• Lully Hill

    45 år och planerar IVF

    Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

    Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

    I denna tråd spirar hoppet för oss!

    Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

    Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

    Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

    Kramar från Lully 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

    Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

    Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

  • Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Jag är bara jag

    Jag ifrågasätter det där med jättesvag dos för att få fler blåsor. Jag tog tror jag 150 IE Gonal nu sist och fick en enda blåsa och äl dag 22 tror jag. Hade det varit inför IVF hade det varit katastrof. Däremot tror jag inte på de där högsta doserna vi "alltid" får för jag fick bäst resultat med 300 IE Menopur och när jag höjt blev det inte ens ÄP alla ggr. Min privata läkare säger också att egentligen spelar det ingen roll om man tar 300 el. 450-i regel får man samma antal,men kanske den lite långsammare tillväxten är positiv? När jag dessutom tog Fostimon fick jag spontan äl och blev gravid så ibland finns ingen logik. Det som passar en gång passar inte nästa gång. Ni har ju turen att gå till ET i alla fall och då kan det lyckas till slut! Glad

    *med önskan om att ni inte tycker jag lägger mig i,jag delar bara min erfarenhet efter 8 behandlingar med alla 4 sorter och 3 metoder...*

  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-10-17 22:04:06 följande:
    Ojoj Lully vad du flänger fram och tillbaka. Ska du inte ta och bli sjuk resten av veckan istället? En magsjuka vill ingen bli smittad av på jobbet. Så har jag gjort innan över ÄP och ET. Intressant med helt annan taktik med dos i Aten. Jag har själv funderat mycket på just hur hög dos och snabb tillväxt som jag ofta får påverkar kvalitén. Men klinikerna jag frågat menar att man med låg dos riskerar att inte rekrytera så många ägg vid start. Svårt det där. Jag körde igång nu ikväll med 450 Menopur, det får bära eller brista. Fick tid för VUL imorgon och ser då om jag väntat för länge på ickemensen eller om jag kan fortsätta. När ska du tillbaka myran?
    Stressigt! Men jag var "sjuk" när jag var i Athen torsdag fredag förra veckan. Har precis blivit  "frisk" . Jag får se hur jag gör, men är lite inne på att ta mina Intralipider på torsdag och då får jag hjälp i Stockholm med det.

    Ja, det är fundersamt med dosen. Dr D menade på att man skulle få fler ägg rekryterade om man tog det lugn och inte chockade äggstockarna. Jag tror att de inte vet utan det handlar om olika teorier. Frågan är bara Vem har rätt?!
    När jag gjorde korta metoden för flera är sen hade jag först 175 IE som efter ca 6 dagar höjdes till 200. Äggplock blev på d 14. Andra gången  200 IE och äggplock på d 15.
    Nu blir det på dag 12!! Hur skall det gå? Känner mig riktigt ledsen och orolig när jag tänker på det.

    Jag tyckte du gjorde rätt som satte igång med sprutorna!  Nu häller jag tummarna för dig!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero
    Lully Hill skrev 2011-10-17 22:28:16 följande:
    Stressigt! Men jag var "sjuk" när jag var i Athen torsdag fredag förra veckan. Har precis blivit  "frisk" . Jag får se hur jag gör, men är lite inne på att ta mina Intralipider på torsdag och då får jag hjälp i Stockholm med det.

    Ja, det är fundersamt med dosen. Dr D menade på att man skulle få fler ägg rekryterade om man tog det lugn och inte chockade äggstockarna. Jag tror att de inte vet utan det handlar om olika teorier. Frågan är bara Vem har rätt?!
    När jag gjorde korta metoden för flera är sen hade jag först 175 IE som efter ca 6 dagar höjdes till 200. Äggplock blev på d 14. Andra gången  200 IE och äggplock på d 15.
    Nu blir det på dag 12!! Hur skall det gå? Känner mig riktigt ledsen och orolig när jag tänker på det.

    Jag tyckte du gjorde rätt som satte igång med sprutorna!  Nu häller jag tummarna för dig!
    Isch vilket dilemma, var det en sjukdom du kan få återfall i? Hoppas du kan få hjälp med intralipiderna i Stockholm annars.

    Ja vem har rätt? Den frågan har ekat i mitt huvud hela denna process. Jag har i snitt haft ÄP på dag 11 så oroa dig inte Lully! Du har ändå en förhållandevis låg dos kontra min och myrans på 450.

