• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-02 19:51:14 följande:

    Det jag skrev var att man inte har rätt till bostadsbidrag om man är över 29 och inte har barn boende hos sig. det stämmer. Det är inte samma sak som att alla som är 29 eller mer och har sjukpenning bor på gatan.

    Varför tror du att man får bostadsbidrag och samma kostnad om man lever själv? Man ska tjäna väldigt lite för att få bostadsbidrag om man är under 29 och är man över får man inget alls som sagt.

    Har man som en lägenhet likt er på 40 kvm med en månadskostnad på 5000 kr går gränsen för att överhuvud taget få bidrag som ensamtsående under 29 år på en ersättning på 7000kr före skatt. Och då är bidraget 100kr per månad. Och man får heller inte mer om hyran går upp, en hyra på 10 000 ger samma hundralapp i månaden.


    Med det bedöms på basis av vilket typ av förhållande du är i. Dvs din familjs inkomst till skillnad från beskattning. Inkonsekvent för att.gynna staten.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 07:30:10 följande:

    Hyr ut svart är just det folk gör.

    Hur många som betalar maxtaxa är oväsentligt för mig. Det är peincipen att den bedöms på inkomst i familjen och inte på indiciduell nivå som beskattning. Alltid inkonsekvent till statens fördel.

    Staten tar ut EXAKT så mycket skatt det någonsin är möjligt utan att förlora skatteintäkter. Värnskatten som nu avskaffades var enligt riksdagens egna uträkningar ett nollsummespel då den fick folk att arbeta mindre. Det är direkt svagbevåvat att tro att 100% skatt maximerar skatteintäkter.


    Det är kommunerna som tar in förskoleavgifter, inte staten, men oavsett det så är det självklart att föräldrarna gemensamt ansvariga för sina barns kostnader. Du har dock själv valt att ansvara för din sambos försörjning, kan du inte se en skillnad där?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 07:31:47 följande:

    Med det bedöms på basis av vilket typ av förhållande du är i. Dvs din familjs inkomst till skillnad från beskattning. Inkonsekvent för att.gynna staten.


    Du skrev att man i Sverige inte vill dela lägenhet med andra för att man får bostadsbidrag och samma kostnad i egen lägenhet. Det var det jag svarade på.

    Dessutom skrev du ju om personer som inte var ihop med varandra och bara delade lägenhet. Då är man inte sambos enligt svenska regler och då är ens lägenhetskompis inkomst irrelevant för det bostadsbidrag som man ev har rätt till. Men naturligtvis får man bara räkna med sin del av hyran när man räknar ut bidragets storlek.

    Ditt svar nu är lite goddag yxskaft eftersom du inte svarar alls på det som vi diskuterade nu.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-02 21:18:53 följande:

    Hur många inlägg har du gjort i den här tråden? 300? Det är uppenbart för alla att du inte är intresserad av annat än att käfta emot de som inte håller med dig. Jag har försökt förstå hur du resonerar och jag fattar känslan av orättvisa när du jämför dig med andra. Men sambeskattning är bara en orättvis relationsfälla som i första hand binder kvar kvinnor. Det har vi sett historiskt. Efter diverse diskuterade blev det i stället platt skatt du förordade och kan man hitta ett sätt att lösa det utan att de som har det sämre ställt får bära en större del av kakan så fine. Jag har inte sett något sådant skarp förslag bara och platt skatt brukar främst förespråkas av höginkomsttagare (undras varför....? ;) Men nu verkar du mest vilja avskaffa den statliga skatten och ge mindre till invandrare. Så vi hamnade där till slut ändå.

    Du har själv inga logiska argument utan vänder kappan allteftersom, det enda åsikten som står stadigt är att du tycker synd om dig själv.


    Att förutsätta att kvinnor skulle "bindas vid spisen" vid frivillig sambeskattning år 2019 när de fullständigt dominerar över män på högskolor etc är absurt.

    Om du nu tycker att invandringens kostnader är untouchable så kan man fråga sig VARFÖR vissa av oss ska få betala brutala skatter för att finansiera den? Inte.ens halva Sveriges befolkning har någonsin stött den invandringspolitik vi haft enligt SOM. Varför ska en minoritet få diktera villkoren för majoeiteten? Även med de mest modesta beräkningarna kostar invandringen+bistånd runt 6 ggr mer än vad den statliga skatten drar in.

