig? Det låter inget vidare med deppigheten. Är det illa eller ser du en ljusning? KRAM!!!

    Kun: trist med värken och att det kan sitta i så länge.

    Jag har fortfarane inflammation i ryggen. Jag har hållt det i schack genom att lägga kylklampar på ryggen en stund innan jag somnar. Testade utan i natt och har lite värk kvar, så jag ska vända mig till läkare för att få reda på hur jag ska bli av med den.

    Jag kör med att skriva namn i kläderna med vattenfast penna. Snabbt och enkelt!

Svar på tråden minnas xiii