• Hjärtat längtar

    Sydafrika-tråd!

    Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

    Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

  • Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • LindiweSA
    Lillan73 skrev 2011-12-01 23:30:28 följande:
    Vi är tillbaka i Pretoria med lillebror, allt gick bra i Kimberley, men nog var vi nervösa inför domstolen! När vi var klara hos domaren fick vi veta av socialarbetaren att det gått bra för familjerna i domstolen i Pretoria, trippel lycka! Känns kontigt att det är 1 dec och varmt som bara den, härligt, nu ska vi bara njuta av vår lille son, stora syster är den mest stolta systern ever !
    Grattis grattis grattis!!! Fina A, så klart hon är stolt! Det är alltså Kimberley man ska se till att få barn ifrån. Tittade i guideboken om Kimberley och bilderna såg det ut att vara mer typiskt "afrikanskt" landskap. Stämmer det?
    Ni får gärna luska lite om de tror att det kan komma fler bb under december så att vi vet om vi kan stänga av vänteläget. Stor kram, ser fram emot att få träffa hela famljen, kommer ni på träffen i Norrköping i sommar?
  • gracel79
    Lillan73 skrev 2011-12-01 23:30:28 följande:
    Vi är tillbaka i Pretoria med lillebror, allt gick bra i Kimberley, men nog var vi nervösa inför domstolen! När vi var klara hos domaren fick vi veta av socialarbetaren att det gått bra för familjerna i domstolen i Pretoria, trippel lycka! Känns kontigt att det är 1 dec och varmt som bara den, härligt, nu ska vi bara njuta av vår lille son, stora syster är den mest stolta systern ever !


    Grattis till er och de andra familjerna! 

      

  • Qermit
    Lillan73 skrev 2011-12-01 23:30:28 följande:
    Vi är tillbaka i Pretoria med lillebror, allt gick bra i Kimberley, men nog var vi nervösa inför domstolen! När vi var klara hos domaren fick vi veta av socialarbetaren att det gått bra för familjerna i domstolen i Pretoria, trippel lycka! Känns kontigt att det är 1 dec och varmt som bara den, härligt, nu ska vi bara njuta av vår lille son, stora syster är den mest stolta systern ever !
    Härligt att höra! Passa på att bara njuta av sommaren och SA nu och också att vara en härlig familj. Självklart är vi nyfikna för egen del om ni hört något om ev fler bb...
  • Qermit

    Sådärja. Nu var 18 månaders väntan passerad. Får se om det blir ett bb den här veckan annars kan vi ju lägga på minst en månad till. Förmodligen är det den allra vackraste lill* plutt som vi är utsedda till eftersom vi alla vet att den som väntar på något gott aldrig kan vänta för länge .

    Hoppas ni har en fin andra advent alla kära SA-människor!

  • LindiweSA
    Qermit skrev 2011-12-04 16:36:24 följande:
    Sådärja. Nu var 18 månaders väntan passerad. Får se om det blir ett bb den här veckan annars kan vi ju lägga på minst en månad till. Förmodligen är det den allra vackraste lill* plutt som vi är utsedda till eftersom vi alla vet att den som väntar på något gott aldrig kan vänta för länge .

    Hoppas ni har en fin andra advent alla kära SA-människor!
    Grattis till att ni är närmre ert bb än någonsin tidigare. Hoppas att det ska komma åtminstone två bb till i december, ett till er och ett till Ylva. 
    Har ni hört något med AC om de tror att det ska komma fler bb i år, eller om det har kommit något under de sista veckorna? Vi har väntat ett år nu, och just nu känner jag mig ganska trött på väntandet. Önskar bara att de sista dagarna då det kan komma bb ska komma och gå så fort som möjligt så att jag kan få lite vila under jul från att fundera och grubbla.

    Önskar er alla en fin andra advent.
  • Qermit
    LindiweSA skrev 2011-12-04 19:05:40 följande:
    Grattis till att ni är närmre ert bb än någonsin tidigare. Hoppas att det ska komma åtminstone två bb till i december, ett till er och ett till Ylva. 
    Har ni hört något med AC om de tror att det ska komma fler bb i år, eller om det har kommit något under de sista veckorna? Vi har väntat ett år nu, och just nu känner jag mig ganska trött på väntandet. Önskar bara att de sista dagarna då det kan komma bb ska komma och gå så fort som möjligt så att jag kan få lite vila under jul från att fundera och grubbla.

