• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Reglementet
    sasssyy skrev 2010-04-23 10:52:42 följande:
    det är inte en svensk sed med förlovningsringar heller.... Det är inte en svensk sed att överhuvudtaget gifta sig i kyrkan från början det är inte en svensk sed att gifta sig i vitt, enl svensk tradition ska man gifta sig i SVART.... ösv osv osv osv .. *SUCK* Ägnar resten av min tid att hjälpa styvdottern planera sitt bröllop, där hennes pappa ska överlämna henne under pompa och ståt, för att hon vill det.... hon är amerikansk/italienska och stolt självständig kvinna... men vill ändå ha denna del i sin vigsel. Jag är stolt över att ha en så självständig styvdotter som gör sina egna val baserat på sin egen vilja...
    Ja, lite svårt att gifta sig i svenska kyrkan innan den fanns.

    Vad hade det sista med saken att göra?
  • CallGirl
    mirre67 skrev 2010-04-23 10:47:52 följande:
    Och då skulle jag svara dig att det ska du skita fullständigt i, för det är mitt bröllop som jag kanske kan få ha som JAG vill. Inte som DU tycker det ska vara. Herregud, låt folk få gifta sig på det sätt de vill, det har väl inte du ett jota med att göra?? Varför i helsike skulle du ta upp en sån diskussion, finns ju ingen som helst anledning. Eller får inte folk tycka annorlunda än dig??
    Folk får gifta sig hur de vill. Då kallas det för borgerlig ceremoni. Du kan utforma den hur du vill.
  • LadyMmm

    Nej, vi lever inte i en amerikansk såpa. Men jag är ändå emot monarkin så jag hoppas att de klantar till det ordentligt...

  • Rockan
    sasssyy skrev 2010-04-23 10:52:42 följande:
    det är inte en svensk sed med förlovningsringar heller....
     
    Traditionen med att både mannen & kvinnan bär förlovningsring är faktisk ganska så unik för Sverige.
  • knitwit

    Jag struntar högaktningsfullt i traditioner, och om det hela handlade om att Victoria ville gifta sig i en svart goth-klänning så skulle jag slå knut på mig av lycka
    Men något så förlegat som att bli överlämnad tycker jag har så ruttna och nedvärderande undertoner. Däremot att gå in sida vid sida är betydligt mer representativt för vad svenska kvinnor står för i världen, och bär med sig en kraftfull symbolik för det moderna äktenskapet. Det borde ju vara viktigt för Victoria att representera Sverige i detta som allt annat hon gör (det är ju trots allt hennes "jobb"), så varför sända ut signaler att svenska kvinnor är ägodelar som lämnas över från familj till äkta man? Känns onödigt.

  • LadyMmm
    knitwit skrev 2010-04-23 11:04:19 följande:
    Jag struntar högaktningsfullt i traditioner, och om det hela handlade om att Victoria ville gifta sig i en svart goth-klänning så skulle jag slå knut på mig av lycka Men något så förlegat som att bli överlämnad tycker jag har så ruttna och nedvärderande undertoner. Däremot att gå in sida vid sida är betydligt mer representativt för vad svenska kvinnor står för i världen, och bär med sig en kraftfull symbolik för det moderna äktenskapet. Det borde ju vara viktigt för Victoria att representera Sverige i detta som allt annat hon gör (det är ju trots allt hennes "jobb"), så varför sända ut signaler att svenska kvinnor är ägodelar som lämnas över från familj till äkta man? Känns onödigt.
    Måste säga att jag blev förvånad när jag hörde det. Victoria känns ju lite som att hon ska personifiera en modern ung kvinna i tiden, och så väljer hon detta som symboliserar en förlegad syn på kvinnan.
  • FabulousMom

    Ja, så klart. Det är deras bröllop och nånting kan de få bestämma själv. Dessutom tycker jag att det är en fin tradition.

  • Miss Cee
    Zizzla skrev 2010-04-23 08:37:22 följande:
    Jo jag menar som så att det finns ingen skrivelse eller liknande i Svenska kyrkan som säger att det är förbjudet för en far, eller vem som att föra fram en brud till sin blivande man, eller fru för den delen. Som jag skrev i förra svaret så sker det här runtomkring i landet att blivande bruden blir framförd och då är det inget som det skrivs i tidningar om. Mitt svar var till Pumpkin som hade skrivit att hon, Viktoria, får rätta sig efter kyrkans åsikter, som det faktiskt är i det här fallet. Åsikter, och inga bestämmelser.
    Jo det finns det. Det kallas vigselordningen och är ett dokument som talar om vad en vigsel ska innehålla. Den börjar med orden "Brudparet går in tillsammans".
    Det är i kyrkans mening så klart och tydligt som det kan vara, att såhär gör man.

    Kyrkan har heller ingen lång lista där de räknar upp alla svärord som det är olämpligt att prästen säger högt under bönen. Det anses folk förstå ändå. När vigselordningen skrevs så var det INGEN som trodde att det skulle komma en dag då svenska brudar plötsligt vILLE framstå som förtryckta och bristen på starkare språk kändes därför självklar.

    Idag när det här problemet har uppstått så pågår en diskussion inom kyrkan och ett arbete att ta fram gemensamma och tydligare riktlinjer så att inte enskilda präster ska börja godkänna sådant som kyrkan tagit avstånd från i århundraden.

    Det här är ingen utveckling, det är ett rejält steg bakåt.
  • Rockan
    FabulousMom skrev 2010-04-23 11:12:06 följande:
    Ja, så klart. Det är deras bröllop och nånting kan de få bestämma själv. Dessutom tycker jag att det är en fin tradition.
    Det är inte en tradition i Sverige, & hur är det "fint" med den symboliken det har..?
  • mirre67
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 10:51:11 följande:
    Tvingar mig att titta? Det har väl inte med saken att göra. Problemet med just mediaexponeringen är ju att Victorias val kablas ut till tusentals stjärnögda små barn som helt okritiskt kommer att tycka att det är såååååå romantiskt med en vuxen kvinna som leds fram och ges bort som någon slags avelsko från en ägare till en annan. Vad innebär ett "prinsessbröllop" för dig, förresten? Jag har förstått att det för många verkar handla om att det enbart är brudens dag, då hon skall beundras som en påfågel under sin sista dag som ljuv oskuld. Jag är gift, men för mig kändes det bra mycket trevligare att jag och min man gick fram till vigseln som jämlikar, tillsammans.
    Ja, du verkade ju inte speciellt impad över bröllopet och att du dessutom störde dig på att det visas i teve. Vad är det för fel med att tycka att något är romantiskt?? Avelsko, ja det är ju också ett sätt att uttrycka sig på. Prinsessbröllop för min del, är väl ett riktigt stoort bröllop, en underbar brudklänning, där brudparet beundras av alla och får stå i centrum en hel dag! Alltså inte bara bruden.
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?