• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • MillaQ2
    Redan47 skrev 2015-08-25 23:32:24 följande:

Ok jag tar utmaningen och kollar möjligheten för oss.

Klart det finns föräldragrupp här i Motala/Linköping men jag tror jag inte är inviterad... Pga ålder och ÄD. Vet ej, bara en förutfattad mening kanske.

Intressant varför man inte ens blir erbjuden, ej jag heller, tänkte det var för att det inte är första barnet. . Men när jag tänker efter blev jag nog erbjuden förra gången med andra barnet när jag var 32. (Fast då var jag nöjd med gruppen från första barnet och har kvar några vänner från det ). Kanske bara en miss från mvc?
  • zaq1234

Jag blev erbjuden men mer för att hon måste. Typ du vill väl o inte gå på föräldra utb då det är gång 2? Jag sa ju ja för jag ville ha kontakt med andra som bor i närheten. Min bm tyckte ju hela tiden att jag var på kontroll, även fast jag bara följde standard pm. Eftersom alla värden var bra jämt så tyckte hon nog att sin tid kunde användas bättre, dessutom hade hon fel i det mesta, så henne gillade jag inte.

Haha milla, ja en annan hudfärg hade nog varit helt ok från komunen, fanns ju ingen ruta för det

• TyckOmMig

YES-äntligen klartecken om op av Kirurgteamet i Lund.
    Måndag blir det gjort och min fina Valentin ska kunna få frid från sitt onda.
    Igår skrek han sig alldeles blå kring munnen och kräktes av smärta fick dispans klartecken att få ge honom Alvedon trots litenhet nu.De har tidigare inte velat detta men man känner sig maktlös då man har en så liten som gallskriker av smärta i över två timmar som igår och tvillingbrodern sussar gott bredvid totalt ovetandes.Livet är orättvist!Fördel för Valentin är dock att han bara behöver vara i Lund med en övernattning då de trots prematur födsel v 33+0 aldrig haft behövt syrgas vilket förkortar tiden för ingreppet narkos behöver ju veta sådant i förväg pratat med NEO och dubbelkollat nu och deras apgar poäng var höga/fina vid födseln vilket också är relevant har betydelse för sövningen.

Snart snart ska jag kunna få lite mer lugn och njuta av mina minsta också!
    Storasystrarna är bara för härliga de är i en så härlig men livlig ålder nu!
    Bjuder på en bild av Charlise & Elisa här:

• jmt

Tack för all pepp!

Nu är jag groggy men superlycklig mamma till en liten Malia! Ingreppet gick ok, jag var för nervös och kunde inte sluta skaka. Fick en tuss i munnen så att jag inte skulle hacka tänder och bita av mig tungan. Jag undrar själv var min yoga-andning tog vägen, trodde jag skulle vara cool med allt. Men no no, tror att alla känslor från år av kämpande för stunden tog ut sin rätt. Kaos. Malia kom iaf ut skrikande och pigg så allt är toppen med henne. Förlorade nästan 2 l blod efter, inte superkul.

Vi har ammat och vilat, nu ska jag vila lite till.

Tyckommig, det skär i mammahjärtat när du skriver om brocket. Hoppas hoppas att Lund fixar det bra!

• TyckOmMig

jmt-tack för omtanken orden du skrev det värmer-just nu är det tufft extra jobbigt då han har så pass ont därför också de ger oss förtur.
    Vilken underbar dotter du nu fött och som nu sett dagens ljus,verkligen fint namn och skakningarna igenkännings faktorn finns då jag låg på intensiven någon timme efter med extra värme då det tog att sluta skaka bland annat.
    Hoppas du slipper ha för ont nu efter snittet och kan njuta-kram

• Redan47

Grattis jmt! Tror oxå all anspänning för vår resa tar ut sun rätt. Plus, det är ett mycket speciellt tillfälle i livet att få förenas med sitt barn! Fantastiskt att du oxå vill dela denna glädje med oss!

Tyckommig : tack o lov att du o barnet äntligen fått besked! Tänker att det oxå är kämpigt att veta vad felet är men ändå inte kunna göra något som förälder annat än vara på på på....när orken redan tryter. Hur Har du det? Får du sova något? Kram

• Frk Röd

Jmt, grattis till din lilla flicka. Vet du om det var nån komplikation vid snittet som gjorde att du förlorade så mycket blod eller vet du om det är vanligt att man kan förlora ett par liter blod vid snitt?

TyckOmMig: så skönt att du äntligen fått tid för operation för din lille son så han slipper ha ont. Håller tummarna för att allt ska gå bra.

Jag går in i vecka 20 i morgon och det känns helt overkligt. Vet fortfarande inte om jag riktigt helt har förstått att jag är gravid. Ska på RUL nästa vecka och då kanske jag kan släppa oron lite om att det inte ska gå bra och börja njuta mer av att jag är gravid. För övrigt mår jag väldigt bra, har lite yrsel då och då men vet inte om det beror på graviditeten eller på återkommande kristallsjuka då och då. Blodtrycket stabilt 115/75.

• Redan47

Frk röd! Halvtid redan !!!! Nu ska du njuta passa på! Det är ju resan oxå nu att suga på. Skönt att trycket håller sig ox. Jag har fint tryck men blir oxå yrslig ibland. Då tar jag det piano, tills det lugnat sig. Sätter mig o blundar och när det värsta gått över äter jag något.

• swede

Tyck om mig; Så skönt att höra att ni får förtur i kön till op. Måste vara hemskt att se sitt barn ha ont och inte kunna göra något. Hoppas att Valentin snart ska slippa smärtan. Så söta de äldre tvillingarna är :)

Jmt; Förstår att du var nervös, men nu är du mamma till en helt underbar liten tjej. Så fin hon är Malia och så mycket hår hon har :) Ett stort grattis till den lilla!

Själv var jag/vi på KUB idag, men efter 2.5 timme gav läkarna upp och skickade hem mig med en ny tid på tisdag. Den lille ville inte alls röra på sig, utan trivdes ganska bra med tillvaron som den var. Jag fick springa i korridoren, hoppa, ligga på sidan, magen, gå in i rummet bredvid och en ny läkare fick göra VUL, men icke sa Nicke...den lille hade ingen lust att röra på sig alls. Så det blir ett nytt besök på tisdag för oss och då hoppas vi på mer tur.

Jättekul att få läsa om era olika resor. Blir  så glad när jag ser att det föds en liten i tråden :) Hoppas att ni mår bra, var i resan ni än befinner er.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus