• Svar på tråden Islam
  • AndreaBD
    Liberté skrev 2019-12-02 16:30:09 följande:
    Va du tycker om Indien som industri eller utvecklingsland är oväsentligt. Det är världens 5 största ekonomi där 36% är kemisk / petroleum. De har en väl utbyggt it sektor samt är har världens näst största telekommunikations industri.

    Jämställdhet och liknande har inte med om landet anses vara i eller u land utan den utvecklingsgrad landet har. Ja landet ligger efter till stor del men fortfarande rätt långt framåt jämfört med Pakistan / Bangladesh osv vilka fick självständighet samtidigt vilket var poängen.

    Jag menar att islam hämmar utvecklingen i ett land och då om ett land som Indien med alla de hemskheter du listar ändå drar förbi från samma startpunkt så stärker det mer är stjälper det mitt argument.
    Vad jag tycker är oväsentligt och det som du tycker är jätteviktigt? Konstig argumentation! 

    Det säger ju inte mycket att de är världens 5. största ekonomi. De är ju världens 2. största befolkning. Pakistan är mycket mindre, och Bangladesh är bara en liten bit av ett land som blev självständig. Men alla tre har ungefär samma dåliga människosyn (nu menar jag inte på individnivå), samma dåliga kvinnosyn. Det var ju mer det vi var inne på än ekonomi, ursprungligen.

    Som sagt, inte konstigt att Indien drar förbi med så stor befolkning.
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-02 18:14:39 följande:
    Sporthallen var ju inget islamist dåd. Du har uppenbarligen inte läst nyheterna idag. Och att de TROR att de gör guds vilja, betyder ju inte att de har rätt. Det visar bara vilka losers de är. Det är ungefär samma sorts människor som gör "school-shootings" i USA. 
    Väldigt konstigt skrivet...
  • Liberté
    AndreaBD skrev 2019-12-02 18:23:30 följande:

    Vad jag tycker är oväsentligt och det som du tycker är jätteviktigt? Konstig argumentation! 

    Det säger ju inte mycket att de är världens 5. största ekonomi. De är ju världens 2. största befolkning. Pakistan är mycket mindre, och Bangladesh är bara en liten bit av ett land som blev självständig. Men alla tre har ungefär samma dåliga människosyn (nu menar jag inte på individnivå), samma dåliga kvinnosyn. Det var ju mer det vi var inne på än ekonomi, ursprungligen.

    Som sagt, inte konstigt att Indien drar förbi med så stor befolkning.


    Det är betydligt svårare att hålla ihop ett stort land med extremt fattig befolkning än ett mindre land med mindre befolkning något som historien visat.

    Bangladesh var i framkant och grundades som sekulärt med en bra människosyn.. alltså du kanske borde läsa på lite ? Gissa när det blev ok att bränna kvinnor som var otrogna, inte fan var det när engelsk lag tillämpades.
  • Praktisk58
    Liberté skrev 2019-12-02 20:10:52 följande:

    Det är betydligt svårare att hålla ihop ett stort land med extremt fattig befolkning än ett mindre land med mindre befolkning något som historien visat.

    Bangladesh var i framkant och grundades som sekulärt med en bra människosyn.. alltså du kanske borde läsa på lite ? Gissa när det blev ok att bränna kvinnor som var otrogna, inte fan var det när engelsk lag tillämpades.


    Bangladesh är troligtvis det djävligaste landet jag varit I

    Kvinnor tvingas gå med burka I 40° värme.

    Män kan svalka sig I floden, men inte damer.

    Fattiga I Indien sover på mycket bättre gator än fattiga I Bangladesh.

    Jag är inte heller van vid stenkastning (mot mig) men dom missade.
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-02 17:13:36 följande:
    Visst. Där kan man dock tycka att det är upp till de som är muslimer att modernisera sin religion, om de är så "fasta" i det. Det angår ju egentligen inte oss andra - så länge det inte påverkar oss. Religionsfrihet är viktig, en demokratisk rättighet. 

    Och det skiljer sig förstås ganska mycket, beroende på vilket land de kommer ifrån. Det finns ju länder där det inte är så. T.ex. bland välutbildade familjer i Turkiet eller Syrien är det inte så. Inte heller i Bosnien, Albanien och liknande i södra Europa. I tidigare sovjetrepubliker är det väldigt ... instabilt - vissa blir extrema nu för att de inte fick tidigare. Fler afrikanska länder har muslimsk befolkning, t.ex. Gambia. Där är det ganska avslappnat ändå. Somalia däremot - det kan vara ganska illa där, de har ju t.o.m. sharia. 

    ">

  • Storogrå
    KlantSmurfen skrev 2019-12-02 16:25:49 följande:

    Något som kan vara bra att tänka på:


    KlantSmurfen skrev 2019-12-02 16:21:05 följande:
    Jag håller inte med.
    En somalisk kvinna:

    en.wikipedia.org/wiki/Ayaan_Hirsi_Ali
    AndreaBD, du borde verkligen ta dig en lång funderare över Islam. Försök att förstå hur hemsk denna religion är. Känns som du behöver hämta information från andra källor, jag kan hjälpa dig ifall du tycker det är svårt?