    Önskar er alla en fin andra advent.
    Vi har inte vågat ringa AC än utan försöker ligga lite lågt och tänka positivt. Det är 5 nervösa dagar kvar och sedan kan vi slappna av några veckor. Jag är nästan helt övertygad om att vi "gamlingar" är matchade eller iaf har varit matchade. Men sedan vet vi ju inte om matchningen tagits tillbaka eller vad det är som gör att det dröjer.
    Ylva L skrev 2011-12-04 21:00:39 följande:
    vi har nu väntat mer än 20 månader och en hel del har ju väntat 19 månader, hoppas det slutar väl och att det finns ett slut  på  denna extremt långa ovissa väntan. att adoptera ifrån sa kommer ju gå snarare mot fem än fyra år (vilket redan passerat.) 
    ha en trevlig andra advent. 
    Ja, det kommer gå mot 5 år att adoptera från SA i framtiden. Det tror jag också. Samtidigt är det ju en trend i hela adoptionsvärlden, att det tar längre tid och att det blir färre barn som adopteras internationellt eftersom länderna jobbar på att hitta inhemska föräldrar. Att barnen får stanna hos familjer i SA (eller vilket land det nu är) är ju det bästa så egentligen är vår långa väntan en rent "ego-problem"... Dvs, det är fruktansvärt jobbigt för oss föräldrar men jag försöker tänka att lagarna osv är till för det bästa för barnen.

    Kram på er, snart är även vår långa väntan över och jag har hört att det är väldigt fint i SA i januari, februari också .
  • Hjärtat längtar

    Ja, vem hade kunnat tro att väntetidet på att få adoptera från SA skulle öka så lavinartat!! Inte jag iaf, när vi för snart två år sen ställde oss i AC:s kö. Vi var ju helt inställda på SA då. Kön har inte rört sig ett skit på 2 år. Eller jo, den har gått bakåt. Jag tror vi var på plats 25 ungefär när vi blev medlemmar, nu är vi på plats 32. 

    Snart ska vi skicka alla papper till Taiwan CSS. Flört Om ni inte vill vänta i 5 år på ett syskon sedan så rekommenderar jag Taiwan CSS genom BV, om ni har varit gifta i 5 år. Kristna antar jag ju att ni är eftersom ni adopterar från SA.

    Jag hoppas verkligen ni får BB snart, ni som har väntat såå länge!!! 

  • Längtande SA

    Oj oj denna väntan! Vi är "bara" inne på vår 14 månad av väntan. Det börjar dock verkligen kännas att vi har "gått över tiden" så jag förstår verkligeb att det är ännu tuffare när man passerat den före detta max-väntetiden på 18 månader... Vet vi ungefär hur många ni är som passerat eller är på väg att passera 18 månader??

    Visst är det ett egoistiskt problem att det är jobbigt att vänta, men det är också hemskt om våra älskade barn ska behöva bo många extra månader på barnhem pga administrativt trubbel, men tyvärr kan vi ju inte påverka detta så mycket. Bara konstatera att det är så... Vi är ju närmare än någonsin nu! Ja så får vi tänka... Inte trodde jag 2006 när vi bestände oss för att NU vill vi bli tre att vi skulle vänta än...men den som väntar på nåt gott som sagt...

    Jag håller alla tummar som finns och några till för att det ska trilla in fler bb denna vecka!

    Kram på er!

  • Nystart

    Ja Qermit, SA är fantastiskt i februari. Dessutom är de nästan som värst i Sverige då. Helgerna är över och man väntar bara på våren.

  • Qermit
    Nystart skrev 2011-12-05 10:52:40 följande:
    Ja Qermit, SA är fantastiskt i februari. Dessutom är de nästan som värst i Sverige då. Helgerna är över och man väntar bara på våren.
    . Februari it is!
Svar på tråden Sydafrika-tråd!