• Lady Dahmer

    Jo, jag är en manshatare.

    Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

    Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

    Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

    Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

    Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

    Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

    Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

    Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

    Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

    -----------

    tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Link 83

    Man ska ALDRIG dra alla över en kamm... Alla män är inte svin, min pappa är helt fantastisk, min sambo likaså.

  • faffner
    Semper Idem skrev 2010-02-20 22:12:32 följande:
    Och vem är du då? Skäggiga damen
    Precis! Nej, men däremot så platsar väl killarna jag är vän med inte direkt in i könsstereotypen. Hur det kommer sig att alla mina manliga vänner är på det viset vet jag inte, men det har väl att göra med vilken typ av människor man dras till!

    För övrigt finns de snälla killarna oftast i nörd- och rollspelskretsar ;)
  • Adoniram
    idiblon skrev 2010-02-20 21:59:08 följande:
    Problemet med det exemplet är att alla som inte är som Olle anses vara sämre, trots att de kanske inte är det. Även utan de biologiska förutsättningar mamman bidrog till genom att supa så att Olle blev liten, så har han en hel del med sig arvsmässigt. Hur mycket av det biologiska arvet och miljön inverkar är ju individuellt på så in i helvetes många plan att det bara är dumt att påstå att man i princip kan skita i miljön, för vissa av de som inte är maskrosor utan orkidéer hade kunnat bli bättre än maskrosorna om... Om.
    Hela poängen är att folk är olika och att man inte kan dela upp folk i två kön. Man kan heller inte säga att alla är slavar eller maskiner eller att alla kan klara av det som Olle kunde.

    Men hela genusdebatten handlar om just detta att dela upp alla människor i två grupper och tro att valet av färg på tröjan eller vilken leksak barnet leker med, är det som kommer att styra hela barnets liv. Och inte nog med det. Det gäller tydligen alla barn. Därför vill man styra dagis, förskolor osv. till att hoppa med på genusteorierna.

    Det som stör mig så mycket hos dessa genusfrälsta är att de helt allvarligt tror att alla människor är slavar under miljön. Inte nog med det, de tror också att minsta lilla detalj i miljön (som färger) har ett fruktansvärd stor betydelse på hela barnets liv.

    Människan är intelligent. Människan kan tänka och ta egna beslut. Att vi sitter här på FL är ju inte miljön skull. Vi har valt att sätta oss här och vi väljer vilka ord vi ska skriva. Jag skriver inte detta för att jag hade en röd tröja när jag var 5 år eller för att min pappa är 2 meter lång.

    Arv och miljö betyder något, men det är så naivt att tro att det betyder allt.
    Sedan är det ju en ganska stor skillnad på vad man upplever. Får man systematisk med stryk och blir sexuellt utnyttjad genom hela sin uppväxt, är risken stor att man blir mentalt störd. Men ärligt talat, hur stor roll spelar färgen på kläder eller om man lekte med He-man eller My Little Pony när man var barn???
  • idiblon
    Adoniram skrev 2010-02-20 22:27:44 följande:
    Hela poängen är att folk är olika och att man inte kan dela upp folk i två kön. Man kan heller inte säga att alla är slavar eller maskiner eller att alla kan klara av det som Olle kunde. Men hela genusdebatten handlar om just detta att dela upp alla människor i två grupper och tro att valet av färg på tröjan eller vilken leksak barnet leker med, är det som kommer att styra hela barnets liv. Och inte nog med det. Det gäller tydligen alla barn. Därför vill man styra dagis, förskolor osv. till att hoppa med på genusteorierna. Det som stör mig så mycket hos dessa genusfrälsta är att de helt allvarligt tror att alla människor är slavar under miljön. Inte nog med det, de tror också att minsta lilla detalj i miljön (som färger) har ett fruktansvärd stor betydelse på hela barnets liv. Människan är intelligent. Människan kan tänka och ta egna beslut. Att vi sitter här på FL är ju inte miljön skull. Vi har valt att sätta oss här och vi väljer vilka ord vi ska skriva. Jag skriver inte detta för att jag hade en röd tröja när jag var 5 år eller för att min pappa är 2 meter lång. Arv och miljö betyder något, men det är så naivt att tro att det betyder allt. Sedan är det ju en ganska stor skillnad på vad man upplever. Får man systematisk med stryk och blir sexuellt utnyttjad genom hela sin uppväxt, är risken stor att man blir mentalt störd. Men ärligt talat, hur stor roll spelar färgen på kläder eller om man lekte med He-man eller My Little Pony när man var barn???
    Oj, nä, färgerna spelar nog mindre roll egentligen, men det faktum att de blir symboliska för att vi ens ska tala om de verkliga problemen är ju inte direkt något att bekymra sig över.
    Eisa loves me.
  • Adoniram
    idiblon skrev 2010-02-20 22:33:55 följande:
    Oj, nä, färgerna spelar nog mindre roll egentligen, men det faktum att de blir symboliska för att vi ens ska tala om de verkliga problemen är ju inte direkt något att bekymra sig över.
    Problemet bland de flesta genusfrälsta människor är att färg inte längre är en symbol på 'det verkliga problemet', men blir det verkliga problemet. Det visar sig ju tydligt hos de fanatiska mamor som vill kalla deras döttrar Gunnar och Sven och envisas med att de enbart får leka med bilar och ha blå sjömanskostym på sig. (kanske lite överdrivet exempel, men du vet nog vad jag menar:) )

    Genusdebatten är ju väldigt populär i Sverige just nu. I resten av världen slutade folk med allt det där i början på 70-talet. Det var vanligt i europa i 60-talet och pojkar skulle gå med klänning och ha långt hår osv. Riktiga män skulle sticka koftor i deras fritid och kvinnorna brände deras bh och och allt var fritt från könsideal, skönhetsideal och gud vet vad.

    Man kan ju se om de har gjort någon skillnad. Är män som föddes under 60-talet mera 'fria' än män som föddes under 70-talet? Uppfostrar dessa män deras barn olika idag, beroende på om de gick med klänning som 4-åriga eller ej?
    Nej, folk är olika och det är livserfarenheterna genom hela livet som betyder något. Inte längden på deras hår som barn eller vilken färg de hade på kläderna.
  • Mandi74

    Barn är individer, de har en egen personlighet och bör betraktas som männiksor. barn bör få styra sina val själva, vad de vill ha för kläder och vad de vill leka med. Anser att det är lika fel att tvinga dom in i en könsroll som att tvinga dom ur den, låt dom hitta sig själva istället på sitt sätt.

    Ang att hata män, jag har oxå blivit utsatt på en massa olika sätt, men skulle aldrig få för mig att generallisera och dömma alla efter någras handlingar.


    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Lady Dahmer
    Mandi74 skrev 2010-02-21 00:08:00 följande:
    Barn är individer, de har en egen personlighet och bör betraktas som männiksor. barn bör få styra sina val själva, vad de vill ha för kläder och vad de vill leka med. Anser att det är lika fel att tvinga dom in i en könsroll som att tvinga dom ur den, låt dom hitta sig själva istället på sitt sätt.Ang att hata män, jag har oxå blivit utsatt på en massa olika sätt, men skulle aldrig få för mig att generallisera och dömma alla efter någras handlingar.
    asså.. min dotter är två bast. hur ska jag få henne att välja kläder tänkte du?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Mandi74
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 00:09:00 följande:
    asså.. min dotter är två bast. hur ska jag få henne att välja kläder tänkte du?
    Hmm.. min son har vandrat runt i affärerna och kollat kläder sen han började gå, en bestämd vilja har han alltid haft oxå. Hittar han nått som han tycker är fint så vill han ha det.

    Släpp ner henne och låt henne gå runt och välja själv, inte ett dugg svårt.
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Lady Dahmer
    Mandi74 skrev 2010-02-21 00:18:44 följande:
    Hmm.. min son har vandrat runt i affärerna och kollat kläder sen han började gå, en bestämd vilja har han alltid haft oxå. Hittar han nått som han tycker är fint så vill han ha det.Släpp ner henne och låt henne gå runt och välja själv, inte ett dugg svårt.
    jo hon brukar få gå runt och peta när vi är i affärer. hon väljer oftast ut vuxentrosor och hattar. Alt. sånt som ser roligt ut typ morgonrock eller vuxensandaler.

    när hon var ett så valde hon ut det hon nådde. i hastig takt.

    nej, jag tror jag agerar förälder istället och bestämmer åt henne tills hon är gammal nog att faktiskt ha en egen smak.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Link 83

    Min son har fantastiska locka o har fått behålla dom (trots att många trot att han varit en flicka) tills han själv störde sig på sitt långa hår (han är nu 2,5år klippte sig för först gången för 1månad sen). Vi har gett honom både bilar ("kill grej") o docka ("flick grej") han leker med det han vill för stunden. Hade jag fått en flicka så hade hon oxå fått bilar, barn måste ju få möjligheten att leka med det dom vill OCH det är bara vi som föräldrar som kan ge dom den möjligheten

Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.