    Sedan finns der andra sätt. Punktskatter på lyxkonsumtion, kulturstöd, bantning av meningslösa statliga arbeten etc.

    Sen tycker jag illa om orättvisor oavsett om de drabbar mig själv eller inte. Det verkar vara otroligt svårt att ta in. Orättvisor som idagsläget inte direkt drabbar mig;

    * Att sjukpenningen bara baseras på 6 mån

    * Att rot och rut inte räknas per husåll

    * Att poliser tjänar svindåligt

    * Att jobb som tex sskor inte har högre lön i storstadsregioner.

    * Att boende på landsbyggden inte kompenseras föf högre bensinpris

    * Att din vårdkvalitet ska bero på var du bor

    etc etc

    Det är väldigt magstark att förutsätta att den som är upprörd över en orättvisa bara tänker på sig själv. Men man känner ju andra som man känner sig själv.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-03 07:52:18 följande:

    Du skrev att man i Sverige inte vill dela lägenhet med andra för att man får bostadsbidrag och samma kostnad i egen lägenhet. Det var det jag svarade på.

    Dessutom skrev du ju om personer som inte var ihop med varandra och bara delade lägenhet. Då är man inte sambos enligt svenska regler och då är ens lägenhetskompis inkomst irrelevant för det bostadsbidrag som man ev har rätt till. Men naturligtvis får man bara räkna med sin del av hyran när man räknar ut bidragets storlek.

    Ditt svar nu är lite goddag yxskaft eftersom du inte svarar alls på det som vi diskuterade nu.


    Så man får alltså bostadsbidrag som inneboende? På samma nivå som ensamboende? Mer än vad jag visste. Tar man hänsyn till halva boendekostnaden då eller?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 07:55:42 följande:

    Så man får alltså bostadsbidrag som inneboende? På samma nivå som ensamboende? Mer än vad jag visste. Tar man hänsyn till halva boendekostnaden då eller?


    Jag tog för givet att man kunde det om man hade kontrakt på sin hyresdel, men kollade på FKs sida och det kan man inte. Om man har bsrn fanns nåt särkillt bidrag man kunde då men inte vanligt bostadsbidrag.

    Nu tjänar ju så gott som alla mer på att dela lägenhet med någon än ett eventuellt bostadsbidrag så just bostadsbidraget kan knappast vara orsaken till att färre konpisar delar hem i Sverige än i andra länder.

    Tycker personligen att man borde kunna ansöka om bostadsbidrag även som inneboende. Kanske är fuskrisken och därmed kontrollbehovet för stort för att det ska fungera jnom rimlig kostnad.
  • KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 07:30:10 följande:
    Hyr ut svart är just det folk gör.

    Hur många som betalar maxtaxa är oväsentligt för mig. Det är peincipen att den bedöms på inkomst i familjen och inte på indiciduell nivå som beskattning. Alltid inkonsekvent till statens fördel.

    Staten tar ut EXAKT så mycket skatt det någonsin är möjligt utan att förlora skatteintäkter. Värnskatten som nu avskaffades var enligt riksdagens egna uträkningar ett nollsummespel då den fick folk att arbeta mindre. Det är direkt svagbevåvat att tro att 100% skatt maximerar skatteintäkter.
    Självklart ska maxtaxa baseras på bägge vårdnadshavarnas inkomster liksom
    bostadsbidraget ska baseras på inkomsten från alla i bostaden.

    Inkomstbeskattningen baseras på individuella löner och är progressiv dvs höginkomsttagare betalar en högre skatt än låginkomstagare. Ett system med sambeskattning är bara till fördel om någon eller några i hushållet tjänar så mycket att man betalar statlig skatt. 

    Sambeskattning skulle vara mycket fördelaktig  för dig som tjänar 80 000 kronor i medan sambeskattning knappt skulle göra någon skillnad om du varit låginkomsttaagare. Jag kan inte se någon rättvisa med ett skattereform som i princip bara skulle gynna de bäst betalda och som är sammanboende.

