• Svar på tråden Islam
  • AndreaBD
    Liberté skrev 2019-12-03 20:07:23 följande:
    Finns rätt mycket nazister och kommunister i världen.. men inte tänker man likadant där och ska leta bland de kvarvarande för trevliga ?

    Religion är endast ideologi. Istället för stat har du ett fantasifoster.
    Trots att jag själv inte är troende - det här är chockerande. Du verkar inte förstår hur viktig religion är för en del människor. Folk är beredda att dö för sin religion. Och ett land utan religionsfrihet kan aldrig vara en demokrati.

    Så du tycker vi ska göra en diktatur av Sverige och förbjuda islam? Då har du i princip samma mål som islamisterna - vi avskaffar demokratin och tvingar befolkningen att göra som vi tycker. Är det det du vill? Egentligen får vi inte heller förbjuda folk att vara nazister. Kommunister får de i princip vara - min ex-man var det i grunden också - bara de inte bryter mot lagen.  

    Men vet du vad - din liknelse kanske fungerar: Vi samarbetar inte med nazister eller kommunisterna men med dem mer moderata - dvs. SD och Vänsterpartiet. Och även KD och sossarna. 
  • AndreaBD
    Liberté skrev 2019-12-03 20:07:23 följande:
    Finns rätt mycket nazister och kommunister i världen.. men inte tänker man likadant där och ska leta bland de kvarvarande för trevliga ?

    Religion är endast ideologi. Istället för stat har du ett fantasifoster.
    Min baktanke är dessutom: En, två generationer senare är de då helt assimilerade. Så pass att de inte ens är intresserade av islam längre. Faktiskt.

    Det har funkat med turkarna i Tyskland. Erdogan försökte nämligen utmana några tyska politiker av turkiskt ursprung och sa att de inte har någon heder, att de är dåliga turkar - han trodde de skulle vara på hans sida. Men alla bara förklarade att de står helt bakom Tysklands demokrati. 
  • Storogrå

    [quote=80076315][quote-nick]AndreaBD skrev 2019-12-03 19:49:21 följande:[/quote-nick]Hä? Det är inte som om det något nytt. Jag har varit väldigt medveten om det i minst 10 år och har aldrig ändrat åsikt. Men poängen är: Du kan inte avskaffa en religion som har 1, 8 miljarder medlemmar. Du måste samarbeta med alla som är vettiga. [/Nu vet jag inte vart du har fått det ifrån. Men tro på du. Jag vill inte ha en odemokratisk religion i närheten bara. För att den är fruktansvärd. Hur du än vrider och vänder på det, så gynnar den religionen ingen. Varför skulle man vilja göra sin lilla frihet ännu mindre? Det är sorgligt att du missar helheten i hur världen fungerar. Men tro på du, det är du bra på.

  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-03 19:46:12 följande: #148
    Väldigt bra länkar. Det här var intressant:

    "?It?s the kind of men who feel emasculated ? small, pathetic, weak,? she tells me. ?It allows them a hyper-masculinity because masculinity and violence are so closely linked in our societies. They can put on this persona: ?I?m a holy warrior. You don?t respect me but you?re afraid of me.?"

    Som jag också sa: Dessa killar är samma typ som killarna som gör school-shootings - losers med dåligt självförtroende. 

    Den där kvinnan är bra, hon gör ett viktigt jobb. Ingen icke-muslim kan göra sånt. Det är bara muslimer som kan. 

    Jo, jag vet att det just nu inte är några större problem med kristna extremister, men det är bara just nu. Det har ju funnits och i USA har de just nu ganska löjliga problem med såna. Inte bara att man inte får ha abort, utan nu har de krävt också att man vid utomkveds-graviditeter ska flytta på fostret och få in det i livmodern istället. Annars skulle det ju nästan vara abort. Allvarligt? Det är tveksamt om det ens är möjligt. Och det har hänt en del på Irland också ganska nyligen, alltså kristna vansinnes-dåd, men jag ska nu inte gå i detalj om ingen vill veta. ;) 

    När det gäller hedersdåden - den här kvinnan har gått igenom hemska saker ifrån hennes landsmän. Men det är också väldigt olika från land till land. I mellanösten har även icke-muslimska familjer en sån hederskultur. Och det talar ju mot att det skulle bara hänga ihop med islam.
    "Som jag också sa: Dessa killar är samma typ som killarna som gör school-shootings - losers med dåligt självförtroende"

    Nja, kanske några av dem. Islam har väldigt mycket med identitet och könsroller att göra, vad händer när de flyttar till ett land där kvinnan har rättigheter, kan vara självständig, får skilja sig och blir skyddad av lagen?
    Och kanske som Deeyah skriver "lost and torn between cultures".

    "Och det talar ju mot att det skulle bara hänga ihop med islam."
    Det är ju människor som hittat på de dåliga idéerna så det hade ju varit konstigt om man inte kan hitta likheter med andra kulturer men om man har skrivit ner de dåliga idéerna i en bok som folk i en viss kultur dyrkar så finns  det inte heller något som talar emot att det har något med boken att göra.

    Jag tycker att Sam Harris förklarar det bra
    My criticism of faith-based religion has always focused on what I consider to be bad ideas, held for bad reasons, leading to bad behavior. Because I'm concerned about the logical and behavioral consequences of specific beliefs, I do not treat all religions the same. Not all religious doctrines are mistaken to the same degree, intellectually or ethically, and it is dishonest and ultimately dangerous to pretend otherwise. People in every tradition can be seen making the same errors, of course-e.g. relying on faith instead of evidence in matters of great personal and public concern-but the doctrines and authorities in which they place their faith run the gamut from the quaint to the psychopathic. For instance, a dogmatic commitment to nonviolence lies at the very core of Jainism, whereas an equally dogmatic commitment to using violence to defend one's faith, both from within and without, is similarly central to the doctrine of Islam. These beliefs, though held for identical reasons (faith) and in varying degrees by individual practitioners of these religions, could not be more different. And this difference has consequences in the real world. (Let that be the first barrier to entry into this conversation: If you will not concede this point, you will not understand anything I say about Islam. Unfortunately, many of my most energetic critics cannot clear this bar-and no amount of quotation from the Qur'an, the hadith, the ravings of modern Islamists, or from the plaints of their victims, makes a bit of difference.)

    Facts of this kind demand that we make distinctions among faiths that many people will interpret as a sign of bigotry. For instance, I have said on more than one occasion that Mormonism is objectively less credible than Christianity, because Mormons are committed to believing nearly all the implausible things that Christians believe plus many additional implausible things. It is mathematically true to say that whatever probability one assigns to Jesus' returning to earth to judge the living and the dead, one must assign a lesser probability to his doing so from Jackson County, Missouri. The glare of history is likewise unkind to Mormonism, for we simply know much more about Joseph Smith than we do about the twelve Apostles, and we have very good reasons to believe that he was a gifted con man. It is not a sign of bigotry against Mormons as people to honestly discuss these things. And I believe that atheists, secularists, and humanists do the world no favors by insisting that all religions be criticized in precisely the same terms and to the same degree.

    samharris.org/response-to-controversy/
  • Storogrå
    AndreaBD skrev 2019-12-03 19:49:21 följande:
    Hä? Det är inte som om det något nytt. Jag har varit väldigt medveten om det i minst 10 år och har aldrig ändrat åsikt. Men poängen är: Du kan inte avskaffa en religion som har 1, 8 miljarder medlemmar. Du måste samarbeta med alla som är vettiga. 
    Intressant nog funkar det inte så. Vad säger det mig att du vetat något i minst 10 år, när du har uppenbara brister i övrigt. Varför ska vi låta 1.8 miljarder styra över alla? Varför kan inte Islam tolerera oliktänkande? Återigen, Islam tro sig stå över allt annat, vad är det som är så svårt att förstå? Allt skulle funka jättebra om det fanns någon från denna onda religion som skulle vilja samarbeta. Förstår du?  
  • KlantSmurfen
    Storogrå skrev 2019-12-03 21:25:57 följande: #153
    AndreaBD skrev 2019-12-03 19:49:21 följande: #149
    Hä? Det är inte som om det något nytt. Jag har varit väldigt medveten om det i minst 10 år och har aldrig ändrat åsikt. Men poängen är: Du kan inte avskaffa en religion som har 1, 8 miljarder medlemmar. Du måste samarbeta med alla som är vettiga. 

    Nu vet jag inte vart du har fått det ifrån. Men tro på du. Jag vill inte ha en odemokratisk religion i närheten bara. För att den är fruktansvärd. Hur du än vrider och vänder på det, så gynnar den religionen ingen. Varför skulle man vilja göra sin lilla frihet ännu mindre? Det är sorgligt att du missar helheten i hur världen fungerar. Men tro på du, det är du bra på.


