• Anonym (utbränd)

    Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?

    jag har alltid bvarit imot allt var sömnmedel heter likaså  att låta barnet gråta sig till sömns, men det var innan jag fick upppleva detta helvete!

    jag har en bebis på 5 mån. han somnar lugnt själv i sin säng för natten men 5 min efter att han somnat så börjas det. han gallskriker var 3-5 minut hela natten, ögonen är stängda o jag måste gå dit var 3-5 minut för att buffa rumpan eller stoppa in nappen. så håller det på tills dess att han tas upp på morgonen efter. jag har skrivit ner exakta tider o den längsta sträckan han sovit utan att jag behövt gå dit är 6 min.
    Detta innebär att jag aldrig kan gå o lkägga mig för natten. utan jag sitter fullt påklädd bredvid hans säng hela natten.

    jjag kan heller inte ha honom i  in säng för då gallskriker han utan paus.

    eftersom jag aldrig får lägga mig på natten så skulle man ju klara sig om man fick sova på dagen, men då är det likadant. han kan inte sova om inte sängen eller vagnen hela tiden är i rörelse. stannar vaggningen av så gallskriker han.

    Jag har ingen ork eller kraft, energi kvar, jag lider av extrem sömnbrist, flera gånger under  dagen svartnar det för ögonen o jag svimmar till (sjunker ihop men vaknar till efter några sekunder)

    jag måste undvika att sitta still o hela tiden försöka gå runt annars somnar jag av utmattning. jag orkar inte mer! jag är totalt utbränd! kan inte o vill inte mera. jag hade aldrig i världen skaffat ett andra barn om jag visste detta.
    har även dåligt samvete för att jag inte orkar bry mig om min älsta dotter tillräckligt. min sambo jobbar hela dagarna o måste sova om nätterna för att klara av sitt arbete som kräver mycket koncentration.

    kan man få utskrivet sömnmedecin till en 5 månaders med sånna här extrema sömnproblem? han är ju dessutom så övertröttad att han är missnöjd o grinig hela dagarna.

  • Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?
  • Hanniz84
    Helenamittbena skrev 2010-09-23 15:16:42 följande:
    Först måste jag bara få svära och skrika lite, för FAN vad arg jag blir på er som sitter här som några j ä v l a vetabästivärlden och moraltanter och förfasar er över att TS en kan TÄNKA på att ge sömnmedel till en bebis. Man ska INTE behöva skylla sig själv hela tiden bara för att man skaffat barn och det är inte ALLS "så här det är att ha barn" jämt. 
    Är man trött och knäckt ska man få be om hjälp utan att bli idiotförklarad!

    Jävla puckon, ärligt talat. Har ni inget vettigt att komma med så tycker jag att ni kan gå ut och gräva ned er nånstans i skogen så slipper vi andra (som har lite empati) era osympatiska inlägg. Och framför allt, de som ber om hjälp utan att ha gjort nåt fel slipper bli påhoppade!

    Så, och nu till saken. Jag tänkte tipsa om tassarna som skakar sängen, men det hade nån gjort. Ok.
    Sen var det det där med magen. Jag har inte haft nån kolikbebis, men när sonen (9 månader) började gallskrika på natten med minuters mellanrum för några veckor sedan så köpte jag Minifom på apoteket och halleluja - det funkade!
    Nu kanske det inte är så enkelt för dig, TS, men har du inte provat - gör det. Beteendet som din son har stämmer väldigt bra in på min gasfyllda skrikhals.

    Funkar det inte, och du inte hittar nån annan lösning - riv upp himmel och jord, för så här förtjänar ingen att ha det. Hoppas det löser sig för dig, jag håller tummarna!
    {#emotions_dlg.flower}
    Isa <3
  • tusselisan

    Jag har inte läst svaren du fått TS men JO det går att få sömnmedel till bebis, det är dock inte i första taget och självklart ska man undvika det om det är möjligt! Tala med  BVC och be därigenom att få tala med läkaren. Kan hända att dom ändå säger nej och anser att du ska prova annat först. Men hör med dom i alla fall.

    För övrigt så tänker jag när jag läser din historia att sonen vant sig just vid att du är där hela tiden, vilket är en ohållbar situation, du måste verkligen bryta mönstret och låta/lära  honom komma till ro på egen hand. Det är hemskt att höra dom skrika det förstår jag men försök först utesluta om det är t.ex magen eller att han helt enkelt bara är van vid att ha dig där? Hur som helst stort lycka till! 

  • Joyce

    Men vad var det för skit-barnklinik som svarade så? Hur kan de ens avfärda att inte undersöka din bebis?? Det är ju helt galet, försök via bvc istället för att utsluta att det inte är nåt annat fel. Mitt minsta barn var ett gnällbarn som vaknade jämt och var missnöjd mest hela tiden. Visade sig vara magreflux och mjölkproteinallergi. Han ville aldrig ligga ner vare sig i vagnen eller i sängen för då steg magsyran upp i halsen och han fick ont. Men med mjölkfri kost (vid 6 månader) och rätt medicen blev han världens nöjdast och gladaste barn. Ge inte upp, försök få bebisen undersökt.

