• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • jemse
    VäntanochLängtan skrev 2011-09-16 01:20:59 följande:
    Jag tycker inte att jag kräver riktigt lika mycket insulin längre och funderar på hur mycket insulinbehovet ska gå ner för att de ska anse att "förlossningen är nära"? Kan det vara så att det behöver sätta igång en tidigare om ens insulinbehov sjunker? Man ska ju vara uppmärksam på om insulinbehovet sjunker har de sagt, men jag vet inte hur mycket det ska sjunka...

    Det handlar inte om jättestora sänkningar jag gjort, men från att ha behövt över 20E till frukost räcker nu med 15E och till övriga måltider från 15E ner till nuvarande kanske 12E. Iofs kan det kanske vara så att jag inte äter riktigt lika mycket som tidigare, men jag tycker inte att jag kräver lika mkt insulin som tidigare nu när jag äter stora måltider heller.
    Min läkare har sagt till mig att man kan behöva sänka insulinsdoser när förlossningen är nära. Det signalerar att kroppen är klar för graviditeten och är redo för förlossningen inom kort.

    Jag har också fått sänka lite doser på mina insulinsdoser, men inte så mycket. Kanske det kommer att behöva sänka lite mer sen.

    När är du beräknad?
    Är beräknad till 3 oktober men kommer att bli igångsatt v 39 om inget händer före.
  • VäntanochLängtan
    jemse skrev 2011-09-16 09:24:42 följande:
    Min läkare har sagt till mig att man kan behöva sänka insulinsdoser när förlossningen är nära. Det signalerar att kroppen är klar för graviditeten och är redo för förlossningen inom kort.

    Jag har också fått sänka lite doser på mina insulinsdoser, men inte så mycket. Kanske det kommer att behöva sänka lite mer sen.

    När är du beräknad?
    Är beräknad till 3 oktober men kommer att bli igångsatt v 39 om inget händer före.
    Är beräknad till 12:e oktober. Kommer väl bli igångsatt på BF om jag förstått det rätt, men det lär jag få veta nästa vecka kanske. Har inte fått några tydliga svar angående det här med igångsättning, så jag vet inte alls hur det blir.

    Hur kommer det sig att du fått igångsättning tidigare, i v 39? Här säger de att de inte sätter igång förrän i v 40+0.
  • jemse
    VäntanochLängtan skrev 2011-09-16 10:48:54 följande:
    Är beräknad till 12:e oktober. Kommer väl bli igångsatt på BF om jag förstått det rätt, men det lär jag få veta nästa vecka kanske. Har inte fått några tydliga svar angående det här med igångsättning, så jag vet inte alls hur det blir.

    Hur kommer det sig att du fått igångsättning tidigare, i v 39? Här säger de att de inte sätter igång förrän i v 40+0.
    På mitt landsting (Örebro) har de ett program för gravida diabtiker och vill att vi diabtiker ska sättas igång när vi är i v 39+5. De vill inte att vi ska gå övertid pga olika risker.

    Jag har inte fått veta när jag får sätta igång än, men kommer nog att veta på torsdag när jag är på smvc då får jag
    säkert ett datum för igångsättning. När jag går in i v 39+5 är det en helg så tror jag att jag kommer att bli igångsatt under veckan om de inte sätter igång på helgen.
  • blehnda
    trollet83 skrev 2011-09-15 19:39:37 följande:
    Jo det tar sin tid tyvärr..jag tycker jag hade kämpat med mitt blodsocker under våren och sommaren o trots det var det inte så stor skillnad mellan Hba1c de olika gångerna, men nu när man blivit gravid pressar man sig ännu lite till då man vet man har ett liv i magen..innan visste man ju inte riktigt när det skulle ta sig o så heller..
    Ja jag vet ju hur det var sist, men jag blir ju så less o frustrerad...Vilken vecka är du i?
  • VäntanochLängtan
    jemse skrev 2011-09-16 13:33:09 följande:
    På mitt landsting (Örebro) har de ett program för gravida diabtiker och vill att vi diabtiker ska sättas igång när vi är i v 39+5. De vill inte att vi ska gå övertid pga olika risker.

    Jag har inte fått veta när jag får sätta igång än, men kommer nog att veta på torsdag när jag är på smvc då får jag
    säkert ett datum för igångsättning. När jag går in i v 39+5 är det en helg så tror jag att jag kommer att bli igångsatt under veckan om de inte sätter igång på helgen.
    Okej, men då är det ju i v 40 som du sätts igång då. 39+5 är ju i v. 40 (39 fulla veckor +5 dagar=40:e graviditetsveckan). Så då är det ju samma som här nästan.

    Jag kommer få komma på ett besök v. 39+6 då de bestämmer om hur de ska göra med igångsättningen förstod jag det som, om inte bebis kommer tidigare eller om jag måste föda tidigare av någon anledning. Har funderat på hur man ska kunna sova natten innan om man får veta att: "ja men kom in imorgon kl 8 då så sätter vi igång dig då". Måste bli en väldigt märklig känsla! Kommer bli så nervös!!
  • challis777

    Kommit hem från specen.
    Fick ju träffa läkaren idag och hon kollade igenom mina journaler och sen ville hon kolla om tappen var mogen och så.

    Hon ville sätta igång mig ganska snart pga snabba förlossningar. (Sonen kom i v. 35+2, dottern i v. 37+2). Nu är jag i v. 35+6. Kanske nästa måndag sa hon, eller den veckan ifall tappen var någolunda mogen.