    När det gäller Värnskatten är kostnaden för detta beräknad till 6 Mdr under 2020 men slopandet av skatten beräknas om några år nästan kunna finansiera sig själv. beräkningarna är emellertid osäkra och bygger på att folk jobbar mer. Sker inte detta så kommer slopandet av Värnskatten bli en kostnad för samhället. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-03 08:05:30 följande:

    Jag tog för givet att man kunde det om man hade kontrakt på sin hyresdel, men kollade på FKs sida och det kan man inte. Om man har bsrn fanns nåt särkillt bidrag man kunde då men inte vanligt bostadsbidrag.

    Nu tjänar ju så gott som alla mer på att dela lägenhet med någon än ett eventuellt bostadsbidrag så just bostadsbidraget kan knappast vara orsaken till att färre konpisar delar hem i Sverige än i andra länder.

    Tycker personligen att man borde kunna ansöka om bostadsbidrag även som inneboende. Kanske är fuskrisken och därmed kontrollbehovet för stort för att det ska fungera jnom rimlig kostnad.


    Nu är jag inte SÅ bevandrad inom detta men lever man på försörjningsstöd kan man tydligen få bostadstilägg som verkar vara exakt samma.sak som bostadsbidrag fast det bara heter något annat. Precis som jag troddd alltså då BARA dn sjukersättning är otrillärcklig att överleva på.

    Det blir patetiskt att man ska hålla på och säga att bara de upp till 29 får stöd för sitt boende för att det råkar heta något annat.

    Förklara gärna för mig på ett pedagogiskt sätt varför NÅGON som lever på sjukpenning eller aktivitetsstöd skulle välja att vara inneboende med någon om man som singelboende får mellan 76-90% av sin hyra bekostad som singelboende men 0% som inneboende?

    www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/bostadstillagg
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 08:32:45 följande:

    Nu är jag inte SÅ bevandrad inom detta men lever man på försörjningsstöd kan man tydligen få bostadstilägg som verkar vara exakt samma.sak som bostadsbidrag fast det bara heter något annat. Precis som jag troddd alltså då BARA dn sjukersättning är otrillärcklig att överleva på.

    Det blir patetiskt att man ska hålla på och säga att bara de upp till 29 får stöd för sitt boende för att det råkar heta något annat.

    Förklara gärna för mig på ett pedagogiskt sätt varför NÅGON som lever på sjukpenning eller aktivitetsstöd skulle välja att vara inneboende med någon om man som singelboende får mellan 76-90% av sin hyra bekostad som singelboende men 0% som inneboende?

    www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/bostadstillagg


    Om man då skriver sig som särbo och har en inneboende som betalar en summa svart kan ju rimligen INGEN hålla koll på detta. Förstår varför det är så fruktansvärt utbrett fusk..
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2019-12-03 08:18:17 följande:

    Självklart ska maxtaxa baseras på bägge vårdnadshavarnas inkomster liksom

    bostadsbidraget ska baseras på inkomsten från alla i bostaden.

    Inkomstbeskattningen baseras på individuella löner och är progressiv dvs höginkomsttagare betalar en högre skatt än låginkomstagare. Ett system med sambeskattning är bara till fördel om någon eller några i hushållet tjänar så mycket att man betalar statlig skatt. 

    Sambeskattning skulle vara mycket fördelaktig  för dig som tjänar 80 000 kronor i medan sambeskattning knappt skulle göra någon skillnad om du varit låginkomsttaagare. Jag kan inte se någon rättvisa med ett skattereform som i princip bara skulle gynna de bäst betalda och som är sammanboende.

    När det gäller Värnskatten är kostnaden för detta beräknad till 6 Mdr under 2020 men slopandet av skatten beräknas om några år nästan kunna finansiera sig själv. beräkningarna är emellertid osäkra och bygger på att folk jobbar mer. Sker inte detta så kommer slopandet av Värnskatten bli en kostnad för samhället. 


    Nej det är bättre med.ett system.där en lokförare som tar ett extra pass blir beskattad som höginkomsttagare medan Camilla Läckberg som tar ut 18 miljoner ur sitt bolag inte blir det. Rätt åt den där Lokföraren som tror att han är något och jobbar lite extra för att kompensera för att hans sjuka fru bara får sjulpenning, han ska veta sin plats, eller hur?
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom