• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-03-01 19:11:15 följande:
    Kan det vara kvalster? Det finns jätteeffektiva överdrag till madrasser och kuddat etc att köpa. Googla på kvalsterskydd eller liknande så kommer de upp.
    Och jag undrar om det är naturmatrial typ häst/får-stoppning. Jag tålde inte vår säng, men det gick över efter några år {#lang_emotions_innocent}
  • JPL
    JPL skrev 2010-03-01 16:27:21 följande:
    Shit jag tål inte min säng. Vi har vänner som har hund och kommer hit ca en gång i veckan. jag duschar och byter kläder efter att de har gått och märker genast skillnaden. vi har köpt en luftrenare men inte fått den ännu. Men på något sätt har jag fått allergen i min säng fast jag bytit lakan upprepade  gånger. jag får ju dammsuga och samtidigt vädra såklart.  tvätta kuddarna också. Är det lönt att skaffa tex speciallakan för att skydda det som är under? Något annat jag bör tänka på för att minimera besvären framöver?
    Jag är ledsen att jag var så otydlig. Jag menade att jag på något sätt måste ha fått in hundallergen i den. Inte bara i lakanen utan i bäddmadrass, kuddar osv.
  • Snutten
    JPL skrev 2010-03-01 20:02:46 följande:
    Jag är ledsen att jag var så otydlig. Jag menade att jag på något sätt måste ha fått in hundallergen i den. Inte bara i lakanen utan i bäddmadrass, kuddar osv.
    Ok, det fattade inte jag
  • Helle76

    Ni som har vårdbidrag för era barns allergier hur räknade ni tiden ni lägger ner på att läsa på förpackningar, se till att de inte får i sig något hos någon annan, baka själv och laga specialmat till dem och sen smörja in deras eksem?


    Försäkringskassan överväger att avslå min begäran om vårdbidrag. Har 2 barn som inte tål mjölkprotein, soja, ägg och 1 tål inte fisk heller.
    Någon som vet hur merkostnaderna ser ut för soja, ägg och fiskallergi?
  • Snutten
    Helle76 skrev 2010-03-02 12:09:43 följande:
    Ni som har vårdbidrag för era barns allergier hur räknade ni tiden ni lägger ner på att läsa på förpackningar, se till att de inte får i sig något hos någon annan, baka själv och laga specialmat till dem och sen smörja in deras eksem? Försäkringskassan överväger att avslå min begäran om vårdbidrag. Har 2 barn som inte tål mjölkprotein, soja, ägg och 1 tål inte fisk heller. Någon som vet hur merkostnaderna ser ut för soja, ägg och fiskallergi?
    De räknar inte merkostnad för de sakerna du räknade upp. JAg får nog bara gratulera om du får vb på de allergierna, vi har fått avslag för Siri och hennes lista är längre. Jag ska överklaga till länsrätten nu eftersom fröken på fsk ska skriva ett intyg på att Siri inte orkar vara där mer än 25-30 timmar/vecka och jag således inte kan arbeta heltid.
  • Prince or Princess
    Kavat skrev 2010-03-01 14:35:19 följande:
    Förstod er koppling till CF, men ville även påpeka att man trots en massa allergier kan vara rund och go.
    vad är CF???
Svar på tråden Allergitråden