• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • zaq1234

    Frk röd, det kom brev från kommunen precis en vecka efter födelse.
    Det stod endast en ruta med rubrik. Vid donation och sedan fanns 2 rutor, intyg finns  ja eller nej.
    Man skulle ringa innan man kom dit så att de skulle förbereda alla blanketter, då de frågade om det var donation så frågade jag varför, de sa då att sjukhuset måste skriva ett intyg, jag frågade inte mer då jag bestämde mig för att jag skulle svara nej på den frågan. Det är ju viktigt att vara ärlig i sjukvården men på denna blankett förstod jag inte vits, tänkte att det kanske gällde i Sverige då jag har för mig att det inte är anonym donation här...o att barnet har rätt att veta vem som är pappan här...

    Milla, det låter ju vettigt att det borde handla om spermedonation då detta ju gäller faderskapet...men det hela känns så märkligt att just för man är sambo ska man  intyga vem som är far..men inte om man är gift..haha..

  • zaq1234

    Kryssade ingenting då rubriken var typ fyll i följande vid donation, finns intyg eller ej, vi bara hoppade över hela stycket.

  • Frk Röd
    zaq1234 skrev 2015-08-22 13:04:24 följande:

    Kryssade ingenting då rubriken var typ fyll i följande vid donation, finns intyg eller ej, vi bara hoppade över hela stycket.


    Okej, tack för svar. Det kan vara intressant att veta hur andra har gjort.
  • JZ79

    Jag och min man är ju gifta, skönt att vi slipper fundera över hur man ska fylla i ett sånt intyg. Märkligt att du ska behöva uppge där om det är donation eller inte..
    Däremot är det väldigt viktigt att berätta för BVC att det är donation. Just eftersom de inte kan gå på någon ärftlighet om barnet blir sjukt eller liknande (vi har ju gjort dubbeldonation så det finns ju ingen ärftlighet från någon av oss). En kollega till mig arbetar på BVC och hon vet om att vi fått hjälp med donation för att bli gravida, hon sa till mig att det är viktigt att vi berättar det sen när vi träffar vår bvc-sköterska.


  • Redan47

    Inte relevant för soc myndigheter att ha kontroll på detta. Mamman bär.... Och detta jan ju lika gärna kommit till på en bar....eller via sambo. Så är sambo villig att bli pappa juridiskt ... Då skriver den under.
    Vid likakönade partnerskap finns en annan aspekt och där är det viktigt att underteckna att partner är okey med ivf o föräldraskapet.

    Jag kommer inte info till BVC.

    Vi är ju gifta .... Men vi kommer vara mycket noga med våra testamenten och håller redan på att formulera om dessa, för att skydda barnen fullt ut, vid en ev tvist.

  • MillaQ2

    Redan, nu fick du snurr på mina nattfunderingar :) hur menar du att du behöver formulera testamentet? Även i den frågan är det ju irrelevant var äggen kommer ifrån (även adopterade barn har exakt samma rätt som biologiska). Ligger och väntar på att bebis ska bli hungrig, fyra timmar sen han åt, men än sålänge bara lite grymtaden i sömnen...

  • JZ79

    Redan, jag undrar också hur du menar med testamentet? Angående berätta på

    BVC..antar ni då inte tänker berätta för barnen om donation? Själva har vi alltid varit inne på öppen donation eftersom vi köat länge i Sverige och även varit i Finland och även där där det öppe donator.

    Hur tänker ni andra angående att berätta för barnet/barnen så småningom? Vi ska berätta. En kollega till mig fick veta av ett misstag när hon var närmare 60 år att hon var adopterad, vilken kris och chock för henne. Numera kan man ju även tipsa sig och kolla DNA väldigt lätt och tydligen används det även vid släktforskning, Nyhetsmorgon hade något reportage om detta häromdagen..såg inte själv men hörde om det via en blogg där en vän skriver om sin ÄD-resa.


  • Blomman701

    Jag berättar redan för vårt pyre om resan till henne! Ja hon är bara lite mer än två månader men tänker att om berättelsen alltid funnits så blir det inte konstigt. Däremot är vi och kommer vara restriktiva med vem som vet hennes tillblivelse, det kommer vara hennes val att delge och till vem. Några utvalda vet och dessa vet jag inte kommer säga dumma ogenomtänkta saker....

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus