• Lady Dahmer

    Är svenska kvinnan verkligen så fri som hon tror?

    Som feminist så får jag frågan om hur jag kan tycka att slöjan är ok. Det finns inget enkelt svar. Jag är emot all sorts tvång och all sorts förtryck av kvinnan. Men saken är den att jag inte ser någon skillnad på att bära slöja och att t.ex bära högklackat eller tajta kläder. Båda plagg är ett resultat av vår tids ideal. Och båda plagg förtrycker kvinnan på ett eller annat sätt.

    Jag är för slöjan lika mycket som jag är för att du späker dig själv för att duga, klämmer in dina fötter i skor som det gör ont att gå i, visar en massa hud och på andra sätt anpassar dig för att följa den norm vi har. Du är lika förtryckt som kvinnan med sjalen, t.o.m mer för du tror att du har ett fritt val. Du tror att du "väljer själv". Du är lurad

    Man förfäras över barn som tvingas ha slöja men ser inte hur vi sexualiserar våra egna barn. Man ser flisan i sin systers öga men inte bjälken i sitt eget.

    Jag är varken för eller emot slöjan eftersom att frågan inte kan ha bara ett svar. Det beror helt på. Jag är däremot för acceptans och förståelse. Som kvinna och feminist kan jag se fördelarna med att täcka sig. Med att inte delta i västvärldens objektifiering av kvinnan även om jag anser att det måste lösas på ett djupare plan. Slöjan objektifierar inte. Slöjan sexualiserar inte.

    Slöjan ger iallafall frihet.


    ----------------------

    disclaimer: Jag vet att många väljer slöja utan påtryck från samhället/familj/religion/ideal, men det är inte min poäng - jag hoppas de flesta förstår det.

     


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 18:30
    Det jag vill förmedla med min trådstart är; varför tror vi att vi är så fria och att de som lever under alla förhållanden inte är det? Varför tror vi att kvinnan i slöja är ett offer för sin kultur men vägrar se hur vår egen kultur påverkat oss?

    Man måste kunna ifrågasätta och reflektera över de val vi gör. Fråga sig själv varför man gör de val man gör. Varför tycker jag så här? Varför väljer jag det här?
  • Svar på tråden Är svenska kvinnan verkligen så fri som hon tror?
  • Lady Dahmer
    Hugful80 skrev 2010-02-22 16:28:09 följande:
    "Är svenska kvinnan verkligen så fri som hon tror?"Om svenska kvinnan tror att hon måste skita i att raka sig under armarna och klä sin son i rosa för att kalla sig feminist så nej, då är hon inte så fri som hon tror. Ta gärna åt dig, TS. Du om någon följer ju trender slaviskt.
    det är alltid så kul när folk tror att de känner mig för att de läst några inlägg på ett forum.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Hugful80
    Lady Dahmer skrev 2010-02-22 16:54:57 följande:
    det är alltid så kul när folk tror att de känner mig för att de läst några inlägg på ett forum.
    Fast jag har ju läst fler än några inlägg samt din blogg osv. Inlägget var inte menat att ge sken av att jag känner dig, för det gör jag ju inte. Dock är min uppfattning av dig korrekt, du är ju så inskränkt så du ser det inte själv.

    Men all lycka i framtiden! :)
  • Lady Dahmer
    Hugful80 skrev 2010-02-22 17:25:55 följande:
    Fast jag har ju läst fler än några inlägg samt din blogg osv. Inlägget var inte menat att ge sken av att jag känner dig, för det gör jag ju inte. Dock är min uppfattning av dig korrekt, du är ju så inskränkt så du ser det inte själv.Men all lycka i framtiden! :)
    nej din uppfattning av mig är inte korrekt. men jag är inte här för att diskutera eller försvara min personlighet med dig. Att det ska vara så svårt för vissa här på fl att hålla sig till sakfrågan.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Dr Mupp

    Det är ju lätt att generera

    orakad, låga klackar och bekväma kläder = fri
    rakad, högklakact och modekläder = lurad

    Det fungerar inte riktigt så. Alla är vi ett resultat av vår uppväxt och vår omgivning och vilka val öi gör är ett resultat av dessa. Egentligen är ingen fri eftersom det alltid finns nått som påverkar våra val.

    Den orakade överviktiga kvinnan i de omoderna bekväma kläderna är inte mer fri än modelejonet eller kvinnan i burqa. De är olika uttryck för ofrihet.

  • Mei
    Dr Mupp skrev 2010-02-22 17:41:51 följande:
    Det är ju lätt att genereraorakad, låga klackar och bekväma kläder = frirakad, högklakact och modekläder = luradDet fungerar inte riktigt så. Alla är vi ett resultat av vår uppväxt och vår omgivning och vilka val öi gör är ett resultat av dessa. Egentligen är ingen fri eftersom det alltid finns nått som påverkar våra val.Den orakade överviktiga kvinnan i de omoderna bekväma kläderna är inte mer fri än modelejonet eller kvinnan i burqa. De är olika uttryck för ofrihet.
    Jag som trodde att du och jag aldrig skulle kunna vara överens om något efter den där julfirartråden.

    Bra! Jag håller med dig!
  • hilah
    Lady Dahmer skrev 2010-02-22 16:53:52 följande:
    jo den sexualiserar. den lägger ansvaret för mannens sexualitet på kvinnan. men poängen är att vår klädsel är lika "förtryckande".
    Det håller jag med om. Refererade till meningen "Slöjan ger i alla fall frihet" i TS.
  • Lady Dahmer
    Dr Mupp skrev 2010-02-22 17:41:51 följande:
    Det är ju lätt att genereraorakad, låga klackar och bekväma kläder = frirakad, högklakact och modekläder = luradDet fungerar inte riktigt så. Alla är vi ett resultat av vår uppväxt och vår omgivning och vilka val öi gör är ett resultat av dessa. Egentligen är ingen fri eftersom det alltid finns nått som påverkar våra val.Den orakade överviktiga kvinnan i de omoderna bekväma kläderna är inte mer fri än modelejonet eller kvinnan i burqa. De är olika uttryck för ofrihet.
    givetvis funkar det inte så enkelt. allt är inte svart eller vitt. Även de som bryter normerna är ju produkter av sin tro, erfarenheter, fostran, kultur och tid. Och det är det som är poängen.

    Man måste kunna ifrågasätta och reflektera över de val vi gör. Fråga sig själv varför man gör de val man gör. Varför tycker jag så här? Varför väljer jag det här?

    Det jag vill förmedla med min trådstart är just det - varför tror vi att vi är så fria och att de som bryter mot våra normer inte är det? Varför tror vi att kvinnan i slöja är ett offer för sin kultur men vägrar se hur vår egen kultur påverkat oss?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Kastrull

    Dens svenska kvinnan är definitivt inte så fri som hon ibland utmålas som. Tyvärr är även Sverige ett land med utstakade sociala markörer för vad som "passar sig" eller inte när man är kvinna. Ts ger några utmärkta exempel, och andra kan man ganska enkelt finna genom en rundvandring genom fl's trådar. Madonna/Horakomplexet till exempel lever ju och frodas så det är rent skrämmande.

  • Lady Dahmer
    hilah skrev 2010-02-22 17:49:42 följande:
    Det håller jag med om. Refererade till meningen "Slöjan ger i alla fall frihet" i TS.
    frihet från objektifiering. men inte frihet från ansvar.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Hugful80 skrev 2010-02-22 17:25:55 följande:
    Fast jag har ju läst fler än några inlägg samt din blogg osv. Inlägget var inte menat att ge sken av att jag känner dig, för det gör jag ju inte. Dock är min uppfattning av dig korrekt, du är ju så inskränkt så du ser det inte själv.Men all lycka i framtiden! :)
    sen kan jag ju tillägga att nej, jag tror inte att man måste raka sig eller sätta på rosa på sin son för att vara feminist. Vilket jävla larv. Så du kan sluta anta en massa om min person.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Är svenska kvinnan verkligen så fri som hon tror?