    Sen kände hon och huvudet var jättelångt nere och tappen var väldigt mogen! Hon vågade inte känna mer, trodde att hon kunde sätta igång förlossningen på en gång om hon retade där mera, så jag vet inte hur öppen jag var. Men ett finger gick lätt.

    Hon sa att hon skulle ge mig tid redan nästa lördag, alltså i v. 37+0.
    Oj! Det är ju snart! Hon vågade inte vänta längre och de skulle prioritera mig så det skulle med alla sannolikhet finnas tid för mig då.

    Får väl se om det startar innan eller om jag kan hålla mig tills dess. Känns lite overkligt nu, att veta precis när, och att det hur som helst sker inom 8 dagar.

    Frågade om hon trodde att jag skulle hinna få nån smärtlindring, men hon sa att min senaste förlossning talade emot det, förmodligen skulle det gå snabbt nu med, men man vet ju aldrig.

  • blehnda

    Spännande Challis777!!! kommer ju toppen om allt ser fint ut på alla prover och mätningar och om din kropp redan är så rdo!

    Har du fixat hemma för litens ankomst eller är allt fortfarande framme sen Naimas bebistid?

  • Frankofilen
    VäntanochLängtan skrev 2011-09-16 15:33:21 följande:
    Okej, men då är det ju i v 40 som du sätts igång då. 39+5 är ju i v. 40 (39 fulla veckor +5 dagar=40:e graviditetsveckan). Så då är det ju samma som här nästan.

    Jag kommer få komma på ett besök v. 39+6 då de bestämmer om hur de ska göra med igångsättningen förstod jag det som, om inte bebis kommer tidigare eller om jag måste föda tidigare av någon anledning. Har funderat på hur man ska kunna sova natten innan om man får veta att: "ja men kom in imorgon kl 8 då så sätter vi igång dig då". Måste bli en väldigt märklig känsla! Kommer bli så nervös!!
    Det känns overkligt att bli igångsatt. "Ring in vid kvart över sju så ska vi se om det finns plats ledigt. Annars får du komma ett par timmar senare..."
     
  • Frankofilen
    challis777 skrev 2011-09-16 21:04:34 följande:
    Kommit hem från specen.
    Fick ju träffa läkaren idag och hon kollade igenom mina journaler och sen ville hon kolla om tappen var mogen och så.

    Hon ville sätta igång mig ganska snart pga snabba förlossningar. (Sonen kom i v. 35+2, dottern i v. 37+2). Nu är jag i v. 35+6. Kanske nästa måndag sa hon, eller den veckan ifall tappen var någolunda mogen.

    Sen kände hon och huvudet var jättelångt nere och tappen var väldigt mogen! Hon vågade inte känna mer, trodde att hon kunde sätta igång förlossningen på en gång om hon retade där mera, så jag vet inte hur öppen jag var. Men ett finger gick lätt.

    Hon sa att hon skulle ge mig tid redan nästa lördag, alltså i v. 37+0.
    Oj! Det är ju snart! Hon vågade inte vänta längre och de skulle prioritera mig så det skulle med alla sannolikhet finnas tid för mig då.

    Får väl se om det startar innan eller om jag kan hålla mig tills dess. Känns lite overkligt nu, att veta precis när, och att det hur som helst sker inom 8 dagar.

    Frågade om hon trodde att jag skulle hinna få nån smärtlindring, men hon sa att min senaste förlossning talade emot det, förmodligen skulle det gå snabbt nu med, men man vet ju aldrig.
    Hurra!
  • challis777
    blehnda skrev 2011-09-17 10:07:31 följande:
    Spännande Challis777!!! kommer ju toppen om allt ser fint ut på alla prover och mätningar och om din kropp redan är så rdo!

    Har du fixat hemma för litens ankomst eller är allt fortfarande framme sen Naimas bebistid?
    Vi har köpt en till spjälsäng på loppis för 125 kr.
    Sängkläder och sånt har vi ju sen förr. Bebiskläderna hade jag hunnit ge bort det mesta av eftersom ingen, och alltra minst jag, trodde att vi skulle få fler barn
    Så jag har köpt lite på Tradera i vitt och grönt så det ska passa vilket kön det än blir. Skötbordet har vi kvar sen Naima var bebis.

    Så det mesta är nog ordnat. Vagga vet jag inte om jag vågar mig på, med en 3 och en 1 åring verkar det lite riskabelt för bebisen när de äldra barnen kanske inte är så försiktiga...

    Köpte en ny amningsBH i går.

    Blev lite besviken igår faktiskt. När Naima föddes så fick Leonard åka till mormor och morfar när vi var på förlossningen. Nu tänkte vi att kanske farmor ville ta barnen så det skulle bli mer "rättvist". 
    Så min man ringde henne igår och berättade att hennes nästa barnbarn skulle komma på lördag och så frågade vi om hon kunde ta barnen på morgonen då. 

    Trodde ju att hon skulle bli glad, men hon sa bara "jaha..." Nej, jag vet inte om vi kommer hem då eller om jag stannar här i fjällen ett tag till.

    Hon och karl är mycket i karls hus ca 20 mil upp. Gravidhormoener eller inte, men jag blev faktiskt ledsen...
    Till saken hör också att vi inte berättat för någon annan än henne att det kommer ske på lördag och responsen var "jaha"?!
     
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare