• Dallis

    Cerclage?

    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

  • Svar på tråden Cerclage?
  • Thalis
    almam skrev 2010-07-06 23:20:52 följande:
    Idag kom han, vår mirakel bebis. 1200g och verkar efter omständigheterna må bra.
    Hoppas ni mår bra.
    Penny Jenny du kanske kan få det rum som jag låg på avd 44.
    Kram till alla och kämpa på
    Stort Grattis!!!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-07-07 09:30:11 följande:
    Noop, jag ligger här nere och möglar ännu :-/ Hoppas få komma upp snart, man kanske t om får almams rum då Vad konstigt, jag vet inte ens vilka ni är ändå finns vissa av er i samma byggnad som en själv :)

    Funderar mkt på det här med kortisonsprutorna också, att dr inte vill ge mig dom :( Tycker det känns väldigt konstigt, de vet ju inte ens hur det ser ut "down there" efter cerklagesättningen för 12 dagar sedan. Tänk om han kommer pang bom liksom?

    Ska försöka få upp en neonatalare sen när jag kommit upp på 44:an och se om de kan dela mina bekymmer lite och ge lite tankar som dom har. Dr tänker ju mest på mig medan dr på neo tänker på barnet (just like me!).

    Håller tummarna för dig Grazila. Har du diabetes? Jag har haft gravdiabetes i en av mina graviditeter så jag får nog kolla mitt blodsocker snart. Är inte kollat sedan v12.
    Förstår din oro, det KAN ju gå fort när det väl blir. Sen vill de säkert inte in och kolla i "onödan" för infektionsrisken. 

    Nej det är inte konstaterat grav.diabetes, men jag hade en 2a på U-stickan igår och 8,8 mmol i blodsocker. Hade nyligen käkat en glass, men brukar aldrig ligga högt ändå. Det ska kollas igen nästa vecka och ligger det högt då med trots att jag håller koll på mitt sockerintag så blir det glucosbelastning.
    Jag hoppas verkligen att det inte är nåt sånt på g, då risken för större bebis inte faller mig i smaken direkt. Mina förlossningar har inte varit så lätta trots genomsnittsbarn på 3,5kg... Sugklocka på båda :( så ja... lite orolig måste jag erkänna att jag är. 
  • Thalis
    PennyJenny skrev 2010-07-07 09:30:11 följande:
    Noop, jag ligger här nere och möglar ännu :-/ Hoppas få komma upp snart, man kanske t om får almams rum då Vad konstigt, jag vet inte ens vilka ni är ändå finns vissa av er i samma byggnad som en själv :)

    Funderar mkt på det här med kortisonsprutorna också, att dr inte vill ge mig dom :( Tycker det känns väldigt konstigt, de vet ju inte ens hur det ser ut "down there" efter cerklagesättningen för 12 dagar sedan. Tänk om han kommer pang bom liksom?

    Ska försöka få upp en neonatalare sen när jag kommit upp på 44:an och se om de kan dela mina bekymmer lite och ge lite tankar som dom har. Dr tänker ju mest på mig medan dr på neo tänker på barnet (just like me!).

    Håller tummarna för dig Grazila. Har du diabetes? Jag har haft gravdiabetes i en av mina graviditeter så jag får nog kolla mitt blodsocker snart. Är inte kollat sedan v12.
    I vilken vecka är du?
    Jag fick kortisonsprutorna i v.24+0 och 24+1 när jag väntade min son utifall att. Jag fick mitt cerklage i v.15+0 och det var planerad då jag förlorat en son i v.18+.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-07 09:42:36 följande:
    Förstår din oro, det KAN ju gå fort när det väl blir. Sen vill de säkert inte in och kolla i "onödan" för infektionsrisken. 

    Nej det är inte konstaterat grav.diabetes, men jag hade en 2a på U-stickan igår och 8,8 mmol i blodsocker. Hade nyligen käkat en glass, men brukar aldrig ligga högt ändå. Det ska kollas igen nästa vecka och ligger det högt då med trots att jag håller koll på mitt sockerintag så blir det glucosbelastning.
    Jag hoppas verkligen att det inte är nåt sånt på g, då risken för större bebis inte faller mig i smaken direkt. Mina förlossningar har inte varit så lätta trots genomsnittsbarn på 3,5kg... Sugklocka på båda :( så ja... lite orolig måste jag erkänna att jag är. 
    Min flicka blev väldigt liten trots graviditetsdiabetes, vägde bara 2,5 kg i v39+1 när hon föddes.  Som sagt, håller tummarna för att det inte är g-diabetes. Är sååå trist med dessa blodsockermätningar hit och dit man måste göra x antal per dag osv.
  • Grazila
    Thalis skrev 2010-07-07 09:44:54 följande:
    I vilken vecka är du?
    Jag fick kortisonsprutorna i v.24+0 och 24+1 när jag väntade min son utifall att. Jag fick mitt cerklage i v.15+0 och det var planerad då jag förlorat en son i v.18+.
    Oj, fick du kortison trots preventivt cerklage? Det har jag aldrig fått. Var det ökad risk eller nåt då för att bebis skulle komma, eller bara en rutingrej?
  • PennyJenny
    Thalis skrev 2010-07-07 09:44:54 följande:
    I vilken vecka är du?
    Jag fick kortisonsprutorna i v.24+0 och 24+1 när jag väntade min son utifall att. Jag fick mitt cerklage i v.15+0 och det var planerad då jag förlorat en son i v.18+.
    V22+6 idag. Jag har haft två raketförlssningar som OM detta drar igång kommer det med all sannolikhet gå FORT. Det bekymrar mig men dr säger att "det är risk vi får ta" vilket gör mig jäkligt irriterad. Jag vill inte ta några som helst risker med bebis. Har förlorat en och vill inte förlora en till pga att dom inte ger mig kortisonet :(
  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-07-07 09:46:30 följande:
    Min flicka blev väldigt liten trots graviditetsdiabetes, vägde bara 2,5 kg i v39+1 när hon föddes.  Som sagt, håller tummarna för att det inte är g-diabetes. Är sååå trist med dessa blodsockermätningar hit och dit man måste göra x antal per dag osv.
    Mm, spec när man är stickrädd. Men barnen har varit bästa hjälpen mot fobi. Vill ju inte visa dem hur paniskt rädd jag är för stick i fingret, alltså följer de ALLTID med mig till MVC Skrattande
  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-07-07 09:48:06 följande:
    V22+6 idag. Jag har haft två raketförlssningar som OM detta drar igång kommer det med all sannolikhet gå FORT. Det bekymrar mig men dr säger att "det är risk vi får ta" vilket gör mig jäkligt irriterad. Jag vill inte ta några som helst risker med bebis. Har förlorat en och vill inte förlora en till pga att dom inte ger mig kortisonet :(
    Vilket SKRÄPresonemang! Har du fortfarande smdr eller tryck? Jag hade nog blivit en mycket besvärlig patient. Hoppas neoläkarna kan lägga in ett ord för sprutorna! Jag har då aldrig hört att man skulle snåla med det, utan att man hellre motar Olle i grind när du faktiskt kommit så långt, och sen ger igen om det drar igång.
  • Thalis
    Grazila skrev 2010-07-07 09:47:06 följande:
    Oj, fick du kortison trots preventivt cerklage? Det har jag aldrig fått. Var det ökad risk eller nåt då för att bebis skulle komma, eller bara en rutingrej?
    Jepp, det fick jag.
    Alltså jag tror att det mest berode på att de visste att jag förlorade min första son pga av ett miss från sjukhuset,men det kommer de aldrig att erkänna. Att jag tror det är för att läkarna sa hela tiden att de inte trodde att sonen skulle komma inna v.28 men jag fick ligga på sjukhus i flera veckor och sedan hemma pga sammandragningar.
    I v.33+6 hjälpte inte ens bricanylsprutorna och de tog bort mitt cerklage men Alexander kom inte förrens i v.36+0 efter att de fick röka ut honom.... men det är en annan historia
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    PennyJenny skrev 2010-07-07 09:48:06 följande:
    V22+6 idag. Jag har haft två raketförlssningar som OM detta drar igång kommer det med all sannolikhet gå FORT. Det bekymrar mig men dr säger att "det är risk vi får ta" vilket gör mig jäkligt irriterad. Jag vill inte ta några som helst risker med bebis. Har förlorat en och vill inte förlora en till pga att dom inte ger mig kortisonet :(
    Man blir ganska irriterad!
    Men enligt min läkare så ger de inte koritsonsprutor om man inte gått in i v.24+0.
    Men jag förstår dig,helt klart!
    Mitt råd är: Var en riktig bitch!! Och ge dig inte.
    Min son finns här just pga att jag var en dunderbitch och krävde att få det utlovade cerklaget! I v.22 gav läkaren mig rätt då jag började öppna mig uppifrån .
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
Svar på tråden Cerclage?