• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • grind
    Tom Araya skrev 2014-04-22 14:36:46 följande:

     


    ha ha ha ha

    Den var riktigt bra!
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-04-22 13:16:57 följande:
      Försvarspolitiken är bara en av många frågor där Miljöpartiet i sin syn helt saknar verklighetsförankring och därav hoppas jag att de åker ur riksdagen.

    Några exempel:

    Valguiden: Miljöpartiet Vilka är de dimensionerande hoten mot Sverige för ditt partis försvars- och säkerhetspolitik? Vilken säkerhetspolitisk situation och vilken typ av angrepp ska utgöra dimensionerande hot och styrande krigsfall för den svenska försvarspolitiken?
    wisemanswisdoms.blogspot.se/2010/09/valguiden...


    Kommentarer på MP:s Rysslands-”strategi”

    sakpol.wordpress.com/tag/miljopartiet/
    Miljöpartiets Försvarspolitik krakelerar! Ingen är förvånad.
    baccusblogg.wordpress.com/2010/02/13/miljopar.../
    Tom Araya skrev 2014-04-22 13:16:57 följande:
      Försvarspolitiken är bara en av många frågor där Miljöpartiet i sin syn helt saknar verklighetsförankring och därav hoppas jag att de åker ur riksdagen.

    Några exempel:

    Valguiden: Miljöpartiet Vilka är de dimensionerande hoten mot Sverige för ditt partis försvars- och säkerhetspolitik? Vilken säkerhetspolitisk situation och vilken typ av angrepp ska utgöra dimensionerande hot och styrande krigsfall för den svenska försvarspolitiken?
    wisemanswisdoms.blogspot.se/2010/09/valguiden...


    Kommentarer på MP:s Rysslands-”strategi”

    sakpol.wordpress.com/tag/miljopartiet/
    Miljöpartiets Försvarspolitik krakelerar! Ingen är förvånad.
    baccusblogg.wordpress.com/2010/02/13/miljopar.../

    Verklighetsförankring har de kanske? Kanske har de bara en annan världsuppfattning än du har? Kanske har de precis som jag sett att militära medel är gravt överskattade? Kanske har de som jag sett att militära medel i historien nästan aldrig har fått önskad effekt?

    Det hade varit extremt intressant att göra uppföljningar på hur väl spenderade militära satsningar egentligen är krona för krona, människoliv för människoliv?

    Det hade också varit trevligt om man i debatten lyfte upp hur bra fredliga lösningar har funkat historiskt. Istället för att man hånar dessa lösningar.

    Att vi inte har haft krig i västra Europa sedan Hitler härjade, beror väl inte främst på våra försvarsbudgetar. Det beror istället främst på fredliga lösningar. Som EU och Kol och Stål-unionen. Att Sverige klarade sig från båda världskrigen beror inte heller  på försvarsbudgeten främst?

    Att göra som t.ex. FP vill och gå med i en vapenskrammlande organisation som NATO med en historia av folkrättsbrytande , kanske inte helt uppenbart minskar krigsrisken?

    Är det inte positivt ur demokratisk synvinkel att det finns partier med olika uppfattning om något så viktigt som försvaret i riksdagen? För du vill väl inte att alla partier som inte tycker som du ska åka ut?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-04-22 10:55:30 följande:
    Tja du, i min värld är det bra mycket bättre att partiprogrammet verkligen avspeglar vad partiet vill.

    Tycker det måste kännas väldigt osäkert att rösta på ett parti där man hoppas att de inte följer sitt pariprogram.
    Håller ju med egentligen. Men alla partiernas partiprogram innehåller massor av saker. Allt som står där kan knappast prioriteras?

    Inför valet kommer brukar ju ofta partierna redovisa vad man vill prioritera.

    Hävdar fortfarande att det är en överdrift att hävda att partierna KRÄVER allt som står i partiprogrammet.

    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-04-22 10:56:40 följande:
    1. Nu skrev jag inte riktigt att DU har alla lösningar, snarare att MP anser att de har den optimala lösningen.

    2. Jag är ingen EU-förespråkare så den halmgubben får du i retur.

    3. Kunde uttryckt mig tydligare, Utan en fungerande och gärna växande ekonomi finns inga förutsättningar att prioritera miljön.
    1. Nja, skulle ju inte vilja påstå att MP är värre än någon annan när det gäller att påstå äga den "enda sanna vägen". Snarare är det väl så att i vissa fall så har MP ju vetenskapen på sin sida. Att anpassa ekonomin efter resurserna, att sträva efter att förstöra så lite miljö som möjligt och så vidare är ju rationellt.

    2. Då jämför du även t.ex. Moderaterna med mördardiktaturer när de vill göra inskränkningar i människors liv av ekonomiska skä, t.ex. en finanskrisl? På samma sätt som du jämför MP med Röda Khmer när de vill ha mer ansvarstagande miljöförbrukning, t.ex. p.g.a. av miljökriser? Eller? Om inte så undrar jag igen varför det är ok att kräva ansvarsfullhet i ekonomin, men inte i miljön?

    3. Det där är ideologi. Har nog väldigt lite med verklighet att göra. I snart femtio år har marknadsliberaler hävdat detta. Trots att de hela tiden verkar ha fel. Och trots att ökad tillväxt hela tiden har visat sig få effekten att miljöförstöringen och resursanvändandet har ökat. Ett hållbart samhälle kan nog bara uppnås om miljön prioriteras. Så länge man prioriterar tillväxt och marknadsliberalism, kommer miljön alltid bli mindre viktig än jakten på vinst och tillväxt. Med lätt förutsägbar effekt.
    För mig är det ju rätt uppenbart att en "fungerande" ekonomi är en ekonomi som utgår ifrån verkligheten, där man tar hänsyn till resurstillgången och miljöeffekterna. Att ödelägga oersättliga miljöskatter med huvudsyftet att redan groteskt rika ska lägga ännu mer pengar på hög, är självklart inte en fungerande ekonomi.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    ulfsas skrev 2014-04-22 12:12:33 följande:
    Nejdå men vad vi gör i Sverige endast spelar noll och ingen roll alls för sammanhanget om inte de stora länderna gör något. Vi bör vara med om att se till att det blir världsomspännande avtal som efterlevs. Annars spelar heller inte de avtalen någon roll. 
    Helt OK att sopsortera och panta flaskor i det lilla men jag är ute efter det som gör verklig nytta och inte bara straffar svensk industri och svenskar i allmänhet.

    I Kina bygger man nu 100 nya (stora) flygplatser. Indien bygger också ut flyget mycket. Flygtrafiken lär öka kraftigt där. Som sagt så bör vi vara med internationellt och driva frågan men att hindra biltrafik/flygtrafik mm i Sverige nyttar inget som helst till om inte det sker lika internationellt. Likaså bygger man i Kina stora och nya kolkraftverk. Om vi så stängde lilla Sverige så skulle vår utsläppsminskning knappast gå att registrera alls. En liten och mycket temporär dipp bara.

    För övrigt bör vi driva att vi ställer om från dagens bensin/diesel till väte för bilar och lastbilar både i Sverige/EU/USA/Världen. Då gjorde vi en verklig nytta. Förbjud/förhindra inte bilen utan avgaserna. Med väte släpps det bara ut rent vatten.
    Vätegasdrivna bilar är en bra idé. Men det krävs el för att producera den mängd väte som krävs. Hur ska denna el produceras?

    Man är inte ansvarsfull för någon annans skull, utan för sin egen.

    Det jag undrar är varför en del verkar anse att ett land som förstör miljön är bättre för medborgarna?

    Vi ska förstöra miljön, för det gör alla? Är det så få som tror att ett rationellt, mer vetenskapligt och miljövänligt samhälle där samtidigt medborgarna har det bra, är möjligt?

    För egen del anser jag ju inte att  Kina och Indien är några länder som Sverige bör se upp till och efterapa?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2014-04-22 17:53:20 följande:
    Vätegasdrivna bilar är en bra idé. Men det krävs el för att producera den mängd väte som krävs. Hur ska denna el produceras?
    Ur det perspektivet är solenergi och vindkraft bra källor till elkraft då spjälkning är ett bra sätt att lagra energi som annars är problemet med just solenergi och vindkraft.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-04-22 18:20:06 följande:
    Ur det perspektivet är solenergi och vindkraft bra källor till elkraft då spjälkning är ett bra sätt att lagra energi som annars är problemet med just solenergi och vindkraft.
    Tack!

    Precis det svar jag hoppades på! Det är faktiskt även så att det finns rätt många industrier i vårt närområde som idag släpper ut vätgas rakt ut i atmosfären. Vätgas som de istället kunde sälja.

    Har försökt sälja in vätgasbilar i snart tio år. Har varit svårt. Och de har ju Men kanske vänder det nu.

    Frågan är ju dock om "marknaden" "vill" att en verklig konkurrent till fossila bränslen ska dyka upp? Rätt många tjänar ju fett med kosing på oljan?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2014-04-22 18:56:55 följande:
    Tack!

    Precis det svar jag hoppades på! Det är faktiskt även så att det finns rätt många industrier i vårt närområde som idag släpper ut vätgas rakt ut i atmosfären. Vätgas som de istället kunde sälja.

    Har försökt sälja in vätgasbilar i snart tio år. Har varit svårt. Och de har ju Men kanske vänder det nu.

    Frågan är ju dock om "marknaden" "vill" att en verklig konkurrent till fossila bränslen ska dyka upp? Rätt många tjänar ju fett med kosing på oljan?
    Problemet med vätgasen är nog snarare att göra lagringen säker. Vätgas är ju lite explosiv. Men när lagringen börjar bli säker som i vätetabletter och metallhybrider kommer vi nog få se vätgasdrivna bilar och en bättre marknad för vätgas.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-04-22 19:05:16 följande:
    Problemet med vätgasen är nog snarare att göra lagringen säker. Vätgas är ju lite explosiv. Men när lagringen börjar bli säker som i vätetabletter och metallhybrider kommer vi nog få se vätgasdrivna bilar och en bättre marknad för vätgas.



    Säkra vätgasbilar har vad jag förstått trafikerat Kalifornien i rätt många år nu. De har ju haft en lagstiftning som i alla fall i denna fråga har tvingat företagen och kunderna att anpassa sig efter närmiljön! :)

    Märkligt nog har de bara sålts där.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • grind
    Quintus Zebra skrev 2014-04-22 17:53:20 följande:
    Det jag undrar är varför en del verkar anse att ett land som förstör miljön är bättre för medborgarna?
    Ett land som på global nivå förstör miljön men därför har råd att ha ett välstånd i världsklass är definitivt bättre för medborgarna. Vilket ju också är orsaken till varför situationen ser ut som den gör.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?