• Anonym (förbannad)

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • 1978

    Har inte läst hela tråden.
    Jag tycker spontant att om något barn har stora problem med att duscha tillsammans med andra bör det få möjlighet att gå lite tidigare från lektionen, eller vänta till dess de andra har duschat. Borde inte vara så svårt att lösa. MEN om det rör sig om ett mobbingproblem bör man ta itu med det istället, genast!

  • La Lola
    Mariohn skrev 2013-01-08 22:05:09 följande:
    Helt ärligt tycker jag att det är en jäkla hets på duschandet. Alla ungar spelar fotboll hela rasten och svettas. MEn om man hoppat över en ribba eller kastat boll under en LEKTION är det plötsligt svinäckligt. 
    Visst är det där intressant! Jag har också lagt märke till det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CrazyChristina
    Wittra skrev 2013-01-08 21:28:44 följande:
    Flåt men jag har svårt att tro att en psykolog rekommenderar en mobbad person att klä sig av naken, blotta sin kropp inför sina plågoandar och duscha med dem. Låter lite som tortyr faktiskt. Hur kan du förresten veta vad hennes psykolog sagt? 
    Inte bokstavligen nej, hon skulle göra saker hon var rädd för, där ingick bla duscha med oss, vara den som pratade vid muntliga redovisningar ist för att stå och titta ner i golvet och vara tyst m.m. Hon skulle helt enkelt bryta sina mönster genom att tvinga sig själv att göra saker som skrämde henne.
    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • Anonym (Hedda)

    Jag instämmer med TS. Det är beklämmande att inte skolorna köper in duschdraperier om nu eleverna önskar det. Under hela min skolgång framförde vi elever denna önskan till rektorn men ingenting hände.

  • Loriyana

    Jag minns vilken plåga duschen efter gympa när jag var barn. Även idag som vuxen så erkänner jag att jag har svårt att duscha framför andra i tex badhus och liknande. Inte för att jag skäms över min kropp....men har läst tråd efter tråd här på FL hur "äckliga" vissa kvinnor är som de sett på badhuset, kvinnor som inte rakat sig mellan benen eller annat. Det gör mig så himla ledsen att hur intoleranta människor är. Inte så jävla konstigt att folk har svårt att samduscha när de läser sån spya.

  • Loriyana
    Mariohn skrev 2013-01-08 22:05:09 följande:
    Helt ärligt tycker jag att det är en jäkla hets på duschandet. Alla ungar spelar fotboll hela rasten och svettas. MEn om man hoppat över en ribba eller kastat boll under en LEKTION är det plötsligt svinäckligt. 

    Håller helt med. Jag jobbar på en skola och barnen måste dusha även om de inte är svettiga alls. Ibland handlar lektionerna mer om teknik och de arbetar inte upp något svett alls. Ändå måste de dusha.
  • Mariohn
    La Lola skrev 2013-01-08 22:08:23 följande:
    Visst är det där intressant! Jag har också lagt märke till det.
    Det är barn liksom. Jag fattar inte vad det gnälls om. Jag tvingar inte mitt barn att duscha efter fotbollsmatchen när jag vet att han bara ska käka mellis och sedan sticka ut och ha kapplöpning runt gården igen. 
  • Anonym (Lina)

    Jag tyckte aldrig om att duscha efter gympan. Brukade till och med byta om på toaletten för att slippa de andras blickar. Detta ledde naturligtvis till att de skvallrade för läraren som då ville prata med mig efteråt. Jag drog nån halvsanning om att de andra hade vattenkrig i duschen (de hade faktiskt det, men det var inte anledningen till att jag inte ville duscha). Efter det var det ingen av de andra tjejerna som gnällde om att jag vägrade duscha efter gympan.
    Idag däremot är jag ganska bekväm med samduschning, ex på badhuset. 

  • Anonym (Snus)

    Jag var ett kreativt barn, som fick igenom att alla flickor i min låg & mellanstadieklass skulle ha baddräkt när vi duschade:) Jag tror inte det hade funkat om jag inte hade varit "populär". Alla följde iallafall "min regel". 
    I högstadiet fick jag duscha i lärarens dusch, så att jag slapp se mina kompisar nakna. För jag var inte med på gympan alls om jag inte fick duscha ifred. Om jag inte varit riktigt duktig på fotboll så tror jag dock inte att denna specialregel hade gällt, vilket är väldigt synd. (Det fanns nämligen andra barn som inte heller var med, o jag hörde aldrig talas om att samma undantag skulle gälla dem.)

    Jag kommer aldrig förstå varför det är mer okej att vara naken i sällskap av människor av samma kön än de av motsatt. Väldigt homoerotiskt. Eftersom att jag är hetero så är det mer naturligt för mig att vara naken med min man än med random kvinnor.

    Jag är däremot inte pryd.  Jag har absolut inget emot att gå omkring naken hemma. Jag kan även tänka mig att bada naken utomhus med min familj. Men jag tycker att alla människor har rätt att bestämma när och var de ska ta av sig kläderna. I synnerhet barn i puberteten!

  • Elisa82

    CrazyChristina skrev 2013-01-08 21:26:24 följande:
    De gick alla möjliga rykten om att hon egentligen va kille och att det var därför. Ingen ingen hade sett henne naken så ingen viste hon var masku, lint byggd i ansiktet.

    Du kan ju omöjligt vara riktigt frisk. Tycka att man har rätt att se andra människors könsorgan för att man själv är nyfiken på om ett rykte stämmer eller inte? Du borde skämmas.
Svar på tråden samduschning