• Anonym (Mamma)

    Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?

    Eftersom vi bor i Sthlmsområdet och det krävs 15% som minsta kontantinsats räknar vi på att bidra med 300 tkr till varje barn. Det är några år bort än så förhoppningsvis kanske dom också kommer hinna extrajobba lite eller kanske så använder vi ev. studielån för att spara aktier/fonder för att göra det ännu lättare att få sitt första boende.

    Vad har ni andra för taktik?

  • Svar på tråden Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?
  • Anonym (G)
    Anonym (s) skrev 2020-11-19 22:45:11 följande:

    Att vända papper som någon chef är inte speciellt intressant. Det kryllar inte direkt av intressanta karriärsjobb. Då är det väl bättre att inte göra karriär och ha pengar och fritid att göra det som tycker är intressant.


    Backa upp ditt uttalande istället för att svamla. Vilka vanliga jobb ger bättre betalt än urtråkiga karriärjobb?
  • Anonym (B)
    Anonym (s) skrev 2020-11-19 22:47:09 följande:
    Du låter som en överbeskyddande mamma. Tror inte dina ungar kommer att dö av att bo där arbetare bor. 
    Jag har inget emot att bli kallad överbeskyddande. Jag vet vem jag är.
    Du vet att hela Stockholm är full av arbetare. Varför skulle jag ha något emot dem?
    För övrigt vet du inte ens vem jag är, min historia och mina förutsättningar.


  • Glinda från Oz
    Anonym (B) skrev 2020-11-19 21:23:16 följande:
    Då är jag kräsen, varför skulle jag jag inte få vara det? Vill du bo där så varsågod, jag vägrar.
    I och med att jag vägrar så tänker jag inte tvinga mina barn bo där heller.

    Säkerhet för mina barn ligger mig varmt om hjärtat oavsett hur gamla de blir.
    Det har internet dugg med säkerhet att göra utan om att få allt serverat på silverfat och inte göra rätt för sig. 
  • PH76
    Glinda från Oz skrev 2020-11-20 11:52:26 följande:
    Det har internet dugg med säkerhet att göra utan om att få allt serverat på silverfat och inte göra rätt för sig. 
    "inte göra rätt för sig.", inför vem då? Dig? Sina föräldrar? Samhället i stort?
  • Anonym (B)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-20 11:52:26 följande:
    Det har internet dugg med säkerhet att göra utan om att få allt serverat på silverfat och inte göra rätt för sig. 
    Barn och ungdomar idag har väldigt höga krav på sig. Om jag som förälder kan hjälpa utan att stjälpa så gör jag det.
    Det är inget fel i det och har definitivt inget att göra med varken silverskedar eller silverfat att göra. Bara för att jag vill hjälpa till med att få tag på en bra bostad betyder det inte att jag gör allt för dem.

    Jo det har med säkerhet att göra. Eftersom jag talade om Västerås med en annan person så är jag uppenbarligen tvungen att förklara för dig om gängen som styr den staden och riskerna med vad som händer där.
    Det är lugnare här där vi bor nu. Varför skulle jag då vilja bo där eller låta mina barn bo där utan att säga något?

    Nu har jag förklarat ytterligare en gång.
    Tycker du ska lägga ner din snorkiga attityd om att alla andra har fel och du är den ende som kan berätta vad som är rätt. Du berättar ju t.o.m om vad jag ska tycka.
  • Anonym (beror på så mycket....)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-20 11:52:26 följande:

    Det har internet dugg med säkerhet att göra utan om att få allt serverat på silverfat och inte göra rätt för sig. 


    Om mina barn kan lägga sin tid på att plugga för att få en bra utbildning istället för att oroa sig för att behöva flytta flera gånger per år till olika andrahandsboenden och slippa oroa sig för att ha råd att bo någonstans så hjälper jag dem gladeligen med det. Och med stt ha ett startkapital den dagen de vill köpa sig ett boende.

    De kommer att få kämpa med så mycket ändå, så kan jag hjälpa dem med detta så gör jag det gladeligen. Dessutom visar tex dansk forskning att barn som curlas måttligt mår bäst. De som inte behöver kämpa för precis exakt allt de har. Ett visst mått av curling är bra. Sen kommer jag aldrig att ringa myndighetssamtal etc åt dem när de är stora nog att lära sig själva, de kommer lära sig att sköta ett hushåll och hur man sätter upp mål och når dem.
  • Anonym (G)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-20 11:52:26 följande:

    Det har internet dugg med säkerhet att göra utan om att få allt serverat på silverfat och inte göra rätt för sig. 


    Så du menar att om man får 300.000kr för att köpa en lägenhet som kostar 2 miljoner så får man det serverat på silverfat?

    Och vad då ?göra rätt för sig?. Du låter sjukt missunnsam.
  • Anonym (Biobonus)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-19 19:04:39 följande:

    Jag anser att det är att vara kräsen då man är för fin för att bo i t.ex Norsborg och låta ens föräldrar betala när man är vuxen. 

    Vill man hyra går det utmärkt att få en lägenhet till rimlig kostnad efter några år om man är smart och vet vad man gör. 

    Som ungdom kan man såklart inte förvänta sig det bästa, man börjar längst ner och klättrar upp. Det är jätteviktigt att ställa sig i kön så fort man fyller 18 år. 

    Vi är inga unika fall som har halkat in på ett bananskal. Lägger man ner lite tid och energi kan man göra samma sak. Mitt första förstahandskontrakt var en lägenhet i Rågsved, den såg ut som en pundarkvart, hål i golven, tapeter som lossnat överallt, inrökt mm Jag tapetserade och bytte golv själv och målade om köket (själv för att slippa hyreshöjning) sen kunde jag byta den mot en bättre lägenhet. Jag har bytt till mig en lägenhet för att den snart skulle stambytas och då var det möjligt att stanna kvar i evakueringslägenheten om man ville. Jag såg till att kolla upp vilka evakueringslägenheter värden hade och prata till mig den bästa. (De flesta har inga särskilda önskemål så det gick bra) Man får vara lite smart. 


    Barnen är inte för kräsna för att bo i Rågsved, Norsborg eller Husby, även om de såklart inte skulle säga nej till ett förstahandskontrakt i innerstan. Det är vi föräldrar som inte vill att de ska bo där. Har du varit där de senaste åren? Det har jag.

    Att få hjälp till kontantinsatsen är inte att ge dem allt på silverfat. Vi har valt att bo i Stockholms innerstad och vill gärna att de ska välja att (kunna) bosätta sig inom rimligt avstånd, därför har vi från start valt att sätta undan pengar åt dem för att de ska kunna stanna på ?hemorten?. De kommer troligtvis att få kämpa ekonomiskt ändå med tanke på bostadspriserna här.
  • Anonym (katja)

    Jag är så trött på denna curlingdebatt. Alla i min släkt bakåt har mer eller mindre blivit curlade. Alla har klarat sig bra och fått bra jobb och blivit självständiga förnuftiga vuxna. Problemet är inte barn som curlas- utan de barn som aldrig curlas!

  • Jordgubbsnäsa
    Anonym (Moneypenny) skrev 2020-11-18 22:23:05 följande:

    Nu är det ju rätt ointressant var vi föräldrar bor, det intressata är ju var barnen vill slå sig ner när de är klara med sina utbildningar. När de blev myndiga fick de själva disponera det arv deras farfar lämnat dem. Det var ett förhållandevis väl tilltaget arv och ingen av dem behöver ta studielån, utnyttjar bara studiebidraget när det är möjligt, för de jobbar en del vid sidan av sidan av studierna på loven. Så nej, vi tänker inte finansiera deras framtida boende om det inte blir en direkt "kris". 

    Och du behöver inte oroa dig - jag är inte så girig att jag vill ha god ränta på ett lån till ett av mina barn. Det är hen själv, som jag vet har sådana principer vad gäller ekonomi, att hen skulle propsa på att snabbt återbetala ett ev lån + ränta.

    Men situationen lär nog inte uppstå alls!


    Ok! Jag var inte ett dugg oroad, jag känner vare sig dig eller dina barn. Det lät som sagt bara förbaskat snålt att ta ränta av sina egna barn, men det tänkte du ju inte heller. ???? Och lite naivt att tro att en hög utbildning och ett ?bra? jobb skulle bekosta en kontantinsats till ett något sånär vettig bostad i mer attraktiva områden i vårt land (trust me on this). Men jag vet ju inte hur stort farfars-arvet var.
Svar på tråden Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?