HSOF skrev 2019-10-08 14:18:19 följande:
Ja självklart, att en båt kan få slagsida och kantra av att bildäck fylls med vatten är inga konstigheter men att den sedan
sjunker på bara några minuter är mindre troligt. Iallafall vad jag har löst mig till.
Det tog
60+ minuter för fartyget att sjunka. Runt 30 minuter efter att hon fått mer än 30-40 graders slagsida.
"vad jag läst mig till"
HSOF skrev 2019-10-08 14:55:32 följande:
Oavsett om rampen har varit öppen eller ej (Den kan ju ha stängts sig när den sjönk) Så är det bevisligen ett hål stort nog så att ROV-ubåten kom in på bildäck.
Sedan kan dina terrier visst vara sanna om att vatten kan ha tagit sig in på annat sätt som experterna inte tänkt på. Allt sådant skulle förmodligen en ny grundlig undersökningen svar på.
Att du sedan verkar tycka det här hålet i skrovet verkar lite oviktigt och onödigt att undersöka, är för mig, lite som att utesluta en punktering på bilen när luften plötsligt går ur däcket.
Jaså? Och var finns en bild på det hålet?
Nä, filmen visar "bevisligen" inget sådant hål. Vare sig den film som talar om ett hål "så stort att man inte ser kanterna" eller den tyska film som visar en utböjd plåt någonstans på vraket med ett hål i storleksordning 0,5 x 1,0 m2.
Hålet på den tyska filmen räcker inte till för att vare sig släppa ut "18000 m3 luft" eller sända in tillräckligt med vatten för att sänka fartyget på en timme. Ska något hål ha betydelse för olyckan så måste det vara ett annat hål, men ingen har visat på något något sådant.
Experterna har redan tänkt på detta. Det har de gjort i sina grundliga undersökningar. Vattentäta dörrar har stått öppna, trapphus finns mellan däcken och ventilationskanaler pekas ut som möjliga vägar för vattnet att rinna ned till Däck 0 och Däck 1.
Som extra lök på laxen så var Estonias nödsystem för vattentäta dörrar riggade tvärtom mot de flesta fartyg. På Estonia betydde röd lampa att dörren stod öppen och grön att den var stängd (dvs "OK" inget vatten kan flöda).
Normal standard var tvärtom (grön att den var öppen för passage genom dörr, röd att den är stängd, som ett stoppljus). En stressad person på bryggan kan alltså, av misstag, i värsta fall ha råkat öppna dörrarna istället för att stänga dem om han tagit fel på lampornas betydelse.
HSOF skrev 2019-10-08 15:02:35 följande:
Jag har inte satt mig in så mycket i honom. Men du behöver inte dra detta till sin yttersta spets. Vad han har för teorier är jag inte medveten om. Dock så har det spekulerats att Estonia kan blivit påkört av misstag, då det just var en militär undervattensövning i området vid tidpunkten för förlisningen, men det är heller inget vi kan veta så länge inte en fullständig besiktning har gjorts av vraket.
Vadå: sin yttersta spets?
Det är ju det här det går ut på. Konspirationer om att båten är sprängd. Sänkt.
Eller tror du på teorin om att hon krockade med en ubåt?
Hur går "hålets" utseende ihop med den teorin? Borde inte en "krockskada" vara böjd inåt?