• Anonym (Orolig syster)

    Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?

    Hej jag är orolig över min systers barn.

    Det är så att hennes son beter sig väldigt otrevligt och hon och hennes man verkar inte göra någonting åt det. Barnet skriker när han inte får som han vill och sliter saker som han vill ha ur händerna från folk, kastar mat med flit på golvet, föräldrarna säljer inte ens åt honom utan städar bara upp efter att

    han har ätit. Föräldrarna har även satt lås på lådor och skåp hemma för annars river han ut allting säljer de. Jag tycker såklart att man borde säja till sitt barn att det inte får göra så istället. Är föräldrarna bara väldigt lata och dåliga på att uppfostra barn eller kan det vara så att barnet har någon diagnos och behöver hjälp? Vad ska jag göra för att hjälpa barnet? Jag ska försöka att prata allvarligt med dem och funderar på att orosanmäla om de inte lyssnar.

  • Svar på tråden Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?
  • viseversa
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 18:19:06 följande:
    Nu är det så att vi kommit fram till att den här pojke inte är normal, han har en narcissistisk personlighetsstörning vilket bla innebär att han visar empati, ser sig svälv som extra viktig, kräver speciell behandling, har orealistiska förväntningar på sina egna rättigheter och beter sig arrogant.
    hahahahaha nej han är 1 år gammal inte 12 år gammal. Så JO han är fullt normal. Jösses
  • Pimpinellan

    Du har gått från att verka seriös, till att flippa ur till att faktiskt vara rolig. Jag väljer det sista. Undrar vem du egentligen är... Nån orolig syster är det ju inte.

  • SweeneyTodd
    AndreaBD skrev 2020-10-20 18:32:36 följande:
    Du är visserligen inte ett dugg seriös, men har du tänkt på en sak: En personlighetsstörning kan bara vuxna ha. Man spekulerar inte ens om det när det gäller barn. Inte ens 10 eller 12-åringar. Ingen psykolog skulle ens fundera på det. 
    Nu är ju TS ett troll(högst troligtvis, eller bara ett psykfall), men en psykolog kan faktiskt sätta en personlighetsstörning på någon under 18, även om det är fel/man inte ska göra så. Anledningen till att jag säger detta, är för att när jag var på BUP fick jag diagnosen osjälvständig personlighetsstörning. 
  • AndreaBD
    SweeneyTodd skrev 2020-10-20 18:58:33 följande:
    Nu är ju TS ett troll(högst troligtvis, eller bara ett psykfall), men en psykolog kan faktiskt sätta en personlighetsstörning på någon under 18, även om det är fel/man inte ska göra så. Anledningen till att jag säger detta, är för att när jag var på BUP fick jag diagnosen osjälvständig personlighetsstörning. 
    Kanske på en 16 - eller 17-åring, men här pratar vi om en 1-åring! Och det är inte korrekt att ställa en sån diagnos under 18 år. 
  • SweeneyTodd
    AndreaBD skrev 2020-10-20 17:26:10 följande:
    Är du autistisk, eller? En spelfilm spelar man inte under många veckor. Då kan man förstås filma barnet när det just inte gråter. Och nej, många spelfilmer visar inte verkligheten. 
    Varför tror du att TS är autistisk? Bara undrar, menar inte att vara ohövlig.
  • AndreaBD
    SweeneyTodd skrev 2020-10-20 19:06:18 följande:
    Varför tror du att TS är autistisk? Bara undrar, menar inte att vara ohövlig.
    Det är vanligt med orealistiska uppfattningar hos folk med autism.
  • BernieLollo
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-19 20:49:04 följande:

    Jag tänker att total brist avsaknad av regler är en form av vanvård då det riskerar att skada utvecklingen för barnet och ge det sämre förutsättningar.


    Läs på vad riktig vanvård är. Brist på regler för en 1-åring är inte det. Vad du tycker om deras barn eller uppfostran kan du köra upp någonstans tills du har egna barn. Du behöver släppa det här och gå vidare.
  • Anonym (Anonym)
    SweeneyTodd skrev 2020-10-20 19:06:18 följande:
    Varför tror du att TS är autistisk? Bara undrar, menar inte att vara ohövlig.
    Om du skulle gå igenom ts svar i tråden så finns några möjligheter. Personen kan vara så pass ung, oerfaren och/eller ointelligent att den inte förstår hur barn beter sig, och inte ens kan föreställa sig. Personen har en diagnos som gör att den inte kan ta in den information som ges i tråden. Personen har tråkigt och är inte alls någon orolig syster. Mest troligt det senaste.
  • AndreaBD

    Det lustiga är ju också att man förr i tiden pratade om en "narcisstisk fas" i utvecklingspsykologin. Just för att ALLA barn är så i den åldern. 

Svar på tråden Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?