• Mizzi26

    Bim April 2021 - Första barnet

    Här kan vi samlas som har Bim i april & försöker med första barnet.

    Lägg gärna till er själva i Listan med namn & förväntat datum för bim.

    Håller tummarna för oss alla att detta blir vår månad <3

  • Svar på tråden Bim April 2021 - Första barnet
  • Mizzi26
    Emmalucy skrev 2021-03-26 14:16:47 följande:

    Hej på er! Har försökt läsa allt sen jag skrev här sist, men behövde koppla bort under/efter mensen. Det var så många inlägg som jag höll med om, så jag taggar ingen men ville "svara":

    Det är många som skriver om nedstämdhet, och jag känner verkligen igen er! Jag var brutalt deprimerad under en 3års period, där man bara går på autopilot genom livet och gör inget mer än så. Jag vet egentligen inte vad det var som gjorde att jag klev ur den helvete, men glädjen börjar verkligen med små små saker. Att inte ta sitt kaffe vid datorn/på språng på jobbet och verkligen njuta av stunden, stänga ögon och bara var. Sit i solen en stund. Att klappa sig på axeln att man borstade tänderna 2ggr per dag, att klä på sig i något man verkligen tycker om, och inte bara slänga på sig första bästa från garderoben (händer mig så ofta att jag använder samma kläder hela tiden då de är alltid längst fram i byrån). Någonstans finns en liten grej som du kan hålla fast i som hjälper på ett litet sätt, och de små saker spelar stor roll när man mår dåligt.

    Och med yoga, det finns tuffa och det finns enkla yoga. Jag har hittat Bettina Rae som har bra "fertilitets yoga", videos/yoga kring MF, graviditets yoga och allt emellan. Den jag kör varje dag är verkligen bara en stretchning, men att ta 20min och gör det så känns det verkligen som att jag har "gjort" något, fast jag har "endast" legat på mattan i obekväma stretch positioner  tar nästan noll energi men jag mår bättre efter det på något sätt.

    Jag köpte också en Nintendo Switch och spelar mycket gammal SNES spel från barndomen  tog upp "pixel art" och återskapat en scen från en gammal Zelda spel, slöste mycket tid på det men var så stolt över det! Jag köpte en "paint by numbers", känns så lugnande. Har också haft "vuxen målarbok" som är också kul. Jag och mannen går ut på "fika promenader", ta take away från Esperesso House och bara vandra runt lite innan vi går hem, det är inte mycket men jag mår alltid lite bättre efter det.

    Bara man själv vet vad man mår bra av, och det är skillnad mellan att må bra, och att "bara inte må värre". Kram på er alla 


    Hej! Kul att du är tillbaka!

    Fantastiskt bra tips och jag ska definitivt kolla in den där fertilitets yogan.

    Jag är väldigt kreativ av mig i vanligt fall så att rita/måla och pyssla/sy osv osv är verkligen bra underhållning för mig och inte så krävande heller :)
  • Soff
    Mizzi26 skrev 2021-03-26 07:24:06 följande:
    Det är ju en väldigt bra idé faktiskt och jag tror jag skulle behöva det :)

    Jag tror till och med att det kan hjälpa mig att komma igång o träna framöver också. Jag har ett gym hemma men använder det aldrig men det är smidigt om man bara kommer igång. förstår precis vad du menar, vill träna men bara tanken på hur ont det skulle göra och hur smärtsamt det skulle vara att jobba dagen efter gör att man istället bara ligger och vilar. Det är precis så att kroppen hinner må lite bättre tills det är dags att jobba igen haha. Jag tror att jag kan ja något reumatiskt för jag har haft dessa problem sedan jag var 7 år ungefär. Trodde självklart att det var växtvärk jag led av tills jag blev 16 och insåg att ingen annan mådde som jag. Både mormor och mamma har reumatiska sjukdomar men jag har inte fått rätt hjälp ännu så vet inte vad det är. Alla gissar på benhinneinflammation i hela kroppen varje dag sedan jag var så liten. Låter orimligt....

    Hursomhelst du gav mig lite anamma att dra fram yogamattan och komma igång. Får börja med mjuka rörelser och avslappning :) kram

    Kul att jag kunde bidra med nåt <3 tror det är så himla lätt att man inte kommer igång för att man sätter ribban för högt, det känns då för överväldigande och för jobbigt helt enkelt. Man får börja där man känner att man orkar <3 Och det tror jag är särskilt viktigt om man har smärta i kroppen!


