• lavender

    Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

    Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

    Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

  • Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Jolly23

    Wheeli: Alla som fått bra svar kanske inte heller skriver!
    Vi fick nackspalt 3,5 mm och därmed 1:2. Fvp visade inga kromosonfel och 2 ultraljud efter ser allt bra ut. Är i v 34 nu och allt har fortfarande sett bra ut!

  • Wheeli
    Jolly23 skrev 2013-04-06 16:34:19 följande:
    Wheeli: Alla som fått bra svar kanske inte heller skriver! Vi fick nackspalt 3,5 mm och därmed 1:2. Fvp visade inga kromosonfel och 2 ultraljud efter ser allt bra ut. Är i v 34 nu och allt har fortfarande sett bra ut!

    Jolly23 skrev 2013-04-06 16:34:19 följande:
    Wheeli: Alla som fått bra svar kanske inte heller skriver! Vi fick nackspalt 3,5 mm och därmed 1:2. Fvp visade inga kromosonfel och 2 ultraljud efter ser allt bra ut. Är i v 34 nu och allt har fortfarande sett bra ut!

    Nä så är de ju. Men får man 1:2 bara man har över 3,5mm? De sa hon inget om.. Vet inte om blodprovet bidrog eller om de bara va pga nackspalten
  • Jolly23

    Nej det vet jag inte. Blodprovet hjälpte kanske till lite men det var mest nackspalten som drog ner det för oss.

  • Wheeli
    Jolly23 skrev 2013-04-06 16:59:47 följande:
    Nej det vet jag inte. Blodprovet hjälpte kanske till lite men det var mest nackspalten som drog ner det för oss.

    Jolly23 skrev 2013-04-06 16:59:47 följande:
    Nej det vet jag inte. Blodprovet hjälpte kanske till lite men det var mest nackspalten som drog ner det för oss.

    Ok. Har de sagt varför nackspalten var över normalen fast de inte var DS?
  • Jolly23

    Nej det kan tydligen vara så utan att det är nått fel. Det kan ju också tyda på hjärtfel men har gjort hjärtultraljud som visade normalt.

  • idab84

    På mitt kub va de blodprovet som drog ner allt,,, ja fick 1:40 (ingen siffra bör man kollar på Er men) fy va rädd ja va,,,

    Här alltsom allt löst om 7 st kvinnor(ja Jaguar räknat) här på fl som haft 1:2 endast EN av dessa barn hade avvikelser,,

    Testet är ju ändå "bara" en sannoliksiffra !!

  • Jolly23

    Klart man blir rädd ändå! Skönt att allt är bra!
    Jasså det är såpass många som fått 1:2 men ändå vart helt friska, skönt att veta!!

  • Wheeli
    idab84 skrev 2013-04-07 01:01:20 följande:
    På mitt kub va de blodprovet som drog ner allt,,, ja fick 1:40 (ingen siffra bör man kollar på Er men) fy va rädd ja va,,, Här alltsom allt löst om 7 st kvinnor(ja Jaguar räknat) här på fl som haft 1:2 endast EN av dessa barn hade avvikelser,, Testet är ju ändå "bara" en sannoliksiffra !!

    Ja de är skönt att höra att så många vart ok fast de haft högsta risken. Ska ringa på måndag å fråga hur mycket blodprovet drog ner.. Har nån här gjort mkp där mk suttit bak mot ryggen? Har de varit nåt problem? Tack för alla svar! Här och i andra tråden och på mailen, de hjälper jättemycket!
  • Rödblå

    Här är en till som väntar på svar efter fostervattensprov.

    Vi har inte gjort kub, men vi gjorde ett tidigt ultraljud privat i vecka 13 för att jag tidigare har haft MA, då såg man två avvikelser på fostret som kan tyda på kromosomskador, så vi blev rekomenderade moderkaksprov. När vi sedan kom till fostermedicinska på karolinska två dagar senare så visade det sig att moderkakan satt i bakvägg så vi kunde inte göra mkp.

    Istället fick vi vänta tre långa veckor tills jag var i v 15+4 och då togs ett fostervattensprov. Då gjrodes också ett riktat ultraljud och då visade det sig att vad det gäller den ena avvikelsen hade de sett fel och när det gäller den andra som var en stor cysta i magen på fostret så hade den plötsligt försvunnit. Läkaren var väldigt chockad och förvånad över detta, men det var ett gott tecken.

    Vi gjorde aldrig snabbanalysen så vi väntar fortfarande på långtidsanalysen av fostervattensprovet som kommer någon gång den här eller nästa vecka. Det innebär att det snart gått 1,5 månad sen det där ultraljudet då de upptäckte avvikelserna, så lång och jobbig väntan.

  • Florimell

    Fick ett telefonsamtal från läkaren idag... Hyffsad känsla av att falla ner i ett svart hål när jag såg dolt nummer på presentatören. Men det första hon sa var "Allt är ok!" Anledningen att de ringde var för att labbet skrivit att de inte meddelat mig, varför inte kunde inte läkaren svara på. Men vilken pärs att gå igenom det här! Kram till alla som väntar, eller har väntat!

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!