• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-28 21:36:20 följande:

    Jo men inte på allt du skrev. Jag har inte funderat på det du skrev eftersom jag inte ser på dessa bidrag på det sätt du gör. Jag delar inte din syn där, att kommunen inte ser sambos som individer bara för att de vid försörjningsstöd anses ha försörjningsansvar för varandra så länge de är sambos.


    Nej du tycker det är helt i sin ordning att man ses som ett par ibland och individer i bland beroende på situation. Detta kan få den bisarra effekten att en familj med 45 000 i inkomst får betala större andel i skatt än en familj mef 80 000 i inkomst vilket du tycker är helt ok. Fattar det.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 21:29:43 följande:

    När vi ska sätta våra barn i förskolan, om vi söker bostadsbidrag, när det gäller försörjningsplikt osv så ser staten på vår GEMENSAMMA inkomst. Då är vi GEMENSAMMA inkomsttagare, ingen hänsyn tas alls till om vi har en eller två inkomster. Så varför ska den hänsyn ENBART tas vid beskattning?


    När man söker bostadsbidrag delar man boende varför bådas inkomst är relevant. Om inte den ena är inneboende hos den andre men då är man inte heller sambos.

    Som sambos ser kommunen en tydligen som försörjningspliktiga mot varandra och det kan man ju diskutera.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 21:41:21 följande:

    Nej du tycker det är helt i sin ordning att man ses som ett par ibland och individer i bland beroende på situation. Detta kan få den bisarra effekten att en familj med 45 000 i inkomst får betala större andel i skatt än en familj mef 80 000 i inkomst vilket du tycker är helt ok. Fattar det.


    Jag tycker inte att der är konstigt att man betalar skatt på den lön man själv tjänar oavsetr vad ens partner, kompis eller granne tjänar. Det är irrelevant.

    Jag anser inte att bidragsreglerna innebär att man ses som par ibland och som individer ibland. Jag ansee att man alltid ses som individer men att när man är gift eller sambos tas hänsyn till två individers förutsättningar när vissa bidrag ska räknas ut där smaboskap eller äktenskap är relevant.
  • Anonym (X)
    Anonym (S) skrev 2019-11-28 21:55:52 följande:

    Jag tycker inte att der är konstigt att man betalar skatt på den lön man själv tjänar oavsetr vad ens partner, kompis eller granne tjänar. Det är irrelevant.

    Jag anser inte att bidragsreglerna innebär att man ses som par ibland och som individer ibland. Jag ansee att man alltid ses som individer men att när man är gift eller sambos tas hänsyn till två individers förutsättningar när vissa bidrag ska räknas ut där smaboskap eller äktenskap är relevant.


  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-28 21:55:52 följande:

    Jag tycker inte att der är konstigt att man betalar skatt på den lön man själv tjänar oavsetr vad ens partner, kompis eller granne tjänar. Det är irrelevant.

    Jag anser inte att bidragsreglerna innebär att man ses som par ibland och som individer ibland. Jag ansee att man alltid ses som individer men att när man är gift eller sambos tas hänsyn till två individers förutsättningar när vissa bidrag ska räknas ut där smaboskap eller äktenskap är relevant.


    Fast vad du betalar i förhållande till vad du tjänar gäller ju enbart löneintäkter. Jag betalar mkt större andel i skatt än de som tjänar 100 miljoner om året. DET är det huvudsakliga problemet. Med platt skatt även på lön försvinner orättvisorna.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 22:07:44 följande:

    Fast vad du betalar i förhållande till vad du tjänar gäller ju enbart löneintäkter. Jag betalar mkt större andel i skatt än de som tjänar 100 miljoner om året. DET är det huvudsakliga problemet. Med platt skatt även på lön försvinner orättvisorna.


    Det är ju en annan fråga än det du skrev om nyss som jag svarade på.

    De orättvisor du lyfter nu skulle ju även kunna lösas genom att höja skatten för de som tjänar 100 miljoner om året om det endast är det som är problemet för dig.
  • Anonym (X)

    Så din trådstart är egentligen gnäll på att andra är rika på annat sätt än lön, inte att din sambo inte får sjukpenning?

    ...Hör du inte själv hur det låter?

  • Anonym (16000)
    Anonym (K) skrev 2019-11-28 19:55:00 följande:
    Sambon kan inte få försörjningsstöd. Där förväntas TS försörja henne. Kommunen, i det här fallet, bryr sig i allra högsta grad om att de är sambos. Här jämförs en med två.
    Förväntas och förväntas, det är ju hans val. Han måste fortfarande inte. Han kan vägra. Dock så får hon ju då flytta. Men varken stat, kommun eller sambon själv kan tvinga honom utan det är helt hans val.
    Jag har varit i sitsen själv, men jag tjänade inga 70 000 utan snarare 1/4 av vad han tjänar och jag satt inte och gnällde som ts gör. Jag visste ju att det fanns alternativ.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 19:50:51 följande:
    Ok men om man ska jämföra en mot en så ser man individerna och inte ett par. Fine. Men då måste det vara konsekvent. Varför ska staten då inte se individerna som individer när det gäller bostadsbidrag, försörjningsstöd eller maxtaxa på dagis? Antingen är man en individ i alla lägen ELLER så är man ett par i alla lägen.

    Det funkar inte att vara det ena när det passar staten och det andra när det passar staten.

    Med platt skatt försvinner dock alla dessa märkliga vändningar.
    Fast du gör flera tankevurpor här, igen.

    1. Bostadsbidrag. Båda hyr/bor i bostaden, alltså ska båda räknas.

    2. Försörjningsstöd. Är ett bidrag från skattemedel, självklart måste det regleras för att annars kan en sitta med miljoner och en få skattepengar. Men, även här finns verkligen inget tvång, inget kan tvinga någon att försörja en sambo!

    3. Maxtaxa dagis - det är gemensamma barn, eller hur? Bådas ansvar med andra ord.

    4. Lön. Du går till ditt jobb. Du delar inte jobbet med din sambo, eller hur? Ni gör inte 50% av arbetet vardera. Här är du alltså självklart individ!

    Hur kan det vara så svårt att ta in att man är par ibland och individ ibland och att det är helt logiskt och helt ok?
    Du delar bostad, du delar ansvar för barn, men du delar ju inte på ditt arbete!

  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 22:07:44 följande:
    Med platt skatt även på lön försvinner orättvisorna.
    Gör de?
    Då måste man ju höja alla löner för de/vi med låglöneyrken - som är otroligt viktiga i vårt land (försök tänka dig in i en värld där ingen städar, tar hand om gamla etc) - för vi skulle inte kunna klara oss om vår skatt höjdes.

    För dig skulle 10 000 kr mer vara ännu mer guldkant på tillvaron än vad du redan har.
    Men för mig skulle de pengar jag förlorar på platt skatt betyda att jag skulle få svårt att överleva.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom