• Anonym (jävla kärring!!)

    Svärmor sade att deras barn är sötare än vårt!

    Vilken chock - svärmor sade idag rakt ut till min man (och sin egen son!) att hon tycker vårt barns kusin är sötare!
    Till saken hör att vårt barn är adopterat, så det är ju inte våra eller svärmors gener i barnet, troligtvis därför kärringen vågar säga så. Men jag är arg som ett bi och undrar hur hon tänkte. Man undrar ju nu om hon ens ser barnet som sitt barnbarn. Om hon yppar något liknande igen så skäller vi ut henne efter noter!! Jag vill knappt att hon ska få träffa sitt barnbarn igen.

    Även om hon tycker så, så håller man väl tyst om det? Vad är det för fel på henne egentligen! Jag tycker för övrigt att vårt barn är mycket sötare än kusinen men skulle aldrig någonsin säga det till någon! Så gör man bara inte.

    Har någon någonsin varit med om något liknande? Vad tänkte hon egentligen!

  • Svar på tråden Svärmor sade att deras barn är sötare än vårt!
  • Den vita staden
    Madmoiselle skrev 2014-05-07 17:47:39 följande:


    Du har tydligen,inte ens läst mina inlägg. Jag tycker INTE det är okej att säga elaka saker. Läs gärna innan du skriver!
    Har läst, räcker så.
    ADHD = Alla Duktiga Har Det
  • Johan75
    Johan75 skrev 2014-05-07 10:24:37 följande:
    Ja, klart det är så - och man har givetvis rätt att vara ytterst besviken på att någon i ens närhet känner så ifall man har adopterat och dessa känslor på ett eller annat sätt lyser igenom. 

    Alla har rätt att känna det de känner, men de har inte rätt att tycka att andra människor måste acceptera dessa känslor, framförallt om de märks utåt. Rätten att känna saker gäller liksom även det adopterade barnets föräldrar och inte bara svärmodern (om hon nu skulle känna på det viset, vilket vi inte vet något om).
    Nej, jag vet inte - men den senaste siffran från de som beställer faderskapstest visade på 13 % tror jag. Det skulle väl vara väldigt märkligt ifall denna grupp skulle ligga lägre än donationsgruppen?
    Behold, i come as a thief.
  • ica
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-07 00:50:47 följande:
    Finns ju svärmödrar som inte valt att skaffa barnbarn öht och beklagar sig över det. Och då kan man ju undra varför dessa kvinnor skaffade barn från första början. Vissa människor kan inte hålla truten och borde lära sig att man måste inte säga allt som ploppar upp i huvudet. Det är bara att inse att alla är inte socialt kompetenta.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2014-05-07 18:22:40 följande:
    Nej, jag vet inte - men den senaste siffran från de som beställer faderskapstest visade på 13 % tror jag. Det skulle väl vara väldigt märkligt ifall denna grupp skulle ligga lägre än donationsgruppen?
    Hoppsan, citerade mig själv ser jag. Tanken var att citera detta inlägg:
    mpermper skrev 2014-05-07 10:58:59 följande:

    Huruvida siffran 15% stämmer eller inte vet varken du, jag eller någon annan då man inte upprättat någon statistik på det -av etiska skäl kan man anta - den var en uppskattning som personal kring donation har gjort. Man pratar inte om dessa frågor, men det kan nog vara vanligare än man tror.

    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Realist)
    Anonym (adopterad) skrev 2014-05-05 12:40:04 följande:
    Nu pratade vi om utrycket "Blod är tjockare än vatten" och med det menar man att de man delar blodsband med dvs familjen kommer först. Och när man adopterat ett barn så är man EN FAMILJ, men man delar inte biologiska blodsband, men i och med att man är en familj så har man sk blodsband.
    Du har inga blodsband med din familj. Det behöver inte göra dem till mindre av din familj, men blodsband har du bara med syskon, biologiska föräldrar, biologiska mor- och farföräldrar osv.

    Såg att du skrev något om "juridiska blodband" också, det var en okänd term för mig.
  • Anonym (Jhiiii)
    Anonym (Realist) skrev 2014-05-08 14:00:05 följande:
    Du har inga blodsband med din familj. Det behöver inte göra dem till mindre av din familj, men blodsband har du bara med syskon, biologiska föräldrar, biologiska mor- och farföräldrar osv.

    Såg att du skrev något om "juridiska blodband" också, det var en okänd term för mig.
    Precis så är det.
  • Anonym (söt)
    Den vita staden skrev 2014-05-07 16:32:31 följande:
    Tolkar dig inte som särskilt förstående nej. Kan man inte säga något snällt så ska man vara tyst.Punkt.

    Att börja indela och favorisera kommer det inget gott ur. Ett Adoptivbarn behöver inte fler motgångar i sitt liv i form av ignorant ny "släkt". H*n behöver positiv förstärkning inte negativ.


    Nej, det har jag heller aldrig påstått.

    Om igen: Det behöver kanske inte nödvändigtvis vara så att någon med ett sött yttre alltid "drar det längsta strået".
    Svärmor kanske kommer att föredra sitt adopterade barnbarn när det gäller att umgås o dyl. När det kommer till att trivas ihop spelar det yttre sällan en särskilt avgörande roll.

    Så, nu hoppas jag att budkskapet har gått fram.
  • Anonym (Ingen)

    Ingen kan tvinga henne att se ert adoptivson/dotter barn som hennes barnbarn. För många är det viktigt att det ska vara biologiskt osv. Och det får man/ni/du respektera.

    Känns som att hon har inte det man kallar för fingertoppskänsla och sa precis som hon kände. Men nej, så borde man inte säga! Det är både lite naivt, småroligt och väldigt korkat att göra så...

  • Johan75
    Anonym (Ingen) skrev 2014-05-08 15:56:35 följande:
    Ingen kan tvinga henne att se ert adoptivson/dotter barn som hennes barnbarn. För många är det viktigt att det ska vara biologiskt osv. Och det får man/ni/du respektera.

    Känns som att hon har inte det man kallar för fingertoppskänsla och sa precis som hon kände. Men nej, så borde man inte säga! Det är både lite naivt, småroligt och väldigt korkat att göra så...
    Varför i hela friden måste de respektera detta? 
    Behold, i come as a thief.
  • Lindsey Egot the only one

    Alla mor och farföräldrar favoriserar oavsett om det enbart finns biologiska barnbarn eller barnbarn som inte är biologiska. Det kan man inte komma ifrån.

Svar på tråden Svärmor sade att deras barn är sötare än vårt!