• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Vildhonung

    Någon gång på 1980-talet kom nya råd om att välling/gröt skulle införas tidigare i spädbarnens kost. Det ledde till en våg av diabetes och glutenintolerans. När rekommendationerna ändrades sjönk andelen igen.

    Det finns människor som helt enkelt inte tål att äta mjölprodukter, antingen för att de inte tål gluten eller för att det triggar i gång ett matsug.

    Det är väl tur att många av dem istället blir hjälpta av LCHF? Ni andra kan ju fortsätta äta ert bröd och era potatisar utan att reta upp er på dem som äntligen har hittat ett sätt att äta som gör just dem friska. Ingenstans säger företrädarna att alla ska äta så här. Bara de som behöver det för att de blivit insulinresistenta, överviktiga eller har problem med magen pga vissa typer av kolhydrater. Det är inget att bli provocerad över, lika lite som att doktorn rekommenderade kokt fisk efter maginfluensa för dem med känslig mage.

  • Vildhonung

    "Varför det är provocerande? Tja, jag tycker att det är provocerande när någon pekar på min mat och säger att det kommer att göra mig tjock, när jag enligt såväl mig själv som andra äter väldigt nyttigt, eller jämför mina middagspotatisar/pasta med att äta sockerbitar. "

    konchita

    Vem har pekat på din mat?

    Vad tror du inte de som äter LCHF får höra om sin mat av dem som tror att fett är farligt?

    Du dömer ut några som hittat ett sätt att äta som passar just dem för att, ja varför? För att det helt enkelt retar upp dig. Att Annika D säger saker som provocerar är ju ingen nyhet men det gäller ju att bedöma sakfrågan och inte personerna som du verkar göra.

  • k girl
    Vildhonung skrev 2009-09-16 16:24:40 följande:
    Du dömer ut några som hittat ett sätt att äta som passar just dem för att, ja varför? För att det helt enkelt retar upp dig. Att Annika D säger saker som provocerar är ju ingen nyhet men det gäller ju att bedöma sakfrågan och inte personerna som du verkar göra.
    Återigen, du verkar inte förstå vad jag skriver. Jag dömer inte ut någon baserat på den kosthållning de har. Däremot kritiserar jag en diskurs som existerar i LCHF-världen (ja, där hade du det efterfrågade poststrukturalistiska perspektivet...). Det har inte med personerna att göra. Jag tycker att det verkar mer som att du har problem med att skilja mellan sak och person.
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 16:18:20 följande:
    Någon gång på 1980-talet kom nya råd om att välling/gröt skulle införas tidigare i spädbarnens kost. Det ledde till en våg av diabetes och glutenintolerans. När rekommendationerna ändrades sjönk andelen igen.Det finns människor som helt enkelt inte tål att äta mjölprodukter, antingen för att de inte tål gluten eller för att det triggar i gång ett matsug. Det är väl tur att många av dem istället blir hjälpta av LCHF? Ni andra kan ju fortsätta äta ert bröd och era potatisar utan att reta upp er på dem som äntligen har hittat ett sätt att äta som gör just dem friska. Ingenstans säger företrädarna att alla ska äta så här. Bara de som behöver det för att de blivit insulinresistenta, överviktiga eller har problem med magen pga vissa typer av kolhydrater. Det är inget att bli provocerad över, lika lite som att doktorn rekommenderade kokt fisk efter maginfluensa för dem med känslig mage.
    Om du riktade det med välling mor mig så tänkte jag inte på välling för bebisar/barn överhuvudtaget utan bara att det varit en del i männsikans kost väldigt länge. Dock brukade just bebisar och barn däremot ammas första 3-4åren om man ser långt tillbaka och inte dricka välling i stora mängder...har man läst tidigare inlägg från mig vet man oxå att jag tycker att det är FEL att vi trycker i våra små så mycket välling som vi gör och att vi borde lära våra barn att äta sundare så att de inte behöver metoder som lchf för att återställa de problem vi ofta skapat åt dem när det gäller kost/vikt.

    Och jo ofta får vi faktiskt höra att vi inte borde äta kolhydratrik mat ALLS och kommentarer som "ni får väl äta kolhydrater om ni vill, men till skillnad från er vill jag må bra" är inte ovanliga. Det blir väldigt mycket propagerande och där man blir dumförklarade som inte förstår att lchf är den rätta vägen att gå. Men man kan äta sunt och hällsosamt trots att kolhydratrik mat som potatis och bröd är en del i ens kost..men det får man inte säga :p
  • Vildhonung
    minafyra skrev 2009-09-16 16:33:20 följande:
    Om du riktade det med välling mor mig så tänkte jag inte på välling för bebisar/barn överhuvudtaget utan bara att det varit en del i männsikans kost väldigt länge. Dock brukade just bebisar och barn däremot ammas första 3-4åren om man ser långt tillbaka och inte dricka välling i stora mängder...har man läst tidigare inlägg från mig vet man oxå att jag tycker att det är FEL att vi trycker i våra små så mycket välling som vi gör och att vi borde lära våra barn att äta sundare så att de inte behöver metoder som lchf för att återställa de problem vi ofta skapat åt dem när det gäller kost/vikt. Och jo ofta får vi faktiskt höra att vi inte borde äta kolhydratrik mat ALLS och kommentarer som "ni får väl äta kolhydrater om ni vill, men till skillnad från er vill jag må bra" är inte ovanliga. Det blir väldigt mycket propagerande och där man blir dumförklarade som inte förstår att lchf är den rätta vägen att gå. Men man kan äta sunt och hällsosamt trots att kolhydratrik mat som potatis och bröd är en del i ens kost..men det får man inte säga :p
    Men jag tycker att ni är överkänsliga. Varför inte låta dessa människor (amatörer) vara lyckliga över att ha hittat ett sätt att må bättre? Varför bryr ni er och kallar dem sekt? Det är verkligen kränkande, inte att de säger att de hittat ett sätt att må bra som de gärna vill upplysa världen om. Det är i så fall mycket allvarligare att myndigheter sätter upp kostråd som faktiskt ökar sjukdomar hos spädbarn. Det är något att diskutera. Låt de glada fanatikerna hålla på med sitt. Tids nog får vi data på vad som gäller. Att fett inte är så farligt som har blivit itutade de senaste 30 åren är ju också oerhört intressant! Kanske har bristen på fett triggat igång matmissbruk hos dem som går igång på kolhydrater. Det är i så fall tragiskt och något vi borde fundera mer på istället för att reta upp på de "nyfrälsta".
  • riskakan

    Självklart ska man inte äta bröd, ris, pasta eller potatis om man inte tål det eller tror att man mår bra av det! Som sagt, var och en får anpassa kosten efter sina behov och problem. Bara man ser till att få i sig allt man behöver.

    Men när det i inlägg efter inlägg skrivs saker i stil med : "Skippa bröd och potatis (etc), det är det enda som hjälper!" så fort någon har viktproblem, eller när det t om sitter LCHF-frälsta på Viktväktarnas möten och anklagar dem för att inte lära ut lågkolhydratkost (ja, jag har varit med om det) - så blir man ju lite lack.

    Om LCHF-baserad kost var det enda som hjälpte, skulle hälften av mina normalviktiga vänner, varit feta...

  • Thullen
    tinkerbell skrev 2009-09-16 16:03:41 följande:
    ja i sverige kanske,men den har funnits mycket längre i andra länder.
    potatis har inte använts som basföda mer än några hundra år.
    Det har odlats i sydamerika i flera tusen år, men inte som basföda.
  • Vildhonung
    riskakan skrev 2009-09-16 16:42:27 följande:
    Självklart ska man inte äta bröd, ris, pasta eller potatis om man inte tål det eller tror att man mår bra av det! Som sagt, var och en får anpassa kosten efter sina behov och problem. Bara man ser till att få i sig allt man behöver. Men när det i inlägg efter inlägg skrivs saker i stil med : "Skippa bröd och potatis (etc), det är det enda som hjälper!" så fort någon har viktproblem, eller när det t om sitter LCHF-frälsta på Viktväktarnas möten och anklagar dem för att inte lära ut lågkolhydratkost (ja, jag har varit med om det) - så blir man ju lite lack. Om LCHF-baserad kost var det enda som hjälpte, skulle hälften av mina normalviktiga vänner, varit feta...
    om de la till "Det är det enda som verkar funka för oss som blivit insulinresistenta", skulle du ha blivit nöjd då? För det är väl det det handlar om.

    Många som försökt gå ned i vikt på viktväktarsättet har inte lyckats eller snabbt gått upp igen. Då har de hittat det här som faktiskt funkar för dem. Gläds med dem istället för att reta upp er. Det är väl fantastiska historier man kan få läsa där. Varför bli sur över att de vill ge andra råd? Så gör ju många utan att vara professorer och utan att ni blir provocerade. Det måste vara något annat som stör, vilket får mig att gå in i den här debatten. Idén om att det finns ett sunt förnuft som det gäller att hålla sig till och att alla som inte har samma förnuft som jag själv och majoriteten är "fel" eller måste bevisa sin sak med massor av vetenskap, trots att majoriteten inte heller kan bevisa något sådant.
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 16:42:15 följande:
    Men jag tycker att ni är överkänsliga. Varför inte låta dessa människor (amatörer) vara lyckliga över att ha hittat ett sätt att må bättre? Varför bryr ni er och kallar dem sekt? Det är verkligen kränkande, inte att de säger att de hittat ett sätt att må bra som de gärna vill upplysa världen om. Det är i så fall mycket allvarligare att myndigheter sätter upp kostråd som faktiskt ökar sjukdomar hos spädbarn. Det är något att diskutera. Låt de glada fanatikerna hålla på med sitt. Tids nog får vi data på vad som gäller. Att fett inte är så farligt som har blivit itutade de senaste 30 åren är ju också oerhört intressant! Kanske har bristen på fett triggat igång matmissbruk hos dem som går igång på kolhydrater. Det är i så fall tragiskt och något vi borde fundera mer på istället för att reta upp på de "nyfrälsta".
    Jag kallar dem inte sekt!! Det är det andra som gjort :p

    Jag säger dessutom att jag tror att de delvis har rätt..rätt i att vi äter för mycket kolhydrater och att vi borde dra ner på det. Men att det är fel när de påstår att det är ända sättet att äta bra på...för det är det inte. Och ramlar jag över en tråd ang hur mycket välling/gröt vi trycker i våra små så tro mig..då är jag INTE den som tycker att det är rätt att de lever på detta. Jag ger ofta ofta rådet att INTE ge välling alla målen till bebis som inte vill äta mat utan amma på/ge ersättning. Och dumma frågor som "är det vid sex mån man ska byta ersättningen mot välling" så sitter jag alltid (ganska ensam) och säger nej, om ersättningen är huvudföda ska den inte bytas mot välling!!! För välling/gröt ska de inte leva på...dock sällan ngn lyssnar där heller
  • riskakan
    Vildhonung skrev 2009-09-16 16:42:15 följande:
    Men jag tycker att ni är överkänsliga. Varför inte låta dessa människor (amatörer) vara lyckliga över att ha hittat ett sätt att må bättre? Varför bryr ni er och kallar dem sekt? Det är verkligen kränkande, inte att de säger att de hittat ett sätt att må bra som de gärna vill upplysa världen om. Det är i så fall mycket allvarligare att myndigheter sätter upp kostråd som faktiskt ökar sjukdomar hos spädbarn. Det är något att diskutera. Låt de glada fanatikerna hålla på med sitt. Tids nog får vi data på vad som gäller. Att fett inte är så farligt som har blivit itutade de senaste 30 åren är ju också oerhört intressant! Kanske har bristen på fett triggat igång matmissbruk hos dem som går igång på kolhydrater. Det är i så fall tragiskt och något vi borde fundera mer på istället för att reta upp på de "nyfrälsta".
    Varför kan inte de glada amatörerna lika gärna inse att alla inte tror eller tycker som de? De är väl också vuxna människor?
Svar på tråden LCHF en sekt?