    Det låter ju hemskt. Smärta i kroppen och andra diffusa problem är något den vanliga sjukvården är otroligt dåliga på, enligt min erfarenhet iallafall. Jag har nämligen haft problem bland annat med handleder etc. och syns det inget på blodprov eller röntgen så känns det som att dom inte vet vad dom ska göra. Tror snarare du kanske skulle kolla upp någon funktionsläkare? Tror tyvärr inte det är särskilt billigt dock.. men dom har ett bredare perspektiv vad jag har förstått, och går till grunden med lite mer diffusa problem. 


    Hoppas du hittar ett sätt som funkar för dig <3 

  • Link92

    Det verkar som att det blev ägglossning denna månad ändå, bara med lägre temperaturer initialt. Idag (ÄL+10) sköt temperaturen riktigt i höjden, men ser att det är fullmåne imorgon och har alltid högre temperatur då (låter ju svinflummigt jag vet, men har noterat detta på de senaste cyklerna, 1-2 dagar med rejält högre temperaturer runt fullmåne). Uppdaterar min BIM som nu blir 1/4 :) Har inga jätteförhoppningar som vanligt, men man vet ju aldrig!

    Ericky 1/4, 33 år (8:e försöket)

    Link92 - 1/4, 29 år (21:a försöket, ett missfall)

    Neongirl 1/4, 38 år (6:e försöket, ett missfall)

    Soff 2/4, 32 år (12:e försöket)

    96Linneaa 2/4, 24 år (2 försöket)

    Mizzi26 - ?/4, 26 år (5:e försöket, ett missfall)

    iloverooti 3/4 , 32 år (5:e försöket)

    jlinnea - 3-4, 26 år (9:e försöket)

    Izzy123 3/4, 28 år (1 försöket efter 4 missfall)

    TheSch92 4/4, 28 år (2 försöket)

    An26 4/4, 26 år (2 försöket, ett missfall)

    Kimsann, 6/4, 24 år (2 försöket)

    Lisen91, 7/4, 29 år (9:e försöket)

    Vickan31, 8/4, 31 år (10:e försöket)

    litalu, 8/4, 25 år (3:e försöket)

    Emmalucy, 11/4, 35år (3:e försöket, 3 års försök med exet)

    MAKL, 12/4, 27 år (7:e försöket)

    BoringBrick92, 13/4, 28år (5:e)

    VirrePirre06, 14/4, 30år (5:e försöket)

    RH93, 16/4, 27 år (9:e försöket)

    Msofie, 16/4, 25 år, (14:e försöket)

    Rungirl 17/4. 32 år (6:e försöket)

    Apan95, 18/4, 25 år (18:e? försöket, ett MF)

    Sockerplanta, 18/4, 26 år (8:e försöket)

    Emlan93, 19/4, 27 år (5:e försöket, ett missfall)

    Stickling, 27/4, 33 år (10:e försöket)

    Rumpelstiltskin, 29/4, 25 år (8:e försöket, men 11:e månaden)

  • Emmalucy
    Mizzi26 skrev 2021-03-26 15:13:27 följande:
    Hej! Kul att du är tillbaka!

    Fantastiskt bra tips och jag ska definitivt kolla in den där fertilitets yogan.

    Jag är väldigt kreativ av mig i vanligt fall så att rita/måla och pyssla/sy osv osv är verkligen bra underhållning för mig och inte så krävande heller :)
    Tack! Glad Det stämmer ju, det tar inte mycket energi att sitta och pyssla, och det är väldigt givande när man är klar. Jaaa, att ha roliga hobbys är bäst! Själv är jag en cosplayer, supernördig och extremet kul! Jag kommer äntligen få tillbaka lite plats i min lägenhet så jag kan pyssla med allt kreativt på ett ställe, kom igen IKEA leverans idag! Skrattande jag kommer att försöka baka cake pops för min killes födelsedag imorgon, har aldrig provat så det blir roligt!
    Link92 skrev 2021-03-27 16:43:35 följande:

    Det verkar som att det blev ägglossning denna månad ändå, bara med lägre temperaturer initialt. Idag (ÄL+10) sköt temperaturen riktigt i höjden, men ser att det är fullmåne imorgon och har alltid högre temperatur då (låter ju svinflummigt jag vet, men har noterat detta på de senaste cyklerna, 1-2 dagar med rejält högre temperaturer runt fullmåne). Uppdaterar min BIM som nu blir 1/4 :) Har inga jätteförhoppningar som vanligt, men man vet ju aldrig!



