• Anonym (Mia)

    Skulle ni förlåta er partner för detta

    I lördags körde min sambo grovt rattfull. Vi var hemma hos mina föräldrar och jag gick och la mig först, kl. 03.00 eftersom vi har ett litet barn som vaknar 07.00 varje morgon. Min sambo och mina föräldrar stannade uppe (dom var ute vid elden) sen efter en timme gick mina föräldrar och la sig.

    På morgonen vid 07.30 så upptäcker jag att bilen är borta. Sambon likaså. Han har druckit mycket hela natten så jag får en chock att han kört iväg! Ringer till honom fler ggr, tillslut svarar han med ett sms att han är hemma. Vårt hem ligger 15 mil från mina föräldrar. Han har alltså hört grovt rattfull hela vägen hem.

    Jag har vägrat prata med honom efter detta, han har försökt ringa men jag har inte svarat. Han har skrivit att han ska förklara allt när jag kommer hem. Mina föräldrar säger att ingenting hände, ingen blev ovän med någon utan dom hade det trevligt.

    Kan nämnas att han har problem med alkohol som vi aldrig pratat om men det har eskalerat och nu så långt att han inte hade kvar spärren att inte sätta sig bakom ratten full. Han har förlorat körkortet efter att ha kört dagen efter och fastnat i en kontroll tidigare.

    Det känns som att detta ej går att förlåta? Han kunde ha kört ihjäl någon. Känner osäkerhet att hans hämningar börjar släppa.

  • Svar på tråden Skulle ni förlåta er partner för detta
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-08-12 11:26:35 följande:

    Det går självklart aldrig att förlåta ett sånt beteende. Visa honom tydligt vad du tycker. Men samtidigt är det ett symtom på att han inte mår bra.

    Jag tror egentligen att alkoholberoende är ett symtom på att personen inte mår bra - det handlar om verklighetsflykt från en värld man inte mår bra i. Men det är svårt att ändra hur en människa mår och personens känslor. Man är ganska utelämnad åt sina känslor. En alkoholist kan inte bara välja att vara nykter - det är betydligt svårare än så.


    Jag tror också det, är helt säker att det är på grund av dåligt mående han har börjat dricka så här mycket och passera gränser som inte ska passeras. Det är svårt att veta hur jag ska hjälpa honom ur detta.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (C) skrev 2020-08-12 11:32:18 följande:

    Jag har också en sambo som dricker lite för mycket. Men han kör aldrig full. Däremot så gillar jag inte riktigt attityden till alkoholen som finns på hans familjs sida. Men efter att han fick en alkholförgiftning inte långt före en julafton och hamnade på sjukhus då började vi prata mer om alkoholkonsumtion och attityden till alkohol. Jag var helt ifrån mig. Men hans familj tyckte ändå att det var helt i sin ordning att servera alkohol på julafton då det hör som till. Vi behövde ju inte dricka om vi inte ville. Tråkigt tyckte jag att de inte kunde se att deras attityd till alkoholen hade påverkat honom och alla dessa ursäkter till att ta ett glas vin eller en öl. Själv var jag väldigt uppgiven.


    Tråkigt att höra. Särskilt när man vill sin sambos bästa.

    Jag har faktiskt tidigare läst på om alkoholförgiftning och är förvånad att min sambo inte har fått det. Det låter kanske hemskt men har nästan önskat att han ska få det så han får ett wake up call. Önskar faktiskt också att polisen hade stoppat honom när han körde full så han fick indraget körkort och fängelse. Det känns som det tyvärr kommer att behövas något rejält för att han ska inse att han problem, att prata om det med mig kommer inte att räcka.
  • Anonym (C)

    Var rädd om dig! Det är lätt att hamna i ett medberoende. Du kan vara ett stöd för honom men du kan inte hjälpa honom, han måste hjälpa sig själv. Du kan inte ta ansvar för hans drickande heller. Du kan bara rå om ditt eget hus. Däremot kan du säga hur du önskar ha det sen måste han avgöra själv om han kan gå med på det och kan han inte det blir det upp till dig att antingen acceptera och förhålla dig till det eller lämna. Det bästa är om han får hjälp med sitt missbruk av proffs.

  • Anonym (L)
    Anonym (Mia) skrev 2020-08-12 23:47:56 följande:

    Jag tror också det, är helt säker att det är på grund av dåligt mående han har börjat dricka så här mycket och passera gränser som inte ska passeras. Det är svårt att veta hur jag ska hjälpa honom ur detta.


    En sak i det du säger ger mig varningstecken, "hur jag ska hjälpa honom ur detta", han måste ta sig ur det själv. Om du kan hitta andra anhöriga att ta hjälp av, till dig själv, som kan stötta dig så du inte glömmer bort dig själv.
  • Anonym (L)
    Anonym (Mia) skrev 2020-08-12 23:58:36 följande:

    Tråkigt att höra. Särskilt när man vill sin sambos bästa.

    Jag har faktiskt tidigare läst på om alkoholförgiftning och är förvånad att min sambo inte har fått det. Det låter kanske hemskt men har nästan önskat att han ska få det så han får ett wake up call. Önskar faktiskt också att polisen hade stoppat honom när han körde full så han fick indraget körkort och fängelse. Det känns som det tyvärr kommer att behövas något rejält för att han ska inse att han problem, att prata om det med mig kommer inte att räcka.


    Om du har skådespelarförmåga kan du låtsas läsa ur tidningen att de hittat en människa död längs med vägen han körde.

    Jag förstår att du önskar att han hade fått känna av nåt som fått honom att vända riktning. Nåt kännbart. Men som inte innebär att någon dör.
  • Anonym (Leni)
    Anonym (Mia) skrev 2020-08-12 23:39:08 följande:

    Vi ska prata om vad som hände och varför öga mot öga när jag kommer hem igen. Och då får jag ta mod till mig att prata om problemen med alkoholen som har eskalerat på sista tiden och varför det har gjort det.

    Nu några dagar senare så tänker jag mer klart om det som hände och jag vill försöka hjälpa honom och rädda vårt förhållande. Men aldrig någonsin förlåta eller ursäkta att han har kört full.

    Tack för tipset, vi bor långt norrut men ska kolla upp om det finns något likande i närheten. Tack.


    Det där låter väldigt bra, helt rätt gjort av dig.

    Ska försöka leta upp vad den där vårdinstsransen heter, det var ett tag sen mitt ex fick hjälp där. Finns säkert på flera orter.
  • Anonym (Leni)

    Det går att få behandling över internet, men blodprov och kroppslig kontroll måste göras hos vården.

    "Ett nytt sätt att behandla alkoholproblem

    På Riddargatan 1 har vi ett utbud av olika strukturerade behandlingar som individanpassas. Behandlingen pågår en begränsad tid, ca tre månader, med en uppföljning efter ytterligare tre månader. Hemuppgifter och övningar ingår alltid och vi förväntar oss ett aktivt engagemang av dig under denna begränsade tid. Det är ofta bra att engagera en närstående i behandlingen, och närstående är välkomna att följa med redan vid första besöket."

    Detta fungerade jättebra för mitt ex som jag tror hade mycket allvarligare alkoholmissbruk. Han söp ordentligt dagligen.

  • Anonym (.)
    Anonym (Zäta) skrev 2020-08-10 18:26:18 följande:
    Så långt ifrån sanningen är det inte, att växa upp med en missbrukande förälder är faktiskt något som riktigt kan skada ett barn på många sätt. Och jo den generaliseringen kan man göra efter så många barn till missbrukare berättat sin historia.
    KAN betyder inte alltid, något som påstods från början.
    KAN innebär precis vad det låter som, det KAN vara men måste inte vara så.
    Och det finns såklart otalaiga vittnesmål om att det är långt ifrån alltid det värsta (något som också påstods).

    Nej, man KAN inte göra den generaliseringen. Det du KAN göra är att prata ur egen erfarenhet men då måste du formulera dig korrekt med ord som JAG, MIG osv.
  • molly50
    Anonym (Mia) skrev 2020-08-12 23:39:08 följande:
    Vi ska prata om vad som hände och varför öga mot öga när jag kommer hem igen. Och då får jag ta mod till mig att prata om problemen med alkoholen som har eskalerat på sista tiden och varför det har gjort det.

    Nu några dagar senare så tänker jag mer klart om det som hände och jag vill försöka hjälpa honom och rädda vårt förhållande. Men aldrig någonsin förlåta eller ursäkta att han har kört full.

    Tack för tipset, vi bor långt norrut men ska kolla upp om det finns något likande i närheten. Tack.
    Jag tror du tänker rätt.
    Men en sak du ska tänka på är att han måste vilja ha hjälp själv för att du ska kunna hjälpa honom.
    Vill han inte det så måste du kanske överväga att ställa ett ultimatum om du vill försöka rädda det ni har.
    Du får inte glömma bort dig själv eller ditt barn i det här. Då är det lätt att bli medberoende.
    Och barnet ska inte behöva utsättas för några faror.
  • Anonym (Cia)

    Ja jag hade förlåtit det men jag hade krävt att han tog tag i sitt drickande. Krävt att han skulle gå på antabus eller ta ett uppehåll med alkoholen. Denna gång gick det bra men nästa gång kanske han skadar sig själv eller någon annan. Eller blir tagen av polis.

  • Anonym (Kör nykter)
    Anonym (Cia) skrev 2020-08-17 13:54:50 följande:

    Ja jag hade förlåtit det men jag hade krävt att han tog tag i sitt drickande. Krävt att han skulle gå på antabus eller ta ett uppehåll med alkoholen. Denna gång gick det bra men nästa gång kanske han skadar sig själv eller någon annan. Eller blir tagen av polis.


    Är han alkoholist så kan man aldrig kräva någonting ut av dom. Dom måste själva inse att dom har problem och söka hjälp. En alkoholist ska inte göra det för att andra vill det utan viljan måste komma ifrån dom själva.

    Den personen han skadar nästa gång kan lika gärna vara sitt eget barn.
Svar på tråden Skulle ni förlåta er partner för detta