• Anonym (älskare i tanken)

    Nätromans om man är gift?

    Vart går gränsen för otrohet anser ni?

    Skulle ni anse att en nätromans på avstånd med en person du aldrig ämnar träffa är att vara otrogen? Låt säga att den pågått ett längre tag och innehållit både åtrå, sexchattande och även djupa konversationer och vänskapliga förtroenden. Något som mest fungerat som en flykt eller krydda i en ganska trisst och stagnerat liv? Båda älskar sina partners och vill förbli i de relationerna.

    Någon som haft nåt liknande?

  • Svar på tråden Nätromans om man är gift?
  • Anonym (FYI)
    Elefantmannen2 skrev 2021-08-05 17:04:24 följande:
    Mata inte.
    Har du bytt nic som du brukar anklaga andra att göra?
  • Påskliljaa23
    KimLinnefeldt skrev 2021-08-05 07:49:51 följande:
    Otrogen! Svin! Sexmissbrukare! 

    Du använder väldigt hårda ord här, attackerar andra och anser tydligen att du har patent på rätt moral, rätt åsikt. Nej, du hävdar att det inte ens är en åsikt utan att det är "faktum". 

    Tråkigt att du inte vill delta i diskussionen på ett balanserat, empatiskt och intelligent sätt. 

    Jag tycker fortfarande att man i en lång relation måste få ha ett eget, hemligt rum. Jag har ingen rättighet att ta del av alla min partners tankar och fantasier, och jag unnar henne att ha dem. Vi skadar inte varandra.

    Därmed får vi nog enas om att vi tycker olika. Tycker.
    Men ge dig du också, helt ärligt. Hur kan ni leva med er själva på fullaste allvar. Det räcker. Jag använder mig av rätt ord, ord som beskriver era handlingar. Sen att ni har så svårt för att höra sanningen, ja men var inte otrogen då. 
    Jag har inte empati för otrogna svin. Oavsett bakomliggande orsak. Att vara otrogen är inte okej, och inget jag står bakom för. 
    Oavsett vad du tycker är rätt, så bortses det inte som otrohet. 

    Du får tycka, det du vill. Absolut. Det du gör är fortfarande moraliskt fel. DU är otrogen :)
  • Påskliljaa23
    Anonym (Camilla) skrev 2021-08-05 10:43:15 följande:

    Nu har tråden spårat ur totalt. Nu handlar det inte alls om TS problematik. Lägg inte mer börda på honom. Ni som är moralens egenpåtagna riddare kan bara vara tysta. Starta egna trådar om hur ni haft det med er otrohet och spy galla där. Ge fan i att kapa trådar med annat dravel än om vad det handlar om. Ni har inte en aning hur Småvarmt har det eller beter sig. Det är väldigt få här som stöttat honom och vill honom väl. Trots allt står han vid sin frus sida som är dödligt sjuk. Att prata om att dra handikappkortet är jävulskt lågt. Jag kan själv då dra både änke- och cancerkortet.

    Låt honom få dela vardagsbekymmer och erotiska tankar ifred!


    Vilken jävla problematik? Om det är någon som lägger börda på någon, så är det småvarmt. Vi har all rätt att skriva det vi tycker, han bad om åsikter och vi kommer med de. Otrohet är fel, oavsett bakomliggande besvär. Hade han verkligen haft hjärtat på plats, eller empati för sin fru, så hade han inte bedragit med henne med någon annan. Ingen stöttar ett otroget svin, de som gör sitter förmodligen i samma båt. Du drar redan ett kort, offerkortet. Vilket han inte är. Sluta försköna otrohet. 
  • Anonym (Aubergine)
    Påskliljaa23 skrev 2021-08-05 17:55:59 följande:
    Vilken jävla problematik? Om det är någon som lägger börda på någon, så är det småvarmt. Vi har all rätt att skriva det vi tycker, han bad om åsikter och vi kommer med de. Otrohet är fel, oavsett bakomliggande besvär. Hade han verkligen haft hjärtat på plats, eller empati för sin fru, så hade han inte bedragit med henne med någon annan. Ingen stöttar ett otroget svin, de som gör sitter förmodligen i samma båt. Du drar redan ett kort, offerkortet. Vilket han inte är. Sluta försköna otrohet. 
    Man undrar ju verkligen vad som hänt dig? Rabiat och manisk är ju ganska återhållsamt att kalla dig. Känns ju som grav självspäkelse att läsa den här typen av trådar om det upprör dig så himla mycket? 
  • Påskliljaa23
    Anonym (Aubergine) skrev 2021-08-05 18:05:43 följande:
    Man undrar ju verkligen vad som hänt dig? Rabiat och manisk är ju ganska återhållsamt att kalla dig. Känns ju som grav självspäkelse att läsa den här typen av trådar om det upprör dig så himla mycket? 
    Haha, gullig du är. Jag besvarar trådar jag finner intressant. Jag besvarade TS fråga med att jag finner att otrohet är den sekund man känner att man behöver dölja allt för sin partner. En simpel mening. Sedan besvarade elefantmannen2 med ett motargument, och försökte därmed rättfärdiga hans otrohet. Vilket jag tycker är fel, då otrohet är fel. Jag har själv blivit bedragen, och står upp mot rättvisa helt enkelt. Sen om det stör dig, får du jätte gärna skrolla vidare. Jag har rätt att besvara de kommentarer som är riktade mot mig :)
  • Anonym (Aubergine)
    Påskliljaa23 skrev 2021-08-05 18:10:36 följande:
    Haha, gullig du är. Jag besvarar trådar jag finner intressant. Jag besvarade TS fråga med att jag finner att otrohet är den sekund man känner att man behöver dölja allt för sin partner. En simpel mening. Sedan besvarade elefantmannen2 med ett motargument, och försökte därmed rättfärdiga hans otrohet. Vilket jag tycker är fel, då otrohet är fel. Jag har själv blivit bedragen, och står upp mot rättvisa helt enkelt. Sen om det stör dig, får du jätte gärna skrolla vidare. Jag har rätt att besvara de kommentarer som är riktade mot mig :)

    Ajdå. Stå upp mot rättvisa känns tufft. Jag står upp för den istället. 


    Nu har du ju, som alltid, besvarat alla möjliga. Även dem som inte riktar sig till dig personligen. Under flera nick. 


    Även om jag förstår att du till exempel tar " Ni som är moralens egenpåtagna riddare" personligt :)


     

  • Påskliljaa23
    Anonym (Aubergine) skrev 2021-08-05 18:43:23 följande:

    Ajdå. Stå upp mot rättvisa känns tufft. Jag står upp för den istället. 


    Nu har du ju, som alltid, besvarat alla möjliga. Även dem som inte riktar sig till dig personligen. Under flera nick. 


    Även om jag förstår att du till exempel tar " Ni som är moralens egenpåtagna riddare" personligt :)


     


    Menade förstås upp när jag skrev mot! tror jag satte mig i ditt perspektiv för mycket ;)

    Som alltid? haha, vad vet du.
    Ja? men låt mig göra det isåfall. Jag har den rättigheten, och utnyttjar den. Likt det du gör just nu. Om jag inte minns fel, så har du besvarat de senaste som har kommenterat, som är emot otrohet. Inklusive mig. Är du någon typ av "för otrohetspolis" som skall se till att tysta ner de som blottar era tragiska men vidriga beteenden?

    Jag tar det inte personligt, tar det med en nypa salt :) tycker det är roligt att se hur ni försöker ursäkta otrohet genom att glorifiera den ^^
  • Påskliljaa23
    Påskliljaa23 skrev 2021-08-05 18:58:08 följande:
    Menade förstås upp när jag skrev mot! tror jag satte mig i ditt perspektiv för mycket ;)

    Som alltid? haha, vad vet du.
    Ja? men låt mig göra det isåfall. Jag har den rättigheten, och utnyttjar den. Likt det du gör just nu. Om jag inte minns fel, så har du besvarat de senaste som har kommenterat, som är emot otrohet. Inklusive mig. Är du någon typ av "för otrohetspolis" som skall se till att tysta ner de som blottar era tragiska men vidriga beteenden?

    Jag tar det inte personligt, tar det med en nypa salt :) tycker det är roligt att se hur ni försöker ursäkta otrohet genom att glorifiera den ^^
    för*
  • Anonym (Lotta)
    Elefantmannen2 skrev 2021-08-02 02:30:58 följande:

    Nej, det finns inget systematiskt användande. Tråden handlar om nätromans och gränsdragning kring det. Jag kan kanske räkna in tre sådana av olika längd. Samtliga medan jag valt att vara singel. Anledningen att jag berättade är trådanknytningen och upplevelsen av nätromanser som företeelse. 
    Det är inget behov och inget jag siktar på nu. 


    Men gränsdragningar, kommunikation inom förhållanden, otrohet etc. är ett återkommande tema på forumet. Och det är det stycket innehållande "monogamt förhållande" syftar till och varför det är inom citationstecken. Många hänvisar till deras egna gränsdragningar med just den frasen, som att den skulle klargöra saker. Även i en diskussion på forumet där det inte kan vara annat än uppenbart att alla har olika ingångsvärden. Det stycket kanske blev luddigt?

    Jag har inget emot monogama förhållanden. Jag har inget emot gemensamma gränser. Fast jag vill inte hämma en partner från att bli den bästa den kan bli, gör mitt bästa för att underlätta och hjälpa till och vet med mig att jag inte ensam kan uppfylla en annan människas behov på alla plan. Tvärtemot min ungdom känner jag (nästintill)ingen svartsjuka, äganderätt eller vilja att kontrollera en annan människa, speciellt inte någon jag respekterar högt såklart. Det handlar inte om någon slags trade off för att jag själv ska få fria tyglar, det är bara baskänslan. 


    Jag anser att mina partners är kapabla nog att sätta sina egna gränser och ta bra beslut, det är ju en förutsättning för att jag ska attraheras och välja en relation med någon, så därför är mitt svar på TS fråga att jag inte alls skulle ta illa vid mig om en partner hade en nätromans de har kontroll över enligt förutsättningarna i TS. Jag vet att jag kan låta mig dras in i en nätromans av den typen under de förutsättningarna jag testat utan att ta något från relationen jag lever i som en flykt, krydda, boost. 
    Min partner skulle inte behöva fråga om lov och behöver inte blanda in mig i scenariot om den inte vill. Det kan vara dennes eget om denne vill. Om frågan skulle dyka upp skulle det bli grönt ljus. Jag kan vara involverad eller låta det vara privat. 


     


    "Nej, det finns inget systematiskt användande. Tråden handlar om nätromans och gränsdragning kring det. Jag kan kanske räkna in tre sådana av olika längd. Samtliga medan jag valt att vara singel".

    I så fall antar jag att du talar om nätromanser utifrån ett renodlat filosofiskt-teoretiskt perspektiv och knappast genom ett självupplevt praktiskt perspektiv. Det senare innebär något helt annat i jämförelse med ett spekulerande om hur man tror sig uppleva fenomenet.... 

    "Jag har inget emot monogama förhållanden. Jag har inget emot gemensamma gränser. Fast jag vill inte hämma en partner från att bli den bästa den kan bli, gör mitt mitt bästa för att underlätta och hjälpa till och vet med mig att jag inte ensam kan uppfylla en annan människas behov på alla plan. Tvärtom min ungdom känner jag (nästintill) ingen svartsjuka, äganderätt eller vilja att kontrollera en annan människa, speciellt inte någon jag respekterar högt såklart. Det handlar inte om någon slags trade off för att jag själv ska få fria tyglar, det är bara baskänslan".

    Apropå svartsjuka som av naturliga skäl är en vanlig reaktion vid en säkerställd nätromans finns mycket att säga... Starka känslor är involverade (för eller emot en historia på nätet) och är endast ett skäl till att vågorna går ganska högt i tråden.

    Du känner i dag tvärtemot din ungdom (nästintill) ingen svartsjuka, äganderätt eller vilja att kontrollera en annan människa. Den känslan är enligt mig relativt vanlig hos den mer mogna människan, såväl hos mannen som hos kvinnan, och inträder vanligtvis efter 60 eller 70. Vi kan därför inte slå oss för bröstet i vår nya "mer tillåtande hållning" (altruism) och påstå att vi vunnit kampen mot vår egoism - förvandlats till en fullt ut accepterande drömpartner. Även här efterlyser jag en självupplevd erfarenhet där du kommunicerar din inställning med din partner; varpå hon/han löper linan ut med sin nätromans (om så på nätet med sexchatt, gemensam onani/tillfredsställelse framför kamera och så vidare).
    Nämligen är det åter tämligen enkelt att i teorin presentera önskvärt beteende i alla situationer par stöter på. I den bästa av världar. Emellertid är "risken" relativt minimal att kvinnan/mannen som erbjuds "den nya öppenheten" till intryck och stimulans på annat håll nappar om individen ifråga uppnått en ålder över låt oss säga 65. Tåget kan ha gått av hälsoskäl eller av alla möjliga anledningar.  Din öppning kunde hamnat i en helt annan dager i en yngre ålder. Vet inget om ditt resonemang handlar om eftergifter på grund av eget i skymundan leverne i yngre dagar (skuldkänslor drivande).

    Därtill förändras vår hormonella set upp över tid vilket innebär en sänkning av det manliga könshormonet för mannen. Samma för kvinnan med det kvinnliga könshormonet. Något som i allra högst grad leder till en förändring i vårt beteende och som inverkar i vår svartsjuka, äganderätt och i vilja till kontroll av vår partner. 

          

     


  • Anonym (Lotta)
    Elefantmannen2 skrev 2021-08-03 16:19:59 följande:

    Att det finns en diskrepans mellan partners sexlust och experimentlusta är antagligen det vanligaste samtalsämnet av den typen i parrelationer. Menar du att någons sex- och experimentlusta ändras genom ett trollslag med kommunikation? Att bakomliggande orsaker helt plötsligt försvinner? Att stressen försvinner om man föreslår sexleksaker eller en ny ställning(Vad du nu är i för förhållande där det finns en ställning man inte prövat att ta fram ur hatten?)
    En naiv förenkling. Hur ofta är lust förknippat med det rent sexuella? Lust och olust till sin partner hänger ihop med helt andra mentala värden och beteende inom relationen. Man kan ha sexlust, men inte lust till närhet med sin partner.
    Den enskildes lust påverkas av mängder med faktorer. Levnadssituation, stress, medicinering, sjukdomar och många fler. Det ändrar man inte på genom att köpa en vibrator. 


    Sex är ett av människans mest grundläggande behov. Närhet nästan lika viktigt. Trygghet ett annat. Att inte möta upp eller beröva en partner någon av dessa har alltid konsekvenser. 
    Många i den här typen av trådar gillar att tala om svek inom relationer. 
    Var ligger sveket och hur kan man definiera det? Om ena parten efter tid blir inåtvänd och avvisande - sex, mys och kramar minskar drastiskt eller försvinner helt. Är det ett svek? Ska den anda parten köpa läget och beröva sig själv basala behov? 
    För mig är det ett väldigt ensidigt tankesätt. Jag vill uppfylla min partners behov. Kan jag inte det vill jag inte stå i vägen för att denne gör det. Varför skulle jag vilja lägga locket på min partners lycka och utveckling? För att jag själv skulle känna mig otillräckupplig som inte kan uppfylla alla behov? För mig är det att sätta mina egna behov framför partnerns. Egoistiskt. 


    Om man är understimulerad och vänder sig till nätet är man sexberoende? Du tar väldigt grova ord och generaliseringar i munnen. Du verkar definitivt inte veta vad det innebär med ett sexberoende. 


     


    "Om man är understimulerad och vänder sig till nätet är man sexberoende? Du tar väldigt grova ord och generaliseringar i munnen. Du verkar definitivt inte veta vad det innebär med ett sexberoende".

    Instämmer absolut i vad du Elefantmannen2 för fram om sexberoenden; de hamnar i en klass för sig precis som beroende överlag (alkohol, narkotiska preparat eller psykofarmaka). Där är vi fullständigt överens!

    Men likafullt har Anonyym #133 en klar poäng enligt mig!: "Om du är så pass desperat att du vänder dig till nätet för att uppfylla dina sexbehov, för att din partner inte räcker till. Det är ett sexberoende. Jag vet vad det innebär, då jag haft ett sexrelaterat självskadebeteende. Jag vet även vad som är rätt och fel". 

    Saknar din respons här Elefantmannen2 på Anonyyms input till dig!

    Jag antar att uppfyllandet av sina sexbehov på nätet är ett sätt att exploatera sig själv och den man möter. Helt enkelt därför att en andlig och själslig intimitet fattas i själva mötet och en djupare anknytning saknas (som att jämföra "fast food" med en måltid tillagad med kärlek) . Alltså är allt som upplagt eller riggat för skapandet av och underhållandet av sexmissbruk... Sen gissar jag att om man har en benägenhet för någon typ av beroende kan t o m skapandet av nya trådar inom ämnet sex trigga latenta missbruk. Man får liksom aldrig nog av att snacka om erotik... man kommer inte vidare utan "fastnar"... Eller av att slentrianmässigt (vad som händer vid ett missbruk) utföra sexuella handlingar på nätet i skydd av en anonymitet.   


Svar på tråden Nätromans om man är gift?