• Äldre 2 Jan 20:02
    90105 visningar
    1316 svar
    1316
    90105

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Äldre 4 Apr 22:39

    Såg nu att du blivit lite misstänksam mot ägg, och det är ganska lätt att testa att undvika det också för att se om det blir bättre. och sen testa att återintroducera en sak i taget eller om du bara börjar med att testa att utesluta ägg. Du får fundera lite på hur det ser ut för er. Men kombinationen att ha både mjölk- & äggallergi är ganska vanlig.


  • Äldre 4 Apr 22:57

    Har en lista i min blogg med alla beteckningar som mjölkprotein kan dölja sig bakom:
    utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html

    Lite tips som är utan soja (utifrån resonemanget ovan):
    Mjölk ersätts med havre- eller risdryck (finns tex Oatly, Ica Solhavre, Carlshamn, Gogreen, Rice Dream) - finns både naturella och smaksatta. Välj helst en kalciumberikad variant - finns både oberikade och kalciumberikade.

    Grädde till matlagning - finns havrebaserad från Oatly, Carslhamn, GoGreen, Ica I love Eco eller kokosmjölk

    Mjölkfritt margarin: Carlshamn & Milda har mjölkfria (heter mjölkfritt) både som bak-/stekmargarin, smörgås och som flytande (Milda Culiness är utan mjölk men heter inte mjölkfritt). Sen finns även vissa av Becels som är utan mjölk men inte heter mjölkfritt och även vissa andra som är helt vegetabiliska.

    Välling/gröt: finns mjölkfria från EnaGo eller Semper. Eller koka egen gröt av havregryn eller Pama Minutris. Gör både pulvervälling/-gröt som egenkokad på kalciumberikad havre-/risdryck för att få lite extra kalcium

    Smörgåspålägg - tex flera av Scans bredbara leverpastejer & en av de skivbara är utan mjölk, Willys bredbara är utan mjölk, Arbogapastej har en skivbar leverpastej som är gluten & mjölkfri. Vissa skinkor & korv, medvurst innehåller mjölk, så läs innehållsförteckningar.

    Glass. många isglassar är ok, men kolla innehållsförteckningarna för det finns de som innehåller mjölk, Övrigt så har Oatly havrebaserad glass, Sias sorbeter är mjölkfria

    Det mesta av vanligt köpebröd är utan mjölk.

    Mamma Scan & icas köttbullar från kyldisken är ok, Falukorv, många hotdogs, Scans kryddiga korvar, Felix Krögarpytt och mycket mera, men för att nämna några färdiga produkter.

    Lite grann att börja med i varje fall.

    K Kavat har en hel del i sin blogg, lika så Blå Myran och jag har lite blandat i min blogg också.


  • Äldre 4 Apr 23:06

    tack så mkt!!!

    ska imorn inhandla mjölkåroteinfria produkter! och ett block!

    kommer bli tufft nu några veckor... hua...

    ska jag utesluta ägg nu oxå när jag ändå börjar imornbitti? eller blir de för mkt för killen??? fölåt för så många frågor....

  • Äldre 4 Apr 23:36
    finskaflikkan skrev 2010-04-04 23:06:54 följande:
    tack så mkt!!! ska imorn inhandla mjölkåroteinfria produkter! och ett block! kommer bli tufft nu några veckor... hua... ska jag utesluta ägg nu oxå när jag ändå börjar imornbitti? eller blir de för mkt för killen??? fölåt för så många frågor....
    Ingen fara, bara att du frågar på. Svårt att få svar på det man funderar över annars.

    i mina ögon sparar du tid och kan även spara in på ev lidande om du utesluter både ägg och mjölk samtidigt. Skulle han visa sig vara allergisk mot både mjölk och ägg så blir han ju inte bra förrän du har fått bort båda sakerna. Att om du bara skulle ge mjölkfritt så kanske han blir bättre men inte helt bra och samma sak om du skulle göra om samma test med ägg senare - att han kanske blir bättre men inte helt bra om han då skulle fortsätta att få mjölk under tiden man tar bort ägg och tvärt om, att helt bra blir han ju inte förrän man fått bort allting som han inte tål.

    Men sen får du se till att testa med en sak i taget att provocera med, att när du återinför tex ägg så äter han fortfarande inte mjölk och tvärt om. Att om du börjar med att återinföra ägg och ser att han får reaktion på det, ta bort det igen och se till att han är symtomfri innan du testar med att ge mjölk.

    För ett "snabbtest" som kan ge en aning, men kanske inte helt tillförlitligt nu innan ni har läkartiden skulle jag ta bort både mjölk & ägg på en gång och köra helt utan allt det i två veckor, sen testa att ge ägg i knappt en vecka som mest (börja med en liten och sen succesivt ökande mängd varje dag tills det visar reaktion), ta bort ägg, avvakta några dagar så att äggreaktionen får lägga sig och sen testa med att börja ge mjölk igen några dagar innan läkarbesöket.

