• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • zaq1234

    Tyckommig vilket märke eller hemsida fanns de där klänningarna? Vad duktig du är som tar dig runt med 4 barn!! Får du In 2 vagnar i bilen? 4 bilbarnstolar ?

    Nu har BVC varit här, hon hade gått upp 150g över födelsevikt så det kändes bra.

  • Redan47

    Lisma välkommen och kul du vill delge och öka antalet gravida här! Hur har du mått hittills och då är det dags när som, kanske fått oxå!

    Zaq- jag handlade på boop rea, kolla om de har något kvar. Super sköna m hög kvalité på kläderna! Den där datagrejen... Strunt i det. Lägg inget personligt i det. Jag hade skitsvårt att överhuvudtaget bli medlem. Så de verkar ha rejält med buggar på den där sidan. Libero har oxå startpaket. Fråga på cura oxå.

    Tyckom: usch vad jobbigt för er med bråcket. Tur du är PÅ, så det händer något. Hur har du det annars? Får du sova något? När? Kram

    Jag tycker vi är enastående! Vilken resa vi gör. Tur vi har varandra känner jag, att få stöta o blöta hur vi har det.

    Jag var på UL kontroll igår: de mår jättebra. Är den storlek de ska vara och jämnstora. Fick vikter på dem; 870g resp 915g. Nu är risken för TTS förbi och inga op kan utföras ändå, händer det något nu blir alternativet att de får komma ut. Framöver blir det TUL var 4;e vecka om de följer förväntad vikt. Det bestäms från gång till gång. Det blir nu vanlig BM som utför dessa om inget stöter på. Lite rörigt känns det med Mvc och bm hit o dit. Såååå lättad att kommit så långt nu! Känner dem mest hela tiden.
    Jag själv, trött som f.... Har kommit tillbaka. Igår sov jag 2h middag helt utslagen efter bilresa o sjukhus besök. Övrigt mår jag utmärkt. Knapra mina alvedon och har bälte o kryckor till hjälp för avlasta fogar. Har slutat med kortison oxå nu. Får tillbaka min vanliga klåda/eksem men så länge jag kan dämpa den med salva avvaktar jag att sätta in kortison på nytt.

    Hur mår du ni och hur har du ni det i Uppsala ? Hjälp, kommer inte ihåg nickname nu!???? Så är det i min vardag, virrigt! Tänker på dig iallafall!

  • TyckOmMig

    Zaq-det var på Boob's rea jag också handlade massor på då de hade 50% bra kvalité och man bor liksom i detta jämt OCH ammar hela tiden just nu!Hinner inte mkt mer än allt nödvändigt som man måste-tur jag har många hjälpredor i mina fina barn!
    Såg att du undrade i den andre tråden om man måste tala om att man gjort ÄD/ED vid kommunens faderskapsutredning och intyg från sjukhuset...i mitt fall har ju faderskaps utredningen lagts ner pga fader anonym/okänd inga intyg behövs lite samtal kring det hela har man och för min del gick det smidigt förkortad tid då jag hade samma handläggare som förra ED med tvillingflickorna hon kom ihåg mig så mkt kunde kopieras där ifrån- för dig/er blir det kanske skillnad då mannen din donerat.Kan tyvärr inte hjälpa dig där riktigt.

    Har en 9 sitsig Caravelle buss med stora bagage utrymmet fungerar utmärkt!

    Redan-sömnen är eftersatt men det fungerar!
    Ja jag får verkligen ligga på för att få gjort denna op dock väldigt bra bemötande av samtliga läkare och det är guld värt och så fort som möjligt för det är han som mest är orolig och sover sämre-tror verkar verkligen som Valentin lider har ont av detta i perioder.

    Dock hatar jag mitt kejsarsnitt varje dag är en pärs att förtränga att man har en död extramage som man dras med.
    Igår fick jag frågan om det var tillökning på gång då jag hämtade Tim & Tintin på förskolan 6-års verksamheten!
    Lagom nice men hjälper liksom inte att jag gått ner alla kilo fort magen finns där den är svårare att få ner/bort.Även varit uttänjd tätt inpå.Får väl skaffa mig en personlig tränare om ngt år!Jag bryr mig egentligen inte men lite tröttsamt är det med alla klumpiga kommentarer man jag slutar aldrig förvåna mig vad folk kan få för sig att kläcka ur sig...

  • zaq1234

    Å vad härligt redan att det gått så bra o att risken för TTS är förbi, ännu en milstolpe på denna resa!! Skönt att höra att du även kan ta dig fram o att Alvedon hjälper.
    Japp jag har också shoppat loss på boop, mitt favoritmärke. Köpte förutom på boop design även på mamashop där vissa basplagg i boop var billigare än på boops sida. Har letat amningsklänningar som är mer vardags, många är med snören o grejer som jag tycker är i vägen, hittade en som är klassad som nattlinne, men som funkar som klänning, randig i turkos eller blått från milker från mamashop, fick den igår o har den i dag, jätteskön o praktisk.
    Köpte även på jollyroom en poncho...tror den kan vara bra att ha i höst då man mer kommer ut kanske bland folk o ammar.

    Tycker synd om lille Valentin som har ont, hoppas du får tid snabbt!
    Ja det är inte klokt vad vissa kan kläcka ur sig..man skulle vilja fråga hur tänkte du nu? Du ser kanske att jag har två små nyfödda...att man ska hinna bli gravid o att det ska synas på magen så kort tid efteråt.....känns inte så smart sagt...men å andra sidan så ställer man ju inte en sådan fråga överhuvudteget.....förstår att du tycker det är tröttsamt!

    Vem är näst på tur här i tråden?  har för mig att det dröjer ett tag nu..

  • Lisma18

    Igår kom vår lillkille till världen kl 22,31. Blev igångsatt pga allvarlig havandeskapsförgiftning. Herregud man minns inte hur det kändes att föda vaginalt, mer ont än jag mindes det gör 14 år sedan. Sedan blev det också operation för mig pga moderkakan inte ville lossa . Sövt, blod och plasmainfusion. Manuell bortförande sv moderkakan . Kam meddela att man känner sig lite öm för nere efter fött nästan 3,9 kg klump och haft en hand i vagina som rört om. Nu i efterhand är allt detta värt när man tittar på vårt underverk som framför mig

  • JZ79
    Lisma18 skrev 2015-08-21 10:48:41 följande:

    Igår kom vår lillkille till världen kl 22,31. Blev igångsatt pga allvarlig havandeskapsförgiftning. Herregud man minns inte hur det kändes att föda vaginalt, mer ont än jag mindes det gör 14 år sedan. Sedan blev det också operation för mig pga moderkakan inte ville lossa . Sövt, blod och plasmainfusion. Manuell bortförande sv moderkakan . Kam meddela att man känner sig lite öm för nere efter fött nästan 3,9 kg klump och haft en hand i vagina som rört om. Nu i efterhand är allt detta värt när man tittar på vårt underverk som framför mig


    Grattis till din son!! Vilken vecka födde du i? Stor kille, så antar du var nästan fullgången? Läskigt med allvarlig havandeskapsförgiftning. Skönt att allt gått bra trots att livmoderkakan satt fast. Kram till dig!
  • Redan47

    Lisma, jättegrattis! Du var ju fullgången minns jag, när du skrev... Men vad hände att du fick havsk så akut? Åkte du in själv eller ..?

  • MillaQ2

    Grattis Lisma! Tuff förlossning men fint resultat!

    Zaq, man behöver inte tala om hur befruktningen skett vid faderskapsutredningen hos kommunen. Allt väl m dig och lilla tösen?

    Tyckommig, visst är det lite jobbigt med magen, hur många veckor sedan är det för dig nu? Fyra veckor för mig och jag är smal men har en ganska stor svullnad över snittet och det är väldigt ömt fortfarande. Har du använt gördel? Jag har en belly binder och tycker den gjort stor skillnad. Hjälper förstås inte mot svullnaden men den fick musklerna på rätt plats igen. Minns inte hur länge svullnaden sitter i.. själva snittet tvärtejpar jag och det ser smalt och fint ut fortfarande. Hur har ni andra snittmammor skött era sår och magar? Hur går läkningen för er?

    Redan, låter som du har en bra dag, det är du värd! :)

    Här är läget ok, lillen växer, läkaren gav godkänt på allt på 4 v kontroll igår. Han har sovit bra på nätterna 3-5 timmar i sträck (på dan äter han med 2-3 Tim mellanrum), hoppas det fortsätter så bra, särskilt som hans pappa börjar jobba nästa vecka (vi har turats om genom att jag pumpar också) . Nu har jag mina stora killar också och satsar på att lovebomba dem för det behöver de när de fått ett syskon även fast de är stora. Fick beslutet från FK om flerbarnstillägg idag, känns häftigt! Vi är en storfamilj! :D

    Kram alla!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus