• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-02-27 17:24:09 följande:
    Jag har fått ett litet dagis problem på halsen. Våra barn går inte heltid, de är alltid lediga en dag i veckan och går oftast två korta dagar 9-14 och två långa dagar 8-16. Dagarna varierar eftersom jag jobbar på ett rullande schema. Nu är det så att jag ibland måste ändra schemat med kort varsel ca 1 vecka innan då vi har kurs på jobbet eller de vill att jag ska jobba extra. Nu kräver dagis att vi ska lämna in schema ändringar minst två veckor i förtid pga Siris mat. Har de rätt att kräva det av oss? Det gäller ju inte för andra barn. Jag är lite sugen på att sätta upp 8-16 varje dag och sedan ta bort dagar istället men jag vill inte bråka med dem heller.
    Föreslå att att de fixar med ett lager med matlådor som finns färdiga i frysen till henne, som de bara kan ta fram och värma om det är så att hon behöver gå nån dag när hon annars skulle varit ledig om det är ett sånt stort problem som enbart beror på maten, om de nu inte med en veckas varsel kan ordna mat till henne?
  • Snutten
    Miralicia skrev 2010-02-27 17:59:44 följande:
    Föreslå att att de fixar med ett lager med matlådor som finns färdiga i frysen till henne, som de bara kan ta fram och värma om det är så att hon behöver gå nån dag när hon annars skulle varit ledig om det är ett sånt stort problem som enbart beror på maten, om de nu inte med en veckas varsel kan ordna mat till henne?
    Problemet är väl just nu att de inte får servera fisk när hon är där. Men vad hade de gjort om hon gick heltid?
  • EL I
    Snutten skrev 2010-02-27 18:02:52 följande:
    Problemet är väl just nu att de inte får servera fisk när hon är där. Men vad hade de gjort om hon gick heltid?
    nä me ndå får de väl utesluta fisk helt, barnen som tål det får väl äta det hemma???

    De kan ju för sjutton gubbar inte behöva 2 veckor för att få till mat till henne o om fisken skulle vara problemet så förstår jag verkligen inte!! som sagt, vad hade de gjort om hon gått varje dag??

    Kan du inte prata med kommunen o se vad de säger? de kanske har andra regler eg än vad förskolan vill påskina?
  • Snutten

    Hahaha! Jag "råkade" starta en tråd om dagisproblemet. Dvs "har dagis rätt att kräva schemaändringar två veckor i förväg?". Diskussionen spårade naturligtvis ur och det finns folk som på fullt allvar menar att de inte tycker att Siri ska gå på dagis för då får deras barn inte fisk och att vi ska flytta så hon kan gå på ett allergidagis.

    Däremot verkar det finnas ganska många ställen som har det kravet att man ska lämna in ändringar långt i förväg. Jag stör mig lite på att hos oss gäller det bara Siri och itne de andra barnen.

  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-02-28 11:32:50 följande:
    Hahaha! Jag "råkade" starta en tråd om dagisproblemet. Dvs "har dagis rätt att kräva schemaändringar två veckor i förväg?". Diskussionen spårade naturligtvis ur och det finns folk som på fullt allvar menar att de inte tycker att Siri ska gå på dagis för då får deras barn inte fisk och att vi ska flytta så hon kan gå på ett allergidagis. Däremot verkar det finnas ganska många ställen som har det kravet att man ska lämna in ändringar långt i förväg. Jag stör mig lite på att hos oss gäller det bara Siri och itne de andra barnen.
    Här ska vi lämna in permanenta ändringar 1 mån i förväg, men alla små ändringar har gått på ett par dagars varsel. Men det är om det går, de kan säga nej. Så jag vet inte vilken rätt man eg. har. Vem i kommunen är det man kontaktar om sånna här ärenden. Jag har glömt vem det var jag kontaktade när vi förväntades baka bröd och ta med till dagis...
  • EL I
    Snutten skrev 2010-02-28 11:32:50 följande:
    Hahaha! Jag "råkade" starta en tråd om dagisproblemet. Dvs "har dagis rätt att kräva schemaändringar två veckor i förväg?". Diskussionen spårade naturligtvis ur och det finns folk som på fullt allvar menar att de inte tycker att Siri ska gå på dagis för då får deras barn inte fisk och att vi ska flytta så hon kan gå på ett allergidagis. Däremot verkar det finnas ganska många ställen som har det kravet att man ska lämna in ändringar långt i förväg. Jag stör mig lite på att hos oss gäller det bara Siri och itne de andra barnen.
    haha FL slutar aldrig att förvåna!
    Jag har aldrig mött så många trångsynta människor i hela mitt liv som man möter på FL. Synd att folk inte har förståelse för andra människors  liv.
    Hur svårt kan det vara att ge sina barn fisk hemma om man vet att de inte får fisk på dagis??? Usch vad arg jag blir när jag läser vad du skriver!!
  • Blå Flygare

    S såg reklam för rädda barnen (eller vad det nu var) med svältande barn typ och undrade om det. Jag förklarade att det finns fattiga som inte har råd med mediciner. Då tyckte hon att vi kunde ge bort våra för vi har så många Det kan jag ju till del hålla med om...

  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-02-28 11:32:50 följande:
    Hahaha! Jag "råkade" starta en tråd om dagisproblemet. Dvs "har dagis rätt att kräva schemaändringar två veckor i förväg?". Diskussionen spårade naturligtvis ur och det finns folk som på fullt allvar menar att de inte tycker att Siri ska gå på dagis för då får deras barn inte fisk och att vi ska flytta så hon kan gå på ett allergidagis. Däremot verkar det finnas ganska många ställen som har det kravet att man ska lämna in ändringar långt i förväg. Jag stör mig lite på att hos oss gäller det bara Siri och itne de andra barnen.
    Det finns en anledning till att jag enbart håller till på tre ställen på FL - allergi, mat & bak och studerande. {#lang_emotions_wink}
  • JPL
    Snutten skrev 2010-02-28 11:32:50 följande:
    Hahaha! Jag "råkade" starta en tråd om dagisproblemet. Dvs "har dagis rätt att kräva schemaändringar två veckor i förväg?". Diskussionen spårade naturligtvis ur och det finns folk som på fullt allvar menar att de inte tycker att Siri ska gå på dagis för då får deras barn inte fisk och att vi ska flytta så hon kan gå på ett allergidagis. Däremot verkar det finnas ganska många ställen som har det kravet att man ska lämna in ändringar långt i förväg. Jag stör mig lite på att hos oss gäller det bara Siri och itne de andra barnen.
    Men det är väl klart att allergidagisen finns till för de friska barnens skull. Det är ju jättejobbigt för dem att behöva anpassa sig. Bättre om ni åker över hela stan så att dera barn får äta fisk. *ironi*
  • EL I

    haha börjar inse nu att jag kanske ska begränsa i vilka delar av forumet jag läser för jag blir bara såååååå arg på en del här på fl så man kan ju bli galen!!

Svar på tråden Allergitråden