    Hej! Vad kul att du hade äl Skrattande oj det är kul med fullmån, väldigt interessand att du får högre temp då, det gillar jag Glad tror att det är min äl dag imorgon, plus killens födelsedag, låt naturens krafter hjälpa mig denna cykel hah Skrattande lycka till!!
  • Msofie

    Gått några dagar nu sedan jag gjorde en äggledarspolning. Verkar vara något som många upplever olika, men för mig var det fruktansvärt smärtsamt. Själva inspolningen av kontrastvätskan var okej, men när det spolade in luft för att vidga skiten. Fy fan. Tycker inte så många nämner den delen? Höll på att svimma.

    Men men. Har helt fria vägar, vilket är skönt, men hoppas ändå det gjorde någon skillnad och att det blir vår månad.

  • Molybden
    Msofie skrev 2021-03-27 18:44:35 följande:

    Gått några dagar nu sedan jag gjorde en äggledarspolning. Verkar vara något som många upplever olika, men för mig var det fruktansvärt smärtsamt. Själva inspolningen av kontrastvätskan var okej, men när det spolade in luft för att vidga skiten. Fy fan. Tycker inte så många nämner den delen? Höll på att svimma.

    Men men. Har helt fria vägar, vilket är skönt, men hoppas ändå det gjorde någon skillnad och att det blir vår månad.


    Håller tummarna för att det gjorde skillnad!

    Får jag fråga om du tog något smärtstillande innan? Är orolig inför när jag ska göra då jag har problem med att jag är extremt känslig.
  • Msofie
    Molybden skrev 2021-03-27 19:22:35 följande:

    Håller tummarna för att det gjorde skillnad!

    Får jag fråga om du tog något smärtstillande innan? Är orolig inför när jag ska göra då jag har problem med att jag är extremt känslig.


    Jag tog en Alvedon, precis som de sa att man skulle! Vet de som fått muskelavslappnande eller tagit starkare smärtstillande. Svårt att tänka mig att Alvedon gjorde skillnad faktiskt. Men om det är till någon tröst tog hela proceduren 5 minuter max och kommer förhoppningsvis aldrig behöva göra om det igen! Kan också tillägga att jag också är otroligt smärtkänslig.
  • Molybden
    Msofie skrev 2021-03-27 19:49:09 följande:

    Jag tog en Alvedon, precis som de sa att man skulle! Vet de som fått muskelavslappnande eller tagit starkare smärtstillande. Svårt att tänka mig att Alvedon gjorde skillnad faktiskt. Men om det är till någon tröst tog hela proceduren 5 minuter max och kommer förhoppningsvis aldrig behöva göra om det igen! Kan också tillägga att jag också är otroligt smärtkänslig.


    Tack för svar! Skönt att höra att tiden stämmer, känns som att smärtan kan vara mer hanterlig om jag vet att det faktiskt rör sig om en kort tid. :)
  • Emmalucy
    Msofie skrev 2021-03-27 18:44:35 följande:

    Gått några dagar nu sedan jag gjorde en äggledarspolning. Verkar vara något som många upplever olika, men för mig var det fruktansvärt smärtsamt. Själva inspolningen av kontrastvätskan var okej, men när det spolade in luft för att vidga skiten. Fy fan. Tycker inte så många nämner den delen? Höll på att svimma.

    Men men. Har helt fria vägar, vilket är skönt, men hoppas ändå det gjorde någon skillnad och att det blir vår månad.


    Förde in luften? Oj! Det var många år sedan jag gjorde det, men kommer inte ihåg den delen. Kanske för att jag faktiskt inte hade någon blockage men de gjorde det på mig oavsett, samtidigt som jag hade knappt den minsta polypen men fick operera bort de också.

    Hoppas det hjälper! När har du äl? :) 
  • Msofie
    Emmalucy skrev 2021-03-27 20:16:29 följande:

    Förde in luften? Oj! Det var många år sedan jag gjorde det, men kommer inte ihåg den delen. Kanske för att jag faktiskt inte hade någon blockage men de gjorde det på mig oavsett, samtidigt som jag hade knappt den minsta polypen men fick operera bort de också.

    Hoppas det hjälper! När har du äl? :) 


    Nej och jag har faktiskt inte hört talas om någon som har varit med om den metoden, verkar ovanligt... Men men.

    ÄL om 4 - 7 dagar!
Svar på tråden Bim April 2021 - Första barnet