• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Snäll men inte tråkig
    Padirac skrev 2019-07-02 22:28:32 följande:
    Jag får återge det sakkunniga har sagt:

    att det är väldigt liten risk att utomstående drabbas av gängens och nätverkens interna våld. Det är inte (längre) vanligt att de kriminella gör drive by's och skjuter vilt omkring sig utan det är riktade attacker mot de som är en del av gängen och nätverken.

    Själv tänker jag att om det finns en reell risk att barn och ungdomar blir indragna i gängen och nätverken så är det föräldrarnas ansvar att till varje pris skydda barnen från att dras in  - att flytta kan definitivt vara en av flera olika insatser för att hålla barn och unga borta från kriminella. 
    Och du tror inte att många som känner på det här sättet hade flyttat för länge sedan om de haft den möjligheten? Har du helt missat bostadsmarknadens utveckling under de senaste tio -femton åren? Bostadspriserna har stigit med flera hundra procent på många håll och det är inte enbart Stockholms innerstad eller ens enbart Stockholms län jag talar om nu. När det gäller hyresrätter är ett förstahandskontrakt en ouppnåelig dröm för massor av människor där ute. Att få ett förstahandskontrakt i ett område som upplevs som  relativt tryggt är en ännu mer ouppnåelig dröm. Återstår andrahandsmarknaden. Men att bo i andra hand med den ovisshet och osäkerhet det medför - även om lägenheten man hyr i andra hand ligger i ett bättre och tryggare område än det där man nu bor- är inte självklart ett bättre alternativ för en barnfamilj som vill skapa en trygg uppväxt och framtid för sina barn.
  • Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-18 15:25:04 följande:
    Och du tror inte att många som känner på det här sättet hade flyttat för länge sedan om de haft den möjligheten? Har du helt missat bostadsmarknadens utveckling under de senaste tio -femton åren? Bostadspriserna har stigit med flera hundra procent på många håll och det är inte enbart Stockholms innerstad eller ens enbart Stockholms län jag talar om nu. När det gäller hyresrätter är ett förstahandskontrakt en ouppnåelig dröm för massor av människor där ute. Att få ett förstahandskontrakt i ett område som upplevs som  relativt tryggt är en ännu mer ouppnåelig dröm. Återstår andrahandsmarknaden. Men att bo i andra hand med den ovisshet och osäkerhet det medför - även om lägenheten man hyr i andra hand ligger i ett bättre och tryggare område än det där man nu bor- är inte självklart ett bättre alternativ för en barnfamilj som vill skapa en trygg uppväxt och framtid för sina barn.
    Det är tyvärr så att alla inte har förmågan att skydda sina barn. Men det är en diskussion i sig om hur samhället kan och ska hjälpa de utsatta.
  • Snäll men inte tråkig
    Padirac skrev 2019-08-18 23:00:12 följande:
    Det är tyvärr så att alla inte har förmågan att skydda sina barn. Men det är en diskussion i sig om hur samhället kan och ska hjälpa de utsatta.
    Om du med "förmåga att skydda sina barn" menar möjligheten att flytta till ett tryggare område hur som helst  om det skulle bli problem med gängkriminalitet och skjutningar i ens bostadsområde så är vi väldigt, väldigt många därute som inte har "förmåga att skydda våra barn".

    Jag kan bara ta mig och min egen familj som exempel. Vi är inga socialfall eller så, vi har en bostadsrätt och arbetar. Men vi skulle  inte ha råd med en jämförbar bostadsrätt i så många andra stadsdelar i staden, bortsett från stadsdelar där otryggheten är betydligt större än i vår och där både unga och gamla av alla nationaliteter till och med i dagsljus ofta undviker vissa allmänna platser.

    Och hyresmarknaden här i stan är ett skämt. De få förstahandskontrakt som blir tillgängliga handlar antingen om bostäder  i de stadsdelar jag beskrev ovan, stadsdelar som är mycket otryggare än vår nuvarande eller om nyproducerade bostäder där månadshyran är nästan dubbelt så hög som den månadskostnad för boende vi har nu.


  • Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-18 23:38:47 följande:

    Om du med "förmåga att skydda sina barn" menar möjligheten att flytta till ett tryggare område hur som helst  om det skulle bli problem med gängkriminalitet och skjutningar i ens bostadsområde så är vi väldigt, väldigt många därute som inte har "förmåga att skydda våra barn".

    Jag kan bara ta mig och min egen familj som exempel. Vi är inga socialfall eller så, vi har en bostadsrätt och arbetar. Men vi skulle  inte ha råd med en jämförbar bostadsrätt i så många andra stadsdelar i staden, bortsett från stadsdelar där otryggheten är betydligt större än i vår och där både unga och gamla av alla nationaliteter till och med i dagsljus ofta undviker vissa allmänna platser.

    Och hyresmarknaden här i stan är ett skämt. De få förstahandskontrakt som blir tillgängliga handlar antingen om bostäder  i de stadsdelar jag beskrev ovan, stadsdelar som är mycket otryggare än vår nuvarande eller om nyproducerade bostäder där månadshyran är nästan dubbelt så hög som den månadskostnad för boende vi har nu.


    Ja, det finns mycket som kunde förändras för människors väl, men olika krafter drar åt olika håll. Utsatta människor behöver stöd.
  • Digestive
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-18 23:38:47 följande:

    Om du med "förmåga att skydda sina barn" menar möjligheten att flytta till ett tryggare område hur som helst  om det skulle bli problem med gängkriminalitet och skjutningar i ens bostadsområde så är vi väldigt, väldigt många därute som inte har "förmåga att skydda våra barn".

    Jag kan bara ta mig och min egen familj som exempel. Vi är inga socialfall eller så, vi har en bostadsrätt och arbetar. Men vi skulle  inte ha råd med en jämförbar bostadsrätt i så många andra stadsdelar i staden, bortsett från stadsdelar där otryggheten är betydligt större än i vår och där både unga och gamla av alla nationaliteter till och med i dagsljus ofta undviker vissa allmänna platser.

    Och hyresmarknaden här i stan är ett skämt. De få förstahandskontrakt som blir tillgängliga handlar antingen om bostäder  i de stadsdelar jag beskrev ovan, stadsdelar som är mycket otryggare än vår nuvarande eller om nyproducerade bostäder där månadshyran är nästan dubbelt så hög som den månadskostnad för boende vi har nu.


    De vänsterorienterade samt etablissemangsvänliga tenderar att missa att de som lever ett familjeliv och/eller arbetar och gör rätt för sig - vill ha rimliga alternativ och en samhällsutveckling som skapar rimliga alternativ... inte sitta med mössan i handen och hoppas på att samhällsstöd ska ta en ur urspårade situationer på samhällsnivå.

    Det sistnämnda är en drömdödare av rang. Medelklassen och utslagna har snart helt jämlika alternativ, snart blir det endast prylar som skiljer. Och det är en utveckling som har skett på medelklassens bekostnad och handlar inte alls om att utslagna skulle ha fått det så mycket bättre att de därmed kan jämföras med medelklassen... utan det är medelklassen som har målats in i ett hörn av dåliga målare.

    Folket kommer att få lösa det här själva genom en organiserad ruralisering - företagare och arbetare kommer att unisont och organiserat få söka sig ut på landsbygden, för att kunna skapa sig nya livsförhållanden. Det är dock ett projekt utan motstycke och folk kommer att få viga hela sina iv för insatsen.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-08-19 13:08:39 följande:
    De vänsterorienterade samt etablissemangsvänliga tenderar att missa att de som lever ett familjeliv och/eller arbetar och gör rätt för sig 

     Medelklassen och utslagna har snart helt jämlika alternativ,
    Alltid lika underhållande att få ta del av dina texter och dina iaktagelser. Här dina spaningar som innebär att du kommit fram till att vänsterorienterade och etablissemangsvänliga INTE har familj och/eller arbete. Jag skulle faktiskt gissa att sysselsättningsgraden är lägre bland grabbarna som bekräftar varanda på Flashback än bland vanligt folk.

    Även om du inte tror det så är det ett hån mot de som är utslagna att påstå att deras alternativ är likvärdiga med medelklassens.
    Digestive skrev 2019-08-19 13:08:39 följande:
    Folket kommer att få lösa det här själva genom en organiserad ruralisering - företagare och arbetare kommer att unisont och organiserat få söka sig ut på landsbygden, för att kunna skapa sig nya livsförhållanden. Det är dock ett projekt utan motstycke och folk kommer att få viga hela sina iv för insatsen.
    Din profetia är däremot spännande - fast knappast särskilt verklighetsanpassad. Snarare kommer landsbygdens avfolkning att fortsätta - men jag gillar bilden av företagare och arbetare som unisont lämnar städerna för att söka sig nya livsbetingelser på landet.Skrattande
  • Snäll men inte tråkig
    Digestive skrev 2019-08-19 13:08:39 följande:
    De vänsterorienterade samt etablissemangsvänliga tenderar att missa att de som lever ett familjeliv och/eller arbetar och gör rätt för sig - vill ha rimliga alternativ och en samhällsutveckling som skapar rimliga alternativ... inte sitta med mössan i handen och hoppas på att samhällsstöd ska ta en ur urspårade situationer på samhällsnivå.

    Det sistnämnda är en drömdödare av rang. Medelklassen och utslagna har snart helt jämlika alternativ, snart blir det endast prylar som skiljer. Och det är en utveckling som har skett på medelklassens bekostnad och handlar inte alls om att utslagna skulle ha fått det så mycket bättre att de därmed kan jämföras med medelklassen... utan det är medelklassen som har målats in i ett hörn av dåliga målare.

    Folket kommer att få lösa det här själva genom en organiserad ruralisering - företagare och arbetare kommer att unisont och organiserat få söka sig ut på landsbygden, för att kunna skapa sig nya livsförhållanden. Det är dock ett projekt utan motstycke och folk kommer att få viga hela sina iv för insatsen.
    Det är fullt möjligt att vi kommer att se en ny "Gröna Vågen" framöver. Att försörja sig enbart på småskaligt  jord- och skogsbruk är mycket svårt idag men på senare tid har många inom det jag tror du skulle benämna etablissemanget insett att om Sverige verkligen ska göra en insats för miljön och klimatet på allvar är inte huvudnyckeln elcyklar till Stockholmare, klädbytardagar och burgare av soja importerat från Sydamerika - utan den är ett  rätt bedrivet hållbart jord- och skogsbruk. ett sådant jord- och skogsbruk som inte är klimatneutralt utan klimatpositivt eftersom det binder koldioxid.

    Det är alltså inte omöjligt att det blir lättare att försörja sig på småskaligt jord- och skogsbruk framöver. Många människor är dessutom redigt trötta på fiskpinnar som åkt jordklotet runt innan de hamnade i frysdisken, på att äta bär som fraktats över tre kontinenter och på att barn och gamla inom den offentliga sektorn serveras kött från djur som levt ett skräckfilmsliknande liv i en annan världsdel innan de slaktades. Tröttheten  handlar om både hälsa, miljö och djurvälfärd.

    Men nu halkade jag in på ett sidospår.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-08-19 14:01:07 följande:

    Alltid lika underhållande att få ta del av dina texter och dina iaktagelser. Här dina spaningar som innebär att du kommit fram till att vänsterorienterade och etablissemangsvänliga INTE har familj och/eller arbete. Jag skulle faktiskt gissa att sysselsättningsgraden är lägre bland grabbarna som bekräftar varanda på Flashback än bland vanligt folk.

    Även om du inte tror det så är det ett hån mot de som är utslagna att påstå att deras alternativ är likvärdiga med medelklassens.Din profetia är däremot spännande - fast knappast särskilt verklighetsanpassad. Snarare kommer landsbygdens avfolkning att fortsätta - men jag gillar bilden av företagare och arbetare som unisont lämnar städerna för att söka sig nya livsbetingelser på landet.


    Ja, det borde ha formulerats tydligare: de vänsterorienterade samt etablissemangsvänliga är mer nöjda med/i situationen. Som nöjd letar man sällan alternativ och man ska nog skatta sig väldigt lycklig om man är nöjd idag - för alternativen är försvinnande få. Som etablissemangsvänlig aktivist så glömmer man tydligen väldigt lätt sin egen sits, och istället för att skatta sig lycklig över den så förlöjligar man istället folket som klagar över bristen på alternativ. Men det är bra att du verkar nöjd och inte behöver söka alternativ för att bli det, FDFMGA - övriga kan dock inte leva på din lycka.

    Nu skrev jag >>har snart<< och inte >>har<< så det finns inte mer att bemöta här.

    Inte heller var det en profetia utan en lösning som jag tror att fler och fler börjar att se. Men i övrigt så har urbaniseringstrenden vänt iallafall för Stockholm.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Digestive
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-19 14:14:01 följande:

    Det är fullt möjligt att vi kommer att se en ny "Gröna Vågen" framöver. Att försörja sig enbart på småskaligt  jord- och skogsbruk är mycket svårt idag men på senare tid har många inom det jag tror du skulle benämna etablissemanget insett att om Sverige verkligen ska göra en insats för miljön och klimatet på allvar är inte huvudnyckeln elcyklar till Stockholmare, klädbytardagar och burgare av soja importerat från Sydamerika - utan den är ett  rätt bedrivet hållbart jord- och skogsbruk. ett sådant jord- och skogsbruk som inte är klimatneutralt utan klimatpositivt eftersom det binder koldioxid.

    Det är alltså inte omöjligt att det blir lättare att försörja sig på småskaligt jord- och skogsbruk framöver. Många människor är dessutom redigt trötta på fiskpinnar som åkt jordklotet runt innan de hamnade i frysdisken, på att äta bär som fraktats över tre kontinenter och på att barn och gamla inom den offentliga sektorn serveras kött från djur som levt ett skräckfilmsliknande liv i en annan världsdel innan de slaktades. Tröttheten  handlar om både hälsa, miljö och djurvälfärd.

    Men nu halkade jag in på ett sidospår.


    Ja, det är en del av det hela och någonting som jag tror efterfrågas mer och mer.

    Den form av ruralisering som jag pratar om handlar i princip om ett nybygge från grunden - om att skapa funktionella städer av småorter som har tagit stryk av urbaniseringen eller rent utav skapa helt nya bosättningar. Tiden får visa vad folk finner rimligt men fler och fler verkar trötta på att fjättras av/i politikers projekt.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna