• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-18 22:00:36 följande:
    Hon reagerade ju på plåstret överallt och sen var det bara prickarna under vete som var kvar så länge. Resten försvann snabbare.Men oavsett så måste man ju ge vete igen för att veta.
    Ja precis. de runt om är reaktion av plåstret! De försvann efter några dagar menads jag fick smörja bort vetemärket med mildison ( syns dock fortfarande kvar lite..11 dagar efter testet gjordes)!

    K Kavat: Okej..Hur mycket ska man ha i då?! Brukar göra 180 vatten och 6 skoper!
    Tack för att du håller tummarna..behövs nog!!
  • EL I

    4:e hela natten nu och mindre mage

    I dag ska jag kolla blande de glutenfria bröden om det finns nåt utan vete och köpa det och se vad som händer, om det blir ännu bättre!!

  • EL I

    Åh måste bara berätta. jag hämtade på dagis i dag (jag har inte berättat för dem att jag tagit bort mestadelen av vete hemma men jag har berättat att vi misstänker vete...) och då låg sonen fortfarande och sov, kl. 15...

    Då berättade de att de upplevde honom som mycket gladare och piggare. Han sov mycket bättre (från att ha sovit mellan 15-45 minuter sover han nu 2-3-4 timmar!!) och  han åt väldigt bra!
    Utslagen på kinderna är nästan borta (lagt in bild i galleriet)...hemma sover han numera hela nätter, hans mage är mindre samt att han bara får 5 ml laktulos i stället för 10-15 ml och han bajsar då normalt.

    vi har dock fortfarande haft kvar en macka på morgonen samt att han typ varannan dag fått pasta till lunch. Kan det bli så pass bra fast vi inte tagit bort allt vete??? Eller är det en slump?

    Nu köpte jag glutenfritt bröd i dag för att försöka ta bort allt vete hemma och se vart det leder innan vi tar bort på dagis. Det enda glutenfria jag hittade på vår lokala butik innehöll vetestärkelse max 0.3% protein. Det måste väl ändå vara bättre än vanligt bröd med massa vete i eller??

    Vi ska in till en större stad i morgon och köpa bröd utan vete i...men det fanns int ehär men ville inte vänta eftersom han verkar bli så mkt bättre utan.

  • Prince or Princess
    Miralicia skrev 2010-03-18 17:50:52 följande:
    Idag är det väldigt bra att ha en allergisk dotter som inte har snabba reaktioner och risk för anafylaxi, utan mer långsamma när man har en sambo som får totalt hjärnsläpp.Jag började tidigt i morse så sambon skulle lämna på dagis, men dotter och far kom ihop sig lite om vad som skulle göras och när och hur osv, så till slut gav han upp ringde till mig och sa att hon fick vara hemma idag istället (han skulle suttit hemma och läst egentligen).Ett tag senare så blir sambon sötsugen och inventerar skåpen lite och hittar glass i frysen, så han och dottern delar på de sista två glassarna som fanns i förpackningen. Synd bara att det inte var dotterns glasspinnar, utan päronsplitt. Så ingen försiktig provokation här inte utan här tar vi skummjölkspulver, vasslepulver, fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl i en och samma kombo. (och alla saker är provade en i taget förutom mjölk som vanlig mjölk för inte speciellt länge sen och utan att funka då). Räknar väl inte med att få sova så supermycket under natten som kommer och det lär bli en hel del smörja, så det är tur att jag får pengar i morgon så jag kan hämta ut nytt smörja på apoteket eftersom det börjar vara rätt dåligt här hemma.
    hur har det gått för er??
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-19 07:02:24 följande:
    Ja precis. de runt om är reaktion av plåstret! De försvann efter några dagar menads jag fick smörja bort vetemärket med mildison ( syns dock fortfarande kvar lite..11 dagar efter testet gjordes)! K Kavat: Okej..Hur mycket ska man ha i då?! Brukar göra 180 vatten och 6 skoper! Tack för att du håller tummarna..behövs nog!!
    Börja försiktigt. Alltså det räcker säker med ett kryddmått första dagen och se? Eller vad tror ni andra är lämplig mängd?
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-19 22:31:02 följande:
    Börja försiktigt. Alltså det räcker säker med ett kryddmått första dagen och se? Eller vad tror ni andra är lämplig mängd?
    Okej! Hur snabbt kommer oftast reaktionerna..OM det nu kommer några?!
  • Cs mamma
    Kavat skrev 2010-03-19 22:31:02 följande:
    Börja försiktigt. Alltså det räcker säker med ett kryddmått första dagen och se? Eller vad tror ni andra är lämplig mängd?
    1krm=1ml är i mesta laget tycker jag som start... jag hade nog tagit en millilitenspruta från apoteket och tagit halva och det efter att ha gjort kontakttest före osv osv *nojjig men med all rätt?!*
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-20 06:49:38 följande:
    Okej! Hur snabbt kommer oftast reaktionerna..OM det nu kommer några?!
    Det är väldigt olika. Finns ju de som reagerar direkt eller de som reagerar efter flera dagar, tom. veckor. Beror ju på mängden och känslighet samt vad man har för reaktion.
    Min son verkade få ont i magen några timmar efter intag men var sedan gnällig och skrikig ett knappt dygn kanske.
     Men kräkningar, eksem mm hängde kvar. Och diarrén kom ju i efterhand. Och hans mage var jätte känslig mot allt möjligt i ca 2 månader efter vi slutat med allt han inte tålde(under den tiden spydde han också), sen blev det bättre och han tålde en massa saker på våran "misstänkt-lista".
  • JPL
    Kavat skrev 2010-03-18 20:12:44 följande:
    Jag har bara hört när det inte visar på patchtest heller även om de är allergiska. Alltså inte tvärtom, att det visar på allergi men inte är det.
    Min äldste son har det på majs! Alltså falskt positivt. Har vänner som har det på sin dotter, också på majs konstigt nog ...
  • JPL

    Jag har haft problem med min mailadress så jag har inte handlat d-droppar ännu. Ni som kontaktat mig borde ha fått ett mail från mig idag. Annars maila igen på jpl73@home.se . Det är heller inte för sent för dem som missade mitt förra inlägg i frågan.

Svar på tråden Allergitråden