• Anonym (Frågetecknet)

    Tror du att alla kan vara otrogna?

    Tror du att vem som helst kan vara otrogen trots att många är övertygade om att de aldrig skulle kunna vara det?

    Jag menar inga extrema saker som världens undergång, epidemier osv. Tänk dig världen som idag. Vad hade då kunnat få dig eller din partner att vara otrogen? Hade du varit trogen oavsett?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?
  • Anonym (Kvinna)

    Jag är kvinna, och jag svarade att jag tror att vem som helst kan vara otrogen, ja. Precis som jag tror att alla har ett (ekonomiskt) pris när det gäller andra saker. Om man blir tillräckligt kåt på eller kär i någon som är tillräckligt attraktiv, och omständigheterna är de riktiga (eller felaktiga kanske man ska säga), och de omständigheter som gör att man inte kan vara öppen och lämna sin partner först också är de riktiga (eller felaktiga)... så JA. 

    Det är en glidande skala naturligtvis. På den vänstra kanten finns människor som har haft sex med många från tidig ålder, och där alla barnen är halvsyskon med varandra, och man lever på bidrag eller brottslig verksamhet... Detta är vanligt i vissa förorter och vissa landsortshålor. På den högra kanten finns huvudsakligen religiösa, som inte har sex före äktenskap, är emot skilsmässa och abort, och anser att ett äktenskap är ett heligt förbund som ska äras livet ut. 

    De längst till vänster är ofta otrogna, de längst till höger är nästan aldrig det... men de KAN vara det om priset är det rätta. Och så är det då alla varianter däremellan.  

  • Anonym (gäsp)
    Anonym (S) skrev 2019-05-02 19:12:27 följande:
    För att visa hänsyn och respekt? Om man t.ex. gör alternativen till man/kvinna/annat kommer ju även ickebinära kunna välja ett svarsalternativ just dom är bekväma med, inte enbart intersex.
    Att ta hänsyn är inte samma sak som att anpassa sig efter. I en demokrati är det fortfarande majoriteten som avgör inte minoriteten. Jag kan absolut respektera att dessa personer får tycka och tänka som de vill om sig själva, men jag tänker inte acceptera att hela samhället ska anpassas efter deras önskemål, för det strider mot våra demokratiska principer.

    Sverige består av lite dryg 10 miljoner invånare, alla vill och tänker olika, ska vi hålla på och anpassa vårt samhälle efter vad var och en av dessa säger så skulle vi inte kunna ha ett fungerande samhälle. Vi har ett system som fungerat i många många år som kallas demokrati så tycker jag vi ska fortsätta använda den. Om 98.3% av befolkningen är ok med att bli kallad man eller kvinna så är det det som gäller, övriga 1.7% får helt enkelt acceptera att man inte alltid kan få som man vill i en demokrati
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Statistikern) skrev 2019-05-02 16:55:35 följande:
    Håller med om det fetade och tillägger att det finns fler definitioner av otrohet än så. Alltså sexuell och emotionell(att få känslor för någon annan än sin partner menar jag då)
    Ja, men det är väl klart att "bara" känslor inte är otrohet? Man ska inte urvattna begreppen för då förlorar de sin kraft. Det är väl snarare så, att man visar prov på stor karaktärsstyrka, om man blir kär i någon annan, och det är besvarat, och man väljer att inte agera på det ändå? Då ska man väl inte behöva höra att man ändå har varit otrogen?
  • Cartjan1
    Anonym (gäsp) skrev 2019-05-02 19:36:02 följande:

    Att ta hänsyn är inte samma sak som att anpassa sig efter. I en demokrati är det fortfarande majoriteten som avgör inte minoriteten. Jag kan absolut respektera att dessa personer får tycka och tänka som de vill om sig själva, men jag tänker inte acceptera att hela samhället ska anpassas efter deras önskemål, för det strider mot våra demokratiska principer.

