• Jossan90

    Undersköterska

    Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

  • Svar på tråden Undersköterska
  • bakeacake
    bakeacake skrev 2010-06-29 20:12:27 följande:
    Fast man behöver ju bar 1350 poäng i omvårdnads kurser för att vara behörig att söka jobb som USK..
    Och de finns obligatoriska ämnen och sen valbara ämnen inom dessa 1350.. så de är ju bara att kolla om du är godkänd i de obligatoriska och sen de valbara för en inriktning..
  • krakel

    Tänker med att låt säg att man har IG i alla ämnen kan man ju inte va behörig att söka USK jobb ens.. eller ja lät ju bli bortsållad innen man ens blir påtänkt till intervju....

  • bakeacake
    krakel skrev 2010-06-29 20:13:39 följande:
    Tänker med att låt säg att man har IG i alla ämnen kan man ju inte va behörig att söka USK jobb ens.. eller ja lät ju bli bortsållad innen man ens blir påtänkt till intervju....
    Men har man IG i alla ämnen förstår man nog själv att det inte är möjligt..
  • krakel

    Men nu gav ja bara ett förslag... va ite så inrutad kvinna hahahah ja det fattar väl jag med men det är ju synd om hon kommer till en intervju för hon sagt att hon är usk så säger chefen attt det är du inte alls.. som sagt säger det ingen jag vet inte ve det ärf för regler med obehörighet o inte va det gäller USK lättare med SSK för då för man ju inte stt leg...

  • Lattemorsa
    krakel skrev 2010-06-29 20:12:30 följande:
    ja det är sant men jag menar att man kanske ska tala om för eleven i fråg att man inte "klarat av" utb eller menar du att man kan söka jobb och sen få ett uskjobb fast man inte är "behörig" ..

    eller man kanske söker jobbet och hoppas de ska ha förbiseende på att man har IG vilken man självklart har sig själv att skylla....?

    Som sagt jag sökte min USK utb eftergymnasialt och är usk på så vis...
    Jag har svårt att tro att man kan få jobb som usk om man inte har klarat en usk-utbildning.

    Jag kan inte svara på om arbetsgivaren får bestämma hur han/hon vill göra, eller om det är stenhårt lika för alla. Jag skulle inte tro att någon anställer en person som usk om vederbörande inte har utbildningen klar för det. Det är väl mer sannolikt att personen då får gå som biträde.

    Jag kan inte ge definitiva svar på något av detta med just behörighetsbiten för jag minns inte, jag gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och hade alla mina betyg då.

    Idag har jag läst vidare och är Leg. Sjuksköterska, mina kunskaper om på vilka premisser en uska får anställas eller ej är, låt säga, något haltande. Kan väl bara konstatera att jag har aldrig stött på någon som fått jobb som uska utan fullgod utbildning. Men huruvida det finns några kryphål eller ej, det törs jag inte bensäkert uttala mig om.

    TS, den enklaste måste vara att kontakta din arbetsgivare.
    ☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Ljuvliga dotter E - född 091208 ♥ ¸.?°´¯) ♥°☆
  • Jossan90
    bakeacake skrev 2010-06-29 20:14:50 följande:
    Men har man IG i alla ämnen förstår man nog själv att det inte är möjligt..
    men jag har inte ig i alla ämnen och jag har godkänt och högre i omvårdnads ämnen jag har fått ig i sådana ämnen som inte handlar om jobbet.
  • Jossan90
    Lattemorsa skrev 2010-06-29 20:24:37 följande:
    Jag har svårt att tro att man kan få jobb som usk om man inte har klarat en usk-utbildning.

    Jag kan inte svara på om arbetsgivaren får bestämma hur han/hon vill göra, eller om det är stenhårt lika för alla. Jag skulle inte tro att någon anställer en person som usk om vederbörande inte har utbildningen klar för det. Det är väl mer sannolikt att personen då får gå som biträde.

    Jag kan inte ge definitiva svar på något av detta med just behörighetsbiten för jag minns inte, jag gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och hade alla mina betyg då.

    Idag har jag läst vidare och är Leg. Sjuksköterska, mina kunskaper om på vilka premisser en uska får anställas eller ej är, låt säga, något haltande. Kan väl bara konstatera att jag har aldrig stött på någon som fått jobb som uska utan fullgod utbildning. Men huruvida det finns några kryphål eller ej, det törs jag inte bensäkert uttala mig om.

    TS, den enklaste måste vara att kontakta din arbetsgivare.
    ok jag ska prata med min arbetsgivare! :) men jag är klar med min utbildning men klarade inte vissa ämnen. Det är synd att man måste ha matte osv, för alla vård ämnen har jag klarat.
  • bakeacake

    Obligatoriska kurser:
    Vård och omsorgsarbete, OMV1215,                            200p
    Medicinsk grundkurs, OMV1209,                                   100p
    Psykologi A, PS1201,                                                        50p
    Arbetsmiljö och säkerhet, ARL1201,                             50p
    Omvårdnad, OMV1210,                                                    150p
    Människan socialt och kulturellt, SOMS1202,              100p
    Etik och livsfrågor, SOMS1201,                                       100p

    Sen är resterande poäng upp till 1350 valbara..

  • bakeacake
    Jossan90 skrev 2010-06-29 20:27:38 följande:
    ok jag ska prata med min arbetsgivare! :) men jag är klar med min utbildning men klarade inte vissa ämnen. Det är synd att man måste ha matte osv, för alla vård ämnen har jag klarat.
    Då ÄR du behörig att söka arbete som USK..
  • Jossan90
    bakeacake skrev 2010-06-29 20:32:22 följande:
    Obligatoriska kurser:
    Vård och omsorgsarbete, OMV1215,                            200p
    Medicinsk grundkurs, OMV1209,                                   100p
    Psykologi A, PS1201,                                                         50p
    Arbetsmiljö och säkerhet, ARL1201,                             50p
    Omvårdnad, OMV1210,                                                     150p
    Människan socialt och kulturellt, SOMS1202,              100p
    Etik och livsfrågor, SOMS1201,                                       100p

    Sen är resterande poäng upp till 1350 valbara..
    alla dem kurserna har jag klarat
Svar på tråden Undersköterska