  • Mymemlan

    Ts, jag bor i Norland i Luleå! Jag kan avlasta dig lite om du behöver hjälp! Det där låter fruktansvärt! INboxa mig om du vill :)

  • Lexikon
    Helenamittbena skrev 2010-09-23 15:16:42 följande:
    Först måste jag bara få svära och skrika lite, för FAN vad arg jag blir på er som sitter här som några j ä v l a vetabästivärlden och moraltanter och förfasar er över att TS en kan TÄNKA på att ge sömnmedel till en bebis. Man ska INTE behöva skylla sig själv hela tiden bara för att man skaffat barn och det är inte ALLS "så här det är att ha barn" jämt. 
    Är man trött och knäckt ska man få be om hjälp utan att bli idiotförklarad!

    Jävla puckon, ärligt talat. Har ni inget vettigt att komma med så tycker jag att ni kan gå ut och gräva ned er nånstans i skogen så slipper vi andra (som har lite empati) era osympatiska inlägg. Och framför allt, de som ber om hjälp utan att ha gjort nåt fel slipper bli påhoppade!

    Så, och nu till saken. Jag tänkte tipsa om tassarna som skakar sängen, men det hade nån gjort. Ok.
    Sen var det det där med magen. Jag har inte haft nån kolikbebis, men när sonen (9 månader) började gallskrika på natten med minuters mellanrum för några veckor sedan så köpte jag Minifom på apoteket och halleluja - det funkade!
    Nu kanske det inte är så enkelt för dig, TS, men har du inte provat - gör det. Beteendet som din son har stämmer väldigt bra in på min gasfyllda skrikhals.

    Funkar det inte, och du inte hittar nån annan lösning - riv upp himmel och jord, för så här förtjänar ingen att ha det. Hoppas det löser sig för dig, jag håller tummarna!
    Håller med! Det är enorm skillnad på att sova lite och att inte sova alls. Det senare är en direkt inkörsport till fysiska, såväl som psykiska, sjukdomstillstånd. Hoppas verkligen att du TS söker och får rätt sorts hjälp.

    Tänker också tipsa om att ifall det visar sig att pojken är medicinskt friskt så finns det elektriska vaggor om inte tassar räcker. De ser ut lite som en bilbarnstol på upphängning och kan vagga bebisen i många olika hastigheter. Somliga kan också spela musik eller spela upp ljudet av hjärtslag. Dessa finns på baby/barn- eller leksaksaffärer om det skulle bli aktuellt. 
    Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • Anonym

    har inte läst allt.

    min son vaknar oxå varje natt, inte lika ofta som din, men ofta, de började han göra när han va 4 månader.

    läkarna har skirivt ut alla möjliga medel, tavigyl atarax och nu de senast lergigan. theralen vill dom inte eftersom han bara e 1. men dom håller på och utreder om han har nån form av sömnapné, då han absolut inte kommer till ro och svårt att andas genom näsan.

    men kan ju även vara allergi, magen, ja massor när dom e så små och inte kan tala om de sj.

  • Sejda79

    Jag kan förstå lite av hur du har det. Vår dotter hade kolik första månaderna och det berodde på mjölkallergi. Hon skrev konstant och sov nästan aldrig i början. När jag lade om kosten blev det direkt som skillnad mellan natt och dag. Hoppas ni får hjälp med utredning för vad det beror på. Kan ju vara mycket, från allergi till smärta nånstans.

    Jag bor i Umeå, bor ni i närheten kan du inboxa mig om du vill. Jag ställer gärna upp och avlastar så gott jag kan.

  • Malena C

    Se till att sonen blir utredd av läkare. Vi hade det som du tills vår läkare insåg att sonen hade reflux. Gaviscon för barn efter varje måltid  räddade vår värld. Vår son kräktes inte mer än andra men han hade ständigt magsyra som kom upp i strupen för att övre magmunnen inte var riktigt färdigutvecklad. Detta är vanligare hos pojkar. Gaviscon är ofarligt vid rätt dosering (bara ett neutraliserande salt) och receptfritt på apoteket så du kan prova själv om det hjälper.
    Om det inte hjälper så kräv utredning. Det är inte normalt att barn skriker hela tiden. Om vanliga vårdapparaten vägrar utreda så gå till privatläkare. Det kostar inte mer.

  • Anonym (Vet hur det är)

    Vi fick faktiskt Lergigan till vår son, det är samma effekt som Tavegyl i princip men man blir något tröttare (det är alltså en mkt gammal och beprövad allergimedicin som har som biverkan att man blir trött). Det funkade ganska bra, han sov i alla fall längre perioder även om det aldrig var tal om en hel natt eller så förrän han var kring 3 år. Jag blev mkt dåligt bemött av BVC och vi gick i deperation till barnmedicin när sonen var 15 mån och bad ödmjukast om hjälp så att vi kanske eventuellt kunde få sova några timar i sträck så där en natt i månaden kanske... Den läkaren vi träffade då tog oss på stort allvar och utredde sonen noga under någon månad och skrev sen ut Lergigan vilket var räddningen för oss. Folk som inte har upplevt det förstår inte att man kan vara så otroligt trött och utmattad och ändå inte bryta samman totalt utan därför får man såna där totala idiotsvar som "Det är jobbigt att ha barn" "det skulle du tänkt på innan" etc.... Den som inte har gått igenom detta helvete kan tyvärr itne sätta sig in i det. Stå på dig TS och kräv hjälp!

Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?