• Anonym (Jana)

    Förälder med personlighetsstörning?

    Jag har på senare tid funderat mer och mer på min mammas märkliga sätt och beteende. Jag undrar om hon kanske har en lätt variant av autism, asperger kanske. Att det är något fel, det är helt säkert, för hon misstolkar allt. Ska dra några exempel så vill jag höra vad ni tror att hon kan ha för något. Inga svar om att man inte kan diagnosticera, bara lite brainstorming.

    Hon är ofta väldigt aggressiv och det är fel på alla. Hon ser inte sin egen del i när hon hamnar på kant med folk trots att det nästan alltid är hon som gjort fel, t.ex sagt något oerhört plumpt eller elakt. Hon inser det inte ens om man påtalar det.

    Men får aldrig förklara något för henne, då blir hon arg. Hon kan inte ta en instruktion. Omöjligt.

    Hon verkar inte bry sig så mycket om sina nära. Hon pratar skit om sina barn och om vi gör mågot fel, t.ex inte hör av oss på ett tag så kan hon tycka att ja, då kan vi helt sluta höras. Hon har inga problem att strunta i att ge en födelsedagspresent om hon blivit sur för något.

    Hon klarar inte att höra på när andra berättar saker som är vardagliga utan hon kan bara lyssna om det är skitsnack. Hon kan inte relatera till något man säger, utan blir rastlös och försöker få in samtalet på sig själv. Hon pratar 99% av tiden. Dessutom om saker som är helt ointressanta men det inser hon inte. T.ex kan hon berätta i flera miuter om när hon har klippt gräset och liknande saker. Hon har noll förståelse för människors reaktioner och människor som inte är som hon. Hon säger t.ex att alla som köper en bil som kostar över 100.000 är idioter. Hon visar noll empati. När någon av hennes barn har haft det svårt så bryr hon sig inte alls. Hon verkar snarare tycka att det händer något spännande. Hon blir hotad av att någon gör något oväntat och reagerar med aggression. Hon har aldrig rätt ord, och försöker inte ens visa att hon bryr sig när någon har det svårt. Hon struntar i dem. Tror inte hon förstår barn och vad de behöver känslomässigt. Hon är som ett barn själv. Om ett barn säger något till henne ska hon genast tävla som om de är lika gamla. Typ "min pappa är bättre än din".

  • Svar på tråden Förälder med personlighetsstörning?
  • KlantSmurfen
    Benny Retro skrev 2019-07-04 23:11:11 följande:
    Jag förklarade att skojaren du idealiserar inte har någon praktisk erfarenhet i området han hävdar sig vara expert inom och skamlöst tutar i folk att han kan diagnostisera sig själv, med precision. Fast, du sväljer det med hull och hår som en liten fanboy.

    Det var då själva fan, varför är du så jävla känslig, du fick lite kritik och hela din värld rasade samma? Nu kommer du aldrig överge Vaknins antiakademiska hållning till psykologi. Bra jobbat, du förtjänar det.

    Patetiskt, kanske lidelsefullt.
    "Det var då själva fan, varför är du så jävla känslig, du fick lite kritik och hela din värld rasade samman"
    Skriver du om dej själv?

    Är man så överjävligt bra att man kan sätta diagnoser lite hur som helst utifrån några rader text kan det inte vara så svårt att förklara vad Vaknin säger som är fel och vad som är rätt, Jag väntar med spänning Flört
  • AndreaBD
    Benny Retro skrev 2019-07-04 23:11:11 följande:
    Jag förklarade att skojaren du idealiserar inte har någon praktisk erfarenhet i området han hävdar sig vara expert inom och skamlöst tutar i folk att han kan diagnostisera sig själv, med precision. Fast, du sväljer det med hull och hår som en liten fanboy.

    Det var då själva fan, varför är du så jävla känslig, du fick lite kritik och hela din värld rasade samma? Nu kommer du aldrig överge Vaknins antiakademiska hållning till psykologi. Bra jobbat, du förtjänar det.

    Patetiskt, kanske lidelsefullt.
    Vaknin ÄR duktig på området. Hans teorier är mycket logiska och stämmer med verkligheten. Framför allt har han utvecklat det hela lite mera. Sig själv har han inte kunnat diagnosticera så exakt, men det är ju inte så viktigt heller.
  • Benny Retro
    KlantSmurfen skrev 2019-07-04 23:55:57 följande:
    1. "Det var då själva fan, varför är du så jävla känslig, du fick lite kritik och hela din värld rasade samman"
    Skriver du om dej själv?

    2. Är man så överjävligt bra att man kan sätta diagnoser lite hur som helst utifrån några rader text kan det inte vara så svårt att förklara vad Vaknin säger som är fel och vad som är rätt, Jag väntar med spänning Flört
    1. Nej, som du kan läsa så svarade jag dig.

    2. Jag kan inte ställa diagnoser, det borde du veta. Vidare spelar det föga roll hur vida han har rätt eller inte, han byggde sina hypoteser med bland annat objektrelationsteori som grund. Han är således, i det stora hela, obetydlig i jämförelse med exempelvis Melaine Klein och Otto Kernberg.

    Narcissism som koncept finner du även tidigare i Sigmund Freuds essä On Narcissism. Fast jag utgår ifrån att du redan har läst den.

    Du gör som du själv vill, Sam Vaknin är fortfarande irrelevant ur ett kliniskt samt akademiskt perspektiv. Han så kallade modell över "narcissistic supply" verkar nästan bortse från att det är människor det rör sig om. En robot kanske kan programmeras att följa en sådan modell, däremot.

    Människor, narcissistiska eller inte, är dynamiska och olika situationer ger upphov till olika motiv. Hans modeller förefaller snarare vara utformade för hans egen del, som ett sätt att hantera livet och den tråkiga verklighet han tvingades rätta sig in i efter fängelsevistelsen.

    Gör vad du vill, du är knappast ensam om att predika populärpsykologiska "sanningar" ad nauseam.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-07-05 00:31:33 följande:
    Vaknin ÄR duktig på området. Hans teorier är mycket logiska och stämmer med verkligheten. Framför allt har han utvecklat det hela lite mera. Sig själv har han inte kunnat diagnosticera så exakt, men det är ju inte så viktigt heller.
    Tror herr narcissist expert trollar lite, hans inlägg försvann nyss från en annan tråd.

    Är det någon som vet om Vaknin verkligen fått diagnos eller inte?
    Vaknin ought to know. The former owner of Israel's largest stock exchange brokerage house is, in his own words, a "pure-bred narcissist", and has twice been diagnosed with NPD. In 1985, while working in the City of London, he submitted himself for diagnosis, because "I wanted to understand why I was destroying my relationship with my fiancée"
    [...]

    Vaknin?s relationship with his fiancée petered out, but his appetite for high-risk rewards did not. In 1995, he was arrested for securities fraud in his native Israel, and sent to prison near Tel Aviv. The following year, Vaknin agreed to be assessed by a mental health expert, as a condition of his parole. He was diagnosed with various personality disorders. "I was borderline schizoid, but the most dominant was NPD" he says. "It was a relief to know what I had."
    www.ft.com/content/5ff67be2-b636-11df-a784-00144feabdc0
  • Benny Retro
    KlantSmurfen skrev 2019-07-05 01:39:25 följande:
    1. Tror herr narcissist expert trollar lite, hans inlägg försvann nyss från en annan tråd.

    2. Är det någon som vet om Vaknin verkligen fått diagnos eller inte?
    Vaknin ought to know. The former owner of Israel's largest stock exchange brokerage house is, in his own words, a "pure-bred narcissist", and has twice been diagnosed with NPD. In 1985, while working in the City of London, he submitted himself for diagnosis, because "I wanted to understand why I was destroying my relationship with my fiancée"
    [...]

    Vaknin?s relationship with his fiancée petered out, but his appetite for high-risk rewards did not. In 1995, he was arrested for securities fraud in his native Israel, and sent to prison near Tel Aviv. The following year, Vaknin agreed to be assessed by a mental health expert, as a condition of his parole. He was diagnosed with various personality disorders. "I was borderline schizoid, but the most dominant was NPD" he says. "It was a relief to know what I had."
    www.ft.com/content/5ff67be2-b636-11df-a784-00144feabdc0
    1. Okej, vad ska göra åt att mina inlägg raderas? Dessutom skulle jag snarare säga psykologiexpert.

    2. Du får väl maila och fråga honom? Har du tur kanske du också får vara med i hans narcissistklubb. Då kan du även passa på att fråga honom vilken betydelse projektiv identifikation har i en terapeutisk miljö av psykodynamisk art. Glöm inte att hälsa från hans fängelsepolare Benny.

    Vilken grej, lycka till.

    Stay cool, stay calm.
  • KlantSmurfen

    PM:




    Benny Retro Idag 02:54
    Du kan väl åtminstone försöka anstränga dig lite? Jag kan inte hålla meningslösa konflikter vid liv om du sitta och tjura för dig själv. Tok-Andrea stack ju som vanligt och gömde sig, vilket är löjligt jävla irriterande. Nu är du också väck, vilka jävla kamrater. Ni gränsar till värdelösa, båda två.
  • Benny Retro
    KlantSmurfen skrev 2019-07-05 03:21:10 följande:

    PM:


    Ja, fast du verkar inte ha fattat vad det hela egentligen handlar om. Det gör åtminstone Tok-Andrea även om hon gömmer sig periodvis.

    Du måste vara den tristaste personen på forumet. Bemöda dig inte att göra en kraftansträngning. Du får ändå inte vara med längre.

    Stick.
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-07-05 01:39:25 följande:
    Tror herr narcissist expert trollar lite, hans inlägg försvann nyss från en annan tråd.

    Är det någon som vet om Vaknin verkligen fått diagnos eller inte?
    Vaknin ought to know. The former owner of Israel's largest stock exchange brokerage house is, in his own words, a "pure-bred narcissist", and has twice been diagnosed with NPD. In 1985, while working in the City of London, he submitted himself for diagnosis, because "I wanted to understand why I was destroying my relationship with my fiancée"
    [...]

    Vaknin?s relationship with his fiancée petered out, but his appetite for high-risk rewards did not. In 1995, he was arrested for securities fraud in his native Israel, and sent to prison near Tel Aviv. The following year, Vaknin agreed to be assessed by a mental health expert, as a condition of his parole. He was diagnosed with various personality disorders. "I was borderline schizoid, but the most dominant was NPD" he says. "It was a relief to know what I had."
    www.ft.com/content/5ff67be2-b636-11df-a784-00144feabdc0
    Framför allt kan han inte bete sig som folk. Såna brukar jag inte diskutera med.

    Jag såg något på youtube, Sam Vaknin och en journalist som dokumenterat bl.a. besök hos en psykiater som då antagligen snabb-utredde Vaknin och kom fram till att han skulle kunna få diagnosen anti-social personlighetsstörning, men det räckte inte riktigt till narcistisk personlighetsstörning. Vilket Vaknin var förvånad över. 
  • AndreaBD

    Men även om Vaknin själv skulle kunna tänkas blanda ihop begreppen - kanske hör en del av det han beskriver hemma i någon annan personlighetsstörning. Men det tycker inte jag är så viktigt. Huvudsak är: Det han beskriver finns i det verkliga livet, det finns folk som beter sig så,  och de råd han ger, hur man ska bete sig för att undvika bli offer, de fungerar. Det är det som är bra. 

  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-07-05 13:51:30 följande:
    Framför allt kan han inte bete sig som folk. Såna brukar jag inte diskutera med.

    Jag såg något på youtube, Sam Vaknin och en journalist som dokumenterat bl.a. besök hos en psykiater som då antagligen snabb-utredde Vaknin och kom fram till att han skulle kunna få diagnosen anti-social personlighetsstörning, men det räckte inte riktigt till narcistisk personlighetsstörning. Vilket Vaknin var förvånad över. 
    I psychopath. Han uppfyllde diagnoskriterierna för psykopati, i kombination med NPD/narcissistisk personlighet blir det malignant narcissism.
    3:50




    Det är mycket möjligt att han fått fel diagnos innan men han kanske har fått någon slags kontroll över sin NPD.

    Om Cold therapy fungerar som han påstår (exponeringseffekten genom retraumatisering så patienten förstår att han inte behöver försvarsmekanismerna) är det ju inte omöjligt att han lyckats inse det själv.



  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-07-05 13:55:47 följande:

    Men även om Vaknin själv skulle kunna tänkas blanda ihop begreppen - kanske hör en del av det han beskriver hemma i någon annan personlighetsstörning. Men det tycker inte jag är så viktigt. Huvudsak är: Det han beskriver finns i det verkliga livet, det finns folk som beter sig så,  och de råd han ger, hur man ska bete sig för att undvika bli offer, de fungerar. Det är det som är bra. 


    Mycket inom NPD passar in lite över allt eftersom det är mänskliga försvarsmekanismer, beteenden och anpassning till omgivningen.
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-07-06 01:53:23 följande:
    Mycket inom NPD passar in lite över allt eftersom det är mänskliga försvarsmekanismer, beteenden och anpassning till omgivningen.
    Jag tror att mycket av det där passar inte bland personlighetsstörningar i allmänhet. 
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-07-06 11:39:29 följande: #112
    Jag tror att mycket av det där passar inte bland personlighetsstörningar i allmänhet. 
    nu förstår jag inte vad du menar.
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-07-06 11:49:25 följande:
    nu förstår jag inte vad du menar.
    Tvärtom! Utan "inte" menade jag. :) 
Svar på tråden Förälder med personlighetsstörning?