• Svar på tråden Islam
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-03 14:46:18 följande:
    Du läser ju inte ens vad man skriver! 

    Jag är ateist - vet du vad det är? Inte att man är religiös i alla fall.

    Och plötsligt vill du hjälpa medmänniskorna, öppna dörrarna och ha religionsfrihet - det lät inte så nyss!  Men om man ska ha det  - vilket jag också tycker man ska ha - då bör man ändå akta sig för att dessa medmänniskor inte utnyttjar en helt och hållet. Och det gör vissa. Vissa ekonomiskt, andra genom att hatpredika en extremist-variant av islam på torg och andra ställen. Där är det läge att sätta stopp. Dessa individer måste man ta bort (låsa in eller utvisa). Istället drabbas snarare de moderata muslimer, med familjerna, med barn och allt. För att man inte vågar ta tag i bråkstakarna. Ja, det tycker jag är fegt. 

    Och säg inte att jag inte ska ta upp kristendomen. Du framställer det ju som om det bara är islam, och det är det inte. JUST NU har vi inte problem med kristna extremister. USA har problem med dem  -  just nu. Polen säkert också. Och det är inte många år sedan vi har haft problem med grupperingar som Livets ord eller  vad de nu hette med Kristi brud och psykopat-pastorn.  Det finns extremister i alla religioner. Att det finns fler i islam just nu har självklart mest politiska och sociala orsaker.

    Jag är inte ett dugg förvånad över att de vill komma till Europa och styra och ställa här, det har ju västvärlden gjort i årtionden i deras länder, Iran och Irak är bara exempel av många. 
    Jo det gör jag. Rolig du! Du själv läser inte källor som finns i tråden, för att du uppger att du vet det som står (rätt konstigt men men). Sedan säger du också att du inte läser allt så noga. GRYMT! Du förstår nu att du inte låter så trovärdig i det du säger? 

    Nej det är du inte. Ja jag vet vad det är och om du visste vad där är, så skulle du också veta att det är lite djupare än så...

    Vad pratar du om nu? När har jag sagt det där som du påstår att jag sagt??? Jag är emot Islam, eftersom Islam är INTE demokratiskt på något sätt.

    Ja men då kan vi diskutera allt i den här tråden, vet du vad tråden heter eller vilken fråga trådstartaren ha ställt?  Du går hela tiden utanför ramen och börjar prata om andra religioner. Så du drar upp alla dessa exempel för att neutralisera det hela eller vad är din infallsvinkel? Du vill få andra att tro att alla religioner är lika vidriga som Islam? Kan svara på det... Nej, det är dem inte! Grattis, nu vet du! Ska vi ta och väga upp det mot 11 september, ISIS, händelserna i Sverige, England, Spanien, Tyskland, Frankrike, Belgien osv osv??? Okej...

    Muslimerna är ju så fredliga mot oss européer och andra länder också, eller? https://sv.wikipedia.org/wiki/Islamiska_expansionen
    Är väl ingen idé att ange en källa, du kommer ändå inte att titta.
  • Sonjassoja
    Jasmine00 skrev 2019-12-03 16:41:03 följande:

    Jag är tillsammans med en somalier, jag är svensk om det var någon betydelse är jag 20 år och han 25 och jag vet inte huuur många som sagt att jag ska akta mig, att jag absolut inte ska bli muslim. Det folk inte förstår är att islam är en religon och att det finns olika tolkningar (känns som jag söker ett annat ord) och extremister i alla religioner. Alla muslimer dras alltid över en kant och det är så jävla fel, inte fan drar man upp KKK när man nämner att man är kristen trots KKK har tagit mycket från kristendomen.


    Ska ni gifta er i framtiden? 
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 16:48:39 följande:
    "Bättre vi får alla moderata muslimer på vår sida och kämpar enade mot extremister"
    Hur gör vi det om det ska vara fult att kritisera islam?
    De som försöker reformera islam är riktiga hejare på att kritisera islam en av de som jobbar på det är Ayaan Hirsi Ali som naturligtvis har blivit stämplad som islamofob.

    En annan är Maajid Nawaz och det går lite sisådär
    After years of smearing good people with false charges of bigotry, the Southern Poverty Law Center (SPLC) has finally been held to account. A former Islamic radical named Maajid Nawaz sued the center for including him in its bogus "Field Guide to Anti-Muslim Extremists," and this week the SPLC agreed to pay him a $3.375 million settlement and issued a public apology.

    www.washingtonpost.com/opinions/the-southern-poverty-law-center-has-lost-all-credibility/2018/06/21/22ab7d60-756d-11e8-9780-b1dd6a09b549_story.html
    Det är därför jag säger att svenskarna är för mesiga där.  Självklart ska man kunna kritisera och man ska påpeka det genast. Jag tycker även man ska informera nyanlända om vad de får acceptera och anpassa sig till om de bor i Sverige. Och göra tydligt att man straffas om man inte följer lagen. 

    Och de moderata muslimerna brukar vara helt med på att ta avstånd från extremisterna. I alla fall tidigare. De senaste åren har jag intrycket att det har svängt lite, för att de inte känner sig accepterade, känner med med-anklagade. Det är väldigt synd om det blir så. 

    Det förvåna mig inte, det som har hänt henne. Ibland tar man det inte tillräckligt på allvar. Man skyddar inte heller unga tjejer tillräckligt ibland. Socialtjänster tror inte att det är är så illa. 
  • Rikard
    MKD skrev 2019-11-29 20:28:20 följande:
    Du har nog kollat mycket på tv, propaganda och lögner om muslimer. Väst vill ju förstöra islam de har man sett de senaste 20-30 år genom deras demokrati.

    Om du tror att ett samhälle förstörs genom demokrati är det uppenbart att du och jag står extremt långt ifrån varandra i vår politiska uppfattning. 


    Om det förhåller sig så att din version av islam inte går att förena med demokrati och mänskliga rättigheter behöver jag inget mer än detta för att se islam som en fara.

  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-03 17:27:17 följande:
    Det är därför jag säger att svenskarna är för mesiga där.  Självklart ska man kunna kritisera och man ska påpeka det genast. Jag tycker även man ska informera nyanlända om vad de får acceptera och anpassa sig till om de bor i Sverige. Och göra tydligt att man straffas om man inte följer lagen. 

    Och de moderata muslimerna brukar vara helt med på att ta avstånd från extremisterna. I alla fall tidigare. De senaste åren har jag intrycket att det har svängt lite, för att de inte känner sig accepterade, känner med med-anklagade. Det är väldigt synd om det blir så. 

    Det förvåna mig inte, det som har hänt henne. Ibland tar man det inte tillräckligt på allvar. Man skyddar inte heller unga tjejer tillräckligt ibland. Socialtjänster tror inte att det är är så illa. 
    Du tror mycket du. Kanske ska läsa lite fakta än att tro så mycket?
  • AndreaBD
    Storogrå skrev 2019-12-03 17:02:38 följande:
    Jo det gör jag. Rolig du! Du själv läser inte källor som finns i tråden, för att du uppger att du vet det som står (rätt konstigt men men). Sedan säger du också att du inte läser allt så noga. GRYMT! Du förstår nu att du inte låter så trovärdig i det du säger? 

    Nej det är du inte. Ja jag vet vad det är och om du visste vad där är, så skulle du också veta att det är lite djupare än så...

    Vad pratar du om nu? När har jag sagt det där som du påstår att jag sagt??? Jag är emot Islam, eftersom Islam är INTE demokratiskt på något sätt.

    Ja men då kan vi diskutera allt i den här tråden, vet du vad tråden heter eller vilken fråga trådstartaren ha ställt?  Du går hela tiden utanför ramen och börjar prata om andra religioner. Så du drar upp alla dessa exempel för att neutralisera det hela eller vad är din infallsvinkel? Du vill få andra att tro att alla religioner är lika vidriga som Islam? Kan svara på det... Nej, det är dem inte! Grattis, nu vet du! Ska vi ta och väga upp det mot 11 september, ISIS, händelserna i Sverige, England, Spanien, Tyskland, Frankrike, Belgien osv osv??? Okej...

    Muslimerna är ju så fredliga mot oss européer och andra länder också, eller? https://sv.wikipedia.org/wiki/Islamiska_expansionen
    Är väl ingen idé att ange en källa, du kommer ändå inte att titta.
    Men jag behöver ju inte titta på den länken, då jag har läst mer seriösa artiklar om ämnet. Självklart hänger faran av en islamsk expansion över oss. Det är ju därför jag blir så frustrerad när folk tänker så osmart. Vad vill DU då att man ska göra? "Förbjuda" islam? Då har du verkligen invasionen här snart! Det finns 1, 8 miljarder muslimer i världen. Visserligen är de kristna lite fler, men de håller ju inte ihop som grupp. Och då är samtidigt demokratin åt skogen, för då har den ju tappat trovärdighet

    Muslimerna skulle inte heller hålla ihop, eftersom de moderata muslimer inte alls vill räknas i samma kategori som extremisterna. Men om man nu - som du och några andra - drar alla över samma kam, då är ju risken stor att de ändå håller ihop, och då har vi ingen chans. Då får vi ett muslimskt Sverige snart och det är just det som jag inte vill ha. 

    Jag vill däremot få dem moderata muslimerna på samma sida, så att vi kan bli av med extremisterna. 

    Och eftersom du tjatar om andra religioner - du kanske inte är medveten om att det gamla testamentet även gäller inom islam? Dvs. judar, kristna och muslimer har delvis samma del av boken där.
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-03 19:02:48 följande:
    Men jag behöver ju inte titta på den länken, då jag har läst mer seriösa artiklar om ämnet. Självklart hänger faran av en islamsk expansion över oss. Det är ju därför jag blir så frustrerad när folk tänker så osmart. Vad vill DU då att man ska göra? "Förbjuda" islam? Då har du verkligen invasionen här snart! Det finns 1, 8 miljarder muslimer i världen. Visserligen är de kristna lite fler, men de håller ju inte ihop som grupp. Och då är samtidigt demokratin åt skogen, för då har den ju tappat trovärdighet

    Muslimerna skulle inte heller hålla ihop, eftersom de moderata muslimer inte alls vill räknas i samma kategori som extremisterna. Men om man nu - som du och några andra - drar alla över samma kam, då är ju risken stor att de ändå håller ihop, och då har vi ingen chans. Då får vi ett muslimskt Sverige snart och det är just det som jag inte vill ha. 

    Jag vill däremot få dem moderata muslimerna på samma sida, så att vi kan bli av med extremisterna. 

    Och eftersom du tjatar om andra religioner - du kanske inte är medveten om att det gamla testamentet även gäller inom islam? Dvs. judar, kristna och muslimer har delvis samma del av boken där.
    Ja där rann det till... ;) Önskar dig lycka till.
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 16:58:25 följande:
    "Men gemensamt där är ändå att de har kommit så långt ifrån grundbudskapet att de egentligen har vänt det till raka motsatsen."
    de lyckades ju göra det redan när de skrev koranen.

    "Är inte alla religioner odemokratiska? Men om man tar ifrån människan möjligheten att ha en religion - det blir inte bra heller. "
    jo, men vi har ju inget större problem med djupreligiösa kristna så att gnälla på bibeln har ganska låg prioritet.

    "Om vi kränker dem, trots att de inte gör något fel, så är det större risk att de ändå har mer gemensamt med dem radikala än med oss icke-muslimer"

    #MuslimerÄrLättkränkta kan ju också upplevas som kränkande.

    "Jag tycker nämligen mest synd om de verkligen harmlösa, snälla muslimerna som man direkt drar över samma kam som extremisterna"
    svarar på det med ett citat.
    Nobody is tackling this properly, she feels: the far Right acknowledges the issue but doesn't want solutions, it wants to divide. The Left wants "to give the impression all non-white people are victims of something and all perfect. That's not true and very patronising."

    www.standard.co.uk/lifestyle/london-life/deeyah-khan-what-is-do-is-like-grooming-they-prey-on-guilt-loneliness-and-anger-a3121011.html
    ett klippoch ett par artiklar.

    Hedersrelaterat våld och förtryck - Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) - Uppsala universitet
    nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/hedersrelaterat-vald-och-fortryck/hedersrelaterat-vald-och-fortryck/
    Nästan var sjätte niondeklassare i Sveriges största städer lider av hedersförtryck
    www.hbl.fi/artikel/nastan-var-sjatte-niondeklassare-i-sveriges-storsta-stader-lider-av-hedersfortryck/
    Väldigt bra länkar. Det här var intressant:

    "?It?s the kind of men who feel emasculated ? small, pathetic, weak,? she tells me. ?It allows them a hyper-masculinity because masculinity and violence are so closely linked in our societies. They can put on this persona: ?I?m a holy warrior. You don?t respect me but you?re afraid of me.?"

    Som jag också sa: Dessa killar är samma typ som killarna som gör school-shootings - losers med dåligt självförtroende. 

    Den där kvinnan är bra, hon gör ett viktigt jobb. Ingen icke-muslim kan göra sånt. Det är bara muslimer som kan. 

    Jo, jag vet att det just nu inte är några större problem med kristna extremister, men det är bara just nu. Det har ju funnits och i USA har de just nu ganska löjliga problem med såna. Inte bara att man inte får ha abort, utan nu har de krävt också att man vid utomkveds-graviditeter ska flytta på fostret och få in det i livmodern istället. Annars skulle det ju nästan vara abort. Allvarligt? Det är tveksamt om det ens är möjligt. Och det har hänt en del på Irland också ganska nyligen, alltså kristna vansinnes-dåd, men jag ska nu inte gå i detalj om ingen vill veta. ;) 

    När det gäller hedersdåden - den här kvinnan har gått igenom hemska saker ifrån hennes landsmän. Men det är också väldigt olika från land till land. I mellanösten har även icke-muslimska familjer en sån hederskultur. Och det talar ju mot att det skulle bara hänga ihop med islam.
  • AndreaBD
    Storogrå skrev 2019-12-03 19:16:53 följande:
    Ja där rann det till... ;) Önskar dig lycka till.
    Hä? Det är inte som om det något nytt. Jag har varit väldigt medveten om det i minst 10 år och har aldrig ändrat åsikt. Men poängen är: Du kan inte avskaffa en religion som har 1, 8 miljarder medlemmar. Du måste samarbeta med alla som är vettiga. 
  • Liberté
    AndreaBD skrev 2019-12-03 19:49:21 följande:
    Hä? Det är inte som om det något nytt. Jag har varit väldigt medveten om det i minst 10 år och har aldrig ändrat åsikt. Men poängen är: Du kan inte avskaffa en religion som har 1, 8 miljarder medlemmar. Du måste samarbeta med alla som är vettiga. 
    Finns rätt mycket nazister och kommunister i världen.. men inte tänker man likadant där och ska leta bland de kvarvarande för trevliga ?

    Religion är endast ideologi. Istället för stat har du ett fantasifoster.