• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Inte ett fan)
    AndreaBD skrev 2020-05-01 18:44:58 följande:
    Jag tycker också att jag inte minns några löften. Och jag förväntade mig absolut inga heller. Det är ett nytt virus - då vet de inte. Hur skulle de kunna veta? De säger bara vad som verkar sannolikt. Och det ändrar sig kanske när man får reda på mera. 
    Om de inte vet något så bör de inte heller påstå att asymptomatiska personer ( eller under inkubation) inte smittas. Vid osäkerhet känns det oprofessionellt att bara gissa, istället för att tala om att det finns en möjlighet.

    Vidare verkar de i stort sett ha varit ovilliga att ändra sin ståndpunkt, trots att andra länder flaggat om det under en längre tid.

    https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-andrar-syn-pa-smittorisk

    OBS först i början av april...
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-01 19:19:42 följande:
    Jo vi har förstått att du inte kan se några brister öht hos FHM eller hur smittan hanterast i Sverige men däremot väldigt bra på att hitta fördelar och gräva fram guldkorn som tyder på att vi har rätt Flört
    Nej, jag ser ganska många brister, men inga som skulle kunna fixas så snabbt att det skulle göra någon skillnad i nuläget. Det tar mer tid. T.ex. sjukvården har varit dålig i årtionden, tycker jag. Och både FHM och regeringen har säkert gjort misstag, men det är ganska svårt att veta i nuläget, och vissa saker vet vi inte helt säkert heller. 
  • AndreaBD
    Monkii skrev 2020-05-01 20:19:23 följande:
    "

    Risken att smittan skulle kunna spridas i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

    "

     

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRdlw1/experten-ingen-risk-att-svenskarna-kan-sprida-coronaviruset
    Det här handlar ju om 11 stycken svenskar som flögs hem ifrån Kina! Och man hade undersökt dem före resan och igen under en mellanlandning och sedan skulle de bege sig i frivillig karantän för säkerhets skull. Visst, man kunde ha sagt dessutom att de MÅSTE bege sig i karantän. Men jag tror nog att de förstod det så. Här håller jag med Tegnell om att risken är obefintlig. 

    Jag trodde vi pratade om alla som var på semester i norra Italien på sportlovet?
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-01 20:19:02 följande:
    Jag pratade inte ens om lockdown. Jag pratade om karantän vid inresa i landet. Nu är ju det dock ganska meningslöst.
    Okej, sorry. De kallar ju det för karantän också. Vid inresa till landet - visst, det kan man göra. Jag tror dock att det skulle varit effektivt bara i början. Numera sprids det mesta inom Sverige. 
  • AndreaBD
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-01 20:45:31 följande:
    Om de inte vet något så bör de inte heller påstå att asymptomatiska personer ( eller under inkubation) inte smittas. Vid osäkerhet känns det oprofessionellt att bara gissa, istället för att tala om att det finns en möjlighet.

    Vidare verkar de i stort sett ha varit ovilliga att ändra sin ståndpunkt, trots att andra länder flaggat om det under en längre tid.

    https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-andrar-syn-pa-smittorisk

    OBS först i början av april...
    De har aldrig påstått att de vet säkert. Samtidigt har ju folk så svårt med dessa osäkra uttalanden som alla som jobbar med forskning brukar ha. De säger ju aldrig att något ÄR så, och det har folk jättesvårt för, eftersom de är så nervösa över viruset. Så ibland har de nästan blivit pressade - dvs. Tegnell på pressträffarna - att säga något mer säkert, trots att han egentligen inte kan veta det. 

    Jo, viss fakta som andra länder har utgått ifrån tidigare, har Sverige förnekat tills det verkligen fanns tecken på att det verkar vara så. Vet inte om de tänkte att det vore bättre om folk koncentrerar sig på det som är mest smittorisk? Det var nog en tanke bakom - typ att folk ändå inte kommer att följa alla råd, så att man ville begränsa dem? Jag tycker dock inte att det är helt rätt tänkt. Många människor vill ju verkligen veta alla delar. 
  • Monkii
    AndreaBD skrev 2020-05-01 20:58:02 följande:

    Det här handlar ju om 11 stycken svenskar som flögs hem ifrån Kina! Och man hade undersökt dem före resan och igen under en mellanlandning och sedan skulle de bege sig i frivillig karantän för säkerhets skull. Visst, man kunde ha sagt dessutom att de MÅSTE bege sig i karantän. Men jag tror nog att de förstod det så. Här håller jag med Tegnell om att risken är obefintlig. 

    Jag trodde vi pratade om alla som var på semester i norra Italien på sportlovet?


    Du missade poängen. Tegnell uttalar sig om saker han inte vet på ett sätt som får det att låta som att han vet. Det märks inte minst på alla de som gått på det han säger och sedan blir förvirrade när det inte blir så som Tegnell sagt. www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-nu
  • AndreaBD
    Monkii skrev 2020-05-01 21:51:37 följande:
    Du missade poängen. Tegnell uttalar sig om saker han inte vet på ett sätt som får det att låta som att han vet. Det märks inte minst på alla de som gått på det han säger och sedan blir förvirrade när det inte blir så som Tegnell sagt. www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-nu
    Och du kan vara säker på att han sa det EXAKT så som Aftonbladet trycker det? Jag tycker Aftonbladet är ganska känd för att omformulera det som folk har sagt, och det brukar då bli mycket mer ... extremt. 
  • Anonym (Bra)

    I stort sett hanterar Sverige pandemin bra. Men jag tycker att man borde ha lite stramare åtgärder på några punkter. 
    1. om en är sjuk i familjen med typiska Covid19 symptom borde hela familjen isolera sig. 

    Min äldsta son fick feber och hosta. Jag och mannen jobbar hemifrån och vi höll minstingen hemma första tiden (för att se om det skulle sprida sig i familjen) men mellankillen har skolplikt så han skulle iväg. Kändes helt fel. 

    Slutade med att jag och sonen var sjuka, men övriga 3 helt utan symptom så kanske inte  Covid ändå, men det vet man ju inte i början. 

    2. För lite fokus på hur man ska förebygga och förbereda sig. Hur förebygger jag högt blodtryck och andra risksjukdommar? Hur är jag bäst förberedd för att klara av IVA? Jag ser till att få vardagsmotion, träna regelbundet och äta varierat. Men det är för lite focus på att det är var och ens ansvar att ta hand om sig själv. 

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin