• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-04-23 00:01:25 följande:
     oavsett hur många länkar han får.

    Du kanske närmar dig problemet från ett märkligt håll, har du tänkt på det.
    Teorin om marknadskrafter är väl att likställa med teorin om big bang.
    Big bang fanns där helt oavsett teorierna precis som marknadskrafterna gör det. För att förstå marknaden studerar man den på samma sätt som man studerar fysik för att förstå big bang.
    Inte efterlyser du vem som uppfann big bang eller hur
    Haha. Du är ju rolig. Ge mig i alla fall en enda länk som jag kan ignorera?

    Märkligt håll? Att vilja ha ett enda exempel på en enda vetenskaplig studie? De flesta forskare jag känner tycker att det är rätt håll att börja från.

    Monseigneur Georges Henri Joseph Édouard Lemaître anses ha upptäckt Big Bang-teorin. Edwin Hubble utvecklade den vidare.

    Vems upptäckter ligger bakom marknadsliberalismen?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    ulfsas skrev 2014-04-22 23:56:23 följande:
    Vätgas är enkelt att producera. Solkraft, vind, våg, samt andra förnybara energikällor.
    Det finns en massa soliga platser. Saudiarabien exempelvis...tror inte de är så sugna just nu dock.

    Problemet är att vätet är dyrare att producera än dagens billiga olja. Politiska stora beslut saknas idag men man skulle från USAs och EUs sida slippa beroendet av olja från mellanöstern och Ryssland m.fl.

    Det som är bra med vätedrivna bilar är att man kan driva dem med något konverterade vanliga motorer motsvarande våra bensin och dieselbilar av idag. Ännu bättre är bränsleceller som ger el och då kör man med rena elmotorer.
    Man slipper dagens meningslösa batteri/bensinhybrider som ändå inte löser några problem. 

    Man kan driva bilar, bussar, lastbilar och på sikt även fritidsbåtar med väte. Man kan också få samma, minst, räckvidd som dagens bilar plus att de inte kräver en särskilt lång tid att tanka. Några minuter längre än för bensin men inte på långa vägar som en batteridriven bil. Batterier av idag då. De kan ju också bli bättre framöver.
    Gillar som sagt också vätebilar. Skrev ett inlägg om det en bit upp.Men precis som du skriver så skulle det krävas en omprioritering för att de ens ska få chansen. Och vi är idag extremt långt ifrån en plats där miljön prioriteras på det viset.

    En väg att gå är ju att titta på Kalifornien. Vätgasbilar har sålts där i rätt många år nu, helt enkelt för att deras utsläppslagar inte tillåter mer bensintrafik.

    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Jan Banan01
    Ingram skrev 2014-02-23 12:55:32 följande:
    Jag har ingen koll på hur miljöpartiet ser ut i Norge men i Sverige så har miljöpartiet högt utbildade väljare och företrädare och de har dessutom ett stort stöd hos svenska folket och är ett av våra större partier.
    Norsk politik är helt enkelt något annat!
    Klart att norsk politik är annorlunda. Norrmännen är betydligt klokare än vi!!!!!!
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2014-04-23 00:47:31 följande:
    Monseigneur Georges Henri Joseph Édouard Lemaître anses ha upptäckt Big Bang-teorin. Edwin Hubble utvecklade den vidare.
    Tja du, vem upptäckte Amerika, var det Columbus? Det låg där och väntade eller hur, tom befolkat. Curie upptäckte radium men radium fanns där redan innan eller hur. Du är fel ute.

    Det finns massor med länkar om teorier om hur marknaden fungerar som jag vet du väntar på att ignorera Solig
  • Tom Araya
    Quintus Zebra skrev 2014-04-23 00:40:52 följande:
    Min far är f.d. armébefäl. Och miljöpartist. Och sedan 30 år stationerad i den fredliga delen av försvaret. Tror garanterat han gör mer nytta där än vad jag någonsin skulle göra med ett gevär i näven.
    Det säger jag inget emot, men det säger inte ett skit om nytta och behov av militärt försvar.
    Quintus Zebra skrev 2014-04-23 00:40:52 följande:
    De fjäskade allt med båda sidor dock.
    Ja, det är ju så man får göra när man inte har något att ställa bakom sin vilja.
    Quintus Zebra skrev 2014-04-23 00:40:52 följande:
    De fjäskade allt med båda sidor dock. Jag slickar hellre röv varje dag resten av mitt liv, än dödar folk.
    Jag har ingen lust att slicka röv för att du inte kan ställa upp med några hundringar extra i skatt per år.
    Dessutom har du tur om du kommer undan med rövslickeri, istället för att sätta livet till.
    Quintus Zebra skrev 2014-04-23 00:40:52 följande:
     Alla de svenskar som slapp begrava sina barn, tycker antagligen som jag.
    Alla de som fick begrava sina barn, syskon, föräldrar, makar och vänner håller nog inte med dig. Men alla de miljonerna döda kanske inte är värda så mycket i dina ögon, eftersom de inte var Svenskar?



  • Quintus Zebra
    effemgea skrev 2014-04-22 23:12:56 följande:
    Ja, fast jag skulle gärna se att MP hade en mindre symbolrelaterad syn på partiets förflutna i den politik som syftar framåt. Tror jag skrev "Kill Your Darlings" i ett tidigare inlägg i tråden - fullt så drastisk behöver man kanske inte vara, men Sverige och världen ser inte längre ut som vid kärnkraftsomröstningen 1980.

    Om du har varit aktiv i MP så gissar jag att du är medveten om att det finns en och annan miljöpartist som ser kärnkraft som sinnebilden för en energislösande och miljöförstörande samhällssyn - och de kan de väl få tycka, särskilt som de till en viss del förmodligen har rätt. Men så skulle det inte behöva vara - och för mig innebär "omedelbart" just omedelbart och en avveckling är en avveckling.

    Bra iallafall att det står att de "vill" i partiprogrammet och inte kräver som jag råkade skriva.

    Får jag fråga varför du lämnade MP - tror att svaret skulle kunna bli mindre förutsägbart än diskussionen om MP och kärnkraft.
    Tycker att MP har strukit så det räcker i sitt partiprogram, vilket är ett av skälen till att jag lämnade.

    I dagsläget tror jag MP:s medlemmar med rätt stor majoritet är överens om att kärnkraft inte finns med i deras vision av framtiden. Så partiprogrammet kommer nog inte ändras.

    För mig är partiprogrammet en plats för just visioner. Inför varje val släpps ett handlingsprogram som mer precist visar vilken politik som ska genomföras.

    En avveckling är en avveckling. Men hur lång tid den tar är en annan fråga.

    Som sagt, i sossarnas partiprogram står det att monarkin inte ska ärvas vidare en generation till. Det är inte samma sak som att de anser att det är en politik värd att praktisera.
    Men med tanke på hur pragmatiska Fridolin och Romson verkar vara så har jag extremt svårt att tro att
    de kommer ens att riskera att leva upp till myten om "det livsfarliga MP" som riskerar svensk industri med sitt "kärnkraftshat".

    Jag blev allt mer trött på att nästan alla mina hjärtefrågor ströks ur programmet. Och på att partiet utvecklades helt i en riktning som jag inte uppskattar. Själva beslutet tog jag strax efter förra valet då det stod klart att MP stöttade regeringen i beslutet att förlänga den svenska insatsen i Afghanistan. Pacifisten i mig fick allergisk chock och sprang och gömde sig! ;)

    Sen kommer jag möjligtvis rösta på dem ändå. Vet inte riktigt vad jag skulle rösta på annars.

    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-04-23 00:56:11 följande:
    Tja du, vem upptäckte Amerika, var det Columbus? Det låg där och väntade eller hur, tom befolkat. Curie upptäckte radium men radium fanns där redan innan eller hur. Du är fel ute.

    Det finns massor med länkar om teorier om hur marknaden fungerar som jag vet du väntar på att ignorera Solig
    Både Amerika och Radium är lättbevisade.

    Teorin om att tillväxt föder miljömedvetenhet och välfärd. Den har jag aldrig sett ett ett enda bevis för.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Tom Araya

    Man brukar säga att alla länder har en armé, sin egen eller någon annans.
    Det sistnämnda alternativet kan tolkas på två sätt:


    Betala för att försvaras av annat land. Annat lands armé efter att de med våld tagit makten över vårt land.
  • Tom Araya
    Jan Banan01 skrev 2014-04-23 00:55:50 följande:
    Klart att norsk politik är annorlunda. Norrmännen är betydligt klokare än vi!!!!!!
    Nej, inte ett skit klokare....däremot har de mer pengar, men har ingen aning om hur de ska använda dem på vettigt sätt, så de lägger dem på hög...Obestämd
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2014-04-23 01:09:23 följande:
    Både Amerika och Radium är lättbevisade. 
    Du är verkligen gudasänd. Solig
    Quintus Zebra skrev 2014-04-23 01:09:23 följande:
    Teorin om att tillväxt föder miljömedvetenhet och välfärd. Den har jag aldrig sett ett ett enda bevis för.
    Vet inte om det finns en sådan teori ens. Finns den inte kan den inte vara ovetenskaplig så du måste mena någon annan teori? Eller menar du just den så får du visa hur den är ovetenskaplig då.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?