• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-18 12:45:13 följande:
    Och ingen vet vad du vill ha sagt heller.

    Vattenkoppor är mycket smittsamt, man får det bara en gång säger man inom sjukvården då extremt få får det två gånger.
    Och de som får viruset två gånger får bältros, som inte heller det är speciellt trevligt.

    Får man vattenkoppor som äldre, så ger detta ofta ett mycket svårt sjukdomsförlopp som inte alls ovanligt leder till sjukhusvård.


     


    Svårare än så är det inte, och att det inte har nått med COVID-19 och vaccin har du redan berättat.
    Så vad är det du vill ha sagt med vattenkoppor?
    Det är ingen som ens vet.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-18 12:09:51 följande:

    Men vad ska vi säga med de få exemplena?

    Motsäger inte faktumet dock bara att det är så få att det blir irrelevant och frågande vad det ska berätta för oss och vad användaren skriver.


    Jag skrev att man kan få vattkoppor två gånger. Vilket stämmer men är dock ovanligt. Jag ska inte berätta något annat. Du fortsätter dock att argumentera om detta och påstå att det inte är relevant etc etc etc. Det är relevant för vattkoppor diskussion som uppkommer pga vaccibfröga. Att du inte tycker det är relevant får stå för dig. Då behöver du inte läsa och absolut inte argumentera vidare.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-18 12:54:24 följande:
    Jag skrev att man kan få vattkoppor två gånger. Vilket stämmer men är dock ovanligt. Jag ska inte berätta något annat. Du fortsätter dock att argumentera om detta och påstå att det inte är relevant etc etc etc. Det är relevant för vattkoppor diskussion som uppkommer pga vaccibfröga. Att du inte tycker det är relevant får stå för dig. Då behöver du inte läsa och absolut inte argumentera vidare.

    Ointressant då de flesta inte får


    Det är fortfarande ingen som vet varför du tjatar så om vattenkoppor, svårt och berätta?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-18 12:43:13 följande:

    Du ifrågasatte vattkoppors smittsamhet och argumenterade för att det år få fall.

    Och där förklarade vi igen att man inte får vattkoppor två gånger, men nu har du valt en svartvit argumentation och ingen vet varför.

    Och viruset ger väldigt svåra vattenkoppor om man får det som äldre och sjukhusvistelse är inte alls ovanligt.


    Nej, det har jag inte heller gjort. Jag sa däremot att det inte är lika smittsamt som ex covid-19.

    Och jo, fortsatt kan man få vattkoppor två gånger!

    Att äldre kan bli väldigt sjuka av vattkoppor jag har jag aldrig ifrågasatt. Det gäller förövrigt alla. Samma med Covid-19, endel blir väldigt dåliga, andra känner sig minimalt sjuka och endel är asymtomiska (dvs har inga syntom).
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-18 12:50:40 följande:

    Vattenkoppor är mycket smittsamt, man får det bara en gång säger man inom sjukvården då extremt få får det två gånger.

    Och de som får viruset två gånger får bältros, som inte heller det är speciellt trevligt.

    Får man vattenkoppor som äldre, så ger detta ofta ett mycket svårt sjukdomsförlopp som inte alls ovanligt leder till sjukhusvård.

     

    Svårare än så är det inte, och att det inte har nått med COVID-19 och vaccin har du redan berättat.

    Så vad är det du vill ha sagt med vattenkoppor?

    Det är ingen som ens vet.


    Ja, det är mycket smittsamt. Har aldrig sagt något annat, dvs aldrig ifrågasatt det. Och ja, man kan få det två gånger vilket dock är ovanligt men fullt möjligt. Att sjukvården inte går ut med det är för att det är ovanligt.

    Det som får viruset två gånger kan få bältros andra gången eller i ovanliga fall vattkoppor igen.

    Var påstår jag att vattkoppor har med covid-19 eller covid-19 vaccinet?

    Diskussionen om vattkoppor kom fortfarande upp efter en diskussion om bla vaccin mot vattkoppor.

    Jag föreslår att du läser i tråden och hänger med på vad som diskuteras innan du ger dig in i en diskussion du inte vet vad som diskuteras eller vad som är sagt. Dina kommentarer är enbart meningslösa eftersom du inte har hängt med i vad som faktiskt har diskuterats.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-18 13:01:13 följande:

    Ointressant då de flesta inte får

    Det är fortfarande ingen som vet varför du tjatar så om vattenkoppor, svårt och berätta?


    Nej, det är inte ointressant för diskussionen om vaccin mot vattkoppor. Om du tycker det är ointressant så förstår jag inte varför du läser och än mindre diskuterar.

    Om du hade bemödat dig att läsa intråden så hade du förstått varför diskussionen om vattkoppor kom upp. Och varför den kom upp har jag talar om för dig x flera men inte ens det har du fått med dig...
  • sextiotalist
    klyban skrev 2021-05-18 12:50:40 följande:

    Vattenkoppor är mycket smittsamt, man får det bara en gång säger man inom sjukvården då extremt få får det två gånger.
    Och de som får viruset två gånger får bältros, som inte heller det är speciellt trevligt.

    Får man vattenkoppor som äldre, så ger detta ofta ett mycket svårt sjukdomsförlopp som inte alls ovanligt leder till sjukhusvård.


     


    Svårare än så är det inte, och att det inte har nått med COVID-19 och vaccin har du redan berättat.
    Så vad är det du vill ha sagt med vattenkoppor?
    Det är ingen som ens vet.


    Om du är kunnig, så vet du att man ALDRIG får bältros pga infektion av vattkoppvirus, utan det är en tidigare vattkoppsinfektion där virus ligger vilande i kroppen och kan bryta ut då kroppen har nedsatt immunförsvar, stressad etc


    www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/infektioner-pa-huden/baltros/
    De med bältros kan däremot smitta.

    Vi vet än så länge inte allt om covidviruset, men jag ser vaccineringen som ett, av flera verktyg, att minska smittspridningen och i förlängningen, belastningen på sjukvården. Jag har fått första sprutan och väntar på att ta den andra dosen

  • klyban
    sextiotalist skrev 2021-05-18 13:26:56 följande:

    Om du är kunnig, så vet du att man ALDRIG får bältros pga infektion av vattkoppvirus, utan det är en tidigare vattkoppsinfektion där virus ligger vilande i kroppen och kan bryta ut då kroppen har nedsatt immunförsvar, stressad etc


    www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/hud-har-o.../
    De med bältros kan däremot smitta.

    Vi vet än så länge inte allt om covidviruset, men jag ser vaccineringen som ett, av flera verktyg, att minska smittspridningen och i förlängningen, belastningen på sjukvården. Jag har fått första sprutan och väntar på att ta den andra dosen


    Jaha, hur ändrar det att man får bältros av detta virus om man tidigare haft vattenkoppor?
    Och att de som får de två gånger är galet få att ingen förstår riktigt vad man vill ha sagt med det, mer som en parentes.
    EpicF skrev 2021-05-18 13:17:30 följande:
    Ja, det är mycket smittsamt. Har aldrig sagt något annat, dvs aldrig ifrågasatt det. Och ja, man kan få det två gånger vilket dock är ovanligt men fullt möjligt. Att sjukvården inte går ut med det är för att det är ovanligt.

    Det som får viruset två gånger kan få bältros andra gången eller i ovanliga fall vattkoppor igen.

    Var påstår jag att vattkoppor har med covid-19 eller covid-19 vaccinet?

    Diskussionen om vattkoppor kom fortfarande upp efter en diskussion om bla vaccin mot vattkoppor.

    Jag föreslår att du läser i tråden och hänger med på vad som diskuteras innan du ger dig in i en diskussion du inte vet vad som diskuteras eller vad som är sagt. Dina kommentarer är enbart meningslösa eftersom du inte har hängt med i vad som faktiskt har diskuterats.

    Läkarvetenskapen anser vi bara får vattenkoppor en gång, du får ta det med dom.
    Dock vet jag inte vad du ska ha sagt med de få, vet du?


    Och ja, vaccin mot vattenkoppor är nog rätt bra för de som inte fått vattenkoppor som unga, då vattenkoppor kan ge svår sjukdomsförlopp på äldre och inte alls ovanligt man blir sjukhusinlagd.


     


    Jag gick in på vattenkoppor i tråden och där man lyfte irrelevans, svårare än så är det inte.


    EpicF skrev 2021-05-18 13:19:28 följande:
    Nej, det är inte ointressant för diskussionen om vaccin mot vattkoppor. Om du tycker det är ointressant så förstår jag inte varför du läser och än mindre diskuterar.
    Om du hade bemödat dig att läsa intråden så hade du förstått varför diskussionen om vattkoppor kom upp. Och varför den kom upp har jag talar om för dig x flera men inte ens det har du fått med dig...

    Ointressant då de flesta inte får.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-18 13:53:00 följande:

    Jaha, hur ändrar det att man får bältros av detta virus om man tidigare haft vattenkoppor?

    Och att de som får de två gånger är galet få att ingen förstår riktigt vad man vill ha sagt med det, mer som en parentes.Läkarvetenskapen anser vi bara får vattenkoppor en gång, du får ta det med dom.

    Dock vet jag inte vad du ska ha sagt med de få, vet du?

    Och ja, vaccin mot vattenkoppor är nog rätt bra för de som inte fått vattenkoppor som unga, då vattenkoppor kan ge svår sjukdomsförlopp på äldre och inte alls ovanligt man blir sjukhusinlagd.

     

    Jag gick in på vattenkoppor i tråden och där man lyfte irrelevans, svårare än så är det inte.

    Ointressant då de flesta inte får.


    Snarare du som inte förstår och dessutom hänger upp sig på det faktum att man kan få vattkoppor två gånger.

    Nej, läkarvetenskapen anser och är medvetna om att man kan få vattkoppor två gånger. Och du vet ingenting du.

    Ja, önskar man och ta vaccin mot vattkoppor (eller vad man nu vill ta vaccin mot) så gör man det. Och ja, både äldre och yngre kan bli riktigt sjuka med sjukhusvistelse av vattkoppor. Det har vi också gått igenom x flera.

    Är det något mera du vill ta upp igen?

    Ja, jag har förstått att DU tycker det är ointressant.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-16 22:44:49 följande:
    Ingen speciell. Tycker artikeln dock är bra skriven och har en bra poäng.

    Vad är poängen tycker du?


    Du tycker den är så bra så du har den utskriven i en pärm, men mer kan du inte säga om den.

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?