  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-02 18:12:03 följande: #108
    Det allra mesta av detta säger jag också.T.ex. att islam måste förnyas inifrån. Ingen icke-muslim kommer att göra det, varför skulle de? Och jag säger också, att man inte ska låta de göra något i västvärlden som går emot vår inställning av frihet. Vi ska inte behöva inskränka oss, eller backa i utvecklingen. Jo, jag säger också att vi har tagit för mycket hänsyn. 

    Jag har bara lite svårt för att bedöma en religion utifrån det som står i en jätte-tjock bok. Det säger sig egentligen självt - också med tanke på hur gammal koranen är - att man inte tar det det så bokstavligt. Så, för mig är alla som tar det bokstavligt helt enkelt korkade. 
    Jag har inget problem med det, jag nervärderar alla religioner. När jag var liten var bibeln lite av ett hatobjekt, så ologiskt och korkat men de flesta kristna tar ändå avstånd de sämre idéerna så jag har egentligen inget problem med de som är kristna.

    Islam är inte en fredlig religion, det finns ett gäng trevliga och fredliga idéer i koranen som senare i boken blir ersatta med raka motsatsen. Islam har fler korkade idéer i sin bok än andra religioner så jag har lite svårt att se dem som likvärdiga. Bibeln innehåller också ett gäng korkade idéer men vi har tränat i flera generationer på att ta avstånd från de flesta men trotts det så finns det många som använder bibeln som faktabok och vill att den ska ha tolkningsföreträde men då kallar vi det för religion, vi kallar marxism för marxism och vi kallar nazism för nazism även om det bara är ett verktyg de gömmer sig bakom men när islamska staten har hämtat idéer ur koranen och andra skrifter har det inget med islam att göra.
  • KlantSmurfen

    AndreaBD skrev 2019-12-02 17:13:36 följande: #104
    Visst. Där kan man dock tycka att det är upp till de som är muslimer att modernisera sin religion, om de är så "fasta" i det. Det angår ju egentligen inte oss andra - så länge det inte påverkar oss. Religionsfrihet är viktig, en demokratisk rättighet. 

    Och det skiljer sig förstås ganska mycket, beroende på vilket land de kommer ifrån. Det finns ju länder där det inte är så. T.ex. bland välutbildade familjer i Turkiet eller Syrien är det inte så. Inte heller i Bosnien, Albanien och liknande i södra Europa. I tidigare sovjetrepubliker är det väldigt ... instabilt - vissa blir extrema nu för att de inte fick tidigare. Fler afrikanska länder har muslimsk befolkning, t.ex. Gambia. Där är det ganska avslappnat ändå. Somalia däremot - det kan vara ganska illa där, de har ju t.o.m. sharia. 
    Jo religionsfrihet är viktigt men islam är en väldigt odemokratisk religion så det är inte upp muslimer att modernisera sin religion, de ska göra det om de ska bo här och dyrka sin religion. Att islam måste förnyas inifrån håller jag med om, det är inte ju jag som ska dyrka religionen men man kan lyfta upp de som jobbar på det.
  • AndreaBD
    Liberté skrev 2019-12-02 20:10:52 följande:
    Det är betydligt svårare att hålla ihop ett stort land med extremt fattig befolkning än ett mindre land med mindre befolkning något som historien visat.

    Bangladesh var i framkant och grundades som sekulärt med en bra människosyn.. alltså du kanske borde läsa på lite ? Gissa när det blev ok att bränna kvinnor som var otrogna, inte fan var det när engelsk lag tillämpades.
    Ja, det är alltid svårare att hålla ihop ett stort land och risken för fattigdom finns. Men också chansen att bli en av dem ledande länderna på marknaden, om vi pratar ekonomi. Så är det ju. 

    Bangladesh är inte ett land som man hör så mycket om, men det har uppenbar bäst jämställdhet i södra Asien, bättre än Indien, trots att det är nästan helt muslimskt (medan Indien har 13 % muslimer). 

    Förresten vilket land pratar du om nu när du pratar om att bränna otrogna kvinnor? Indien har ju sina barbariska riter, så som att bränna ihjäl änkan när mannen dör eller sånt som jag redan nämnde - syra och gruppvåldtäkter.

    https://www.thedailystar.net/frontpage/gender-gap-index-bangladesh-stays-top-s-asia-1486105?browserpush=true

  • AndreaBD
    Praktisk58 skrev 2019-12-02 20:26:42 följande:
    Bangladesh är troligtvis det djävligaste landet jag varit I

    Kvinnor tvingas gå med burka I 40° värme.

    Män kan svalka sig I floden, men inte damer.

    Fattiga I Indien sover på mycket bättre gator än fattiga I Bangladesh.

    Jag är inte heller van vid stenkastning (mot mig) men dom missade.
    Vad grundar du det på? Jag vet inte så mycket om Bangladesh, men jag hittade ju precis nån artikel om att de ska ha kommit ganska långt när det gäller jämställdhet. Du har varit där, eller? Se förra inlägget.
Svar på tråden Islam