• TTV

    Sambon vill ha procentuell ekonomi

    Hej! Jag är intresserad utav era åsikter över en diskussion jag har tillsammans med min sambo just nu. 

    För någon vecka sedan berättade sambon att hon anser att vår privatekonomi-modell (eller vad man ska kalla det) är orättvis mot henne. 

    Vi har gemensamma kostnader som vi står 50/50 för (hyra, försäkringar och mat). Jag tjänar dock tre gånger mer än henne. 

    Hon vill nu att vi istället för att dela lika på våra gemensamma kostnader köra en procentbaserad metod. Dvs om jag tjänar 70% mer än henne en månad skall jag stå för 70% av kostnaderna och hon de resterande 30%. Vi båda har rörliga löner som baseras på upparbetade timmar så detta skulle variera från månad till månad, det skulle dock aldrig bli aktuellt att hon stod för större procentsats.  

    Min fråga är nu denna: Håller ni med henne? Är vår ekonomisituation orättvis mot henne? Hon kan inte förstå att jag inte går med på detta. 

    Jag bjuder henne självklart på merparten av saker som vi gör tillsammans, äter ute, ger bort presenter, köper dyrare jul och födelsedagspresenter, bjuder på kostnader vid resor. 

    Vi har vart sambos i 2,5 år. Inga barn, inte gifta, inte förlovade och valt dessa kostnader tillsammans, vid ett annat tillfälle där hon hade ett stabilare jobb. Ingen av oss är sjuka och jobben vi har är medvetna val som ingen har blivit forcerad in till.

    Finns fler nyanser till denna diskussion men jag vill inte göra inlägget för långt, jag kan delge mer information allt eftersom diskussionen fortlöper. 

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi
  • Rudbeckius
    Amfitrite2 skrev 2020-02-14 14:04:02 följande:
    Visst, men här fanns det ju inga barn. En man och en kvinna utan barn, och som inte är gifta med varandra, är inte en familj. 
    Jag hävdar bestämt att även två sambos är en familj. Wikipedia håller med. Så du har nog inte mycket som backar upp din idé om att endast barn möjliggör att ordet familj kan användas. Sorry.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Familj
  • möjligt
    Rudbeckius skrev 2020-02-14 14:07:50 följande:
    Jag hävdar bestämt att även två sambos är en familj. Wikipedia håller med. Så du har nog inte mycket som backar upp din idé om att endast barn möjliggör att ordet familj kan användas. Sorry.

    sv.wikipedia.org/wiki/Familj
    Man är familj när man känner sig som familj.

    Vissa är familj tidigt andra aldrig .

    När man lägger (nästan) lika stor vikt den andres välmående som sitt eget, då är man familj

    :)
  • Rudbeckius
    möjligt skrev 2020-02-14 15:10:04 följande:
    Man är familj när man känner sig som familj.

    Vissa är familj tidigt andra aldrig .

    När man lägger (nästan) lika stor vikt den andres välmående som sitt eget, då är man familj

    :)
    Absolut, självklarheter. Därmed kan ju utan vidare två sambor känna sig som en familj?

    Vissa är på det ena sättet och vissa är på det andra sättet. En del bryr sig om varandra och andra inte. Därför är väl wikipedias defnition rätt bäl beskrivande? Och TS bor därmed i familj?
  • staar

    Jag skulle aldrig kräva min sambo på att betala procentuellt, det är helt absurt att kräva det.

    Man har inte rätt till någon annans lön bara för att den tjänar mer. Man ska inte ta på sig utgifter man inte klarar av . Däremot kan man ju se över situationen om den andra parten verkar ha svårt att klara sig. Men du lägger ner din egna tid på ditt jobb och du får lön för det , hur värt är det att jobba så mycket som man gör om man då måste börja betala mer ? Då hade jag hellre gått ner i arbetstid och fått mer fritid och jämnat ut lönen mer. Man lever bara en gång.

    Däremot tycker jag att gemensam ekonomi är det enklaste i ett förhållande, man slipper sådana här situationer .

  • TTV
    Hej alla, vilken tråd det här blev, väldigt intressant och delade meningar. Ska försöka klargöra ett par saker och även ge mig in i diskussionen själv med ett par argument för att se vad ni säger. Häng med. 

    nytt eller gammalt skrev 2020-02-13 14:28:55 följande:

    Jag skulle inte trivts med att ha bra med pengar över och samtidigt se honom vända på kronorna. 


