• båtship12345

    Invandrare och problem

    Ni som inte tror att invandring och bristande integration på grund av regeringen är orsaken till att rosengård/rinkeby/tensta är så dåliga områden, vad tror ni är orsaken?

    Jag är genuint nyfiken.

    -->VAR OBJEKTIVA<-- 

  • Svar på tråden Invandrare och problem
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Utrensning) skrev 2019-12-07 01:20:28 följande:
    Såklart grupper som inte har all göra i samhället ska fråntas rätten att låna böcker, illegala invandare har inte rätt att vara i Sverige utan ska ut härifrån.
    Skandal att erbjuda dessa vård och annat, som om att uppmuntra dem att vara kvar i Sverige.

    Bara att rensa ut och skicka hem.
    Kan inte du göra det istället, så att vi andra kan fortsätta vår diskussion i lugn och ro?
  • KillBill
    båtship12345 skrev 2019-12-05 10:50:13 följande:

    Ni som inte tror att invandring och bristande integration på grund av regeringen är orsaken till att rosengård/rinkeby/tensta är så dåliga områden, vad tror ni är orsaken?

    Jag är genuint nyfiken.

    -->VAR OBJEKTIVA<-- 


    Jag anser att EBO lagen som infördes av Moderaterna, KD, Centern och Folkpartiet i början av 90-talet starkt har bidragit till att problemen har blivit så stora i bl.a. Rosengård, Rinkeby och Tensta.


    Med dessa borgerliga partiers politik fick flykting rätt att bosätta sig var som helst i landet, även i områden med stor bostadsbrist och stora integrationsproblem med oinskränkt rätt till alla typer av bidrag.  


    Det är positivt att Moderaterna nu börjar vakna och närmar sig Socialdemokraternas uppfattning att EBO Lagen måste avskaffas. För några dagar sedan fick regeringen igenom skärpningar av EBO lagen men förhoppningsvis kan lagen helt avskaffas under nästa år.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Fundersam)
    KillBill skrev 2019-12-07 05:48:51 följande:

    Jag anser att EBO lagen som infördes av Moderaterna, KD, Centern och Folkpartiet i början av 90-talet starkt har bidragit till att problemen har blivit så stora i bl.a. Rosengård, Rinkeby och Tensta.


    Med dessa borgerliga partiers politik fick flykting rätt att bosätta sig var som helst i landet, även i områden med stor bostadsbrist och stora integrationsproblem med oinskränkt rätt till alla typer av bidrag.  


    Det är positivt att Moderaterna nu börjar vakna och närmar sig Socialdemokraternas uppfattning att EBO Lagen måste avskaffas. För några dagar sedan fick regeringen igenom skärpningar av EBO lagen men förhoppningsvis kan lagen helt avskaffas under nästa år.


    Inte jättehemma på just den lagen, men jag förstår hur du tänker.

    Tror tanken faktiskt kan ha varit det rakt motsatta mot vad resultatet blev; att lagen skulle bidra till att nyanlända spreds ut över landet och att det inte blev jättetryck på vissa områden, t ex Rosengård, medan vissa, t ex Lidingö, inte påverkades alls egentligen.

    Hur tycker du att man skulle göra?
  • KillBill
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-12-07 08:05:29 följande:
    Inte jättehemma på just den lagen, men jag förstår hur du tänker.

    Tror tanken faktiskt kan ha varit det rakt motsatta mot vad resultatet blev; att lagen skulle bidra till att nyanlända spreds ut över landet och att det inte blev jättetryck på vissa områden, t ex Rosengård, medan vissa, t ex Lidingö, inte påverkades alls egentligen.

    Hur tycker du att man skulle göra?

    Hur skulle lagen ha kunnat resultera i en bättre spridning?  Det är känt att flyktingar helst bosätter sig tillsammans och så har skett i alla tider (De svenska emigranterna bosatte sig exempelvis gärna tillsammans i USA)


    Spridningen av flyktingar var mycket bättre innan den moderatledda regeringen införde EBO och syftet med lagen var att minska styrningen och öka friheten för flyktingar och kommuner. Redan när lagen klubbades igenom höjdes röster för att lagen skulle resultera i hög koncentration av flyktingar i förorter runt våra storstäder med risk för ökade integrationsproblem d.v.s. precis det som har hänt.

    Jag anser att alla svenska kommuner ska ta emot flyktingar efter kapacitet vilket innebär att kommuner som rymmer områden med integrationsproblem ska ta emot färre flyktingar medan kommuner där möjligheten till integration är bättre får ta emot fler. Regelverken kring bostadsbidrag, försörjningsstöd etc. bör utformas så att inga bidrag betalas ut om man bosätter på andra platser än de som Migrationsverket/kommunerna anvisat.


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2019-12-07 05:48:51 följande:

    Jag anser att EBO lagen som infördes av Moderaterna, KD, Centern och Folkpartiet i början av 90-talet starkt har bidragit till att problemen har blivit så stora i bl.a. Rosengård, Rinkeby och Tensta.

    Med dessa borgerliga partiers politik fick flykting rätt att bosätta sig var som helst i landet, även i områden med stor bostadsbrist och stora integrationsproblem med oinskränkt rätt till alla typer av bidrag.  

    Det är positivt att Moderaterna nu börjar vakna och närmar sig Socialdemokraternas uppfattning att EBO Lagen måste avskaffas. För några dagar sedan fick regeringen igenom skärpningar av EBO lagen men förhoppningsvis kan lagen helt avskaffas under nästa år.


    I teorin ja. Men i praktiken hade det gjort liten skillnad. På 90-talet fanns det tomma lägenheter. Det har inte funnits på evigheter. Hur ska du kunna "sprida ut" invandrare utan tillgängliga boenden? Ska staten köpa upp villor i Danderyd och placera flyktingar där? Ska svenska familjer vräkas ur HR för flyktingars skull? Ska flyktingar alltid få gå före i hyreskön? Hur uppskattat tror du det hade varit om de som stått i kö i 15 år iom flyktinginvandringen varje år fick en relativt SÄMRE köplats för varje år som gick?

    Att avskaffa EBO kommer inte ändra ett skit längre. Andelen med invandrarbakgrund är nu så hög i varje svensk stad. Tiden där man kunde få in 2-3 invandrarbarn per skolklass är sedan länge över. Man kan segregera sig med "egna" i princip överallt.
  • Anonym (Stefan)
    AndreaBD skrev 2019-12-06 17:17:44 följande:

    Det är ju inte heller som om de har gjort det för skojs skull. Någon var ju tvungen att hjälpa dessa människor. Och egentligen ska det vara jämnt fördelat. Nu har några länder fått för sig att de inte ska bidra alls. Men förhoppningsvis så kommer man att sätta lite press på dem, så att de också hjälper till. Att bara säga: Gör vad ni vill med dem, men inte hit.... det lämnar ju problemet olöst. Nu tänker jag förstås på människor som flyr från krig och liknande. 

    Och oavsett vem som har orsakat det, så tror jag inte att det går att lösa endast av politikerna.


    Av alla som kommer till Sverige bedöms runt 10% ha reella flyktingskäl. Dvs de flyr från krig. En väldigt stor andel syrier som kom tex hade inte bott i Syrien på årtionden. Många bodde i tex Turkiet. Dessa såg en chans att (helt förståeligt) få ett bättre liv ekonomiskt. Men om alla som hade denna ekonomiska nivå skulle klassas som flyktingar hade vi plötsligt haft runt en miljard människor i världen som klassas som flyktingar. Hur hållbart kallar du det?

    Sen "måste" inte politiker göra någonting folket i landet inte vill. Oavsett hur hemskt du ellet någon annan tycker det är. Politikernas uppgift är att representera och verkställa folkets vilja. När man börjar ställa sig över detta är man per definition inte längre en demokrati.
  • Anonym (Stefan)
    AndreaBD skrev 2019-12-06 17:17:44 följande:

    Det är ju inte heller som om de har gjort det för skojs skull. Någon var ju tvungen att hjälpa dessa människor. Och egentligen ska det vara jämnt fördelat. Nu har några länder fått för sig att de inte ska bidra alls. Men förhoppningsvis så kommer man att sätta lite press på dem, så att de också hjälper till. Att bara säga: Gör vad ni vill med dem, men inte hit.... det lämnar ju problemet olöst. Nu tänker jag förstås på människor som flyr från krig och liknande. 

    Och oavsett vem som har orsakat det, så tror jag inte att det går att lösa endast av politikerna.


    Av alla som kommer till Sverige bedöms runt 10% ha reella flyktingskäl. Dvs de flyr från krig. En väldigt stor andel syrier som kom tex hade inte bott i Syrien på årtionden. Många bodde i tex Turkiet. Dessa såg en chans att (helt förståeligt) få ett bättre liv ekonomiskt. Men om alla som hade denna ekonomiska nivå skulle klassas som flyktingar hade vi plötsligt haft runt en miljard människor i världen som klassas som flyktingar. Hur hållbart kallar du det?

    Sen "måste" inte politiker göra någonting folket i landet inte vill. Oavsett hur hemskt du ellet någon annan tycker det är. Politikernas uppgift är att representera och verkställa folkets vilja. När man börjar ställa sig över detta är man per definition inte längre en demokrati.
    AndreaBD skrev 2019-12-06 17:27:47 följande:

    Du tror väl inte att kvinnor i Sverige får bara hundra år sedan fick gå ut och jobba? Så skillnaden där är kanske hundra år, inte tusentals. 

    Och du spekulerar bara, jag har sett resultat, för att jag har gått på samma öppna förskolan med mina barn. Det är ganska många år sedan. Men det finns väldigt många såna projekt på alla möjliga platser i Sverige, jag googlade lite. Uppenbarligen tycker man ju att det fungerar bra. Hur mycket det ger - det är en annan fråga. Det kommer inte att fixa allt, men jag är säker på att det gör nytta. 


    Du "har sett något på ditt dagis" och då har du ett resultat? Seriöst..

    Du kan inte likställa svenska kvinnors rättigheter i Sverige för 100 år sedan med tex arsbvärlden i dag. Det är absurt och otroligt okunnigt.

    Det har ALDRIG varit förbjudet för svenska kvinnor att visa sitt hår pch ansikte offentligt. I koranen står det tex utryckligen att mannen har rätt att fysiskt tillrättavisa kvinnan. Det finns mig veterligen INGET liknande i bibeln. I arabvärlden är det till stor del accepterat med kvinnoaga. Att det skulle varit det i Sverige på samma sätt för 100 år sedan.är absurt.

    Har du varit.i Saudi? Jag blir förbannad av att du påstår att samma kvinnosyn som råder där, rådde i Sverige för 100 år sedan. En kvinna som våldtas blir i många länder offentligt stenad till döds som "straff". Menar du på fullaste allvar att detta skedde i Sverige 1919?
  • KillBill
    Anonym (Stefan) skrev 2019-12-07 15:12:37 följande:

    I teorin ja. Men i praktiken hade det gjort liten skillnad. På 90-talet fanns det tomma lägenheter. Det har inte funnits på evigheter. Hur ska du kunna "sprida ut" invandrare utan tillgängliga boenden? Ska staten köpa upp villor i Danderyd och placera flyktingar där? Ska svenska familjer vräkas ur HR för flyktingars skull? Ska flyktingar alltid få gå före i hyreskön? Hur uppskattat tror du det hade varit om de som stått i kö i 15 år iom flyktinginvandringen varje år fick en relativt SÄMRE köplats för varje år som gick?

    Att avskaffa EBO kommer inte ändra ett skit längre. Andelen med invandrarbakgrund är nu så hög i varje svensk stad. Tiden där man kunde få in 2-3 invandrarbarn per skolklass är sedan länge över. Man kan segregera sig med "egna" i princip överallt.


    Det fanns kommuner med överskott på lägenheter till för ca 15 år sedan. Tyvärr byggdes det rekordfå lägenheter trots att invandringen var hög när alliansen med moderaterna i spetsen regerade..

    Det finns dock fortfarande kommuner med en låg andel invandrare och ett slopande av EBO lagen skulle därför få effekt för framtiden. Kommuner som Danderyd och Staffanstorp ska självklart ta emot sin beskärda del av flyktinginvandringen och har självklart ansvar för att det finns lägenheter att tillgå för kommuninnevånarna.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2019-12-07 16:10:46 följande:

    Det fanns kommuner med överskott på lägenheter till för ca 15 år sedan. Tyvärr byggdes det rekordfå lägenheter trots att invandringen var hög när alliansen med moderaterna i spetsen regerade..

    Det finns dock fortfarande kommuner med en låg andel invandrare och ett slopande av EBO lagen skulle därför få effekt för framtiden. Kommuner som Danderyd och Staffanstorp ska självklart ta emot sin beskärda del av flyktinginvandringen och har självklart ansvar för att det finns lägenheter att tillgå för kommuninnevånarna.


    Vilka kommuner har låg andel invandrare? Typ max 10-15%? Berätta gärna! Berätta gärna hur du ska gå till väga i praktiken för att trycka in invandrare i Danderyd och få dem att stanna där? Modulboenden?

    OK så när du "spridit ut" några tusen invandrare till de få områden som har relativt få. Vad gör du med resterande 100 000 tals? Du låter bara patetisk när du försöker få det att framstå som att det kryllar av helt "vita" kommuner.
  • KillBill
    Anonym (Stefan) skrev 2019-12-07 16:22:40 följande:

    Vilka kommuner har låg andel invandrare? Typ max 10-15%? Berätta gärna! Berätta gärna hur du ska gå till väga i praktiken för att trycka in invandrare i Danderyd och få dem att stanna där? Modulboenden?

    OK så när du "spridit ut" några tusen invandrare till de få områden som har relativt få. Vad gör du med resterande 100 000 tals? Du låter bara patetisk när du försöker få det att framstå som att det kryllar av helt "vita" kommuner.


    Har inte tid att svara utförligt just nu men återkommer senare med källor från SCB
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Invandrare och problem