• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-29 21:02:43 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-29 20:58:25 följande: jag har levt med värk sedan ja var 3 månader så ja fick min diagnos, kronisk juvenil artrit.. Det jag blivit tillsagd år ut och år in är just att motionera.. simma gör ja 2 dagar i veckan och det är en motionsform som inte sliter på några leder.. men det är ju självklart upp till var å en att bestämma.. tycker bara det är synd att vissa vägrar prova utan använder uttryck som jag kan inte för ja får ont som en ursäkt att inte prova.. hoppas verkligen att du blir kvitt din smärta..
    Tro mig jag har provat, jag har simmat 5 dagar i veckan men fick sluta pga av värken i axlar och skuldror. Jag har även styrketränat men det gav mig kronisk inflammation i musklerna i nacken. Varför andra gör som de gör bryr jag mig mindre om, det är deras beslut och inget jag sätter mig till doms över.
  • Lady Dahmer
    bakeacake skrev 2009-09-29 20:47:10 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-29 20:42:17 följande: det jag reagerar på är att många (speciellt överviktiga) är rädda för motion, eller allergiska.. varför inte testa olika saker och se vad som funkar för just dig. istället för att säga nej jag kan inte träna för ja får ont.. Här finns inge höga hästar, utan det är bara en reaktion från mig.. att man tror att motion är något skadligt..
    man måste ju vara realistisk också. Jag är tjock och lat. Jag orkar inte motionera (för att det ska ge resultat så måste jag röra på mig ganska mycket) och jag hatar att svettas -- så då har jag liksom två val:

    Ljuga för mig själv, intala mig själv att "på måndag! DÅ ska jag börja träna/sluta svulla!"  och fortsätta försöka hitta motivation. Jag har köpt ett otal träningsmaskiner under åren, som bara står dammiga i ett hörn (och jag misstänker att många överviktiga känner igen sig nu)

    eller

    köra lchf. Jag går ner utan motion. Och utan att det blir jobbigt.

    Självklart är motion viktigt, men de flesta överviktiga är ju just överviktiga för att vi rör på oss för lite. Hade det varit enkelt att gå ner i vikt så hade vi inte varit tjocka liksom.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Scarlet skrev 2009-09-28 19:40:14 följande:
    Alla ni som ar fralsta av LCHF - kom tillbaka om 10 ar nar ni fortfarande ar lika smala och fortfarande aldrig har atit lite pasta, en semla pa semmeldagen, tarta pa ett kalas, potatis till sillen eller en glass en varm sommardag.... Jag kanner manga personer som bantat ner sig med Stkins, GI och LCHF for att sedan ga upp allt igen och lite till... Man orkar helt enkelt inte leva sa i langden!Jag tror att de allra flesta smala och sunda manniskor med ett normalt forhallande till mat inte behoever halla pa med konstiga dieter som LCHF dar man utesluter sa mycket vanlig mat. Det ar bara tjockisar som har en helt konstig syn pa mat och frossar i socker och pizza hela dagarna som maste ata enligt LCHF.
    1. jag går aldrig tillbaka till en kost som gjort mig sjuk. Äntligen är jag fri mina magproblem.

    2. varför skulle jag inte kunna äta en semla eller lite sill eller en glass? äter jag lchf 80% av tiden så kan jag nog unna mig en synd då och då skaru se! Är man inte i behov av att gå ner i vikt så kan man tillåta sig att äta socker nån gång ibland.

    och vad är det man inte orkar leva utan menar du? potatis och ris? bröd? Jag får ju äta god mat varje dag, vad skulle jag sakna?

    3. och duuuuuh, jag ÄR en sockerfrossande tjockis. Med lchf har jag ÄNTLIGEN fått kontroll över mitt ätande.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    bakeacake skrev 2009-09-28 19:40:50 följande:
    då kan ja säga att de gör en jävla skillnad.. som sagt gör du av med mer kalorier än vad du stoppar i så går man ner i vikt.. eller i mitt fall.. byter ut fett mot muskler.. på vågen har ja gått ner 10 kg.. på ett halvår.. men på måttbandet har ja minskat 15 cm på 4 veckor..
    fast med lchf behöver du inte räkna kalorier. Startar du fettbrasan så bränner du fett snabbt som attan.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • IsaCMoJs

    Lady Dahmer: Jag blir så glad att du skriver här också, trist bara att folk inte vill eller kan förstå!


    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • bakeacake

    Men är det konstigt att ja tycker det är sektliknande då alla ja pratat med som äter LCHF försöker frälsa mig? Att det botar allt...

    Ni får äta vad F*n ni vill.. men ja vill inte bli påprackad!

  • Mannehkunda
    bakeacake skrev 2009-09-30 20:45:29 följande:
    Men är det konstigt att ja tycker det är sektliknande då alla ja pratat med som äter LCHF försöker frälsa mig? Att det botar allt... Ni får äta vad F*n ni vill.. men ja vill inte bli påprackad!
    Vet du ens vad en sekt är? Inte direkt en sekt bara för att du har hänsynslösa bekanta...
  • bakeacake
    Mannehkunda skrev 2009-09-30 20:47:32 följande:
    Vet du ens vad en sekt är? Inte direkt en sekt bara för att du har hänsynslösa bekanta...
    ja en sekt är egentligen ett religiöst samfund.. men det här känns lite som pingstkyrkan.. där man litar blint på vad doktor fett säger å vill "frälsa" resten av oss "ovetande"..

    men som sagt, ät va ni vill.. så länge jag inte behöver göra att jag gör fel å kommer bli sjuuuuk.. för uppenbarligen har ja blivit friskare.. :)
  • Mannehkunda
    Mannehkunda skrev 2009-09-30 20:47:32 följande:
    Vet du ens vad en sekt är? Inte direkt en sekt bara för att du har hänsynslösa bekanta...
    Här är lite info, läs särskilt de 7 punkterna...
Svar på tråden LCHF en sekt?