    Jag har hört man får smärtlindring i både arm och invärtes som vanligt på CFC, säg till extra så du slipper oroa dig. Det som är annorlunda där verkar vara att det går väldigt snabbt, upp i stolen direkt från väntrummet. Så att du är beredd på det. Hoppas det går fint och att du får maximal äggutdelning! Håller alla tummar för dig.

    Tack för dina tummar, idag får vi se hur det ser ut om jag kan fortsätta.
  • callimero
    myran6801 skrev 2011-10-18 07:36:09 följande:
    Kalimero, jag ska på vul idag. Vi kanske ses där!
    Ja det kanske vi gör, jag ska dit 11.30. Glad
  • Zinfandel

    Lully: jag det var ju en lagom hektisk vecka... Håller alla tummar!

    Jag har alltid också tyckt att jag haft ÄP för tidigt. Jag skulle föredra lägre dos och 1-2 dagar extra sprutdagar. 

    Härligt att det händer så mycket här nu!! Det är underbar att följa allas längtan och kämparanda, här ger vi inte upp FlörtDrömmer 

  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-10-18 09:17:30 följande:
    Isch vilket dilemma, var det en sjukdom du kan få återfall i? Hoppas du kan få hjälp med intralipiderna i Stockholm annars.

    Ja vem har rätt? Den frågan har ekat i mitt huvud hela denna process. Jag har i snitt haft ÄP på dag 11 så oroa dig inte Lully! Du har ändå en förhållandevis låg dos kontra min och myrans på 450.

    Jag har hört man får smärtlindring i både arm och invärtes som vanligt på CFC, säg till extra så du slipper oroa dig. Det som är annorlunda där verkar vara att det går väldigt snabbt, upp i stolen direkt från väntrummet. Så att du är beredd på det. Hoppas det går fint och att du får maximal äggutdelning! Håller alla tummar för dig.

    Tack för dina tummar, idag får vi se hur det ser ut om jag kan fortsätta.
    Tack för dina trösteord raring! Det känns lite bättre!
    Ja ingen vet vad som är rätt så då är det ingen idé att vi oroar oss! Enklast och skönast att vi litar på CFC. De gör ju ändå detta varje dag. De borde veta!!
    Oj, tack för infon. Jag hade förväntat mig att få ett rum, ligga och slappa och bli lite förberedd. Det är ju trots allt en privatklinik! Och så vill man ju få fika efteråt
    Men jag är härdad i sammanhanget och känner mig idagsläget van vid det mesta. Även om det gör ont. Bara att bita i hop och lida! Det går över. Tänk vad vi skall behöva utstå tjejer

    En stor styrkekram till oss alla! Vi får tänka att vi har med oss våra "medsystrar" i alla dessa svåra stunder. 

    Håller tummarna för dig och Myran! Lämna rapport här i tråden hur det gick för er idag! Vi tänker ju på er!

    Kram
     
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero

    Ja trots alla tvivel om vad som är bäst måste man försöka lita på kliniken när det väl drar ihop sig till ÄP och ET. Men lättare sagt än gjort om jag talar för egen del. Visst förväntar man sig att bli lite ompysslad på en privatklinik, det är inte gratis direkt. Men nu är du lite förberedd, efter får man ligga och vila i säng med fördragna draperier, låg själv där en gång efter inseminationen. Osäker på hur det är med fikat dock. Men de är rara så oroa dig inte.

    Vad skulle man ta vägen utan att träffa på alla fantastiska kämpar och medsystrar i dessa trådar? Jag är evinnerligt tacksam för stöd, förståelse och viktiga kunskaper som alla delar med sig.

  • callimero

    jag är bara jag & Zindandel, jag hur ska man veta vad som är bäst? Jag har mestadels fått svaret att man med för låg dos riskerar att inte rekrytera alla möjliga folliklar som ligger på lut. Och när det väl dragit igång så kan man inte fånga fler med höjd dos. Men jag vet jag läste någon studie om detta med högre ålder på kvinnor kontra höga doser när det var fertilitets-konferens ESHRE i Stockholm i somras.

  • myran6801

    Vul avklarat. Men det gick inget vidare. Höger sida 1 follikel 16 mm o vänster 3 små som var 5, 3 o 3 mm. Hur gör man nu???? Ska ringa CFC och hoppas jag förstår vad de säger. Sämsta resultatet hittills vid denna tidpunkt. Är man knäpp som fortsätter när kroppen tydligt visar att den är trött o kan inte producera några ägg. Jobbigt är det!

Svar på tråden 45 år och planerar IVF