• Äldre 22 Apr 21:50
    41561 visningar
    716 svar
    716
    41561

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Äldre 23 Apr 12:40
    Rockan skrev 2010-04-23 12:36:45 följande:
    Men "Ny tradition", det är ju inte en ny tradition. Det är ett förfarande som fortfarande används i stora delar av världen där kvinnor inte har några rättigheter. Om vi gör likadant här så är det ett indirekt godkännande av den traditionen.
    Men du, så behöver det inte alls vara. Visst, det var så förr i tiden men idag sker äktenskap på helt andra grunder. Visst vi har anammat själva handlingen men inte symboliken.
  • Äldre 23 Apr 12:41
    Tottelina skrev 2010-04-23 12:38:16 följande:
    Det anser jag vara upp till henne. Jag blir alltid lite less när dessa diskussioner om brudöverlämning ska till. Det kan ses som en fin tradition även om det inte är så etablerat i Sverige. Svenska kvinnor behöver nog lära sig slappna av lite, allt handlar inte om kvinnoförtryck.
    I andra delar av världen handlar brudöverlämning i allra högsta grad om kvinnoförtryck.
    Därför finner jag det ytterst märkligt att vi skulle anse oss ha "rätt" att använda ett sånt förfarande & försvara det med nonsensargument som att det är "fint & traditionellt" medans vi fördömmer det inom andra kulturer.
  • Äldre 23 Apr 12:42
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 12:40:25 följande:
    Men du, så behöver det inte alls vara. Visst, det var så förr i tiden men idag sker äktenskap på helt andra grunder. Visst vi har anammat själva handlingen men inte symboliken.
    Nonono, så ÄR DET i stora delar av världen, främst inom afrikanska kulturer & vissa islamska. Det är inte ett gammalt utdött fenomen.
  • Tottel­ina
    Äldre 23 Apr 12:42
    Rockan skrev 2010-04-23 12:41:06 följande:
    I andra delar av världen handlar brudöverlämning i allra högsta grad om kvinnoförtryck. Därför finner jag det ytterst märkligt att vi skulle anse oss ha "rätt" att använda ett sånt förfarande & försvara det med nonsensargument som att det är "fint & traditionellt" medans vi fördömmer det inom andra kulturer.
    Gör det?
    Gör vi?
  • Äldre 23 Apr 12:45
    Rockan skrev 2010-04-23 12:42:04 följande:
    Nonono, så ÄR DET i stora delar av världen, främst inom afrikanska kulturer & vissa islamska. Det är inte ett gammalt utdött fenomen.
    Precis, i andra delar av världen. VI har inte tagit till oss brudöverlämningen för att påskina att hon "ges bort". Vi har tagit till oss enbart den fysiska biten och skapat en egen ny tradition.
  • Äldre 23 Apr 12:45
    Tottelina skrev 2010-04-23 12:42:05 följande:
    Gör det? Gör vi?
    Absolut gör det det. I många afrikanska kulturer, vissa islamska samt vissa asiatiska kulturer där kvinnor fortfarande är omyndiga & inte har äganderätt så är brudöverlämningen central som symbolik. Där lämnar pappan fortfarade bokstavligen över kvinnan till hennes blivande make, som hon oftast inte valt själv.

    & Ja, jag har ytterst svårt att se det på ett annat sätt. Vi fördömer andra delar av kvinnoförtrycket, men vi hyllar & bevarar en av de mest centrala.
  • Äldre 23 Apr 12:46
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 12:45:38 följande:
    Precis, i andra delar av världen. VI har inte tagit till oss brudöverlämningen för att påskina att hon "ges bort". Vi har tagit till oss enbart den fysiska biten och skapat en egen ny tradition.
    Hur är det en ny tradition när den "gamla" fortfarande existerar? Om man ser på det utifrån?
  • Äldre 23 Apr 12:47
    Tottelina skrev 2010-04-23 12:38:16 följande:
    Det anser jag vara upp till henne. Jag blir alltid lite less när dessa diskussioner om brudöverlämning ska till. Det kan ses som en fin tradition även om det inte är så etablerat i Sverige. Svenska kvinnor behöver nog lära sig slappna av lite, allt handlar inte om kvinnoförtryck.
    Men är det inte finare att se brudparet gå in tillsammans mot en gemensam framtid? Jag fattar bara inte hur det kan vara _finare_ att bruden går in med sin pappa.
  • Äldre 23 Apr 12:48
    Rockan skrev 2010-04-23 12:46:44 följande:
    Hur är det en ny tradition när den "gamla" fortfarande existerar? Om man ser på det utifrån?
    För i Sverige har vi aldrig haft den "gamla" traditionen. Iaf inte det senaste århundradet.
  • Umbrag­eous
    Äldre 23 Apr 12:49
    Rockan skrev 2010-04-23 12:46:44 följande:
    Hur är det en ny tradition när den "gamla" fortfarande existerar? Om man ser på det utifrån?
    SÅ allt det gamla måste försvinna, innan man kan skapa nytt? Då skulle vi aldrig få något nytt någonsin....
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?