• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47

Att vila o sova hela dagen varit skönt, ätit alvedon. Så djävulsk smärtan borta. Tror smärtan tog hårt på redan trötta krafter, varför jag blev så slut. Går små steg m kryckor nu och det känns jätte skönt. Avlastar bra. Och bälte. Detta tyckte ortoped var en bra start, sedan avvakta . Ta det lugnt oxå. Blir sjukskriven. Imorgon ska jag få träff en narkosläkare när Jag ändå är på plats ( som läkare sa), och förmedla hur drogad jag blir av ingenting. Kanske han vet alternativ... Så de kan skriva in i journal i fall det skulle bli något akut. Jag vaknar alltså inte... Syresättningen blivit dålig oxå och usch vanmakt när hjärnan börjar registrera men varken tal el kropp funkar. De passar oxå på att ta koaguleringsuppföljning.

• weeme

Men då Redan, vilken pärs! Hoppas värsta smärtan försvinner, skönt att slippa jobba nu då. Jag är i vecka 21, BM besök i morgon. Känner inget i fogarna men lite i fotleder (från första veckan) och mitt dåliga knä. Försöker få mycket gjort och samtidigt ta det lugnt i fall kroppen rasar senare är det skönt att vara lite klar. Slapp foglossning förra gången, hoppas det håller sig i chack!

• HRE

Grattis än en gång till alla söta bebisar! Jag skriver ju inte så ofta här så får skriva så;.)

Och stackars er med grav.besvär. Jag inser att jag är lyckligt lottad. Har haft lite illamående, lite halsbränna och kramp. Krampen har i princip försvunnit - jag dricker massor med chokladmjölk nu om det kan ha med det att göra;:)

Har heller inte blivit så stor - + 8 kilo och det är ju helt ok med tanke på att det är två och jag är i v. 26 nu. Tiden går sååå fort nu tycker jag - snart är de här;.)

Sen har jag ju turen att inte jobba så det hjälper väl också.

Däremot så hatar jag ju medicinerna - fick ett sår på skenbenet för tre veckor sen imorgon och det har inte läkt än. Så nu kan jag lägga till antibiotika till min medicinarsenal. Har normalt inte svårt för att läka så det är helt klart medicinerna som gör det. Och ha ett sånt sår när det är rötmånad är inte bra.

Din foglossning låter inte alls bra, Redan, men tur du fått lite hjälp. Det är märkligt att inte kroppen hanterar en graviditet bättre egentligen.

Dr. D. ordinerar fortfarande dropp till mig men det verkar inte vara någon brådska med att ta dem. Men känns som jag får fortsätta tills jag föder typ;:)

• HRE

Och ja just det - jag har inte känt bebisarna innan. Men sedan i måndags morse har de kickat loss;.) Bubbel i magen;.)

• bullenochgrisen

Åh nej, ja dessa graviditetsbesvär är ju inget man lä gtar tillbaka till. Redan, hoppas foglossninge blir bättre så det inte är här för att stanna. Jag hade perioder av foglossninge som kom och gick, dock bara i blygdbenet, men aj vad ont det gjorde, speciellt när man jobbade och sprang i korridorerna, arbetsrelaterat sa ju min bm så det är bra att du vilar nu.

Skönt att ni andra tycks må bra! Ja amningen verkar vara klurigare än vad man först trodde, jag är glad över att min amning har flytt på redan från början, något jag absolut inte hade förväntat mig då jag har flera kompisar där det inte fungerat alls. Lillan har nu gått upp och växer jätte fint! Vi var på BVC igår på 4 veckors kontrollen, på 8 dagar har hon gått upp från 3510g till 3840g, jätte fin ökning och jag är så stolt då jag ett tag trodde att jag inte hade någon mjölk. Man blir så känslig och orolig och speciellt gällande amningen, man ser ju liksom i te hur mycket de får i sig när de ammas som man gör när man ger via flaska.

Hon klarade 4 veckors testet också genom att följa efter med blicken.

Mammas stora duktiga tjej, tänk så glad man blir över utvecklingen av sitt lilla barn, helt underbart! Men hon är stark denna lilla krabat. Lyfte och vände på huvudet i luften redan samma dag hon kom ut och förflyttar sig genom att åla och trycka emot med benen. Och igår vände hon sig faktiskt från rygg till sidan. Hjälp snart kryper hon väl!

Är så otroligt tacksam för att jag fått denna chansen i mitt liv, att få bli mamma trots att jag hamnade i för tidigt klimakterie som 14 åring. Det är helt otroligt och jag känner att jag vill ge tillbaka på en massa sätt. Kanske donera bröstmjölk till Neo?

Jag tar inte förgivet att få bli gravid en gång till och få uppleva detta underbara, det gick alldeles för smidigt denna gången så jag räknar inte med att det ska gå lika lätt nästa gång, om jag nu får chansen till en nästa gång.

Jag är inte Heller vän med mitt ärr från kejsarsnittet, inte hur magen ser ut nu efteråt Heller. Den får liksom en helt annan plufsig form just på grund av kejsarsnittet, inte kul. Ofrivilligt snittad! :)

Men jag är så glad över att slippa ha ont nu mer, det hugger inte in i magen längre och det är en sådan befrielse att kunna gå upp till BVC utan att ha ont! Jag är inte längre låst i min kropp.

Bjuder på en bild på lilla Alicia från igår när vi var påväxt hem från BVC med barnvagnen. 4 veckor gammal! Tänk vad tiden går fort!

• zaq1234

Tack Redan! Är också så glad att hela resan gått så bra, minns att när jag skrev i april 2014 att jag redan blev orolig för de första medicinerna jag skulle ta, dina kommentarer, de hjälpte mig. Har ju eg inte ätit så många, bara standarden, men jag som aldrig ätit ngt tillskott eller knappt alvedon så var det en stor oro att ta dessa som ingick. Fick heller aldrig några blödningar och endast de mest vanliga grav besvär som illamående, ibland kramp i vader på natten, samt trötthet. Så tacksam att det gått bra, i många år hade jag ju gett upp tanken på att lyckas, himla tur jag träffade en Gyn doktor här som tipsade om Riga.

Förra dygnet ammade jag 28 ggr. Var på återkontroll igår o väger då 3950 från sina 4060 för 4 dygn sedan, så det kändes bra.

• zaq1234

Inte roligt att höra om dina foglossningsbesvär Redan Hoppas att de är övergående, bra att de ändå lade in dig så att du får den bästa hjälpen!!

Kanske har frågat förut, men vad är reglerna i ditt landsting ang igångeättning? Så du vet i alla fall ditt max antal veckor du har kvar. Styrke kram till dig!

Hur mår du JZ? Tänker på dig med din migrän, det måste vara så jobbigt! Kram till dig med.

HRE hoppas såret läker fort!!

Å vad söt Bullen, härligt du mår bättre.

Tyckommig, förstår att det känns jobbigt med ingrepp på en sådan liten, bra att det inte var ett stort. Vad har de sagt ang känselbortfall, kommer det tillbaka efter en vid tid eller? Är helt imponerad av att du kan ta hand om så många små samtidigt!!

Milla, hur mår du?

Skade, tänker på dig, hoppas allt är bra, var länge sedan vi hörde ifrån dig.

• Blomman701

Bullenochgrisen det tog nio månader att bygga magen! Känn ingen stress att den är annorlunda, pluffsig, det kommer ta tid att bli normal helt enkelt. :) Och tejpar du fortfarande ditt snitt? Ska man helst göra i sex månader för att få ett så fint som möjligt.

• Redan47
    HRE skrev 2015-08-12 08:41:22 följande:

Och ja just det - jag har inte känt bebisarna innan. Men sedan i måndags morse har de kickat loss;.) Bubbel i magen;.)

Grattis! Nu blir det ännu verkligare!

Jag är ju omföderska och hade foglossning nummer två. Det är helt "normalt", är ju ett hormonellt symtom. Relaxin som utsöndras i olika mängder som gör att bäckenet luckras upp, men i olika mycket. Kroppen förbereder sig för förlossningen.... Fick reda på att det är vanligt att det kommer i sådana här skov, som tog mig ordentligt på sängen. V25 kan tyckas tidigt ...men det motsvarar ca 29-30 enling och det är ju ännu längre fram i grav. Bär ju två.

Nu fått bättre alvedon att ta över dygnet för att mota värken så jag kan röra mig. Blev sjukskriven 100%. Är fortfarande mycket trött. Utskriven och hemma igen nu.
  • Redan47

Zaq: vet ej sk regler.... Missne har fått ett besked v38, tror jag. Och jag fick v39, en av läkarna sa så, plus beroende hur vi mår.
    Jag tror ju de kommer tidigare.... Och jag kommer inte gå med på någon igångssättning. Envis ...japp!

Njut och sug in framgången!

Bullen : njut och sug in framgången! Klart du kommer bli gravid igen!

Vilken härlig aktivitet i tråden!

PS. Jag blev utskriven i em. Nu hemma!!!! Bra koordination och effektivt! Kontakt med narkos läkare jätte bra info. Och han dokumenterar i journalen. Känns mkt bra.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus