• Skehamn2010

    Brukar du köpa svindyra märkeskläder till dig själv?

    Köper du och använder såna kläder? Då menar jag riktigt dyra kläder. Jag fattar inte hur man kan köpa ett par jeans för 4000 när det finns exakt likadana för 1000.

    Eller en dunjacka för 6000 när det finns såna som kostar 1500 och är lika varma. Ni kan säga vad ni vill i det fallet för jag har haft en peakjacka som jag då gav 4500 kr för. Nu har jag en vanlig dunjacka från en vanlig sportbutik som kostar 1500. Ska jag vara helt ärlig så känner jag ingen skillnad.

    Jag har haft äkta uggs som kostade 2000 i nypris. Nu har jag fakeuggs för 700 kr. Minst lika varma.

    Jag har köpt några riktigt dyra plagg i mitt liv men det har alltid varit en stor besvikelse. Vilket slöseri med pengar.....Det gäller dyrt smink med, vilket skit...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brukar du köpa svindyra märkeskläder till dig själv?
  • Fru U

    Ska man vara petig så är alla kläder med ett namn märkeskläder men vanligtvis när man diskuterar så brukar man avse de s.k lyxigare märkena som gucci, ysl, cc, dior m.fl


    Svaren bor i hjärtat
  • enlitenbitkaka
    mona83 skrev 2010-01-16 22:27:57 följande:
    Hmm ja det beror ju på vad man ute efter. Jag har hittat skor i 250 kr klassen till både mig och ungarna som det inte varit det minsta fel på...
    Men du hittar inga skor på Skopunkten för 299:- som håller säsong efter säson. För att uppnå det behöver du äkta goretex eller skinn - och då kostar det.
  • Parenthood

    Ja, det händer att jag även köper så dyra kläder, men det hör till ovanligheterna. Oftast försöker jag köpa på rea.

    Blev riktigt glad när Boss ull-jacka för 6-papp gick på rea för 3500, den hade jag suktat efter ett bra tag, nu är det min mest använda jacka över ett år gammal och fortfarande som ny och super varm och go och praktisk. Jag kunde inte med betala fullpris, men det hade den varit värd.

    Seglarstället kostar nog över 10 papp, men jag hade lite flyt där med 40%. Men just sådana kläder är oftast värda sin pengar, man får vad man betalar för. Att vara torr under en halv storm på nordsjön är värt en slant.

    Jeans för 4000:- har aldrig hänt, jag tycker 1500 är dyrt för jeans. Senast köpte jag märkesjeans i usa för 300:- , det var värt pengarna kan jag säga :)

    Men kavaj för 4000:- har hänt, ångrar det inte, välanvänd, håller formen, är bekväm och snygg, värd sitt pris helt enkelt.

  • Parenthood

    Hittade en skinnkavaj som var superduperfin och kvaliteten på skinnet var sagolik, å det var 50% rabatt, men med en prislapp på 25 papp räckte inte ens 50% rabatt, den hängde kvar på galjen när jag lämnade affären, har inte saknat den :)

  • Virriga Vera
    mona83 skrev 2010-01-16 22:27:57 följande:
    Hmm ja det beror ju på vad man ute efter. Jag har hittat skor i 250 kr klassen till både mig och ungarna som det inte varit det minsta fel på...
    Nu köper jag sällan modeskor utan köper skor/stövlar som jag har i minst 10 år. Jag var tvungen att slänga mina älskade boots för några år sedan, då hade jag haft dem i 15år. De var då uppslitna inifrån, det fanns inget skinn kvar inne i skon. Jag tvivlar på att dina 250:-  skor håller i 15år och är i riktigt skinn/läder som tillåter foten att andas, att skon formar sig efter foten och att den är av så bra kvalité att en skomakare kan laga den.
  • Parenthood

    Eftersom mina knän är som dom är köper jag numera bara fotriktiga skor av bra kvalite. Kostar aldrig under 1000:-, oftast runt 1500:- men scheisse vilken kvalite det brukar vara på skorna.

    Den dagen Clark, Lloyds, Rockport eller Timberland börjar sälja skor för 250:-, då ska jag ta på mig 250 kronors skor :)

    Ecco brukar hålla måttet också, men dom borde anställa en designer...

    För den som kan ha 250:- skor och kanske vill förnya sig lite oftare är det väl inget fel i det. (Utom möjligen ur miljösynpunkt men den diskussionen kan vi väl hoppa här ;)

  • Virriga Vera
    Parenthood skrev 2010-01-16 23:34:15 följande:
    Eftersom mina knän är som dom är köper jag numera bara fotriktiga skor av bra kvalite. Kostar aldrig under 1000:-, oftast runt 1500:- men scheisse vilken kvalite det brukar vara på skorna. Den dagen Clark, Lloyds, Rockport eller Timberland börjar sälja skor för 250:-, då ska jag ta på mig 250 kronors skor :) Ecco brukar hålla måttet också, men dom borde anställa en designer... För den som kan ha 250:- skor och kanske vill förnya sig lite oftare är det väl inget fel i det. (Utom möjligen ur miljösynpunkt men den diskussionen kan vi väl hoppa här ;)
    Ecco skor har försämrats mycket unde de senaste åren. Är inte i närheten av den fina kvalité som de hade förr.

    Jag hade ett par Clarks Curlingkängor skönare vinterskor får man leta efter.
  • rednose
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-16 18:23:59 följande:
    Den "schäfern" skyddar bra mot Göteborgs isande vindar när vi är i skogen :)
    Seriöst? Skulle det vara roligt? För du vet om att det är Schäferpäls du har på huvudet eller? Och att den pälsen inte kom från en hund som dött en naturlig död?
    Eller du kanske inte bryr dig alls om djur utan bara vad du har för löjlig jacka på stan i Gbg?
    Finns ju liksom alternativ och bara för att alla andra har hört talas om Canada Goose så är det ju inte den enda dyra snygga jackan, om det nu är det man eftersträvar.

    Usch va sur jag blev för den där kommentaren. Hatar folk med äkta pälsar. :( Fy!
  • rednose
    Grönsåpa skrev 2010-01-16 18:37:25 följande:
    precis.
    stämmer nu men dock inte på de som tillverkades för ett år sedan. Du vet dock inte vilken du får köpa när du går in i butikerna.
  • enlitenbitkaka
    rednose skrev 2010-01-17 00:24:49 följande:
    Seriöst? Skulle det vara roligt? För du vet om att det är Schäferpäls du har på huvudet eller? Och att den pälsen inte kom från en hund som dött en naturlig död? Eller du kanske inte bryr dig alls om djur utan bara vad du har för löjlig jacka på stan i Gbg? Finns ju liksom alternativ och bara för att alla andra har hört talas om Canada Goose så är det ju inte den enda dyra snygga jackan, om det nu är det man eftersträvar. Usch va sur jag blev för den där kommentaren. Hatar folk med äkta pälsar. :( Fy!
    Tagga ner :) Jag tycker inte min CG är det minsta snygg, men den är varm och perfekt för hundpromenaderna. Och Nej, det är ingen hundpäls. Läs på, läs rätt.
Svar på tråden Brukar du köpa svindyra märkeskläder till dig själv?