• Lady Dahmer

    Jo, jag är en manshatare.

    Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

    Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

    Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

    Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

    Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

    Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

    Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

    Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

    Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

    -----------

    tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Lady Dahmer
    TessaS skrev 2010-03-02 12:34:26 följande:
    Så om en man uppskattar dig, behandlar dig schysst, uppskattar dig... så tolkar du det så? Inte konstigt om inte en man kan göra rätt i dina ögon...
    jag vill bli behandlar som en jämlike, inte som nåt som ska skyddas och tas hand om.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Darling1980 skrev 2010-03-02 12:49:20 följande:
    Möjligen att du blev uppfostrad och skafat egna mösnter att du dras till dessa män sm behandlar dig dåligt. Jag har också blivit "illa behandlad" men aldrig blivit sexuellt utnytjad eller skadad. Ljuger jag då eller är det min kvinnliga uppfostran att vara ett tacksams offer som talar? Om inte alla kvinnor håller med dig- så har du väl ändå fel`? Även om du har all rätt i världen att hata _dina_ och andra förövare. Det är sånt här som ger "feminismen" och genus-snacket i sverige dålig eftersmak.
    ahh... här är skuldbeläggningen jag talar om. Det är givetvis JAG som dras till fel män. (= mitt fel)

    nej, jag dras inte till fel män. Min man är fantastisk. Fel män dras till mig.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:50:21 följande:
    jag vill bli behandlar som en jämlike, inte som nåt som ska skyddas och tas hand om.
    Så att uppskatta någon, behandla schysst eller skydda är alltid motsatt att vara jämlik?
  • Darling1980
    AngoStura skrev 2010-03-02 12:26:46 följande:
    Jag funderar över er diskussion om "den socialt skapade mansrollen", huruvida den är bra eller dålig för kvinnors fysiska säkerhet. Jag tänker att det är upp till varje förälder att fostra sina söner och döttrar och tala om för dem vad som är viktigt och vad som är fullständigt oacceptabelt. Jag tänker att jag skall berätta för min son att man ALDRIG får ha sex med någon, tafsa på någon eller liknande mot deras vilja och är man inte säker måste man avstå. Punkt slut. Detsamma gäller naturligtvis för dottern och jag hoppas att jag inte placerar oss kvinnor i ett offer-fack när jag tvivlar på hennes förmåga att tvinga män till just sex, men det kanske är jag som är konservativ? Det jag menar är att vi förldrar är ansvariga för våra barns sociala roller och uppfostras man av föräldrar som exempelvis lever med misshandel i sina liv är det troligen större risk att barnen kommer att leva med det också. Jag har också utsatts för mäns "ovälkomna" tafsande och visst reagerade jag med både skam och bortträngning. Jag betraktar dessa män och pojkar som okunniga om hur man beter sig. En och annan är det nog också fel i huvudet på...
    Jag mötte en man från väldigt "fina familjeförhållanden" som började mishandla mig först psykiskt, sedan fysiskt. Då hans syskon är fullkomligt emot det och själva har fungerande, långa, glada relationer så tvivlar jag på att det är något han snappat upp hemifrån. Det är farligt med fack, det är okej att anse att statistiken kanske visar högre siffror- men jag kommer tex själv hemifrån en våldsam miljö och kan faktiskt inte tänka mig att börja mishandla eller skrika åt min sambo- just för att jag vet hur jävla hemskt det är!

    Jag tycker absolut att flickor ska böja lära sig att slåss och övergrepp på andra adlrig är okej annat än möjligen i självförsvar- man borde även lära sina pojkar att försvara sig- om de blir utsatta- tex vad de ska säga eller hur de ska tänka för att undvika situationen utan våld.

    Mött så många män där ute som får agera dörrmatta åt kvinnor. Så jag fattar verkligen inte manshatet. Manshat är lika allvarligt för mig c(och puckat) som att vara rasist! Det är okej att avsky individer, men inte en hel folkgrupp, i detta fallet- halva befolkningen på planeten. speciellt om Ts är innförstådd att det snarare handlar om kultur och uppfostran än det faktum att de är män.
  • Lady Dahmer
    TessaS skrev 2010-03-02 12:58:14 följande:
    Så att uppskatta någon, behandla schysst eller skydda är alltid motsatt att vara jämlik?
    givetvis inte, men jag tycker inte om den generella attityden och bemötandet man ofta får från traditionella karlar (och kvinns) att kvinnan är nån som behöver skydd och särbehandling.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • tvåtjejstomp

    Jag tycker att jag känner igen ditt resonemang Lady D. Mest från den mer obskyra delen av flaschback. Där klagar diverse folk på att de drabbats av våld och övergrepp från invandrare. De kallar det "kulturberikning" eftersom de anser att det finns något i mellanösternkulturen som gör att det är ok att begå övergrepp. De ser inte och vill inte se att det bara är ett fåtal av invandrarna som begår de här övergreppen även om de är överrepresenterade i brottsstatistiken.

    Jag tycker att du resonerar på samma sätt som de här människorna. Att de har blivit bittra på invandrare kan jag på ett sätt förstå efterom deras erfarenheter är dåliga men det gör bara resonemanget ännu farligare. De har blivit främlingsfientliga på vad de ser som goda grunder på samma sätt som du har blivit mansfientlig.

    Många av de här är inte rasister i klassisk mening att de ser ner på invandrare som enskilda personer men de anser att deras kultur skall utrotas. Det du kallar mansrollen kallar de här kulturen och ni resonerar lika skevt båda två.

  • Darling1980
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:51:45 följande:
    ahh... här är skuldbeläggningen jag talar om. Det är givetvis JAG som dras till fel män. (= mitt fel) nej, jag dras inte till fel män. Min man är fantastisk. Fel män dras till mig.
    Och du har väl samma möjlighet att gå ifrån dem? Hela skulden är inte din- men en kvinna som ständigt får svin på kroken gör något fel(för sin egen skull) också. Sen är det ju _aldrig_ din skuld ATT de ÄR svin, att de våldtog eller slog dig- för inget du gjort kan försvara ett sådant beteende från en annan människa.

     Jag är glad att du fått en bra man- hur du kan ha en man då du HATAR MÄN SÅ MYCKET osv :)
  • TigerLily

    men då faller ju din åsikt dahmer, att kvinnor blir belagda med skuld.. för JAG blev ju inte det? Eller menar du att du dömer alla andra utifrån hur just DU blivit behandlad? Jga gissar ju att vi är lika mycket kvinna båda 2, så då kan det ju inte vara du som KVINNA som blivit sämre behandlad?


  • Rochefort 10
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:51:45 följande:
    ahh... här är skuldbeläggningen jag talar om. Det är givetvis JAG som dras till fel män. (= mitt fel) nej, jag dras inte till fel män. Min man är fantastisk. Fel män dras till mig.
    Det handlar inte om någon skuldbeläggning, är det satskonstruktionen som skapar missförståndet jag vet inte.

    Det är emellertid inte konstigt att man fortsätter umgås med fel män om de män man har byggt sina referensramar på är sådana som trycker ner kvinnor.

    En som inte har blivit utsatt för trakasserier, misshandel och våldtäkt hade redan från början sagt ifrån eftersom hon inser att det uppenbarligen är fel i huvudet på den mannen.
    För en som har upplevt ovanstående är det inte konstigt att man fortsätter foga sig efter mannen för det är ju så man har lärt sig att det ska vara.

    Förhoppningsvis träffar man tillräckligt många män efter det så att man får lära sig att ens bild inte stämmer överens med verkligheten. Eller så fortsätter man att bara se till de negativa erfarenheterna, tyvärr är det de som många gånger får starkare fäste.
  • TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:59:36 följande:
    givetvis inte, men jag tycker inte om den generella attityden och bemötandet man ofta får från traditionella karlar (och kvinns) att kvinnan är nån som behöver skydd och särbehandling.
    Men det är väl inget i det uttalandet som säger att det är uteslutande män som ska behandla kvinnor så?

    Jag skyddar min man från att ex bli sårad, så långt min makt räcker. (rent fysiskt skulle jag nog ha svårt att vara till någon hjälp, även om jag inte är den lilla väna typen...) Jag uppskattar hans intelligens och humor och hans otroligt läckra rumpa. Jag behandlar honom schysst för jag älskar honom och vill leva mitt liv med honom... vill att han ska vara lycklig
    Och jag känner mig likadant behandlad av honom... På inget sätt ett sätt att förminska mig som kvinna eller anse att jag inte är jämlik. Det är bara några av de sätt som vi uppskattar varandra.
    Precis som jag gör med andra i min närhet. Skyddar från att bli sårade, uppskattar deras olika egenskaper (eller inte...) behandlar schysst... och de allra flesta i min omgivning behandlar mig likadan... kvinna eller man.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.