• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Vildhonung

    Jag har inte bantat eller ätit lightprodukter, men tagit bort fett på kött, ätit becel istället för smör etc.

  • A Andersson
    Vildhonung skrev 2009-09-16 17:38:11 följande:
    Jag har inte bantat eller ätit lightprodukter, men tagit bort fett på kött, ätit becel istället för smör etc.
    fast fettet på köttet är ju det nyttigaste.
  • Pikapika
    musli skrev 2009-09-16 12:33:31 följande:
    Många tycks ha missat att LCHF INTE betyder noll kolhydrater utan LITE kolhydrater.På många som motsätter sig LCHF låter det som att vi (de flesta av oss iaf) som äter enligt LCHF inte äter kolhydrater alls men så är det ju inte!Sen finns det de som går till ytterligheter i alla läger, så har det ju alltid varit, men det betyder inte att det är det som är LCHF, snarare NCHF (no carbs high fat)...Den gode Dahlström har nog tagit i lite väl hårt i sina senaste yttranden när hon talar om cancer-risker och den nya influensan och jag är väl inte riktigt förtjust i henne.Däremot så har jag läst Skaldemans bok för feta män och runda kvinnor och han är nog helt rätt ute i sitt tänk. Han säger inte någonstans att man måste ta bort alla kolhydrater, däremot så bör man börja i den änden om man är sjukligt överviktig. Han påpekar flera gånger att det är bra att röra på sig MEN om man är sjukligt överviktig så är det inte så lätt att ta sig ut och gå en långpromenad direkt då man oftast har problem med knän, höfter och rygg pga övervikten. Då är det bra med LCHF som faktiskt gör att man går ner i vikt utan att behöva röra sig en massa och sen när man gått ner en bra bit i vikt så börjar man föra in promenader på sitt schema, lite i taget.Så småningom när kroppen nått sin ideal-vikt så kan man börja föra in kolhydrater igen om man vill MEN det är inte alla som tål det utan vissa (som Skaldeman själv) går upp i vikt igen då.Är man redan normal-viktig eller i närheten av normal-vikten så blir viktnedgången långsammare och man behöver inte utesluta alla kolhydrater utan det räcker att begränsa intaget och då använda sig av långsamma kolhydrater.Och om man läser igenom alla inlägg i tråden så ser man flera stycken som är lika fanatiska vad det gäller tallriks-modeller och motion och kalorier som det finns fanatiska LCHF:are så jag föreslår att man sopar framför egen trapp innan man klagar på grannens...Var och en blir salig på sin tro och för min del får folk gärna leva på enbart kolhydrater om de vill, men jag mår bäst av LCHF...
    Amen på det :-0 (är man sektmedlem så är man )
  • Mizzz
    wildflower75 skrev 2009-09-15 22:55:32 följande:
    lchf o atkins, vad är det för skillnad
    Vet inte om du fick svar men:

    Skillanden är att LCHF inte innebär att du ökar mängden kött, utan det äter du i samma mängd som slv rekommenderar. Det gör du i aktins diet.
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 17:26:18 följande:
    Det mättade fettets farlighet har varit en grundsten i de offentliga kostråden under många år nu. Jag känner mig själv lurad då jag ätit extremt fettsnålt i många år nu, till ingen nytta.
    Det är nog det som är anledningen till att jag inte känner mig manad att hoppa på lchf metoden. Jag blev inte lurad att utesluta allt fett :p Jag har alltid änvänt bregott, standardmjölken, vanliga feta ostar osv istället för olika lätt alternativ. Vist har det hänt att jag köpt mellanmjölk eller tom lätta ngn gång när kassan varit lite tom Men i övrigt har jag alltid trott att barn behöver de fetare produkterna och ja...även jag. Men innan barnen valde jag oftast billigaste allternativet, när barnen fötts ville jag inte att de skulle äta lätt produkter. Fettsnålt har liksom aldrig varit min grej..men jag ska säga att jag i alla år fått höra att jag kommer få problem då jag även om jag inte är stor på utsidan kommer få blodkärlen förstörda för att jag åt för mycket fett. Men så tror jag inte att det är!

    Att socker inte är bra har jag alltid vetat förståss men potatis och dyl har jag inte tänkt på förut. Först senaste åren..och då kan man känna att man nog gav son nr två för mycket välling som liten!! Och när fullkornspastan mm började lanseras sa jag bara bläääää...aldrig att jag tänker äta det skitet. Men ja nu sitter man här med sina fullkornsprodukter. För mig käns det som att det i flera år varit känt att vi äter för mycket kolhydrater och socker och att jag redan anpassat kosten för att det inte ska bli för mycket. Och då kommer lchf och man ska inte äta det alls...ja för mig käns det som att en diskussion som var nyttig för samhället (runt vårt intag av kolhydrater, alla färdiag produkter vi köper och äter, tillsatserna i vår mat och vårt stilla sittande liv) gick överstyr. Jag var med på noterna här...men inte när vi plötsligt ska utesluta allt då blev det bara ännu en tråkig viktminskningsdiet. Och dessutom ska jag inte gå ner i vikt...jag är normalviktig och yrken som kräver lägre vikt eller en mer vältrända kropp intresserar mig inte så jag behöver inte gå ner eller förändra min kropp en massa :p Jag satsar bara på att må bra där jag står nu..
  • Vildhonung
    minafyra skrev 2009-09-16 21:28:25 följande:
    Det är nog det som är anledningen till att jag inte känner mig manad att hoppa på lchf metoden. Jag blev inte lurad att utesluta allt fett :p Jag har alltid änvänt bregott, standardmjölken, vanliga feta ostar osv istället för olika lätt alternativ. Vist har det hänt att jag köpt mellanmjölk eller tom lätta ngn gång när kassan varit lite tom Men i övrigt har jag alltid trott att barn behöver de fetare produkterna och ja...även jag. Men innan barnen valde jag oftast billigaste allternativet, när barnen fötts ville jag inte att de skulle äta lätt produkter. Fettsnålt har liksom aldrig varit min grej..men jag ska säga att jag i alla år fått höra att jag kommer få problem då jag även om jag inte är stor på utsidan kommer få blodkärlen förstörda för att jag åt för mycket fett. Men så tror jag inte att det är! Att socker inte är bra har jag alltid vetat förståss men potatis och dyl har jag inte tänkt på förut. Först senaste åren..och då kan man känna att man nog gav son nr två för mycket välling som liten!! Och när fullkornspastan mm började lanseras sa jag bara bläääää...aldrig att jag tänker äta det skitet. Men ja nu sitter man här med sina fullkornsprodukter. För mig käns det som att det i flera år varit känt att vi äter för mycket kolhydrater och socker och att jag redan anpassat kosten för att det inte ska bli för mycket. Och då kommer lchf och man ska inte äta det alls...ja för mig käns det som att en diskussion som var nyttig för samhället (runt vårt intag av kolhydrater, alla färdiag produkter vi köper och äter, tillsatserna i vår mat och vårt stilla sittande liv) gick överstyr. Jag var med på noterna här...men inte när vi plötsligt ska utesluta allt då blev det bara ännu en tråkig viktminskningsdiet. Och dessutom ska jag inte gå ner i vikt...jag är normalviktig och yrken som kräver lägre vikt eller en mer vältrända kropp intresserar mig inte så jag behöver inte gå ner eller förändra min kropp en massa :p Jag satsar bara på att må bra där jag står nu..
    Det är du det som gjort så. Känner du till att Livsmedelsverkets starkt rekommenderar alla daghem och skolor att endast servera lättmjölk och lättmargarin till barnen? Det är ju sådana frågor som gör vissa LCHF-are lite aggressiva i debatten eftersom det faktiskt inte finns något stöd för detta med det mättade fettets farlighet i forskningen. Det är en myt som bygger på dåligt genomföra studier på 1960-talet.
  • Mizzz
    Vildhonung skrev 2009-09-16 21:34:58 följande:
    Det är du det som gjort så. Känner du till att Livsmedelsverkets starkt rekommenderar alla daghem och skolor att endast servera lättmjölk och lättmargarin till barnen? Det är ju sådana frågor som gör vissa LCHF-are lite aggressiva i debatten eftersom det faktiskt inte finns något stöd för detta med det mättade fettets farlighet i forskningen. Det är en myt som bygger på dåligt genomföra studier på 1960-talet.
    Det som är mest skrämmande är ju studierna som vissar på sambandet mellan astma och andra allergier och lättmargarin. + att det är på tog för mycket omega 6 i förhållande till omega 3 i tex becel. Och detta vill de lagstifta om att ge till våra barn.
  • musli

    Sluta säga LCHF och INGA KOLHYDRATER i samband med varandra!!!
    I LCHF äter man visst kolhydrater, bara inte i enorma mängder och inte i raffinerade, snabba former! Sen finns det fanatiker som "tror" att LCHF är att inte äta kolhydrater men det får de stå för! Det är inte LCHF, det är NCHF!!!!


    Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli
    Mizzz skrev 2009-09-16 21:38:35 följande:
    Det som är mest skrämmande är ju studierna som vissar på sambandet mellan astma och andra allergier och lättmargarin. + att det är på tog för mycket omega 6 i förhållande till omega 3 i tex becel. Och detta vill de lagstifta om att ge till våra barn.
    Nu har ju dessutom Hjärt-Lung-fonden samt Svenska Kocklandslaget avslutat sina samarbeten med Becel... DET om något säger ju hur nyttigt det är känns det som...
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • AstraTrillian
    musli skrev 2009-09-16 21:59:59 följande:
    Sluta säga LCHF och INGA KOLHYDRATER i samband med varandra!!! I LCHF äter man visst kolhydrater, bara inte i enorma mängder och inte i raffinerade, snabba former! Sen finns det fanatiker som "tror" att LCHF är att inte äta kolhydrater men det får de stå för! Det är inte LCHF, det är NCHF!!!!
    Men det är väl extremt lite? De som kör (körde) LCHF på jobbet käkade typ en pyttebit broccoli.
Svar på tråden LCHF en sekt?