    Det har du redan och det är omöjligt att avskaffa den, förutom att det är odemokratiskt så kommer de som utövar den utöva den i alla fall.
  • Liberté
    AndreaBD skrev 2019-12-03 20:35:29 följande:
    Min baktanke är dessutom: En, två generationer senare är de då helt assimilerade. Så pass att de inte ens är intresserade av islam längre. Faktiskt.

    Det har funkat med turkarna i Tyskland. Erdogan försökte nämligen utmana några tyska politiker av turkiskt ursprung och sa att de inte har någon heder, att de är dåliga turkar - han trodde de skulle vara på hans sida. Men alla bara förklarade att de står helt bakom Tysklands demokrati. 
    Fast Turkiet har gått från att vara sekulärt vid grundandet , Ataturk var emot Islams inflytande och avskaffade Islamiska kalifatet och bannlyste medlemmar hans mål var att omvandla Turkiet till en modern stat som styrdes från religion till en västerländsk syn. Han monterade ned hela det teokratiska styret samt såg till att landet gick över till gregorianska kalendern.

    Erdogan är precis motsatsen mot Ataturk och arbetar för att ta bort det som gjorde Turkiet till en styrka.


  • AndreaBD
    Storogrå skrev 2019-12-03 21:25:57 följande:

    [quote=80076315][quote-nick]AndreaBD skrev 2019-12-03 19:49:21 följande:[/quote-nick]Hä? Det är inte som om det något nytt. Jag har varit väldigt medveten om det i minst 10 år och har aldrig ändrat åsikt. Men poängen är: Du kan inte avskaffa en religion som har 1, 8 miljarder medlemmar. Du måste samarbeta med alla som är vettiga. [/Nu vet jag inte vart du har fått det ifrån. Men tro på du. Jag vill inte ha en odemokratisk religion i närheten bara. För att den är fruktansvärd. Hur du än vrider och vänder på det, så gynnar den religionen ingen. Varför skulle man vilja göra sin lilla frihet ännu mindre? Det är sorgligt att du missar helheten i hur världen fungerar. Men tro på du, det är du bra på


    Om det är nån här som inte vet hur världen fungerar.....Du kan inte dem mest grundläggande begrepp och koncept som man lär sig på högstadiet. Inklusive demokrati.

    Och om du inte vill ha demokrati - men jag är inte beredd att släppa den. Och demokrati innebär även religionsfrihet. Ett samhälle utan religionsfrihet är ganska långt ifrån demokrati. 
  • AndreaBD
    Storogrå skrev 2019-12-03 21:55:24 följande:
    Intressant nog funkar det inte så. Vad säger det mig att du vetat något i minst 10 år, när du har uppenbara brister i övrigt. Varför ska vi låta 1.8 miljarder styra över alla? Varför kan inte Islam tolerera oliktänkande? Återigen, Islam tro sig stå över allt annat, vad är det som är så svårt att förstå? Allt skulle funka jättebra om det fanns någon från denna onda religion som skulle vilja samarbeta. Förstår du?  
    Nä, verkligen inte. Det är dumheter. 
  • AndreaBD
    Liberté skrev 2019-12-03 22:11:10 följande:
    Fast Turkiet har gått från att vara sekulärt vid grundandet , Ataturk var emot Islams inflytande och avskaffade Islamiska kalifatet och bannlyste medlemmar hans mål var att omvandla Turkiet till en modern stat som styrdes från religion till en västerländsk syn. Han monterade ned hela det teokratiska styret samt såg till att landet gick över till gregorianska kalendern.

    Erdogan är precis motsatsen mot Ataturk och arbetar för att ta bort det som gjorde Turkiet till en styrka.
    Det ser man ju på Iran hur bra det funkar om man tvingar ett land att vara sekulärt. De fick inte ens ha slöjor under en period - sen blev det "iransk revolution" och en av dem mest extrema länderna. 

    Och det var exakt samma situation i Turkiet - påtvingad sekularism. Atatürk ville skapa ett modernt samhälle, ja. Och det misslyckades precis som i Iran. Det finns ju religiösa politiker där som bara väntar på att få ta över. Turkiet kan bli en teokrati när som helst också. Landet är inte alls stabilt. Däremot har många turkar i Tyskland anpassad sig för att deras familjer har varit där sedan 1960-talet. Det är flera generationer.