• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78

    Ni som har koll, kan det finnas något samband mellan allergiska reaktioner (både äkta, falska och kors) på avocado och/eller kiwi mot mjölk/ägg/soja?

    Dottern har fått en reaktion igen, riktigt dålig i magen sedan över två dygn, ont, fiser och rapar, magkramper samt dåligt humör. Reaktionen skiljer sig lite från de gånger hon fått i sig mjölk, ägg eller soja som hon förutom ovanstående reaktioner alltid fått utslag/eksem eller nässelutslag och ibland kräkningar av förut. Nu har dottern fått de senaste dagarna äta mycket avocado och lite kiwi som inte ingår i den dagliga kosten. Försöker klura ut om hon kan ha blivit känslig mot avocado och/eller kiwi, eller (i bästa fall) att hon på något sätt fått i sig en lite av mjölk/ägg/soja utan våran vetskap.

  • JPL
    Snutten skrev 2010-01-29 19:46:59 följande:
    Siri reagerar på lax=fet fisk , som är minst allergen, med våldsamma kräkningar och slöhet i flera timmar. Nu i förra veckan fick hon en svårt astma anfall av fisklukt så nu har vi varit och tagit nya RAST prover för att se om hon kanske har utvecklat en IgE medierad allergi mot torsk som är den fisk som är mest allergiframkallande. Så nu får de inte fisk på dagis när Siri är där under tiden vi utreder detta. Om testerna inte visar något ska vi provocera med fisk på sjukhuset/barnmedicin. I princip säger man att de feta fiskarna är mindre allergiframkallande och de magra torsk ffa är mer allergiframkallande.
    Hoppas vi kan fortsätta med lax då. Annars var det makrill jag misstänkte nu senast. Men reaktionen är i så fall helt annorlunda än hans andra allergier. Huden istf magen för att uttrycka mig väldigt kortfattat. Vad det gäller vita fiskar tex torsk och hoki, märker jag ingen större skillnad. Är det det i allergisammanhang tror ni?
  • JPL
    Mela78 skrev 2010-01-29 20:19:26 följande:
    Ni som har koll, kan det finnas något samband mellan allergiska reaktioner (både äkta, falska och kors) på avocado och/eller kiwi mot mjölk/ägg/soja? Dottern har fått en reaktion igen, riktigt dålig i magen sedan över två dygn, ont, fiser och rapar, magkramper samt dåligt humör. Reaktionen skiljer sig lite från de gånger hon fått i sig mjölk, ägg eller soja som hon förutom ovanstående reaktioner alltid fått utslag/eksem eller nässelutslag och ibland kräkningar av förut. Nu har dottern fått de senaste dagarna äta mycket avocado och lite kiwi som inte ingår i den dagliga kosten. Försöker klura ut om hon kan ha blivit känslig mot avocado och/eller kiwi, eller (i bästa fall) att hon på något sätt fått i sig en lite av mjölk/ägg/soja utan våran vetskap.
    Kiwi är vad jag förstår väldigt allergent. Vår läkare avråder från att mina barn ska äta det alls trots att de aldrig reagerat på det. De har nog aldrig ätit det heller iofs. I övrigt unviker vi inget för säkerhets skull förutom nötter och jordnötter.
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2010-01-29 20:13:11 följande:
    Jag tittade på soytoo och den är gjord på soja.
    SoyaToo har en risgrädde på sprutflaska, men den är betydligt mer sällsynt i butikerna än sojagrädde och sojaspraygrädde. Själva flaskan ser ganska lika ut.

    bild på risspraygrädden på förstasidan www.soyatoo.com/

    SoyaToos rissprutgrädde innehåller gummi arabicum (E414)
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-01-29 20:19:26 följande:
    Ni som har koll, kan det finnas något samband mellan allergiska reaktioner (både äkta, falska och kors) på avocado och/eller kiwi mot mjölk/ägg/soja? Dottern har fått en reaktion igen, riktigt dålig i magen sedan över två dygn, ont, fiser och rapar, magkramper samt dåligt humör. Reaktionen skiljer sig lite från de gånger hon fått i sig mjölk, ägg eller soja som hon förutom ovanstående reaktioner alltid fått utslag/eksem eller nässelutslag och ibland kräkningar av förut. Nu har dottern fått de senaste dagarna äta mycket avocado och lite kiwi som inte ingår i den dagliga kosten. Försöker klura ut om hon kan ha blivit känslig mot avocado och/eller kiwi, eller (i bästa fall) att hon på något sätt fått i sig en lite av mjölk/ägg/soja utan våran vetskap.
    Kiwi rent allmänt hör till de vanligaste frukterna att reagera allergiskt på, att det är kiwi som sådant som man reagerar på och inte som ngn korsallergi.
    Avokado är om jag inte minns helt fel främst förknippat med korsalelrgi med latex
  • Snutten

    Kiwi är en av de mer allergena frukter och det finns människor som reagerar luftburet på den. Avocado korsreagerar med latex och bananer och är mer ovanligt. Testa att ta bort kiwi i första hand. Annars kan man ju hoppas på att hon har råkat få i sig mjölk eller nåt av misstag.

  • Mela78

    Tack Snutten och Miralicia.

    Det är kiwi jag känner mest verkar stämma tidsmässigt som hon kan ha reagerat på, men hon fick ju så lite! Kanske en tredjedels ärta i storlek. Undrar om jag ska provocera med yttepytte lite kiwi när hon är bättre igen eller hur jag ska ta mig vidare? Hon visar ju inget på några tester alls hittills...

    Har försökt att läsa på internet och kommit fram till att både kiwi, avocado och banan kan korsreagera med latex. Banan verkar hon tåla nu, men har varit lite känslig mot under en kortare tid förut. Kiwi verkar även hänga ihop med andra allergier som tex pollen och stenfrukter mfl. Avocado har hon ätit ett flertal gånger innan utan att reagera alls, men det kan ju ha ändrat sig. Men då vet jag att det inte ska finnas något samband med hennes allergier mot mjölk, ägg eller soja iallafall.

  • Lillasnigel07
    Tack för hjälpen. Har du smakat den?

    Miralicia skrev 2010-01-29 20:50:39 följande:
    SoyaToo har en risgrädde på sprutflaska, men den är betydligt mer sällsynt i butikerna än sojagrädde och sojaspraygrädde. Själva flaskan ser ganska lika ut. bild på risspraygrädden på förstasidan www.soyatoo.com/ SoyaToos rissprutgrädde innehåller gummi arabicum (E414)
  • Cs mamma
    Miralicia skrev 2010-01-29 20:50:39 följande:
    SoyaToo har en risgrädde på sprutflaska, men den är betydligt mer sällsynt i butikerna än sojagrädde och sojaspraygrädde. Själva flaskan ser ganska lika ut.bild på risspraygrädden på förstasidan www.soyatoo.com/SoyaToos rissprutgrädde innehåller gummi arabicum (E414)
    Jag har smakat denna risgrädde hemma hos Blåmyran som verkar vara upptagen. Kan säga att jag INTE gillande den... först när du tar den i munnen... åhhh va gott! du hinner preciiiiiiiiis tänka innan det kommer en asvidrig eftersmak i munnen.... Nepp jag som tål soja kan säga att den är mycket godare...
Svar på tråden Allergitråden