    Hon vänder inte på varenda krona. Hon är i större behov av att se om sina pengar ja, men detta betyder inte att hon inte har en peng kvar efter att sina räkningar är betalda, det betyder att hon har mindre än vad jag har. Det är vad hon anser är orättvist. Detta var ingen fråga när vi låg nära varandra i lön. Nu är jag rädd för att hon stirrar sig blind på min, vad ska man kalla det, "marginal". Vad jag skulle kunna plocka ut och leva för, men jag gör ju inte det - jag låter (om man ska försöka konkritisera det lite mer) 2 tredjedelar stanna på sparkontot till en lägenhet och rör mig på resterande sista tredjedelen, ungefär. 

    Jag har aldrig på mig spenderarbrallorna och kommer hem med ett par nya, onödigt dyra, skor, jag har en rimlig mängd pengar som jag rör mig med som också är slut i månaden, skulle jag kunna ha friare tyglar? Absolut. Men nu har jag ju självdisiplin och är motiverad att vi skall kunna starta en familj i en ny lgh som vi/jag äger. Det hon egentligen ber mig om är att ta en del av mitt månadssparande till lägenheten och ge det till henne så hon kan vara mer friare. 

    Varför ligger det på mig att möjliggöra hennes frihet som konskvens av att jag tjänar mer pengar? Om det nu är så pass viktigt att ha en bättre finansiell situation borde hon inte först vända sig till sig själv och fråga "hur kan jag förbättra min finansiella situation?". Har hon en full lön en månad ligger hennes omkostnader på cirka 40%, det betyder att hon har 60% kvar av sin inkomst att röra sig på, fritt. 

    möjligt skrev 2020-02-13 15:48:14 följande:

    Men om man nu väljer att arbeta med sin hobby inom kultur, konstnär etc och ens sambo istället väljer att gå igenom en lång och krävande utbildning just för att skapa finansiella möjligheter för sig själv, varför anser du då det så självklart att den andre ska ha en del av dessa pengar?


    Vi båda gick en lika lång utbildning, 3 år. Min var ingenjör inom logistik och hennes inom inredning. Hon gick även inredare på gymnasiet. Därav målmedvetenheten. Hon har alltid velat bli och jobba med inredning. 

    Men ja, vi har haft helt olika värderingar när det kommer till vad vi värdesätter. Jag har haft en barndom som gjort att jag har värdesätter finansiell trygghet, det har vart vad jag jobbar emot.

    Hon har värderat annorlunda. 

    möjligt skrev 2020-02-13 18:34:13 följande:
    Så om en sambo väljer(!) att jobba 25% ska den andra täcka upp automatiskt? 
    Något jag också har svårt att förstå med procentuella modellen. Det finns inga konsekvenser sett till att ha en dålig månad. Nu är jag säker på att hon inte skulle sätta sig på rumpan medvetet och sluta jobba för att jag säkrar upp vår finansiella situation. Men säg att hon får en dålig månad, hon jobbar 25%, alla finansiella konsekvenser är borta tack vare att jag tar en större procent? Det enda som har skett är att hon har fått mer fritid.

    perfect skrev 2020-02-13 18:37:35 följande:

    Du är mycket ogin bara för att Du tycker Du är bättre än Din sambo.


    Jag skulle vilja poängtera att jag älskar min sambo och försöker ju aktivt lösa detta problem genom att få olika insikter, om det betyder att jag tillslut kommer fram till att vi skall köra procentuell modell, so be it, så stolt är jag inte. Jag vill dock också poängtera att jag inte är en person som går med på vad som helst. Jag ser hål i den procentuella teorin om att det skulle bli mer rättvist, främst för att hon är frisk i både kropp och själ, vi har inga barn, har bott tillsammans i 2,5 år och hon har själv vetat att detta är vad hon skall jobba med sedan hon var 15. Så jag har jag svårt att se något annat argument för att jag ska gå med på det procentuella mer än för att vara snäll. Men är det då jag som är ormilig och inte går med på det direkt eller är det hon som är orimlig att begära det? 

    Jag vill också poängtera att när vi gifter oss eller skaffar barn så blir spelreglerna annorlunda, detta är jag medveten om. Detta är dock också ett aktivt val vi kommer fatta "att bli ett", då ser jag lite det som att man har testat vattnet under en tid och känner sig trygg nog att hoppa i. Då blir det absolut delad ekonomi. Men nu? Klart jag har tänkt att hon ska bli "the one", absolut. Men ska jag gå med på allt för det? Ska hon alltid kunna gömma sig bakom "du är min sambo, du älskar mig, därför ska du göra allt för mig och min lycka". Inte ett citat men ni förstår andemeningen. 

    Fan va svårt detta är. 

    - - - - - - - - - - - - - - 

    Shit det tar sån tid att svara på alla. 1 sida hann jag med nu.. Jag återkommer. 
  • Nilas2

    Eftersom ni även delar 50/50 på matutgiften, så försörjer din sambo delvis dig. Män äter generellt mer än kvinnor och står därför för en större del av matkonsumtionen. En utgift ni idag delar lika på. Sambon betalar alltså mer av de gemensamma utgifterna eftersom du ( generellt) förbrukar mer av de gemensamma tillgångarna i form av mat.

  • Amfitrite2
    Nilas2 skrev 2020-02-14 16:43:44 följande:

    Eftersom ni även delar 50/50 på matutgiften, så försörjer din sambo delvis dig. Män äter generellt mer än kvinnor och står därför för en större del av matkonsumtionen. En utgift ni idag delar lika på. Sambon betalar alltså mer av de gemensamma utgifterna eftersom du ( generellt) förbrukar mer av de gemensamma tillgångarna i form av mat.


    Men - hur kan man ens TÄNKA så att man räknar ut priset på sin partners konsumtion av mat??? Jag skulle VÄGRA att leva mitt liv med någon som ens TÄNKTE så!!!
  • GGN
    Nilas2 skrev 2020-02-14 16:43:44 följande:

    Eftersom ni även delar 50/50 på matutgiften, så försörjer din sambo delvis dig. Män äter generellt mer än kvinnor och står därför för en större del av matkonsumtionen. En utgift ni idag delar lika på. Sambon betalar alltså mer av de gemensamma utgifterna eftersom du ( generellt) förbrukar mer av de gemensamma tillgångarna i form av mat.


    TS sambo använder väl förmodligen mer schampo och kanske köper mensskydd för gemensamma kassan. Kanske har mjölk i kaffet, har TS inte mjölk i kaffet så bjuds ju hon på det.

    Orka räkna kronor och ören.
  • GGN
    Mortiscia80 skrev 2020-02-14 10:23:11 följande:

    Köp är en helt annan sak, vi pratar om löpande kostnader. Hur blir det rättvist att en person som tjänar 25 % av inkomsten betala 50 % av utgifterna?Jaså det har hon? På vilket sätt då? Jag vill gärna veta så jag kan tillämpa det på min egen arbetsplats. Samma fråga till dig; hur blir det rättvist att en person som tjänar 25 % av inkomsten betala 50 % av utgifterna?En separation är en helt annan sak och där finns det lagar som styr, det är inget varken du eller jag behöver ha åsikter om.


    Hon kunde ha utbildat sig till något/valt ett yrke där lönen är högre.

    Är du en sån som släpar benen efter dig och snyltar på andra? Kanske dags att ta ansvar?
  • GGN
    Rudbeckius skrev 2020-02-14 10:56:16 följande:
    Intressant tråd detta, vad är rättvist - ska alla familjemedlemmar i ett hushåll ha samma standard (dvs alla pengar läggs ihop och delas lika på?) eller ska man ha helt separerade ekonomier och hur gör man med barnens standard och de vuna som kanske tjänar väldigt lite eller studerar?

    Ingen enkel sak, och hur värderas olika mängd hushållsarbete bereoende på arbete, restid osv?

    Jag tror att jag är för en sorts mellanväg, man behöver dela på vissa kostnader men ändå ha olika standarder beroende på egna inkomster och förmögenheter. Men blir skillnaderna för stora så blir det jobbigt...
    För några år sedan jobbade jag på timme. Det fanns mycket jobb i branschen men inte så jag alltid fick ihop en heltid. Dock passade det förträffligt med min mans schema. Han var lärare och med mitt jobb där jag bestämde min ledighet själv så kunde vi resa alla lov. Då gjorde vi så att han betalade mer därhemma, eftersom min otrygga anställning gynnade oss båda.
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi