• Anonym (Mamma)

    Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?

    Eftersom vi bor i Sthlmsområdet och det krävs 15% som minsta kontantinsats räknar vi på att bidra med 300 tkr till varje barn. Det är några år bort än så förhoppningsvis kanske dom också kommer hinna extrajobba lite eller kanske så använder vi ev. studielån för att spara aktier/fonder för att göra det ännu lättare att få sitt första boende.

    Vad har ni andra för taktik?

  • Svar på tråden Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?
  • Anonym (B)

    Svar till flera =)


    Studentpappa skrev 2020-11-19 10:36:46 följande:
    Underförstått så säger du ju nu att du får sämre kompetens i Sthlm till högre pris än övriga Sverige. Jag säger inte emot dig, men det brukar ju låta tvärtom. 

    Jag delar dock din uppfattning då jag använder mycket konsulter.
    Folk får jobb genom kontakter. I en stärre stad finns fler att känna. Känner du någon som behöver anställa (vik, fast eller säsong) så har du lättare chans till att få en intrervju än de som inte har någon koppling.
    Jag menar inte riktigt att du får en karriär helt utan eller mindre kompetens. Jag var kanske något otydlig.
    Anonym (Sandra) skrev 2020-11-19 11:26:13 följande:
    Fast allt utanför Stockholm "och ett fåtal andra städer" är INTE småstäder. Men det verkar inte stockholmare förstå. Att få jobb och byta jobb i Västerås (som exempel) är ungefär lika rätt. Procentuellt sett om du tittar på utbildning vs jobb vs antal sökande. Och Västerås-Sthlm är mindre än 1h på tåget - MÅNGA gör den pendlingen.
    Ja många gör den pendlingen men jag skulle faktiskt aldrig vilja bo där. Händer för mycket skit där helt enkelt.
    Jag är petig, och mina barn skulle inte få hjälp att få flytta dit heller. Finns områden att undvika och områden som är ok. Vad man själv anser vara ok med är helt och hållet upp till var och en.

    Det är väl klart att det är en enorm skillnad på en två miljonersstad och övriga städer i Sverige. Även om Stockholm inte är en storstad jämförbart med många andra storstäder så har Stockholm långt fler invånare än Göteborg på >600 000 och Malmö >350 000.
    Det är skillnad och menar du på största allvar inte är en småstad med sina >155 000 invånare?

    Med det sagt så säger jag inte att Stockholm är bäst och alla andra städer är fel. Men man får väl välja själv vart man vill bo, vill man inte bo utanför stan så varför måste man. Jag vet att man kan men varför är du så på att det ska?
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-19 11:44:30 följande:
    Fast hur många pratar ens om att göra karriär i mindre städer? Jag känner en hel del folk som kommer från diverse olika ställen. Dom landar alla i Sthlm för att dom antingen vill ha ett jobb alternativt att dom verkligen vill satsa karriärmässigt. Av dom jag känner som bor kvar i mindre städer så är det typ en av tjugo kanske som haft några som helst karriärsambitioner. Dom flesta är nöjda med att överhuvudtaget ha ett jobb och så roar dom sig på fritiden istället.
    Nu var ju det ett svar till studentpappa som du tog hälften på.
    "Det är ju inget hittepå, det ÄR svårare att få arbete i mindre städer. Möjligheterna att göra karriär minskar drastiskt, det är inget hittepå det heller. #101"



  • Anonym (Inte mycket)

    Jag har 3 barn. De har 75.000 var på sina konton som var en gåva av en släkting. Jag tänker att de kommer ha 100.000 var (totalt) när de flyttar. Sedan får vi se hur de använder dem. Min förhoppning är väl att de använder det som ett startkapital att bygga på när de börjar arbeta. Samtidigt är det ju deras pengar att förfoga över som de vill. Själv använde jag mina körkortspengar till att tågluffa och tog intensivkurs i 25-årsåldern istället.

    Mina pengar från extrajobb under studietiden gick till resor. Pluggade och arbetade utomlands etc. Jag ser inte heller vitsen med att sätta dem i en Br 1km från föräldrahemmet när de är 20.. Tycker det är bra med vidgade vyer och äventyr. Pröva sina egna vingar.

  • Anonym (Charlotte)

    Jag är uppvuxen med låginkomsttagare till föräldrar som inte har haft råd att ge mig eller syskon en krona. Jag hamnade i en cirkel av dyra andrahandslägenheter som gjorde det svårt att spara ihop en kontantinsats vilket ledde till att jag kom in på bostadsmarknaden mycket senare än jämnåriga som fått hjälp av sina föräldrar. Jag missade en enorm värdestegring pga detta och bor nu väldigt mycket sämre och dyrare än mina vänner som fick stöd. Inget jag hänger läpp över eller anklagar mina föräldrar för, det är som det är och de hade inte förutsättningar, men om jag har möjlighet så vill jag verkligen kunna hjälpa mina barn i framtiden. Tanken är att spara ihop 500 000 per barn men man vet ju aldrig hur ens ekonomi kommer se ut i framtiden. Dessa pengar har vi inte bestämt ännu om barnen ska få eller om det blir ett räntefritt lån eller liknande, det får vi se. Vi sparar i våra namn, förutom kanske en femtedel. Barnen behöver ha en fast inkomst först så att de kan få lån, sen kan vi tänka oss att gå in som medlåntagare också om det är möjligt. Kan också tänka mig att vi erbjuder oss att dubbla det barnen själva sparar ihop, som en extra morot eller liknande. Bara för att man hjälper till ekonomiskt så behöver det ju inte betyda att man ger flera hundratusen på 18-årsdagen utan krav utan det kan ju göras på olika sätt.

  • mari123

    Apropå "göra karriär"! Vad menas? Kan det vara ngt så simpelt som att bli inköpschef på kommun eller mellanchef på ngt privat företag..................ELLER är det till absoluta toppen man strävar? Jag tänker att de flesta inte alls vill göra ngn särskild "karriär" (?) utan vill ha ett vanligt jobb där man trivs med kamrater och arbetsuppgifter......eller så är det bara jag! 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (B) skrev 2020-11-19 12:21:32 följande:

    Svar till flera =)


    Folk får jobb genom kontakter. I en stärre stad finns fler att känna. Känner du någon som behöver anställa (vik, fast eller säsong) så har du lättare chans till att få en intrervju än de som inte har någon koppling.
    Jag menar inte riktigt att du får en karriär helt utan eller mindre kompetens. Jag var kanske något otydlig.
    Anonym (Sandra) skrev 2020-11-19 11:26:13 följande:
    Fast allt utanför Stockholm "och ett fåtal andra städer" är INTE småstäder. Men det verkar inte stockholmare förstå. Att få jobb och byta jobb i Västerås (som exempel) är ungefär lika rätt. Procentuellt sett om du tittar på utbildning vs jobb vs antal sökande. Och Västerås-Sthlm är mindre än 1h på tåget - MÅNGA gör den pendlingen.
    Ja många gör den pendlingen men jag skulle faktiskt aldrig vilja bo där. Händer för mycket skit där helt enkelt.
    Jag är petig, och mina barn skulle inte få hjälp att få flytta dit heller. Finns områden att undvika och områden som är ok. Vad man själv anser vara ok med är helt och hållet upp till var och en.

    Det är väl klart att det är en enorm skillnad på en två miljonersstad och övriga städer i Sverige. Även om Stockholm inte är en storstad jämförbart med många andra storstäder så har Stockholm långt fler invånare än Göteborg på >600 000 och Malmö >350 000.
    Det är skillnad och menar du på största allvar inte är en småstad med sina >155 000 invånare?

    Med det sagt så säger jag inte att Stockholm är bäst och alla andra städer är fel. Men man får väl välja själv vart man vill bo, vill man inte bo utanför stan så varför måste man. Jag vet att man kan men varför är du så på att det ska?
    Nu var ju det ett svar till studentpappa som du tog hälften på.
    "Det är ju inget hittepå, det ÄR svårare att få arbete i mindre städer. Möjligheterna att göra karriär minskar drastiskt, det är inget hittepå det heller. #101"



    Vanligtvis blir man betydligt mer anonym i en storstad medan på mindre ställen så har väldigt många kopplingar till varann. : ) 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (JS) skrev 2020-11-19 11:52:06 följande:
    Nu går vi lite off-topic här, men jag undrar om vi inte ser början på ett paradigmskifte här i och med Corona. Många jobbade hemifrån tidigare, men sedan mars i år har man tvingats lära sig arbeta hemifrån vare sig man gillar det eller inte. Tekniken utvecklas fort och det finns pengar att tjäna på att skapa effektiva jobba-hemifrån-lösningar.

    Jag tror att detta öppnar upp för många fler distansjobb. Antingen på heltid eller några dagar i veckan hemifrån. Att pendla två timmar enkel väg bara 2 dagar i veckan är lätt gjort när man kan väga in fördelarna av småstadsliv.

    Som jag ser det är den enda fördelen med att bo inne i Stockholm just karriärsmöjligheterna. Annars har småstäder långt många fler fördelar vad gäller livskvalitet. När plötligt detta nu går att kombinera, småstad och karriär på distans, tror jag att småstäderna kommer få ett uppsving.

    Ta en stad som Jönköping, eller varför inte en idyllisk sommarstad som Lidköping. Man tar sig till Stockholm på 2,5 timme, Göteborg ännu snabbare, men har i större utsträckning råd med högre kvalitet och storlek på boende, närmare till skola och förskola, naturen och sjön inpå knuten, billigare livsstil överlag och betydligt mindre tid som går åt kollektivtrafik och köer. Enkelt val för mig.
    Jag önskar att du har rätt, men jag tvivlar. Det verkar finnas nåt inbyggt med att folk ska vara på jobbet. Och framför allt många chefer vill ha folk på jobbet så dom själva har något att göra. Skrattande

    Jag tror också det vore bra miljömässigt att resandet minskar rejält. Tyvärr tror jag det blir samma både vad gäller en stor del av hemmajobbet som resandet dvs det återgår till samma som tidigare när folk börjar vaccineras och vi fått kontroll på viruset.
  • Anonym (Mamma)
    mari123 skrev 2020-11-19 12:46:02 följande:

    Apropå "göra karriär"! Vad menas? Kan det vara ngt så simpelt som att bli inköpschef på kommun eller mellanchef på ngt privat företag..................ELLER är det till absoluta toppen man strävar? Jag tänker att de flesta inte alls vill göra ngn särskild "karriär" (?) utan vill ha ett vanligt jobb där man trivs med kamrater och arbetsuppgifter......eller så är det bara jag! 


    Dom som pratar om karriär har alla varit nån form av chef. Flera av dom har som enda mål att vara just chef. Dom behöver inte vara VD, men vanligtvis ska dom ha folk som jobbar under sig.
  • Studentpappa
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-19 11:44:30 följande:
    Fast hur många pratar ens om att göra karriär i mindre städer? Jag känner en hel del folk som kommer från diverse olika ställen. Dom landar alla i Sthlm för att dom antingen vill ha ett jobb alternativt att dom verkligen vill satsa karriärmässigt. Av dom jag känner som bor kvar i mindre städer så är det typ en av tjugo kanske som haft några som helst karriärsambitioner. Dom flesta är nöjda med att överhuvudtaget ha ett jobb och så roar dom sig på fritiden istället.
    De flesta jag känner har någon form av ambition att göra karriär, jag tror du skulle må bra av att ta av skygglapparna. Ingen i min omgivning är nöjd med att bara ha ett jobb, tittar du bland låginkomstagare så är det säkert absolut så. Men tittar du i någon sämre förort i Sthlm så är antagligen de flesta nöjda att ha ett jobb och slippa soc. 

    Jag har syskon och kollegor som gjort omvänt och lämnat Sthlm för en småstad och ändå inte stagnerat i sin karriär. Allt är inte svart eller vitt även om ingen Spotify-chef lär flytta till Flen så finns det alternativ för en vanlig dödlig som vill tillhöra 90:e percentilen eller mer lönemässigt även utanför Sthlm. 
    Ride it like you stole it
  • Glinda från Oz
    Anonym (G) skrev 2020-11-18 19:32:44 följande:
    Tråden handlar om ungdomar.

    Min kommentar om T-banan handlar mer om hur man definierar Stockholm. Är Farsta Stockholm? Jakobsberg? Märsta?
    Ska vi ta de ställen jag räknade upp så tillhör t.ex Rågsved Stockholms kommun och jag anser inte att det är en större bedrift att få lägenhet där än någon annanstans. 

    Som ungdom får man börja längst ner på bostadsmarknaden och klättra sig upp, jag anser att man lär sig något av det. Själv hyrde jag ett rum när jag flyttade hemifrån. 
    Fliselisan skrev 2020-11-18 20:34:40 följande:
    Men särskilt vanligt är det nog inte.
    Glinda från Oz skrev 2020-11-18 15:32:57 följande:

    Är det så viktigt att hinna hoppa på tåget då? Jag resonerar likadant som tjejen du citerade, jag ville inte bli låst som ung vuxen. Nu har jag ett förstahandskontrakt och trivs bra, jag vill helst inte ta lån och det är bekvämt att värden fixar om något går sönder. Äger ens föräldrar sitt boende finns det ett tåg till, när de går bort.


    Dels kan man ju själv vara ganska gammal när föräldrarna går bort och sen ska man nog inte ta för givet att det ens finns en massa pengar att ärva i huset.

    Nu dog tyvärr min mamma alldeles för ung och hade några sista svåra år. Jag uppmanade henne att lyxa så mycket hon kunde och inte tänka på eventuella pengar jag skulle ärva. Det kändes viktigare att hon hade det bra.
    Min erfarenhet är att man vet på ett ungefär hur ens föräldrars ekonomi ser ut. 

    Jag tror du citerade fel person, jag har aldrig sagt eller ens antytt att man ska förvänta sig ett stort arv eller vara en så snål, hemsk och sniken människa att man anser att ens föräldrar ska spara för att man själv ska ha, ha, ha. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Biobonus) skrev 2020-11-18 20:47:25 följande:
    Jag hjälper gärna mina barn att inte bo i Norsborg, Fittja eller Akalla/Husby (där har jag själv bott).

    Att ta sig in i den sk bostadssvängen tidigt i Stockholm ökar ens chanser att bo till en dräglig kostnad.

    Att försöka undvika andrahandsmarknaden är inte att vara bortskämd, det är att vara ekonomiskt medveten. Till samma kostnad kan du amortera = betala till dig själv och investera i en värdeökning. Att få ett förstahandskontrakt (lagligt) är näst inpå omöjligt, om man inte känner någon privat hyresvärd.

    Jag anser att det är att vara kräsen då man är för fin för att bo i t.ex Norsborg och låta ens föräldrar betala när man är vuxen. 


    Vill man hyra går det utmärkt att få en lägenhet till rimlig kostnad efter några år om man är smart och vet vad man gör. 


    Anonym (beror på så mycket....) skrev 2020-11-18 21:24:03 följande:
    Grattis att ni lyckats. Det är ju dock inte vanligtvis så. Det vet ju du också.

    Kollade lite snabbt på Bostad Stockholm och den billigaste lägenheten just nu var en etta på 33kvm i Stureby. Hyra 3800. Genomsnittlig kötid för liknande bostad i området: 10-12 år. Det har ju verkligen en 20-åring....

    I min kommun, kranskommun, ligger kötiden i vårt kommunala bolag på en lägenhet i "slumområdet" på över 10 år (om man inte redan bor deras bostäder, då får man dubbla poäng per dsg i kön). Nybyggen i kommunen, det man kanske har möjlighet att få, ligger på 10 000kr/månad och uppåt för en liten tvåa på 45kvm. Men då finns det ju ett inkomstkrav kopplat också, gärna på att årsinkomsten ska vara 3-4 ggr årshyran. Också lätt för en ungdom....

    Som ungdom kan man såklart inte förvänta sig det bästa, man börjar längst ner och klättrar upp. Det är jätteviktigt att ställa sig i kön så fort man fyller 18 år. 


    Vi är inga unika fall som har halkat in på ett bananskal. Lägger man ner lite tid och energi kan man göra samma sak. Mitt första förstahandskontrakt var en lägenhet i Rågsved, den såg ut som en pundarkvart, hål i golven, tapeter som lossnat överallt, inrökt mm Jag tapetserade och bytte golv själv och målade om köket (själv för att slippa hyreshöjning) sen kunde jag byta den mot en bättre lägenhet. Jag har bytt till mig en lägenhet för att den snart skulle stambytas och då var det möjligt att stanna kvar i evakueringslägenheten om man ville. Jag såg till att kolla upp vilka evakueringslägenheter värden hade och prata till mig den bästa. (De flesta har inga särskilda önskemål så det gick bra) Man får vara lite smart. 

Svar på tråden Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?