    Sverige består av lite dryg 10 miljoner invånare, alla vill och tänker olika, ska vi hålla på och anpassa vårt samhälle efter vad var och en av dessa säger så skulle vi inte kunna ha ett fungerande samhälle. Vi har ett system som fungerat i många många år som kallas demokrati så tycker jag vi ska fortsätta använda den. Om 98.3% av befolkningen är ok med att bli kallad man eller kvinna så är det det som gäller, övriga 1.7% får helt enkelt acceptera att man inte alltid kan få som man vill i en demokrati


    Jag förstår vad du menar men jag håller inte med om att det strider mot några demokratiska principer. Enligt mig hade det gjort det om anpassningarna på något sätt förnekade det som majoriteten vill men att inkludera alla (att kunna välja annat istället för kvinna/man) kör inte över en majoritet.
  • Anonym (Statistikern)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-02 19:39:37 följande:
    Ja, men det är väl klart att "bara" känslor inte är otrohet? Man ska inte urvattna begreppen för då förlorar de sin kraft. Det är väl snarare så, att man visar prov på stor karaktärsstyrka, om man blir kär i någon annan, och det är besvarat, och man väljer att inte agera på det ändå? Då ska man väl inte behöva höra att man ändå har varit otrogen?

    Fast det är ju inte så när man definierar de huvudsakliga "kategorierna". Emotionell otrohet är alltid med och i många undersökningar det som anses "värst". Kan även gälla att "bli kär" i någon på nätet(vilket antagligen oftast är att ha någon att diskutera känsliga saker med som är jobbigt att ta med partnern och gemensamma nämnare, inte "kärlek")
    Runt 12% anser att porr är otrohet(i en av många undersökningar). Det ger alltså 88% som inte gör det. Upplagt för slitningar för dessa 12%.

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Statistikern) skrev 2019-05-02 19:51:58 följande:

    Fast det är ju inte så när man definierar de huvudsakliga "kategorierna". Emotionell otrohet är alltid med och i många undersökningar det som anses "värst". Kan även gälla att "bli kär" i någon på nätet(vilket antagligen oftast är att ha någon att diskutera känsliga saker med som är jobbigt att ta med partnern och gemensamma nämnare, inte "kärlek")
    Runt 12% anser att porr är otrohet(i en av många undersökningar). Det ger alltså 88% som inte gör det. Upplagt för slitningar för dessa 12%.


    Ja, men då är det fel på de "undersökningarna". Otrohet är när två människor haft sex med varandra trots att de är upptagna. Punkt. Att man känna irritation eller rentav svartsjuka, om ens man har andra typer av relationer med andra kvinnor (och vice versa) är en annan sak. Vissa blir ju till och med svartsjuka om deras män har en (i deras ögon) för nära relation med sin syster, mor eller dotter sedan förr... Men detta har ändå inget med "otrohet" att göra. 
  • Anonym (Ja det tror jag)

    Jag röstade för att jag tror att alla kan vara otrogna. Jag tror tillfället och rätt attraktion kan råka leda dit. Därmed inte sagt att jag förespråkar det.

  • Anonym (Statistikern)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-02 20:00:29 följande:
    Ja, men då är det fel på de "undersökningarna". Otrohet är när två människor haft sex med varandra trots att de är upptagna. Punkt. Att man känna irritation eller rentav svartsjuka, om ens man har andra typer av relationer med andra kvinnor (och vice versa) är en annan sak. Vissa blir ju till och med svartsjuka om deras män har en (i deras ögon) för nära relation med sin syster, mor eller dotter sedan förr... Men detta har ändå inget med "otrohet" att göra. 

    Jaha. Det var väldigt bestämt och lämnade inte utrymme för diskussion direkt.


    De flesta nog inte delar din åsikt och definition. Delar en länk som i sin tur länkar till andra länkar och rapporter:


    https://www.mabra.com/5-typer-av-otrohet-och-vad-du-behover-veta-om-dem/

  • Anonym (Gläfs)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-02 20:00:29 följande:

    Ja, men då är det fel på de "undersökningarna". Otrohet är när två människor haft sex med varandra trots att de är upptagna. Punkt. Att man känna irritation eller rentav svartsjuka, om ens man har andra typer av relationer med andra kvinnor (och vice versa) är en annan sak. Vissa blir ju till och med svartsjuka om deras män har en (i deras ögon) för nära relation med sin syster, mor eller dotter sedan förr... Men detta har ändå inget med "otrohet" att göra. 


    Så en gift man som råhånglar på toaletten med en kollega på after work är alltså inte otrogen? (petting, avsugning men inte samlag)
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Gläfs) skrev 2019-05-02 21:20:55 följande:
    Så en gift man som råhånglar på toaletten med en kollega på after work är alltså inte otrogen? (petting, avsugning men inte samlag)
    Jo, är könsdelarna inblandade så är det "sex" - och alltså otrohet. 
Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?