    Ägg heter så gott som alltid något med ägg eller ovo- i innehållsförteckningar. Ägg förekommer även i Lysozym - E 1105 (ett konserveringsmedel som förekommer främst i ost, men kan finnas i vissa andra typer av produkter som tex alla Zendiums vuxentandkrämer (inte barntandkrämen). Zendiumtandkrämerna innehåller också mjölk.
  • Prince or Prince­ss
    Äldre 15 May 19:42

    Oj vad längesen någon skrev här! Är det en ny tråd gjord? (fast det skulle väl inte behövas om jag fattade det hela rätt?)

    Har en fundering här: Om man tål en sojasläkting ex fruktkärnmjöl, tål man då per automatik alla sojasläktingar? Eller måste vi prova oss fram en och en?

    Dottern är verkligen EXTREMT känslig mot soja! Var nyss i USA (varför måste de ha sojaolja i allt bröd/kex/kakor för???)
    I alla fall så fick hon en hamburgare (hade tydligt sagt till dem att vi INTE ville ha brödet, eftersom det innehåller sojaolja, de höll på att tjata emot, typ men vill ni inte ha med brödet ändå?? Nej nej och åter nej.)
     Fick all mat i en påse, då vi tog med oss därifrån, när vi sen öppnar påsen så ligger den jäkla hamburgaren iallafall i ett bröd, dock utan övriga ingredienser, som senap, gurka, lök o ketchup som jag kontrollerat att hon tål!!!??? vilka puckon alltså.
    I vilket fall så reagerade hon efter hon ätit BARA hamburgaren! röda utslag i ansiktet och sen vrålkass i magen. Kanske kan ha varit nåt annat på hamburgaren vad vet jag, men hon är inte SÅ känslig mot nåt annat som vi testat iaf.

  • Äldre 15 May 19:47
    Prince or Princess skrev 2010-05-15 19:42:07 följande:
    Oj vad längesen någon skrev här! Är det en ny tråd gjord? (fast det skulle väl inte behövas om jag fattade det hela rätt?)Har en fundering här: Om man tål en sojasläkting ex fruktkärnmjöl, tål man då per automatik alla sojasläktingar? Eller måste vi prova oss fram en och en?Dottern är verkligen EXTREMT känslig mot soja! Var nyss i USA (varför måste de ha sojaolja i allt bröd/kex/kakor för???) I alla fall så fick hon en hamburgare (hade tydligt sagt till dem att vi INTE ville ha brödet, eftersom det innehåller sojaolja, de höll på att tjata emot, typ men vill ni inte ha med brödet ändå?? Nej nej och åter nej.) Fick all mat i en påse, då vi tog med oss därifrån, när vi sen öppnar påsen så ligger den jäkla hamburgaren iallafall i ett bröd, dock utan övriga ingredienser, som senap, gurka, lök o ketchup som jag kontrollerat att hon tål!!!??? vilka puckon alltså. I vilket fall så reagerade hon efter hon ätit BARA hamburgaren! röda utslag i ansiktet och sen vrålkass i magen. Kanske kan ha varit nåt annat på hamburgaren vad vet jag, men hon är inte SÅ känslig mot nåt annat som vi testat iaf.
    En ny tråd öppnades innan alla fick evigt liv. Familjeliv skulle stänga de gamla, men det verkar ha gått så där ... den aktiva tråden är:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Prince or Prince­ss
    Äldre 15 May 19:50

    oj tack!

  • Äldre 18 May 12:59

    Hej vet inte om det är rätt att skriva här men det gäller allergier på min dotter.
    Jag pratade just med hennes läkare å känner nu att jag snart ger upp.
    Dotterna har sedan hon var liten haft både astma och eksem. Först tog vi bort ägg då hon började svullna runt mun och läppar, dock la det sig igen innan vi kom in till sjukan. Eksemen blev bättre men inte bra. Sen reagerade hon på soja och baljväxter och via dietisten fick vi order av att ta bort mjölken. Ett tag efter detta upphörde eksemen, andningen blev också bättre. Sen har hon även reagerat starkt på pollen å vi har åkt in några gånger och ventilerat samt gett allergimedicin. Ett tag fick hon seretide, singulkari, areomir, lomudal ögon samt näsa, movicol (magen har alltid varit kass), samt kalcipos. Detta fick hon varje dag. Prover har aldrig visat på henne vare sig prick eller rast, nu gjorde de även lapp som visde på soja samt lite på havre och råg. Vi har även gjort provikation på mjölk utan sanbb reaktion hon fick dock tillbaka eksemen efter några dagar och den blev bara värre tills vi slutade med mjölken igen.

    Nu har vi lyckats dra ner på medicinerna till seretide 1*2, aerius 1*1, movicol 1*1, kalcipos 1*1. I början av våren blev hon dock tät och vi ökade först seretiden till 2*2 men när inte det hjälpte fick hon airomir. Pratade under dessa dagar flera gånger med sjukvårdsrådgivningen ang medicinering mm. När hon var nära att komma upp i fulldos på airomiren, 8 dos/dygn) ringde vi igen och hörde om v i skulle sätta in singulari vilket de tyckte. Vi gjorde detta och inom några dagar blev hon bättre och vi tog bort airomiren och trappade ner seretiden till 1*2 igen. Singulari fortsatte vi med i ett par veckor.

    När jag pratade med hennes läkare idag säger hon att hon inte längre kan stärka allergierna då inte proverna visar något. Hon säger även att jag överdoserar medicinerna, dels menade hon denna gång när hon blev tät samt en gång vi ett tidigare tillfälle när jag av läkare inne på barn fått utskrivet clarityn åt henne samt följt hans råd om hur dessa skulle tas.
    Hon säger att eksemen dotterna får kan bero på många andra saker och att det nog bara är jag som kopplar dem samman. Ded uppkommer dock bara när hon fått i sig möjlk eller ägg och försvinner när man tar bort dessa ämnen  igen.
    De ska göra en annan typ av provokation på henne där de provocerar under längre tid men det blir nog efter sommaren då de stänger eller drar ner från mitten av juni.
    Hon sa även att jag skulle åka in med dotterna så de får se symtomen då hon  inte fått sett dem. Nä kanske pga att jag ringt och frågat dem å de sagt att jag ska göra si och så med medicineringen och komma om det inte hjälper men detta har hjälp. I vissa fall tycker de att man ska komma in men då är det vänte tid å dottern hinner bli bättre innan man får tid.

    Fy jag vet inte vad jag ska göra. Känner mig både arg, ledsen och förtvivlad.
    Är det jag som överdoserar? Är det jag som hittar på symtom??
    Jag vill inge annat än att dottern ska kunna vara utan mediciner och utan allergier men jag vill inte heller att hon ska bli dålig.

    Ojoj detta blev jätte långt men jag kände bara att jag måste få ur mig.
    Är det någon här inne som har liknade situation eller har haft?

    Rosita

  • Äldre 21 May 11:21

    Hej!

    Jag vill tipsa om en alldeles underbar kokbok som jag köpte häromdagen. Det är en bok som egentligen inte riktar sig till allergiker, men som innehåller recept helt utan ägg- och mjölkprodukter. Recepten är veganska.

    I den här boken har man samlat personer som verkligen brinner för matlagning och brinner för att komma på nya goda saker utan ägg och mjölk. Här finns cupcakes, tårtor, glass och annat smarrigt som sällan finns med bland allergirecepten.

    Och inte är boken dyr heller. 159 kr inkl porto, för 162 sidor. Massor av fina foton också.

    Du hittar den här: www.djurrattsalliansen.se/inrikes/lyxiga-recept-i-nya-kokboken-vego-deluxe.html

  • Äldre 25 May 19:24

    Hej Zitis81 och Olivia3mars! En ny tråd öppnades innan alla fick evigt liv. Familjeliv skulle stänga de gamla, men det verkar ha gått så där ... den aktiva tråden är:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

  • Äldre 8 Jun 21:31

    Hej tänkte bara fråga:
     Min grabb gjorde allergitest idag (10 månader) mot ägg mjölk soja vete, havre och säkert npt mer jag glömt. Det visade negativt (han står på komjölksprotein fri kost p.ga okonstaterad komjölkallergi med kraftiga kräknmingar som symptom, äter neocate Lcp). Han skall nu få göra patch test (lapptest) inom tre veckor för att uteskuta ev allergi inför utredning för hans kraftiga reflux problematik (han har ännu vid 10 månaders ålder ej fixat mer än 5 grötskedar utan att spy)

    nu till min fråga. Är sannolihetten stor att han kommer visa någon allergi på patch test nu när han visat ett helt negativt svar på pricktest, eller är de långsamma och snabba reaktioner helt skilda saker?

    TAcksam för svar

    Mvh Hannah


    Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Äldre 8 Jun 21:43
    crazy hannah skrev 2010-06-08 21:31:25 följande:
    Hej tänkte bara fråga:
     Min grabb gjorde allergitest idag (10 månader) mot ägg mjölk soja vete, havre och säkert npt mer jag glömt. Det visade negativt (han står på komjölksprotein fri kost p.ga okonstaterad komjölkallergi med kraftiga kräknmingar som symptom, äter neocate Lcp). Han skall nu få göra patch test (lapptest) inom tre veckor för att uteskuta ev allergi inför utredning för hans kraftiga reflux problematik (han har ännu vid 10 månaders ålder ej fixat mer än 5 grötskedar utan att spy)

    nu till min fråga. Är sannolihetten stor att han kommer visa någon allergi på patch test nu när han visat ett helt negativt svar på pricktest, eller är de långsamma och snabba reaktioner helt skilda saker?

    TAcksam för svar

    Mvh Hannah
    Hej! En ny tråd öppnades innan alla fick evigt liv. Familjeliv skulle stänga de gamla, men det verkar ha gått så där ... den aktiva tråden är:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • mrun1
    Äldre 7 Mar 13:28

    Så 120 kr för neocate på recept nedsatt pris?

Svar på tråden Allergitråden